AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Verwijderd
Michael Reichmann heeft hier een tutorial staan. Kijk niet naar z'n resultaten, maar naar de techniek. De "layer mask" werkt het makkelijkst.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 00:32 ]
Verwijderd
Een RAW file is 12 bit en dat wordt idd niet door je videokaart weergegeven (tenzij je een 10bit kaart hebt zoals de Matrox Parhelia, maar dan heb je nog 2 bits "over").Undertaker2 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:22:
Als ik met m'n D70 in RAW schiet, dan kan ik aanzienlijk detail terughalen door digital exposure compensation toe te passen op de RAW file. Blijkbaar zit er meer dynamic range in de RAW file dan je monitor / viewprogramma je laat zien.....
Ik laad de RAW files in met Photoshop in 16 bit mode zodat je iig de extra bits kunt benutten bij correcties e.d.
[ Voor 47% gewijzigd door Acid_Burn op 12-07-2005 01:29 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
De tutorial die bakman noemde (Thnx!) doet inderdaad wat ik bedoelde, alleen ben ik er wat dat betreft nog niet achter hoe je aangeeft waar de grens ligt waar Photoshop de lichte delen vervangt door de delen uit de donkerdere foto... Want wat mij betreft gaat 't me alleen om de highlights.
/edit
Dat kan dus door de levels / brightness / contrast van de adjustment layer aan te passen en als je 'm invert dan kan je de andere kant opwerken (schaduwen opvullen)
[ Voor 19% gewijzigd door Undertaker2 op 12-07-2005 03:29 ]
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Jawel, tenminste, bij mijn 20D wel, ik zal eens kijken of ik vanavond een voorbeeld kan posten. Ik ben in ieder geval zwaar onder de indruk van de 20D en de dynamische range die daar uit te halen is, Raw Shooter kan uit compleet witte stukken nog erg veel detail terug halen.YellowCube schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:56:
maar dan maakt ie de highlights alleen donkerder. Je krijgt dus geen details terug.
Ehm, die tool is er nu al weer een tijdje dus en nog gratis ook, probeer Raw Shooter maar eensOrbitZ schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:16:
Zo zie je maar dat RAW processing tools nog veeel beter kunnen. Een shadow/highlight tool ala photoshop op RAW files zou heel krachtig zijn,
[edit]
Lees de review op deze site maar eens door. M.b.v. RawShooter is van deze foto:

deze foto te maken in minder dan 30 seconde:
[ Voor 49% gewijzigd door Beaves op 12-07-2005 14:31 ]
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Verwijderd
Het zal je verbazen wat er met RAW en 12/16bit terug te halen is van een overbelichte lucht..YellowCube schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:56:
maar dan maakt ie de highlights alleen donkerder. Je krijgt dus geen details terug.

orgineel

bewerkt
Paar seconden werk met een mask en levels.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 14:44 ]
Maargoed, ik zie het. Ziet er goed uit.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
En ik kan het ook niet vinden eigenlijk
Uiteraard. Als iets gewoon -echt- wit is, dan is het echt wit en kan je er dus niets meer uit terughalen. Vaak is dat dus niet het geval, maar lijkt het door de beperkte weergave in 8 bits zo te zijn. De extra paar bits bevatten dan nog wel informatie die je kan gebruiken om selectief wat minder te belichten en deze details ook in 8-bit te laten zien.YellowCube schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:20:
toch had ik begrepen dat echte overbelichte stukken geen enkele informatie meer bevatten.
Maargoed, ik zie het. Ziet er goed uit.
Omgekeerd: van een zwarte foto kan je geen 'normale' foto maken als er alleen maar nullen zijn weggeschreven, maar als er een paar enen tussen staan kan je nog best wat detail terughalen
"The Canon 300D captures 12-bit data and saves it to the CRW (Canon RAW) at an average of 7.5 mb for each photo" (van een of ander wazig forum geplukt)Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:35:
Enig idee in hoeverre dat ook werkt met de luchten op een 300D. Ik weet nl. niet of daar de RAW's 8 of 12 bit zijn
[ Voor 22% gewijzigd door Garyu op 12-07-2005 15:44 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Expose (to the) right
Origineel (direct naar Jpeg van RAW)

Aangepast

Heb de RAW foto eerst met -0.5 exposure compensation ingeladen om de highlights terug te krijgen en daarna nog een keer ingeladen met +1.0 e.v om de schaduw terug te krijgen. Daarna de highlights uit de donkere foto geplakt over de highlights van de lichte foto.
Als je goed kijkt, dan kan je de overgangen zien (vooral bij de dakrand)
Verwijderd
Inderdaad.Garyu schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:40:
[...]
...
Omgekeerd: van een zwarte foto kan je geen 'normale' foto maken als er alleen maar nullen zijn weggeschreven, maar als er een paar enen tussen staan kan je nog best wat detail terughalen.
...
Niet helemaal zwart, maar het idee is hetzelfde. Overigens had ik ooit een zwarte nachtfoto (flitser vergeten), en na het opkrikken van de levels vanuit 16bit kreeg ik toch nog een heleboel te zien (inclusief ruis

orgineel

bewerkt. Hé opeens is er een leeuw zichtbaar
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 16:10 ]
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Verwijderd
Moet je ook niet met je neus erop zitten heYellowCube schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:16:
en een hoop ruis, maargoed...da's de wet van behoud van ellende
Geprint (thuis danwel via lab) is het nog zeer acceptabel, zeker in een situatie wanneer je moet kiezen tussen geen foto en wel een foto.
Verwijderd
bij de aangehaalde optie 1 (layer mask op luminous landscape) krijg je wel degelijk details terug.YellowCube schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:56:
M'n eigen stukje gebruik ik voor de afwerking.
Luminous-Landscape heeft hier een stukje over geschreven.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~