Toon posts:

Moederbord / voeding gesmolten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Alvast excuses voor de beperkte specs maar ik weet zo echt niet waar ik wat moet vinden.

ik heb ong een 2 maanden geleden een nieuwe videokaart gekocht: club3d radeon 9800PRO.

Ik heb zelf een GA-7vaxp moederbord met een voeding van 350 watt en 1 512 mb ddr geheugenmodule en een AMD 2000+ processor.

Voorheen zat er een Geforce 440 MX in en toen werkte alles probleemloos en de eerste 7 weken werkte de nieuwe configuratie (met de 9800PRO dus) ook super. Maar de laatste week kreeg ik ineens een streperig scherm wanneer ik mijn pc opstartte en in windows kwam. Na ongeveer 5 minuten kwam dat scherm dan en dan kon ik niets meer. Rebooten was de enige mogelijkheid. Maar 3 dagen geleden, toen ik hem net op had gestart en in windows kwam, rebootte de pc uit zichzelf waarna hij dat bleef doen en dus niet meer in windows kwam. Tevens rook ik toen een plastic brandlucht dus ik de pc meteen uitgezet en open gemaakt. Bleek dat de voedingskabel die aan het moderbord vast zit, gesmolten was en dat er een erge brandlucht uit de voeding kwam.

Ik denk dus dat mijn voeding kortsluiting heeft gemaakt ofzo, of dat hij is overbelast. Mijn vraag is of mijn vermoeden klopt en iemand mij kan vertellen waarom dat ineens is gebeurt?

Omdat mijn processor (volgens mij) nog goed is en de koeler ook nog goed is zou ik willen vragen wat welk moederbord geschikt is voor deze processor? Ik zag een Asus A7V8X-X die volgens mij wel geschikt is. Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven om een goed antwoord op mijn vraag te krijgen

Groeten,

Jochem

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Ik zou inieder geval controleren of je moederbord nergens sluiting maakt met je kast want daar lijkt het wel erg op. Zeker in combinatie met een oudere/slecht beveiligde voeding kan het voorkomen dat er een zeer grote stroom gaat lopen wat veel hitte en uiteindelijk ook het smelten kan veroorzaken.

Maar om op een vervangend moederbord terug te komen ieder willekeurig socket A moederbord met ondersteuning voor DDR en een AXP 2000+ is geschikt. (Ieder nieuw willekeurig bord.)

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
nou...de voeding was nog geen 3 maanden oud. De oude voeding was al eens kapot gegaan dus heb ik een nieuwe gekocht. Maarja...mocht dus niet helpen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:09:
nou...de voeding was nog geen 3 maanden oud. De oude voeding was al eens kapot gegaan dus heb ik een nieuwe gekocht. Maarja...mocht dus niet helpen...
Wat voor voeding heb je er nu inhangen dan? (welk merk).

wat je ook kunt doen is kijken of je een nieuwe ATX stekker op je mobo kan solderen, mocht het niet lukken kun je het ding altijd nog degraden als behang :P

Verwijderd

Topicstarter
had ik al aan gedacht. maar waar kan ik zo'n ding halen?

Bij conrad?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 12:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:04:
had ik al aan gedacht. maar waar kan ik zo'n ding halen?
Handigste is wellicht om hem gewoon van een ander mobo af te slopen.
Dat ga ik iig doen om mijn Tiger te fixen die hetzelfde probleem heeft.

maarre, wat voor psu heb je nu in je systeem hangen?

Verwijderd

Topicstarter
voeding van merk aopen volgens mij... weet het echt niet zeker... maar zit daar dan veel verschil in?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:07:
voeding van merk aopen volgens mij... weet het echt niet zeker... maar zit daar dan veel verschil in?
Daar zit extreem verschil in. Ik heb hier een 145Watt voedinkje liggen dat meer trekt dan een 400Watt voeding van Q-tec.

Je mag verwachten van een Aopen voeding dat het een voeding is die je systeem wel stabiel kan houden. Je zegt dat je hem pas 3 maanden hebt, dan zou je dat ding moeten retourneren en garantie eisen. Daarbij zou het goed kunnen dat als het idd je voeding is die het opgeblazen heeft dat je recht hebt op een nieuw mobo (maar goed, recht hebben is helaas nog steeds wat anders dan recht krijgen).

Verwijderd

Topicstarter
kan de bon nergens meer vinden :'(

zou dit iets zijn:

http://www.cool-prices.nl...hid--2,sgid--75,artId--43

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 12:24 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Maakt niet uit.
Een beetje winkel heeft jouw bon wel in de computer staan.

En wat die voeding hierboven betreft.
Laten liggen, dat is echt troep.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 12-07-2005 12:25 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
koop een tagan of een zallman voeding daarvan ben je verzekert van kwaliteit.
als je een merk als q-tec neemt en dan een voeding van bijv 400W neemt is dat ongeveer het zelfde als ik denk 250 watt van bijv. een zallman , en de zallman is dan ook nog stabieler

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

jah, hoe gaat dat eigenlijik, als je voeding alles meetrekt, dan moet alles vergoed worden, maar dat kun je niet aantonen toch? Je kunt het toch ook niet goed behandeld hebben. Dus als ze een gesmolten aansluiting terugkrijgen, gaan ze dat dan wel vergoeden?

Verwijderd

Topicstarter
zou een Aopen 350 Watt (50 euro) voldoende zijn voor mijn systeempje?

Misschien ook een optie om een upgradeset aan te schaffen...laten we zeggen AMD3000+, zou die voeding dan nog voldoende zijn? En hoeveel zou dat in totaal ongeveer gaan kosten? Iemand zo snel een idee want het is niet mijn bedoeling om zo'n wat-is-de-prijs-van-dit-of-dat-topic te beginnen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 12:39 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:33:
zou een Aopen 350 Watt (50 euro) voldoende zijn voor mijn systeempje (en eventuele uitbreiding met een AMD 3000+)
Een Aopen 350 Watt is in principe een prima voeding. Als je een echt zwaar systeem wil bouwen dan zou 3een 400Watt interessant kunnen zijn, maar dan heb ik het ook over een bak met 2 videokaarten, een sloot aan hdds enz enz.

http://www.cool-prices.nl...d--2,sgid--75,artId--2592
zoiets als deze is in principe prima.
Ze hebben daar overigens ook goedkope mobootjes, zoals http://www.cool-prices.nl/index.php/13,artId--976
Ben je iig geen fortuin kwijt aan een nieuwe plank.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 21:06
nee, dit is ook niets. sweex is net zals q-tec gewoon bagger. ga voor een goede voeding, kijk daarvoor even in het "wat voor voeding heb ik nodig" topic

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
@terw_dan

is zo'n RMA-partij-dingie wel goede kwaliteit...heb geen zin om over 2 maanden een nieuw mobo te kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:42:
@terw_dan

is zo'n RMA-partij-dingie wel goede kwaliteit...heb geen zin om over 2 maanden een nieuw mobo te kopen.
Kijk gewoon naar een voeding van goede kwaliteit, Tagan, Enermax, etc. en RMA partijen zijn voor een reden goedkoper en dat is niet omdat ze van uitstekende kwaliteit zijn.

Verwijderd

Topicstarter
dat snap ik ook wel...maar zit daar geen garantie op ofzo? had al op de site van cool-prices gekeken maar daar stond geen garantiebepaling voor RMA producten op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:37:
[...]

Kijk gewoon naar een voeding van goede kwaliteit, Tagan, Enermax, etc. en RMA partijen zijn voor een reden goedkoper en dat is niet omdat ze van uitstekende kwaliteit zijn.
Volgens mij snap je niet wat RMA partijen inhouden :o

Als een winkel producten retour krijgt van klanten omdat ze niet zouden werken, stuurt de winkel ze op naar de fabrikant (of minimaal hun eigen leverancier) ter testing, reparatie en/of vervanging. Op zich kan een winkel wachten tot die producten terugkomen en dat gelijk aan dezelfde klant dezelfde artikel geven. Dat kan alleen erg lang duren en is brakke service naar de klant toe.

Om die reden geeft een winkel vaak gewoon een nieuw exemplaar mee aan de klant. Enige tijd later komen dan de geteste (en niet defect gebleken), gerepareerde of vervangen producten terug. Vervangen producten in originele verpakking kunnen zo de normale verkoop in, maar gerepareerde of geteste (maar niet defecte) producten kun je niet verkopen alsof ze nog nooit gebruikt waren. Die gaan dan in de RMA verkoop - ze werken wel gegarandeerd, maar zijn niet nieuw in verpakking.

Aangezien je ze als werkend koopt, heb je vergelijkbare wettelijk rechten naar de leverancier (winkel) toe als bij aankoop van nieuwe producten. Alleen zul je vaak minder extra dingen daar bovenop krijgen - het blijven wel prima werkende producten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ja ik weet wel wat die partijen zijn, en ik weet ook dat als ik zelf een consument zou zijn graag een product zou willen hebben dat niet gerepareerd opnieuw wordt aangeboden als kaal product.

Verwijderd

Topicstarter
ach, als het goed werkt en ik er maar 1/3 a 1/4 van de prijs voor hoef te betalen boeit het me niet! Meteen bestellen maar :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:42:
@terw_dan

Zeker de borden die cool-prices heeft zijn gewoon nieuwe planken waar ze echter niet alle accesoires en de originele verpakking van hebben.
Verder zijn het nieuwe/gereviseerde borden die goed werken maar 'onverkoopbaar' zijn (binnen de normale verkoop) vandaar dat ze dan voor een lagere prijs worden verkocht.
In mijn ervaring met cool-prices zijn ook de RMA planken die ze hebben gewoon top en mocht je toevallig een DOA hebben dan doen ze totaal niet moeilijk over het retourneren ervan.

Dus wat dat betreft hoef je zeker niet bang te zijn een kat in de zak te kopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:37:
[...]

Ik doelde meer op een RMA partij mobo en niet de voeding. Echter, ik kan geen zinnig argument bedenken om geen RMA voeding te kopen.
Stel dat jij een nieuwe Enermax kan kopen voor 80 EUR of een RMA voor 45 EUR.
Je kunt ervanuit gaan dat het RMA exemplaar minstens net zo goed is als een nieuwe. Voor sommige producten geldt soms zelfs dat een RMA exemplaar beter getest wordt omdat het niet direct weer de markt op gedumpt wordt (maar goed, dit verschil zal ook wel miniem zijn).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je systeem is niet echt zwaar en kan met een redelijk simpele voeding prima presteren. Mijn pc heeft een Aopen 350 W en dat is zeker voldoende voor dat systeem. Dus ik zou zeker niet te gek doen en een Tagan of Zalman kopen, want die zijn gewoon veel duurder.

Tuurlijk is een goede voeding erg belangrijk, maar Aopen maakt goede voedingen. Die Q-tec zou zelfs voldoende moeten zijn voor dat systeem, maar kan je beter niet doen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hann1BaL schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 20:03:
Je systeem is niet echt zwaar en kan met een redelijk simpele voeding prima presteren. Mijn pc heeft een Aopen 350 W en dat is zeker voldoende voor dat systeem. Dus ik zou zeker niet te gek doen en een Tagan of Zalman kopen, want die zijn gewoon veel duurder.

Tuurlijk is een goede voeding erg belangrijk, maar Aopen maakt goede voedingen. Die Q-tec zou zelfs voldoende moeten zijn voor dat systeem, maar kan je beter niet doen.
Wel handig te vermelden wat voor pc je dan hebt ;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben zelf van een A-Open 300W voeding met 13A op de +12V naar een Antec 350W voeding met 21A op de +12V. Dit verschil heeft echt heel veel gescheeld en ik ben niet meer aan het vloeken op mijn systeem door het constante crashen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Hallo ik heb gewoon PRECIES hetzelfde probleem,.. en ik zat even op internet te zoeken of ik wat kon vinden en wat je beschrijft is precies mijn verhaal,.. Ik heb ook athlon (2200) gigabyte kt400 mobo, 300watt voeding, en ik heb ook een tijdje een geforce mx440 erin gehad en nu een jaar ongeveer een asus radeon 9800xt. Ik had ook het verhaal met die strepen in beeld,.. werd steeds erger en toen heb ik die mx440 er weer in gezet omdat ik dacht dat de kaart kapot was, maar ik bleef het probleem houden en het werd steeds erger totdat mn pc helemaal niet meer aanging. nou haalde ik hem vanavond uit elkaar en zag dat een aantal van de voedingsplugjes van mijn moederbord verbrand zijn gewoon,.. nou vroeg ik me af hoe je dit probleem hebt opgelost? of dat je inmiddels weet hoe het gekomen is ofzo?? want nou heb ik wel een andere voeding liggen maarja als dat dus brandgevaar oplevert,.. :S
Groeten Jasper
Pagina: 1