[ubuntu warty]dual boot bug

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46
Ik heb gisteren een dual boot installatie XP/Ubuntu warty gemaakt, maar nu treed een dual boot bug op die er was bij kernels <2.6.9 (als ik het snel gevonden heb gisteravond). Deze bug zorgt ervoor dat windows niet meer opstart. Maar wat de oorzaak precies is, en belangrijker de oplossing, is me nog steeds niet precies duidelijk. De windows installatie bevat nl. een aantal erg belangrijke gegevens (mail, files etc) Bovendien schijnt reinstall niet te werken (nog niet geprobeerd, via internet gevonden)

Ondernomen acties:
- Zoeken (tot half 2 vannacht :'(, zonder al teveel resultaat) Het lijkt iets te maken te hebben met dat het bios de pc terugzet naar CHS ipv LBA, maar dit veranderd in het bios zonder effect.
- windows recovery: chkdsk -p en -r, fixboot, fixmbr: geen effect. Grub is weg, maar windows nog niet terug
- linux geboot, chroot naar mijn linux en grub-install (versie 0.95 btw). Zoals verwacht geen nut, maar kan ik iig weer in linux...
- optie gevonden: fdisk en dan de o-optie. Er wordt dan een hele nieuwe partitietabel gemaakt, maar ben ik dan niet al mijn gegevens kwijt? Of zolang ik de grootte van de partities hetzelfde houd en hetzelfde type staat alles er nog op?
- optie: win 98 bootflop en dan fdisk /bmr? Geen idee wat het is, nog niet geprobeerd, waarschijnlijk weinig nut aangezien partitie ntfs is.
- jullie opties?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
files:
fdisk -l (linux) 
Disk /dev/hda: 20.4 GB, 20491075584 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 39704 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1       20321    10241406    7  HPFS/NTFS
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/hda2           20321       39704     9769347+   5  Extended
/dev/hda5   *       20321       20464       72261   83  Linux
/dev/hda6           20464       21468      506016   82  Linux swap / Solaris
/dev/hda7           21469       33869     6250072+  83  Linux
/dev/hda8           33870       39704     2940808+  83  Linux
Alles ext3, behalve swap en hda1 (ntfs)

/boot/grub/menu.lst (grub-configuratie, alleen relevant gedeelte voor booten windows, is gewoon goed aangezien dit ook op mijn eigen pc op mijn studentenkamer staat)
title           Windows NT/2000/XP
root            (hd0,0)
chainloader     +1
makeactive
savedefault
(rootnoverify heeft overigens geen nut)

Hopelijk kunnen jullie er nog iets zinnigs over zeggen (en dan vooral dat fdisk o optie) zodat ik vanavond als ik terugkom van werken de pc weer kan fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:50
Ik had eenzelfde iets (hal.dll missing). Door nu in recoveryconsole "bootcfg /rebuild" uit te voeren en de goede installatie te selecteren werkt het weer hier :)

Misschien is dit voor jou ook de oplossing?

-edit-
Ik bedenk me net de reden van het probleem. Ubuntu had aan mijn partities had lopen sleutelen, waardoor mijn C drive van primary partitie als logical in een extended kwam te staan en hier vervolgens als D herkend werd in de recovery console van de windows xp cd???? Anyway, de al eerder gemelde oplossing werkte voor mij.

[ Voor 47% gewijzigd door griphin op 12-07-2005 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Ik zou upgraden naar Hoary. Naast het feit dat je een wat meer up to date OS hebt kan dit e.e.a. gefixt hebben in grub. Is ook maar een gokje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Alle updates zijn gedraaid, dus ik zit al op hoary, maar het probleem is begonnen bij een warty installatie (2.6.8 kernel) waar dus die bug inzat.

Bootcfg /rebuild zal ik eens proberen. --> Geen effect

Kan iemand mij nog uitsluitsel geven over fdisk?

Ik heb zojuist de bios nog maar een keer geflasht, maar ook dit had geen effect...

Ik begin echt zonder opties te komen nu...

[ Voor 38% gewijzigd door Paultje3181 op 12-07-2005 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Krijg je nog een bepaalde error wanneer je Windows selecteerd in Grub?

code:
1
2
3
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1       20321    10241406    7  HPFS/NTFS
Partition 1 does not end on cylinder boundary.

Ik heb dit ook eens gehad. Bij mij betekende het een kapotte partitietabel. (veel PMagic enzo)
Zou hda1 niet moeten endigen bij 20320?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Dit lijkt inderdaad de oorzaak te zijn. Blijkbaar zat er een bug in fdisk die de partitietabel ver***te en deze versie is in een aantal distro's opgenomen. Blijkbaar ook in ubuntu warty...

Dit kan je oplossen door een nieuwe partitietabel te maken met fdisk (of windows fdisk) maar ben je dan je data kwijt als je alleen die partitietabel opnieuw schrijft? Dus gewoon dezelfde indeling? Evt. die hda1 (windows dus) iets kleiner maken? Ben ik dan als ik als filesystem type NTFS (0x7) alles kwijt?

fdisk (in linux) lijkt gewoon hda2 enzo te behouden, terwijl windows volgens mij van hda2 hda1 maakt als je hda1 verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien kan je beter even het volgende doen:

1. Start met de windows cd in recovery mode op.
2. Aanmelden als administrator
3. Ga naar c:\
4. Typ in: attrib -AHSx boot.ini (tell me if i wrong)
5. Typ in: del boot.ini
6. Typ in: bootcfg /default
7. Bij de vraag van de naam typ : Microsoft Windows XP Professional
8. Bij de vraag van de bootopties typ: /fastdetect
9. Start nu met een opstartfloppy of cd de pc.
10. Ga naar fdisk en zet de disk die je wil opstart op actief. (menu 2 dacht ik)
11. ga nu uit fdisk, en typ fdisk /mbr
12. herstart de pc weer. en het zou opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
he shit, kom je nu mee ;) Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een reinstall... En windows doet het nu iig weer... Linux kan ik waarschijnlijk gewoon booten via een livecd en dan grub-install doen...

Maar dankjewel voor alle moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 15:28

Schonhose

Retro Icoon

Ik heb laatst ook een dual boot in elkaar gezet met Win XP en Ubuntu. Ik heb eerst met partition magic 10 gig vrijgemaakt en niet ingedeeld en tijdens de installatie aangegeven dat hij de vrije ruimte naar eigen believen mocht indelen.

Geen problemen mee gehad, misschien een tip voor de volgende keer.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
Paultje3181 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:43:
Alle updates zijn gedraaid, dus ik zit al op hoary, maar het probleem is begonnen bij een warty installatie (2.6.8 kernel) waar dus die bug inzat.
door gewoon de updates te doen zit je niet in hoary hoor, je moet eerst dan nog de repository's aanpassen. toch raad ik aan om gewoon van cd te installeren, dat lijkt me iets beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
repositories zijn veranderd... En zit dus in Hoary, maar het kwaad was toen al geschied... Overigens kun je als je fdisk gebruikt en hda1 verwijdert en weer opnieuw maakt nog gewoon mounten... En dus kopieren... Windows kan er alleen niks meer mee :S Brakke zooi :P
Pagina: 1