[A8N SLI Deluxe] Fan Speeds

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:19
Even duidelijk:

Ik heb:
- A8N SLI Deluxe
- AMD 64 Freezer
- Zalman VF700 Cu
- Papst Fan in de voeding
- Northbridge Zalman NB47J

Op deze manier aangesloten:
- Freezer --> CPU Fan aansluiting
- Zalman VGA --> Chipset Fan aansluiting
- Papst Fan gaat naar buiten met de bekabeling, in de CHA2_FAN aansluiting

Mijn pc maakt nog steeds teveel herrie vind ik. Dit komt door mijn Zalman videokaartkoeling. Nu weet ik dat ik de ventilator ook op 5V kan instellen, maar dan kan ik dus geen temperatuur meer meten. (de fan moet dan namelijk op een molex aansluiting). Mijn videokaart koeling zit op mijn chipset zodat ik van daarvan de Fan-speed kan meten.

Om mijn kast stiller te krijgen heb ik de Q-Fan op mijn moederbord aangezet, en die zet mijn cpu-fan-speed lager. Mijn Papst fan maakt zowieso niet veel lawaai, en mijn cpu fan nu ook niet meer, door die instelling. Alleen mis ik dat ik de chipset snelheid niet kan wijzigen. Ik kan ook alleen maar de CHA1_FAN speed meten.

Ik heb geprobeerd met Speedfan nog meer instellingen te monitoren (CHA2 (mijn fan van de voeding mointoren), CHA3) maar dat lukte niet. Het instellen van de FAN's lukt ook al niet met Speedfan. Ik kan natuurlijk een fan regulator kopen, maar ik los het het liefst op met de middelen die ik heb. (Eventueel zou ik misschien ook, als dat tenminste mogelijk is de rode fan kabel op een molex kunnen aansluiten, maar dan is misschien een fan regulator nog een beter idee. Maar nogmaals, ik los het liefst op op een softwarematige manier).

Weet iemand wat ik het beste kan doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 12-07-2005 12:13 ]

_@/'

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:59

Thandor

SilverStreak

De ventilator van de voeding kun je niet sturen. Dit gebeurt door de sensoren in de PSU. (Is maar goed ook, stel dat 'ie te laag staat en de de voeding oververhit. Dan krijgt Zalman een PSU terug die stuk is door 'user-abuse').

Ik ken geen andere programma's die de rotatie snelheid van de ventilatoren kunnen veranderen. Ik zou gewoon een Zalman Fanmate er tussen hangen en de boel zelf regelen :z

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Steephh
Thandor schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:19:
De ventilator van de voeding kun je niet sturen. welDit gebeurt door de sensoren in de PSU. (Is maar goed ook, stel dat 'ie te laag staat en de de voeding oververhit. Dan krijgt Zalman een PSU terug die stuk is door 'user-abuse').

Ik ken geen andere programma's die de rotatie snelheid van de ventilatoren kunnen veranderen. Ik zou gewoon een Zalman Fanmate er tussen hangen en de boel zelf regelen :z
Ik heb namelijk mijn fan uit m'n voeding gehaald, en daar een Papst fan ingezet, waarvan de aansluiting langs de andere kabels naar buiten uit mijn voeding gaat, en op mijn CHA2_Fan aansluiting komt te zitten.

_@/'

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:59

Thandor

SilverStreak

Ow, zodoende ;)

Toch denk ik dat je een fan controller nodig hebt. Tenzij iemand anders een progsel kan noemen dat ook fanspeeds kan veranderen dat wél werkt op jouw mobo.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Haal bij de elektroboer een weerstand van 56 Ohm (een dikke nemen van 5 watt ofzo). Stukje uit 't rode draadje knippen, weerstandje ertussen solderen.
Ik heb er eentje tussen m'n 700cu zitten, zat bij een Zalman casefan. Wel iets netter uitgevoerd natuurlijk, met connectortjes, maar het idee is 't zelfde.

Verwijderd

ik heb gewoon 3 fanmates aan de zijkant van mijn pc, 1 voor mijn 7000-cu, 1 voor me VF700-cu en 1 voor me chipsetkoeler (40x20 papst op heatsink).

en dat werkt perfect, ik hoor em helemaal niet als ik slaap. dus prop er gewoon een fanmate tussen.

• Steephh
Zo, ik heb nu even tijdelijk de molex-->5V/12V-3pins-aansluiting convertor die bij de Zalman koeler zat er tussen gegooid. Nu draait de 700-cu op 5V. Nu is hij echt stil geworden. Echt een wereld van verschil. (Ik word nu alleen nog gek van de hd's, als die bezig zijn).

Wanneer ik weer langs de elektronicaboer kom koop ik wel een weerstandje, nu heb ik dit maar even als tijdelijke oplossing.

Nu vraag ik me alleen nog af hoe ik het beste de fansnelheid van de ventilator in mijn voeding (die op de CHA2-FAN aansluiting van het moederbord zit) kan uitlezen? Het probleem is namelijk dat de CHA1-FAN aansluiting helemaal onderaan het moederbord zit. Zover is die kabel niet, en ik kan hem alleen maar op de CHA2-FAN aansluiting aansluiten. Hoe moet ik dat nu doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Steephh op 12-07-2005 21:24 ]

_@/'

Verwijderd

Misschien niet helemaal on-topic maar ga liever in een soort gelijke (bestaande) topic posten dan weer een nieuwe beginnen. Ik ben van plan de A8N Sli deluxe in een Antec P180 te stoppen die strakjes, in totaal, 4 120mm case fans heeft. Nou heb ik de site van ASUS zitten kijken en daar lees ik dat de SLI Deluxe 2 3-pin aansluitingen heeft voor casefans (naast de aansluitingen voor de CPU, chipset en voeding fans) en nou vroeg ik mij af of het mogelijk was om alle 4 de fans in de p180 aan te sluiten op het mobo of dat ik beter een losse fan-controller kan kopen.

MVG,
M
Pagina: 1