Toon posts:

[C++] Unable to execute command 'ilink32.exe'

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit programma wil compileren:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#include <iostream>
using namespace std;

// Geef een begroeting weer.

int main()
{
  cout << "De groeten van C++." << endl;

return 0;
}

Krijg ik deze foutmelding

---------- Capture Output ----------
> "C:\Borland\BCC55\bin\bcc32.exe" groeten.cpp
Borland C++ 5.5.1 for Win32 Copyright (c) 1993, 2000 Borland
groeten.cpp:
Error E2133: Unable to execute command 'ilink32.exe'

> Terminated with exit code 1.

Heb alles gedaan wat ik op het net heb gevonden: de .cfg files in orde brengen en de bin folder toevoegen bij path:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Borland\Bc55\Bin; C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel

Weet echt niet wat ik nog meer kan doen, want dit zijn de enige problem solvers die ik vind i.v.m. deze error.

EDIT: volgens mij heb ik mij aan de quickstart vereisten gehouden, dus ik hoop dat deze thread eindelijk blijft staan. ;)

grtz.

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 12-07-2005 00:44 . Reden: Code tags en layout vernaggeling gefixt. :) ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit lijkt er inderdaad al iets meer op ja. :) Ik heb wel nog even [code]-tags in je post gezet. Zou je dat volgende keer zelf willen doen? :)

Ik weet verder zelf niet helemaal hoe Borland C++ Builder in elkaar zit. Doe je dit vanaf de commandline? Of ben je in de IDE bezig? In het geval van de IDE: heb je wel een commandline application als project gemaakt?

[ Voor 44% gewijzigd door NMe op 12-07-2005 00:47 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 13:18

MBV

ilink ontbreekt. Als je het vanuit de IDE doet, kan het zijn dat je in je applicatie moet opgeven waar dat ding staat.

* MBV gaat slapen, hard nodig...

• quistnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09-2020
ok... duidelijker...

heb gelijk bcc5.5 gedownload en geinstalled,

vervolgens bcc32.cfg in bin map gezet met de inhoud
code:
1
-I"e:\Borland\bcc55\include" -L"e:\Borland\bcc55\lib"

en ilink32.cfg (maar maakt in dit geval volgens mij niet uit, want bij eerste compile deed hij het zonder dat de inhoud goed was, maar dat terzijde)
code:
1
-I"e:\Borland\bcc55\lib\" -L"e:\Borland\bcc55\lib\psdk"

vervolgens jouw code in E:\groeten.cpp gezet, en vanuit E:\ de regel "E:\Borland\BCC55\bin\bcc32.exe groeten.cpp" uitgevoerd, en te zien zijn bij mij een groeten.obj en groeten.exe...

dus vraag ik me af wat er nog meer mis kan zijn, als dit blijkbaar alles is wat je hoeft te doen...

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij doe ik het vanaf de commandline...

Verwijderd

Topicstarter
@ quistnet

heb jij de bin folder toegevoegd bij path ?

• quistnet
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:54:
@ quistnet

heb jij de bin folder toegevoegd bij path ?
nee, niet eens nodig blijkbaar... maar aan de andere kant... ik heb ook nog een Borland 6 installatie...
ah... die gebruikt ie dus blijkbaar bij mij... :
Turbo Incremental Link 5.60 Copyright (c) 1997-2002 Borland

ahem :/ mijn excuses... probeer zo opnieuw met andere path..

heb je overigens prompt opnieuw opgestart wanneer je de path hebt veranderd in de environment variables?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
E:\>path="E:\Borland\BCC55\bin\"

E:\>E:\Borland\BCC55\bin\bcc32.exe groeten.cpp
Borland C++ 5.5.1 for Win32 Copyright (c) 1993, 2000 Borland
groeten.cpp:
Turbo Incremental Link 5.00 Copyright (c) 1997, 2000 Borland

E:\>groeten
De groeten van C++.

doet het ook gewoon dus...

[ Voor 31% gewijzigd door quistnet op 12-07-2005 01:02 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:52:
Volgens mij doe ik het vanaf de commandline...
"Volgens mij"? Je weet toch wel waar je aan het werk bent? 8)7

• quistnet
-NMe- schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:00:
[...]

"Volgens mij"? Je weet toch wel waar je aan het werk bent? 8)7
laat hem toch joh :p
komt vanzelf wel...

(BCC5.5 is CLI only, de rest van de Borland reeks is IDE (incl. Delphi en andere uberware van Borland))

[ Voor 22% gewijzigd door quistnet op 12-07-2005 01:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
quistnet

kan je soms exact zeggen wat er bij je path staat want volgens mij doe ik daar iets fout.

Bij mij is het:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Borland\Bc55\Bin;C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel

• quistnet
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:07:
quistnet

kan je soms exact zeggen wat er bij je path staat want volgens mij doe ik daar iets fout.

Bij mij is het:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Borland\Bc55\Bin;C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel
type gewoon bij je prompt in
path="c:\Borland\BC55\Bin"

komt het vanzelf goed... misschien dat in je System32 of Windows dir een of andere corrupte ilink32.exe staat (heel erg ver gezocht, maar de paths worden in volgorde afgezocht...)

als het dan echt niet lukt zou ik toch wel aanraden bcc gewoon te verwijderen, en opnieuw ergens te installeren, precies zoals ik beschreef... moet wel heel iets raars zijn als het het dan nogsteeds niet doet...

Verwijderd

Topicstarter
Eeey het werkt :*)

haterlijk bedankt _/-\o_

Maar hoe komt dit nu eigelijk ? Dus ik moet in het vervolg het path niet meer manueel veranderen in systeem<geavanceerd<omgevingsvariabelen<path<bewerken

maar dit doen via prompt ?

Wel raar dat dit nergens stond op het net.

In elk geval big thanks ;)

grtz

[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 01:29 ]

• quistnet
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:19:
Eeey het werkt :*)

Hartelijk bedankt _/-\o_

Kan je soms even uitleggen wat die command van path juist was ? Dus in het vervolg (als ik pc heb geformateerd ofzo) moet ik dit niet manueel invullen bij systeem<geavanceerd<omgevingsvariabelen<path<bewerken ? Maar gewoon in prompt path="c:\Borland\BCC55\Bin ?

Wel vreemd dat dit nergens anders vermeld stond, maar in elk geval... big thanks ;)
Het hele Path gebeuren was een stuk eenvoudiger in DOS, maar het wordt steeds irritanter om het in te stellen, in zowel Lunix als NT. Maar het principe van PATH is dat hier mappen instaan, die in volgorde afgegaan om een uitvoerbaar bestand te vinden wat je hierna intypt...
als je bijvoorbeeld "bcc32.exe" probeert uit te voeren, gaat je OS eerst in de huidige map kijken of het bestaat, zo niet, dan in de PATH mappen, (een voor een, zijn gescheiden door puntkomma's, of dubbele punt in geval van lunix)

Als je in NT of Lunix de Path variabel set (dat is de = dus, of in lunix "set path blabla" of "export path blabla", nog ingewikkelder), in je huidige console, dan is dat voor Die sessie alleen. Als je je iets anders start, of de console afsluit, ben je de instelling kwijt, en moet je het dus de volgende keer opnieuw invullen...

Als je de path in je environment variables instelt, dan geldt het voor iedere sessie (inclusief non-console applicaties) als er vanaf nadat het ingesteld is een applicatie wordt gestart...

snap je het nog :/

(daarom maak ik ook gewoon altijd .bat files aan om al het gezeik te omzeilen, die het path automatisch setten, maar dan moet alles wel op zn plek staan van te voren uiteraard)

mogelijk batch file kan dan zijn, als in "compile.bat":
code:
1
2
3
@echo off
path="c:\borland\cpp55\bin"
bcc32 groeten.cpp

hoera!
nu ga ik toch echt naar bed...

Verwijderd

Topicstarter
quistnet schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:30:
[...]Als je je iets anders start, of de console afsluit, ben je de instelling kwijt, en moet je het dus de volgende keer opnieuw invullen...

Als je de path in je environment variables instelt, dan geldt het voor iedere sessie (inclusief non-console applicaties) als er vanaf nadat het ingesteld is een applicatie wordt gestart...

snap je het nog :/

(daarom maak ik ook gewoon altijd .bat files aan om al het gezeik te omzeilen, die het path automatisch setten, maar dan moet alles wel op zn plek staan van te voren uiteraard)

mogelijk batch file kan dan zijn, als in "compile.bat":
code:
1
2
3
@echo off
path="c:\borland\cpp55\bin"
bcc32 groeten.cpp

hoera!
nu ga ik toch echt naar bed...
Dit vind ik idd wel lastig dat ik het altijd opnieuw moet typpen (geen ramp uiteraard :p) maar toch... handig is het niet.

Maarja... als ik het manueel probeer lukt het nooit (zoals je weet :) ). Hoe stel ik dit dan goed in in mijn "environment variables" (dit snap ik niet echt) ?

EDIT: want ik zou graag Crimson Editor gebruiken (hiermee kun je gemakkelijk wijzigingen aanbrengen in de text + het is zeer duidelijk met kleurtjes en je moet gewoon op een knop drukken om het te compilen), maar het probleem is dat dit programma nog altijd de error van ilink32.exe geeft. Als je hier soms oplossing voor hebt ? Dit zou echt perfect zijn. :P

grtz.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 02:14 ]

• quistnet
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:44:
[...]

Dit vind ik idd wel lastig dat ik het altijd opnieuw moet typpen (geen ramp uiteraard :p) maar toch... handig is het niet.

Maarja... als ik het manueel probeer lukt het nooit (zoals je weet :) ). Hoe stel ik dit dan goed in in mijn "environment variables" (dit snap ik niet echt) ?

EDIT: want ik zou graag Crimson Editor gebruiken (hiermee kun je gemakkelijk wijzigingen aanbrengen in de text + het is zeer duidelijk met kleurtjes en je moet gewoon op een knop drukken om het te compilen), maar het probleem is dat dit programma nog altijd de error van ilink32.exe geeft. Als je hier soms oplossing voor hebt ? Dit zou echt perfect zijn. :P

grtz.
als je zeker wilt weten dat de path instellingen altijd zullen gelden, kan je het beste in de environment variables de PATH bewerken, en het c:\borland\bcc55; Voor alle andere paden zetten. (het liefst bij de instelling van system variables, maar weet niet hoe dit bij jou zichtbaar is). Vervolgens kan je het beste alles eerst afsluiten voordat je verder gaat, of desnoods de pc te herstarten om de wijzigingen door te voeren.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ok, Orbje69, misschien wordt het dan toch tijd voor die basiscursus DOS waar whoami het in je eerste topic over had. Verder heeft dit trouwens niets meer met programmeren te maken. Als je geen zin hebt om tijd te steken in het leren van DOS, dan kun je overwegen om in Windows te gaan compileren. Dat is sowieso een stuk eenvoudiger. :)

Aangezien dit probleem niet echt in P&W thuishoort, en het toch al opgelost is, sluit ik dit topic ook maar. :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.