Toon posts:

Pentium M 733 vs. 713? (in notebook)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(inleiding, het wordt on topic hierna!) Ik sta op het punt een IBM Thinkpad aan te schaffen hier in Japan. Die dingen komen behalve de modelnamen X40, X41 en X32 ook in een talloos aantal combinaties van processoren, RAM en HDs.

Nu is er een aanbieding voor zoon Thinkpad met een Pentium M 713 van 1.10MHz of 1.50 MHz. Loeren op de website van IBM in Japan levert op dat de nieuwe modellen met een Pentium M 733 van 1.50 MHz geleverd worden.

Gesnuffel op http://pc.watch.impress.co.jp/docs/article/modelno/intel.htm geeft aan dat het allebei laag-voltage chips zijn, maar dat de nieuwere een L2 cache van 2 ipv 1MB heeft. Bovendien is het bakproces van 0.13μm naar 90nm veranderd.

Mijn vraag: hoe moet ik dit verschil inschatten mbt prestaties? Ik neem aan dat er voor huis- tuin- en keukengebruik weinig haken en ogen aan zullen zitten, maar zijn er issues waar ik voor uit moet kijken?

Een hartelijke zen-groet,

Elmer

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:32
betere prestaties en minder stroomverbuik (i.e. langere standby tijd)

Sja, of jij dat belangrijk vindt en of je het merkt kan ik je niet zeggen. Als de prijs gelijk is, zou ik voor de nieuwere gaan. Is er een verschil in prijs is, moet je voor jezelf beslissen of het verschil in prijs het verschil in prestaties rechtvaardigt..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Complete Systemen & Laptops + overschot aan vraagtekens uit titel gesloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Aan Catch22:
Dank voor de reaxi. Het verschil tussen de twee processoren die ik noemde lijkt te liggen in L2 cache (2 versus 1MB) en in een fijner(?) bakproces bij de nieuwe processorversie. Het ging me er dus vooral om in hoeverre je dit zou merken (ervaringen etc.). Beide worden trouwens aangemerkt als "ultra-laag-voltage" processoren, dus of het verbruik nou erg veel uitmaakt...
De oudere (neem ik dus aan) versie is ongeveer 200 euro goedkoper, dus een redelijk verschil.

Aan moderator:
Mijn vraag ging dus echt over processoren en niet over hele systemen... O-) Misschien had ik die hele notebook niet moeten vermelden?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:32
ik denk dat het qua prestaties niet veel uitmaakt... Maar je zou reviews van vergelijkbare desktop cpu's kunnen bekijken. Daar zijn nl ook wel 512 en 1mb of 2mb versies van..

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kijk hier eens tussen of je processor er tussen staat, of dat je een tussenmodel kunt vinden :)
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-pm.php

Ik snap je vraag echter niet? Wat wil je vergelijken met elkaar? Je noemt slechts één processor exact, de 733 Ik las erover heen :)

Beide processoren staan in de lijst vermeld. De nummering die vernoemd (713 & 733) zijn alleen 1.10 niet 1.50

De vraag die je moet stellen is het volgende:
Is er een prestatieverschil tussen de dothan en de banias core? Zo ja, is dat het verschil in prijs waard voor mij?

Op de eerste vraag kan je helpen:
http://www.tomshardware.com/mobile/20040510/dothan-17.html
Algehele conclusie is dat de Dothan net iets beter is, maar niet dramatisch beter.

De vraag over het prijsverschil: dat is aan jou :)

Edit:
En ik lees net dat je de prijs genoemd hebt. 200,- verschil? Crisis... nou, dan zou ik kiezen voor het oudere model en die 200,- ergens anders aan uit geven. 5 tot hooguit 10% performancewinst/batterijduur is mij geen 200,- waard.

[ Voor 14% gewijzigd door Motrax op 13-07-2005 02:41 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Ha, ik ben eruit. De huidige modellen op 1.10 zijn inderdaad 733 processoren, en de 1.50 zijn 758 procs. Dat was er even tussendoor geglipt.

De vraag die je moet stellen is het volgende:
Is er een prestatieverschil tussen de dothan en de banias core? Zo ja, is dat het verschil in prijs waard voor mij?

Dit blijkt inderdaad te zijn wat ik wilde weten. Toch fijn als je gedachten in goede banen geleid worden. Het prijsverschil is met een matig verschil in prestatie dan toch doorslaggevend. Daar moet ik overigens wel een stripje 2700 DDR geheugen bij optellen, maar die zijn wel te vinden voor een zacht prijsje waarschijnlijk.

Snel naar de winkel (universiteitsaanbieding) _/-\o_

edit: RS=003 - ze waren uitverkocht, dus het gevaar is geweken. Ik begrijp dat ik geen topsnelheden had mogen verwachten. SO-DIMM is langzaam, of wat is er mis mee? De X31, of inmiddels X32, is sneller maar wel een fikse pot duurder... Op naar de volgende aanbieding. Veel geleerd deze keer :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 02:18 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Erm,

Voor je een X40 gaat kopen.

Ik heb OA een X40 gehad. (1.2Ghz, verder top spec, dus a/b/g wlan 8cell enzo) maar weet jij wel dat hier 1.8" hdd's in zitten en dat die traag zijn als stroop?

Ik heb hier voor me een sony vaio T1XP (nog kleiner dan een X40, nml 10" met 1.1Ghz ULV 2mb cache) en die heeft dus zon zelfde 1.8" hdd als in de X40, en ik haal max 16mb per sec transferrate, dat komt dus neer op 145mbit snelheid.

Terwijl de X31 die 2.5" hdd's ondersteunt wel 34mb per sec kan halen door een hitachi travelstar (E)7K60 te plaatsen.

Verder moet je niet vergeten dat beide laptops SO-DImm willen ;)

Succes met je aankoop

Verwijderd

Bij de traagheid kan ik mij volledig aansluiten. Heb een X41 f2 gekocht in Singapore. Erg goed/stevig apparaat. Hij is alleen zo traag als het maar zijn kan door de HD. :'(

Heb inmiddels al een mail verzonden aan IBM met daarin het bezwaar, kijken waar ze mee terugkomen.

• Roberto
Niks :D

in de behuizing past geen andere hdd ;)
Als je een snelle 12" zoekt moet je naar een IBM X31 of X32 gaan kijken (en als je extreme wilt gaan een ibm S30)

Verwijderd

Mooi verhaal is dat dan. Koop je een kleine laptop van een topmerk met verder goede specs hangen ze er een trage HD in. Sommige bedrijven leren het ook nooit ;-) Ach ik ben er tevreden mee tot nu toe, accu tijd, zeker van de grotere is echt top. Haal daar 7-8 uur werken mee. Altijd leuk om eens te kijken hoe een bedrijf als IBM/lenovo omgaat met dit soort klachten. HP heb ik ook al wat mee gehad, die waren echt zo bot/kortzichtig dat ik er geen product (never ever) meer van wil hebben.

Heb inmiddels al wel ontdekt dat hij stukken sneller is als ie aan het lichtnet hangt.

Ik houd je op de hoogte.

• Roberto
Erm... er past geen andere hdd in.
(de hdd zit aan de linkervoorkant, achter dat klepje ja :P Zoals je dus kunt zien past in het hele desing geen 2.5" hdd)

Als je een 12" wou met een snelle hdd had je voor een IBM X31 of X32 moeten gaan.
Dat is dus niet ibm zijn schuld.

X40 als hij ultradun + licht moet zijn, X31 als hij snel en licht moet zijn.

Ik kan het weten ;)

Dat hij sneller is op het lichtnet heeft w.s. te maken met je energiebeheer ;)

Maargoed, hou me maar op de hoogte, ben wel benieuwd wat IBM gaat zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Roberto op 24-12-2005 19:17 ]

Pagina: 1