Toon posts:

Prescott 3,4GHz overklokproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs een 3,4GHz Prescott socket 478 en 2GB crucial ballistix tracer PC4000 (2x1GB dual channel) aangeschaft om het maximale uit mijn IS7 socket 478 bord te halen voordat ik alles ga vervangen.

Hiervoor had ik een 2.6GHz northwood welke met gemak op 3,25 GHz (250MHz FSB) draaide, zonder voltage verhoging. Ik had eigenlijk van de prescott hetzelfde verwacht, zeker nadat ik wat reviews en berichten op het internet had gelezen.

Het mooie van de 3,4GHz is dat de multiplier naar beneden kan (14x), ik dacht dus met het geheugen in ieder geval de 3,5GHz te kunnen halen, maar eerder 3,73GHz of hoger (267MHz FSB). Het klokken gaat inderdaad makkelijk, en zowel prime95 als memtest geven geen fouten op 3,5GHz of op 3,73 GHZ, maar als ik probeer een (DX9) spel op te starten krijg ik artifacts. (videokaart is een X800pro @XT speeds). Wanneer de FSB op 200 staat krijg ik dit dus niet. Ik heb geprobeerd de proc op 14 x 243 (3.4GHz) te zetten en dan te laten draaien, maar ook dan krijg ik artifacts, terwijl deze dit gewoon aan zou moeten kunnen?

De AGP en PCI zijn gelocked op 66/33, AGP voltage 1,6, geheugen voltage 2.8 (kan niet hoger) , CPU voltage standaard (1,3875), ook geprobeerd op 1,4125, 1,4375 en 1,4625, mocht echter allemaal niet baten. Geheugen op de langzaamste timings (3-4-4-8, 1T).

Zie ik iets over het hoofd of is er iets brak in mijn systeem??

Biosversie moederbord is IS7g23, de 24 versie is bij mij niet helemaal stabiel.

Verwijderd

check je temps en je voltages eens!
een game vraagt meer van je systeem dan alleen een cpu stresstest.

Kans bestaat dat je kast bij zo'n hoge fsb gewoon erg warm wordt en dat dat je videokaart net over de rand duwt (artifacts). Of dat je voeding het dan net niet meer trekt.

misschien andere koeler op je videokaart zetten (zalman ding of NV silencer)? of een extra casefan om hete lucht van je cpu naar buiten te blazen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 11:25 ]

Verwijderd

Ik had ook artifacts met een i865PE moederbord van Asus, namelijk P4P800-Deluxe.
Deze heb ik verwisseld naar een i875P moederbord van Asus, namelijk P4C800-E Deluxe, toen waren de artifacts weg, bleek dat de andere moederbord met chipset i865PE niet goed met het geheugen ging op zulke hoge snelheden.
Misschien is dit ook het geval bij jou, mijn neef heeft ook een moederbord met i865PE chipset en die kan met zijn corsair pc4000 ook niet overclocken op zo'n bord, krijgt hij ook artifacts...

Succes!

Verwijderd

Ik had dit probleem ook met bijna dezelfde specs. Wat je dus moet doen is het programaatje clockgen downloaden, en dan kijken onder clocks wat je AGP bus snelheid is, mocht deze meer dan 66mhz zijn, zet hem dan op 66mhz. Soms werken de AGP dividers niet van het moederbord, en moet je het dus software matig doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is een levicom 550 Watt, zou genoeg moeten zijn. Met de northwood deed alles het namelijk wel op 250 MHz FSB. temperaturen volgens speedfan 48 graden idle, 60-65 graden stressed. De artifacts treden ook meteen in het spel op, dus de processor heeft dan nog niet eens de tijd gehad om warm te worden. Kast is voorzien van 6 casefans, op de processor zit een Gigabyte G-power koeler (SP97 heatsink achtig ding met 92mm fan)

Dat van die chipset zat ik ook aan te denken, misschien toch maar eens op zoek naar een 875p moederbord.

Clockgen zal ik vanavond meteen ff downloaden en bekijken.

dank voor de antwoorden

Verwijderd

wat zijn de temps van je videokaart/northbridge dan tijdens gamen?

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart zou ik zo snel niet weten, maar er zit een arctic silencer op. Bij stressen in atitool wordt deze ongeveer 70 graden. De northbridge hangt rond de 45 graden bij 100% belasting

heeft iemand ervaring met het DFI Lanparty Infinity 875 moederbord?, of beter blijven bij de Abit IC7-G of Asus P4C800-E deluxe

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 13:41 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:42:
Videokaart zou ik zo snel niet weten, maar er zit een arctic silencer op. Bij stressen in atitool wordt deze ongeveer 70 graden. De northbridge hangt rond de 45 graden bij 100% belasting

heeft iemand ervaring met het DFI Lanparty Infinity 875 moederbord?, of beter blijven bij de Abit IC7-G of Asus P4C800-E deluxe
De Abit IC7-G is een zeer goed bord. Ik heb ondertussen mn 2e al gekocht. Heb mijn 3.0GHz cpu op 4.0GHz draaien ermee. 3.83GHz deed hij op stock vcore. Verder heb ik nog nooit problemen met het bordje gehad.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Heel misschien kan dit helpen, de prescott gebruikt meer vcore dan je northwood. (trouwens zonde om je geld daaraan uit te geven, die northwood was niet veel langzamer ga dan gelijk over op amd xp64 en s939 met agp bijvoorbeeld om later over te gaan op pci-express) Snelle cpu heb je weinig aan, en fsb250 was al lekker hoog dus.)

Maar goed, de verhoging van de vcore kan leiden tot een lagere agp voltage(was bij en vriend ook zo) je weet zelf wel dat de 5v meestal omlaag gaat en de 12v omhoog. en de 3.3 omlaag dacht ik..

iig probeer eens agp voltage dus op 1.7/1.8 te doen, dit zou kunnen helpen _/-\o_

Het kan ook zijn dat je voeding het niet meer trekt omdat deze nu nog iets meer moet presteren... :'(

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 12-07-2005 17:04 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
ToFast schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:02:
Heel misschien kan dit helpen, de prescott gebruikt meer vcore dan je northwood. (trouwens zonde om je geld daaraan uit te geven, die northwood was niet veel langzamer ga dan gelijk over op amd xp64 en s939 met agp bijvoorbeeld om later over te gaan op pci-express) Snelle cpu heb je weinig aan, en fsb250 was al lekker hoog dus.)

Maar goed, de verhoging van de vcore kan leiden tot een lagere agp voltage(was bij en vriend ook zo) je weet zelf wel dat de 5v meestal omlaag gaat en de 12v omhoog. en de 3.3 omlaag dacht ik..

iig probeer eens agp voltage dus op 1.7/1.8 te doen, dit zou kunnen helpen _/-\o_

Het kan ook zijn dat je voeding het niet meer trekt omdat deze nu nog iets meer moet presteren... :'(
wat je zegt klopt niet helemaal heb ik het idee :? . Sowieso zou ik het AGP voltage niet hoger zetten dan 1.6V..naar mijn weten heeft dat totaal geen zin. Ook heeft een Northwood meer vcore nodig dan een Prescott. Dus tegenovergesteld naar wat jij zegt. Verder is mijn ervaring bij oc'en dat de 12V lijn juist omlaag gaat ipv omhoog. De 3.3V lijn en 5V lijn blijven bij mij altijd mooi stabiel.

edit: deze ervaring heb ik met een Thermaltake Purepower en een Zalman 400APF.

[ Voor 5% gewijzigd door BvK P4 op 12-07-2005 19:10 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
BvK P4 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:25:
[...]

wat je zegt klopt niet helemaal heb ik het idee :? . Sowieso zou ik het AGP voltage niet hoger zetten dan 1.6V..naar mijn weten heeft dat totaal geen zin. Ook heeft een Northwood meer vcore nodig dan een Prescott. Dus tegenovergesteld naar wat jij zegt. Verder is mijn ervaring bij oc'en dat de 12V lijn juist omlaag gaat ipv omhoog. De 3.3V lijn en 5V lijn blijven bij mij altijd mooi stabiel.
Hmm ja dat van de voltlijnen kan bij elke setup anders zijn inderdaad, maar ik heb nu met socket a altijd gehad dat de 5volt naar beneden ging en de 12volt omhoog. Bij meerdere voedingen en moederborden(standaard 350watt/400 watt, maar ook bij zalman400apf, en tagan 480watt u-22)

En omdat bepaalde voltages bij overclocken nou eenmaal hoger of lager worden, lijkt het mij helemaal geen gek idee dat het agp voltage wat inzakte. Ik weet zeker dat ik hier op het GOT dit verhaal ookal heb gelezen, iemand moest het op 1.7 zetten door overclocken, want op 1.5 was het 1.42 ofzo en op 1.6 was het 1.45, en op 1.7 pas 1.5v. Dus het hielp bij hem wel degelijk, geloof zelfs dat de klacht artifacts waren!

En een vriend concludeerde hetzelfde! Daar moest het op 1.6v

Verwijderd

Topicstarter
Na wat pielen ben ik er nu vrijwel zeker van dat het aande 2 modules ballistix tracer ligt. Zit dit nu te typen op 3,74 GHz, 220 MHz FSB en heb geen enkel probleem met stabiliteit. Inmiddels ook de laatste bios erop gekregen (24). Bij 250MHz FSB onmiddelijk weer vage foutmeldingen en instabiliteit. De proc zou dus in principe makkelijk op 14 x 267 moeten kunnen draaien, aangezien dat dezelfde snelheid is.

Temperaturen volgens speedfan : mobo 41, cpu 49 (idle) vcore staat op 1.33 volgens speedfan, maar dat lijkt me sterk, staat op 1,41 ingesteld in bios. Area 51 en UT2004 draaien zonder problemen, andere games nog niet geprobeerd.

Morgen dus even met crucial bellen (rechtstreeks bij hen besteld), en het geheugen weer inleveren.

Heeft iemand ervaring met een i865 bord en 1GB modules PC4000 (of 5000)?, welke kan ik het beste nemen om een 267MHz goed te kunnen draaien op 1:1, helaas gaat het mobo maar tot 2.8 Volt.
Pagina: 1