[2003] Apache 2 beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 22:40
Hoe kan ik met Windows Server 2003 apach2 zo beveiligen dat het niet mogelijk is om bepaalde commando's uit te voeren zodat me server zodirect uit staat.

Ik kan apache2 wel in safemode gaan draaien maar dit wil ik juist niet. Dit omdat er dan bepaalde functies niet meer werken waardoor me site niet goed meer werkt.

Is het mogelijk om te zetten dan apache alleen rechten krijgt op bepaalde mappen zodat apache niks kan uitvoeren wat in mijn c:\windows\ staat bijvoorbeeld.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rddr schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:40:
...bepaalde commando's...
... bepaalde functies...
Nee, 'k zou vooral niet te concreet worden.
Stel je voor zeg, iemand zou een zinnig antwoord kunnen geven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:38

DizzyWeb

Ondertiteld

Apache, commando's uitvoeren?

Apache voert niks uit, Apache stuurt documenten naar browsers...

Maarre... Apache draait onder een bepaalde gebruiker. Hint: gebruikersrechten....

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zoals hierboven ook al ziet - ik heb geen idee wat je bedoelt. Wat bedoel je verder met Apache in Safe Modus uitvoeren?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Die rechten zetten lijkt me eenvouding. Men neme een useraccount. Voorziet deze account op de webserver de rechten om als service aan te loggen. Vervolgens geven we die op ntfs-niveau alleen rechten op de plaats waar deze nodig zijn. Andere plaatsen niet, zodat de user niet bij andere dingen kan. Simpel lijkt me?

Omdat het over Apache gaat, en niet in het specifiek over Windows Server 2003, verplaats ik je topic even naar Software Algemeen. Daar bespreken we alle randsoftware die niet direct in het OS geïntegreerd is.

Hier op GoT is het de bedoeling dat je zelf in je topicstart uitgebreid aangeeft wat je zelf al hebt ondernomen om hierin een passende oplossing te vinden. Lees daar Algemene gedragsregels (Netiquette) nog even over na :)
Windows Operating Systems > Software Algemeen

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 19:13

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgens mij moet je inderdaad eens de handleiding door nemen. Ik geef toe: das niet echt makkelijk. Er zijn héél veel dingen in te stellen en te configureren aan Apache.
Maar even op een rijtje:
Je wilt dat Apache geen commando's uit kan voeren zodat je server opeens uit staat. Volgns mij kan dat niet eens. Als je Apache goed inricht (zie handleiding) dan kan het proces Apache2 niet bij cmd.exe komen of iets dergelijks. Met andere woorden: hij zal nooit een commando kunnen uitvoeren. Opgelost.
Verder: er wordt aangegeven in dit draadje dat je ook moet kijken naar gebruikers rechten. Ik ben even los of apache ook NTFS rechten gebruikt, maar door middel van .htaccess bestanden in de directory's van je webspace kun je restricties zetten over wie waar in mag. Wederom, zie handleiding (vervelend hè?)

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ook hier geldt weer: Je moet niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten: Je wil een webserver op basis van Apache draaien. Die keuze is heel goed, want het is een goede webserver, maar hij is ook gecompliceert, dus verdiep je een beetje in de materie. Er is voldoende documentatie te vinden op het internet, en hier op tweakers. Veel vragen zijn uiteraard al eens gesteld, dus oplossingen moet je goed kunnen terugvinden.
In het uiterste geval, koop een boek ( :? ) Ik kan je een boek aanraden dat zowel gaat over Apache, als over MySQL en PHP.
Nogmaals, een webserver inrichten kost tijd, en is zeker géén gevalletje van installeren en draaien maar! Succes!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1