Toon posts:

[SBS 2003] Licentievraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet over een paar weken 2 servers installeren. De 2 servers die we daar beschikbaar voor hebben zijn:

- Dual Xeon 2.4 Ghz
- Amd athlon 2.8 Ghz

Nu is het zo dat we nog 1 windows 2003 SBS pakket hebben, en 1 Standaard Windows 2003 server pakket.

Het is ook zo dat we 2 pakketten hebben die op deze servers moeten draaien. Namelijk:

- SQL Server 2003
- Exchange server

Nou, is mijn vraag: Wat is het verstandigste om te doen. Het moet natuurlijk praktisch zijn en natuurlijk moet ook de prijs redelijk zijn..

Ik weet ook dat je niet 2 SBS in hetzelfde domein kan zetten (als ik het goed gelezen heb) maar is het wel mogelijk om een Windows 2003 server als lidserver in dat zelfde domein te laten fungeren?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, heb naar mijn weten overal al gezocht!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je wilt weten welke 'service' (dienst) op welke server moet komen ofzo? Zo ja, hebben we heel wat meer info nodig (denk aan: welke raid sets gebruik je, hoeveel memory, hoeveel users) etc :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat klopt. Welke service zou ik het makkelijkst op welk besturingssysteem kunnen zetten.

In allebei de pc`s zit 2 Gb aan geheugen.

het gaat hier om 20 tot 30 gebruikers voor het gebruik van Exchange
en 20 tot 30 gebruikers voor het gebruik van de SQL server

De SQL server gaat in RAID 1 Draaien, maar van De Exhange server weet ik het nog niet

We hebben hier nog 2 schijven van 100gb liggen, en 1 schijf van 150gb

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01
volgens mij kan een SBS omgeving maar 1 DC hebben.
Dan zou ik gebruik maken van de SBS server om DC te spelen icm de ingebakken exchange.
Als je een losse SQL 2003 licentie hebt, zou ik die op die andere 2003 server zetten

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Welke versie van SBS 2003 heb je? Hou er wel rekening mee dat als je de Premium editie hebt er al een Exchange server en SQL server in zit :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
we hebben hier wel de premium, dus we draaien nu ook beide pakketten op 1 SBS Server, maar de bedoeling is om de beide pakketten appart van elkaar te laten draaien vanwege de belasting van die server

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:24:
we hebben hier wel de premium, dus we draaien nu ook beide pakketten op 1 SBS Server, maar de bedoeling is om de beide pakketten appart van elkaar te laten draaien vanwege de belasting van die server
licentie technisch mag dat dus niet.
Het is een all-in-one pakket, dus SBS+exchange+SQL in 1 software pakket.
Exchange is dan ook geen volwaardige exchange zoals je die los besteld.
er zitten een paar haken en ogen aan.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

In dat geval zou ik de SBS2003 server als DC + Exchange gebruiken en de W2k3 als memberserver inrichten met SQL er op.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Grolsch
Cobra_Lup schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:02:
In dat geval zou ik de SBS2003 server als DC + Exchange gebruiken en de W2k3 als memberserver inrichten met SQL er op.
die SQL is een onderdeel van SBS2003, deze mag (en kun je officieel) niet op een andere server zetten.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Als je de TS even leest dan zie je dat ie 4 licenties heeft

* SBS2003
* Windows Server 2003
* SQL
* Exchange
Nu is het zo dat we nog 1 windows 2003 SBS pakket hebben, en 1 Standaard Windows 2003 server pakket.

Het is ook zo dat we 2 pakketten hebben die op deze servers moeten draaien. Namelijk:

- SQL Server 2003
- Exchange server
De manier die ik voorstel kan dus wel, het is wel zo dat ie dan wel een Exchange licentie over heeft.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Over deze vragen zijn zeëen aan info over te vinden. Als je dergelijke licenties koopt krijg je neem ik aan ook wel advies van de leverancier.

Wat heb je zelf allemaal al gezocht en gevonden? Krijg uit je topicstart niet de indruk dat je gezocht hebt namelijk ;) Je zaql ongetwijfeld weten dat we moeten weten wat er precies voor hoeveel users en wat voor belasting gaat draaien om een accuraat oordeel te geven.

We willen dat heel graag in je topicstart zien. Sla daarover Algemene gedragsregels (Netiquette) nog even na. Verder veel plezier toegewenst op ons forum!

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Grolsch schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 10:44:
volgens mij kan een SBS omgeving maar 1 DC hebben.
Dan zou ik gebruik maken van de SBS server om DC te spelen icm de ingebakken exchange.
Als je een losse SQL 2003 licentie hebt, zou ik die op die andere 2003 server zetten
verassing, je mag dus wel meerdere DC's hebben, wist ik zelf ook niet, totdat ik het thuis in mijn testlab voor elkaar heb gekregen (het mag en technisch kan het ook)

er mag echter maar 1 2003 DC zijn, je kan gerust een 2003 Dc (std edition) ernaast hebben..

verbaasde me ook maar het werkt nog daadwerkelijk ook! (replicatie,ad,dns, the works) zelfs fsmo roles kan je netjes transferren

A wise man's life is based around fuck you

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:24:
Op die Dual moet je probleemloos SBS met zowel SQL als Exchange kunnen draaien; je moet hooguit ff je Exchange uitleggen dat 'ie iets minder memory-hungry moet zijn: http://support.microsoft....scid=kb;%5Bln%5D;815372#5

Ook SQL kun je zo configureren. Als je zorgt dat zowel Exchange als SQL niet meer dan pak 'm beet 600 MB pakken, dan moet zo'n systeem echt als een zonnetje kunnen draaien met die paar gebruikers.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Pagina: 1