Toon posts:

[XP] Explorer start als venster, niet als shell

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dit probleem al eens eerder tegengekomen, maar toen volstond een reboot. Deze keer zet het probleem door, en bestaat het onder alle gebruikers. Ik heb gescand op virussen en spy/ad/malware, maar zonder resultaat (wat opzich goed is). Explorer start dus wel als ik inlog, maar als venster, met Mijn documenten als folder. Via Taakbeheer explorer.exe sluiten en weer starten geeft hetzelfde resultaat. Ik heb nu al tijdje gezocht, zowel in de MSKB als in de WOS FAQ als via search. De MSKB slingert me de gebruikelijke 200 howto's naar mijn hoofd, maar niks bruikbaars. De search geeft talloze mensen die hun startknop kwijt zijn (:P), maar ik heb er nog geen gevonden met hetzelfde probleem.

Can someone enlighten me? Please?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Firefox opstarten via Taakbeheer -> Bestand -> Uitvoeren -> C:\Program Files\Mozilla Firefox\Firefox.exe is op zijn zachtst gezegd ergerlijk.

- Peter

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Wat staat hier onder de Shell waarde?
edit: moet explorer.exe zijn idd :)

En dit is net ff een andere situatie volgens mij, maar check de genoemde keys en waarden ff :)
http://support.microsoft.com/?kbid=899865

[ Voor 46% gewijzigd door roelio op 12-07-2005 01:21 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Explorer.exe, das alles :'(. Of moet daar juist wel een parameter achter?

EDIT: Ik herinner mij de instelling "Start BLAAT as separate process", die kan hier toch geen roet in het eten gooien, of wel?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 01:23 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nee d'r hoeft geen parameter achter, want als explorer crasht en niet vanzelf start (maakte ik met NT4 wel eens mee meen ik) is het genoeg om hem via taakbeheer te starten op dezelfde manier als jij nu doet.

Verwijderd

Topicstarter
Naar het artikel uit de MSKB heb ik onder
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced
PersistBrowsers op 0 gezet. Ook viel het mij op dat onder
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Userinit de normale waarde bevatte (C:\WINDOWS\system32\userinit.exe) maar gevolgd door een komma. Deze komma heb ik verwijderd. Geen van beide acties gaf enig resultaat. Wat misschien gerelateerd is aan mijn probleem: Windows opstarten duurt niet meer dan 15 seconden, maar inloggen een minuut of twee. Ik heb ook twee netwerk bronnen als schijven aangekoppeld (en ze zijn op het moment niet beschikbaar), dit zou natuurlijk ook de 2 minuut wachttijd kunnen verklaren.

Iemand nog ingevingen? En bedankt voor jullie hulp so far.

EDIT: De twee minuten wachttijd zijn weg, lag idd aan de netwerkschijven. Nog iets wat mogelijk met het probleem te maken heeft: Vanochtend heb ik een aantal minuten verbaasd zitten kijken hoe explorer.exe meer en meer geheugen opslokte terwijl ik niks deed. Tot het punt waarop mijn trouwe pc traag als str*nt liep. Maargoed, voor hetzelfde geldt is dit standaard gedrag voor explorer. 'T is niet de eerste quirk die ik tegenkom :P

Ik ga maar eens richting bed. Morgen maar weer verder worstelen met de pc 8)7. Tot dan :*)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 02:10 . Reden: Updates ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je hebt gescand op spyware zeg je, dat is inclusief het doornemen van een Hijackthis log neem ik aan?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:20:
Explorer.exe, das alles :'(. Of moet daar juist wel een parameter achter?
Nee hoor - maar controleer dezelfde key nu eens maar dan onder HKEY_CURRENT_USER ? :)

Verwijderd

Topicstarter
@elevator: Hmz, vaag, ik had toch al gezegd dat het probleem zich voordeed bij elke gebruiker? Hoe kan dan voor elke user individueel de shell waarde gewijzigd zijn :? Dat gaat meer richting iets dat met opzet mijn register door de war schopt. Maargoed, ik heb het even gecontroleerd, en onder HKCU is het dezelfde waarde, explorer.exe, doch nu zonder hoofdletter.

@limoentje: Ik heb een pesthekel aan Hijackthis, maar Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Dat zal ik nu doen.

EDIT: Hmm, als Hijackthis de VB runtimes nodig heeft had ik gegokt dat ie zonder niet zou starten. Dat doet ie wel, maar met de foutmelding "An unexpected error has occurred at procedure: modRegistry_IniGetString(sFile=system.ini, sSection=boot, sValue=Shell) Error #5 - Invalid procedure call or argument". Maar eens even de VB runtimes scoren dus :)

EDIT2: Okee, de errors blijven, maar het programma draait wel door. Hieronder het logje dat ie uitspuwde, in eerste instantie weinig verdachts te zien, al moet ik zeggen dat dit de eerste keer is dat ik zo'n log zie :*)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 13:41, on 12-7-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Program Files\VMware\VMware Workstation\vmware-authd.exe
C:\WINDOWS\system32\vmnat.exe
C:\WINDOWS\system32\vmnetdhcp.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Peter\Mijn documenten\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
F2 - REG:system.ini: UserInit=C:\WINDOWS\system32\userinit.exe
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe"  -lang 1033
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background
O8 - Extra context menu item: Open Link Target in Firefox - file://C:\Documents and Settings\Peter\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\fbtqesum.default\extensions\{5D558C43-550F-4b12-84AB-0D8ABDA9F975}\firefoxviewlink.html
O8 - Extra context menu item: View This Page in Firefox - file://C:\Documents and Settings\Peter\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\fbtqesum.default\extensions\{5D558C43-550F-4b12-84AB-0D8ABDA9F975}\firefoxviewpage.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_02\bin\npjpi150_02.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_02\bin\npjpi150_02.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{B7531D0A-CB80-4332-8048-76A751853B70}: NameServer = 192.168.2.1
O23 - Service: Macromedia Licensing Service - Macromedia - C:\Program Files\Common Files\Macromedia Shared\Service\Macromedia Licensing.exe
O23 - Service: VMware Authorization Service (VMAuthdService) - VMware, Inc. - C:\Program Files\VMware\VMware Workstation\vmware-authd.exe
O23 - Service: VMware DHCP Service (VMnetDHCP) - VMware, Inc. - C:\WINDOWS\system32\vmnetdhcp.exe
O23 - Service: VMware NAT Service - VMware, Inc. - C:\WINDOWS\system32\vmnat.exe

Het enige wat mij raar voorkomt is "O15 - Trusted Zone: http://ny.contentmatch.net (HKLM)", wat hier overigens niks mee te maken heeft, zou ik zo zeggen, en de Apache service zonder bestand. Maar das mijn eigen schuld :P. Die zal ik nu meteen even wissen, om zeker te weten dat het er niks mee te maken heeft.

EDIT: Die Apache service en trusted zone spam heb ik net verwijderd, en het nieuwe log heb ik hierboven neergezet. Heeft overigens niks opgelost na een reboot.

De schone Windows installatie komt steeds dichter bij :) Gelukkig heb ik net 60 GB aan bestanden op de server gezet en is het vakantie

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 13:45 . Reden: Updated Hijackthis log gepost ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Geen idee of het wat zegt eigenlijk, maar Explorer.EXE heet ie in Hijackthis. Check eens ie dezelfde grootte en versie enzo heeft als die in je dllcache map of je WinXP (SP2 ?) CD / map.

edit: Deze entry

F2 - REG:system.ini: UserInit=C:\WINDOWS\system32\userinit.exe

wordt normaal niet door Hijackthis getoond op een WinXP / SP1 / SP2 systeem :)
Even verwijderen of kijken of die userinit.exe file in orde is enzo :)

[ Voor 41% gewijzigd door roelio op 12-07-2005 19:46 ]

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Ik vertrouw die hoofdletters in explorer.EXE voor geen meter. Doe es rechtsklik op dat bestand en dan eigenschappen en dan versie?

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, ik was er een dagje tussenuit :). In ieder geval: Die hoofdletters vertrouwde ik inderdaad ook al niet. Maar in explorer zelf geeft ie de extensie niet in hoofdletters weer. Dit heeft dan misschien weer te maken met explorer die automatisch de case veranderd omdat het toch niet uitmaakt en prettiger voor het oog is. Anyhow, alle eigenschappen zijn gelijk met de versie in de dllcache.

Wat me op een belachelijk simpel idee brengt, laat ik eens SFC /SCANNOW doen.

Hmz, hij vraagt om de cd, wat een positief teken zou kunnen zijn. Ik ga maar eens op zoek ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er zat van, dus bij deze is het probleem opgelost door de hele schijf te wissen en er Debian Sarge op te zetten :P.

Als iemand alsnog een idee heeft hoe het probleem op te lossen zou kunnen zijn, reageer gerust! Ik ben dit probleem vaker tegengekomen, en Windows is de wereld nog niet uit. Er is (naast mij) vast wel iemand anders die er iets aan heeft (search).

Bedankt voor jullie hulp!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 17:15:
Ik was er zat van, dus bij deze is het probleem opgelost door de hele schijf te wissen en er Debian Sarge op te zetten :P.

Als iemand alsnog een idee heeft hoe het probleem op te lossen zou kunnen zijn, reageer gerust! Ik ben dit probleem vaker tegengekomen, en Windows is de wereld nog niet uit. Er is (naast mij) vast wel iemand anders die er iets aan heeft (search).
Nee, das lekker.
je gooit er een diskpart /del /all tegenaan en verwacht dan nog nuttige input?

Had je opmerking dan alleen bij de eerste zin gehouden. Het vragen of iemand een idee heeft is met je actie nogal nutteloos geworden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dna_fatrabbit
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Bij deze toch nog de vraag of iemand hier een oplossing voor gevonden heeft.
ik kom gister namelijk terug van een LAN party en sluit vriendelijk me pctje aan verder niks aan het handje.
Vervolgens even alle crap die ik op die lan gedownload had geordend en wat tools gedeinstalleerd sluit me pc af en ga weg.

Kom s'avonds thuis en wil een DVD branden en kom tot de conclusie dat ipv de windows shell de mijn documenten explorer opent :? zelfde probleem als peter.o had.
Opstarten vanaf laats bekende juiste config hielp in ieder niet.
Ik heb verder nog niks kunnen uitproberen....

Mocht iemand nog wat weten hoor ik dat graag
Pagina: 1