Citrix Presentation Server 3 & sound recording

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik ben bezig met een test opstelling met Citrix Presentation Server 3.0 (clean install) op Windows 2003 Enterprise server (SP1 en volledig up2date gepatched).
Vanaf PS3 zou het mogelijk moeten zijn om nu ook geluid van de client naar de server te sturen, en zo dus geluid op te nemen.
Helaas is het me tot op heden nog niet gelukt.

Het vreemde is ook, dat ik relatief weinig hierover kan vinden, behalve dan dat het kan en dat ik sound options bij de client moet aanzetten.
Als ik sound aanzet, kan ik netjes WAVjes op de sessie afspelen, en hoor ik die op de client. Zover niets nieuws, spannends of moeilijks.

Echter geluid opnemen lukt dus niet, temeer omdat de server stug vol blijft houden dat hij geen geluidskaart heeft (wat ook klopt).
De lokale Program Neighborhoud is verse 8.00.x, welke hoog genoeg zou zijn om geluidsopname mogelijk te maken.

Als test ben ik nog bezig met een normale PC met Windows XP, maar in de toekomst moet dit gaan draaien op een TC met XP Embedded.

Er zijn wel wat Citrix docs te vinden, maar die zeggen niets meer dan "zet de sound options lokaal aan, publish sndrec32 en kijk of je kan opnemen" , en een PDF die het erover heeft dat het kan en wat je kunt finetunen qua settings en waardes (let wel, dit zijn finetune waardes, nergens dus harde settings om iets aan of uit te zetten).

Voor de test heb ik de Philips SpeechMike USB drivers geinstalleerd op de server, maar als je goed leest kom je erachter dat het toch ook echt mogelijk moet zijn met een analoge microfoon op de client.

Wie heeft al eerder met dit bijltje gehakt ? Zie ik iets over het hoofd ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
ik neem aan dat je deze al hebt bekeken?

http://support.citrix.com...=2058&fromSearchPage=true

[ Voor 73% gewijzigd door paulhekje op 12-07-2005 15:26 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Specifiek dit document niet, maar de meeste waarnaar gelinkt word wel. Er zitten er 1 of 2 tussen die ik niet ken en waar ook meer informatie in zit die ik nog niet gezien heb.
Ik moet vanavond toch werken, dus dan zal ik meteen even het e.e.a, op die server testen :Y)

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Als je er toch nu mee begint, waarom niet gelijk met MPS 4.0 ? Misschien dat er ook bugs in die sounrecording in opgelost zijn...

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Omdat iemand 3.0 aangeschaft heeft :P

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zonder SA? :P Ik dacht dat je geen Citrix meer kon kopen zonder (tenminste) 1 jaar SA? :)

[ Voor 75% gewijzigd door elevator op 12-07-2005 21:43 ]

Verwijderd

Klopt elevator; is altijd incl min 1 jaar SA. (zonder wordt niet meer verkocht)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Maar goed, dat is IMHO nu even niet aan de orde daar 3.0 het expliciet ondersteund. Het is nog een pilot dus upgraden kan altijd nog.
eerst moeten we een werkend geheel neer kunnen zetten.

offtopic:
Toch maar even ingelogd en ben 'm aan het downloaden.
Neemt niet weg dat mijn huidige vraag open blijft staan ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Koffie op 12-07-2005 22:00 ]

Verwijderd

Koffie schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:51:
Ik moet vanavond toch werken, dus dan zal ik meteen even het e.e.a, op die server testen :Y)
Kun je aangeven wat je allemaal geprobeerd hebt uit die lijst? ( http://support.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX443787 ) dat maakt het wat makkelijker wegstrepen voor ons.
Wat voor type client gebruik je? (PN, PNa or web)

• elevator
  • Niet online

elevator

Koffie schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:55:
Maar goed, dat is IMHO nu even niet aan de orde daar 3.0 het expliciet ondersteund. Het is nog een pilot dus upgraden kan altijd nog.
Gezien een van de grootste 'issues' met Citrix namelijk 'printing' volledig herschreven is in MPS4.0 en een stuk betrouwbaarder werkt kan je imho het beste je pilot baseren op de meest recente technologie, scheelt je een heleboel frustraties :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:30:
[...]

Kun je aangeven wat je allemaal geprobeerd hebt uit die lijst? ( http://support.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX443787 ) dat maakt het wat makkelijker wegstrepen voor ons.
Wat voor type client gebruik je? (PN, PNa or web)
Ik ben nu aan het testen met :

- Program Neighborhood 9.00.xx
- Windows 2003 Enterprise Server (SP1)
- Citrix MetaFrame Presentation Server 4.0 Standard (patchloos)

getest van http://support.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX443787 :

• CTX17013 (Whitepaper)
Gaat alleen maar over audio afpselen, wat geen enkel probleem is.

• CTX104737 (Testing Audio Input and Audio Security Policy)
Deze gaat er dood leuk vanuit dat je REC knopje enabled is , en dus een mogelijkheid te opnemen hebt. Ik kan simpelweg niet opnemen omdat ik geen recording device heb volgens mijn OS.

• CTX106577 (Audio Mapping Fails with MetaFrame Presentation Server 3.0)
Niet van toepassing

• CTX103644 (Sun Java applications do not play sounds within a Citrix session)
Niet van toepassing

• CTX347193 (How to Map Audio on the Citrix ICA Unix Client)
Niet van toepassing

• CTX105209 (The Microphone Volume Adjust Slide Bar Does Not Work in Microsoft Windows Messenger [..])
Vermeld doodleuk dat ik in de sound volume de "Recording" modus moet aanzetten, welke er dus simpelweg niet is / grayed out is.

• CTX104216 (Troubleshooting and Optimizing Digital Dictation)
Alle files en settings die besproken worden staan op client/server , echter zodra ik in MODULE.INI het volgende toevoeg :

VirtualDriver = ………,SPMike

Dan kan ik geen connectio meer aanmaken :
Cannot load the Citrix ICA Client drivers.
[Error 1056: Virtual Driver name nog found in MODULE.INI]
Het is mij ook nog steeds niet duidelijk of het hele recording verhaal alleen maar met een PhilipsSpeechMike werkt of niet (lijkt me niet, want in de PDF's wordt ook over analoge microfoons gesproken).
Ook vind ik het vreemd dat in een *algemeen* Citrix doc, welke niet specifiek over die SpeechMike gaat, toch over drivers van die SpeechMike praat.

Nogmaals resumerend :

Audio afspelen is geen enkel probleem. Dit gaat vlekkeloos zoals het hoort, en bevestigd dus ook dat settings om audio te enabelen goed staan. Audio opnemen werkt echter niet. De voornaamste reden is eigenlijk het simpele feit dat het OS geen Sound Recording devices kent (daar waar er voor playback een virtual 'CITRIX AUDIO DRIVER' is, is er voor recording niets te vinden.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

in CTX104732 staat toch de genoemde foutmelding over geen geluidskaart gevonden en hoe je het moet oplossen?

offtopic:
is dit voor die klus in b****broek? ;)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ja, maar daar zeggen ze simpel "Zet ff audio aan op je connection" Like duh .. die staat aan, anders kan ik toch geen WAVjes afspelen |:(
Ik kan alleen niet OPNEMEN, afpselen gaat prima.

offtopic:
Is voor daar ja :P

[ Voor 9% gewijzigd door Koffie op 13-07-2005 13:46 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Maak eens een Citrix (!) policy in je CMC aan waarbij je je audio device enabled en vervolgens deze policy applied op jouw Citrix server? :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

Heb je al een keer een geluidskaartje (bij wijze van test) in de server geplaatst om te zien of dat helpt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nopes, ik heb geen geluidskaartje voor mijn server liggen (DL 380) :P
Wel heb ik eraan zitten denken om W2K3 en MPS4 op een client te installeren, daar die wel een geluidskaart heeft :D

ele :

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/uploaded/No_sound_for_you.JPG

Voor de zekerheid ook nog gefilter op deze specifieke server, zonder resultaat helaas :(

[ Voor 10% gewijzigd door Koffie op 13-07-2005 14:22 ]

• seq_uence
Mijn ervaring met de Citrix policy's:

Maak een default policy waarin je alles dicht zet, zet er vervolgens een policy bij waarin je e.e.a. aanzet. De policy waarin je zaken aanzet moet een hogere prioriteit hebben. Aan die policy voeg je dan natuurlijk de groepen of users toe die er gebruik van mogen maken.

Ik weet niet of het uitmaakt maar heb je de policy's al op deze manier gezet ?

Ik doe niets met audio recording, maar vind MPS 4.0 een mooie relase met een aantal knappe funcionaliteiten erin. Moet alleen nog een uitzoeken waarom de exclude optie in de memory optimizer niet werkt, maar dat is een andere probleem en niet onotopic. ;)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Mja, op zich leuk maar policy's kunnen het imho niet zijn :

- Server is gloedje nieuw installed
- Nieuwe farm

Audio wfspalen werkt, en als ik de audio quality op LOW forceer met een policy is dat bij de eerst volgende inlog van kracht. Zet ik 'm weer op HIGH dan istie meteen kraakhelder ;)

• elevator
  • Niet online

elevator

Even een citaat uit de Advanced Concepts voor MPS 4.0:
Configuring the Server

By default, Presentation Server can record audio using a standard microphone. To
use the Philips SpeechMike devices, however, drivers must be installed on all
servers that are to have sessions that record audio.
Dat lijkt te bevestigen dat wat jij wil gewoon kan iig :)

hmm,
Koffie schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:15:
Ik ben nu aan het testen met :

- Program Neighborhood 9.00.xx
- Windows 2003 Enterprise Server (SP1)
- Citrix MetaFrame Presentation Server 4.0 Standard (patchloos)
Bidirectional audio is pas ondersteund vanaf Advanced - http://www.citrix.com/sit..._PS_ComparativeMatrix.pdf

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
:X Da's knap kut :D
Morgen meteen uitzoeken hoe het zit, en wat er *exact* besteld is.
Specifiek deze versie is namelijk aangeschaft op aanraden van 3rd party die bij deze pilot betrokken is.

http://support.citrix.com/kb/entry.jspa?entryID=5658 Lekker dat het daar ook niet ff verteld word.
Enfin, morgen weer wat uit te zoeken, thanks voor de tip :Y)

• seq_uence
Oei, daar had ik ook nog niet aan gedacht, maar het is wel zo dat dergelijke functionaliteit meestal niet in de standaard versie zit maar in de duurdere versies...

Succes met oplossen van je probleem ! :)

[ Voor 8% gewijzigd door seq_uence op 14-07-2005 07:31 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Koffie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 00:09:
:X Da's knap kut :D
Morgen meteen uitzoeken hoe het zit, en wat er *exact* besteld is.
Specifiek deze versie is namelijk aangeschaft op aanraden van 3rd party die bij deze pilot betrokken is.
Je kan het nu overigens verder vrij goed testen - zet in je CMC je versie op 'Advanced' en reboot je server - vervolgens kan je enkel nog als administrator inloggen omdat je geen licenties hebt maar dat is voor jouw pilot in den beginne geen probleem gok ik? - en log nu in als admin en probeer het uit :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 07:42:
[...]

Je kan het nu overigens verder vrij goed testen - zet in je CMC je versie op 'Advanced' en reboot je server - vervolgens kan je enkel nog als administrator inloggen omdat je geen licenties hebt maar dat is voor jouw pilot in den beginne geen probleem gok ik? - en log nu in als admin en probeer het uit :)
Als ik op REC druk, neemt hij niets op, en als ik die REC stop krijg ik de error "Not enough memory" :D :+
Toch knap voor een server waar verder niets anders op draait, en 4Gb mem in zit :P

Maar goed, het changen naar Advanced laat zorgde er na de reboot meteen voor dat het REC knopje in sndrec32.exe enabled is :Y)
Heb iig nu met bloedspoed een 5 user connection pack voor Advanced besteld ;)

Thanks voor de tip :*

• elevator
  • Niet online

elevator

Koffie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 08:03:
Als ik op REC druk, neemt hij niets op, en als ik die REC stop krijg ik de error "Not enough memory" :D :+
Toch knap voor een server waar verder niets anders op draait, en 4Gb mem in zit :P
Sommige programma's hebben daar moeite mee - je kan dit probleem altijd uitsluiten door in je boot.ini een /MAXMEM=512 (geloof ik dat het is) op te nemen :) Iig kan het ook nog iets anders zijn :P
Heb iig nu met bloedspoed een 5 user connection pack voor Advanced besteld ;)
Je kan je huidige users upgraden vziw :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Mwah, die Advanced heb ik sowieso nodig, en een Standard Server gaat er ook wel komen ;)
Ben nu de server volledig opnieuw aan het opbouwen, kijken of het probleem er dan nog is (pilot server, viel mee geklooit) en anders verder finetunen.

Alleen is die maxmem natuurlijk wel ruk :
Limit the operating system to use the maximum memory of what the user specifies. For example, "/maxmem=32" instructs the operating system to use a maximum of 32MB.
Heb niet voor niets 4Gb erin zitten he ;)
En het lijkt me meer overall, omdat de specifieke audio software nu wel de opname mogelijkheden zag maar ook problemen had met het daadwerkelijk opnemen.

• elevator
  • Niet online

elevator

Koffie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 10:45:
Mwah, die Advanced heb ik sowieso nodig, en een Standard Server gaat er ook wel komen ;)
Dat snap ik niet? Ik zou persoonlijk proberen alles op Advanced te houden zodat je die in een farm kan houden en daarmee de management mogelijkheden behoud :)
Ben nu de server volledig opnieuw aan het opbouwen, kijken of het probleem er dan nog is (pilot server, viel mee geklooit) en anders verder finetunen.
Ik wou net zeggen - misschien dat het ligt aan die registry hacks :)
Alleen is die maxmem natuurlijk wel ruk :
Het is ook puur een hint omdat een Maxmem melding op een TS mij meestal aan die MaxMem parameter doet denken :P

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:42:
[...]

Dat snap ik niet? Ik zou persoonlijk proberen alles op Advanced te houden zodat je die in een farm kan houden en daarmee de management mogelijkheden behoud :)
Die snap ik even niet :?

• elevator
  • Niet online

elevator

Wat snap je er niet aan?
Voor zover ik weet kun je versies (Advanced vs Standard bv) niet mixen in één farm (en zo wel - heb je met standard dusdanig veel beperkingen dat het ook niet echt zinvol is imho) waardoor dus twee verschillende versies hebben je gewoon zelf benadeeld ipv direct te upgraden? :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Voor zover ik weet kun je Std. and Adv. prima met elkaar mixen, je zult alleen 'dubelle' licenties moeten hebben.

Enfin, of we alles op Adv zetten of niet zien we wel, eerst maar eens pilotten ;)
Na een volledige cleane herinstall blijf ik overigens die memory problemen behouden, dus daar ga ik me eerst maar eens op storten ;)

Verwijderd

Koffie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 08:03:
[...]
Wordt er op dat moment iets meer informatie naar de event vieuwer van de server geschreven?
Pagina: 1