[HP R707] Transfersnelheid camera?

Pagina: 1
Acties:

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Ik heb recent een HP R707 op de kop kunnen tikken voor een leuk prijsje, en er meteen een kingston geheugenkaartje bij gekocht. Deze bleek defect, dus ben ik nu op zoek naar een andere. Aangezien ik kingston al wel ken van gewoon intern geheugen dacht ik dat dat merk wel een goede keuze was. Maar kingston heeft een aantal soorten geheugen in de verkoop, nl standaard, pro, en ultimate. Er zitten aanzienlijke snelheidsverschillen in de 3 productfamilies betreffende read/write snelheiden. Aangezien ik een kaartje zoek wat een beetje snel via de USB mn fotos op de pc plaatst, zat ik te denken aan het topproduct in de reeks, de ultimate.

Maar wat ik me nu afvraag is, heeft het wel zin om zoiets te kopen, of zit er een limiet op de transfersnelheid van camera naar pc? Ik heb dus geen cardreader, maar sluit mn camera direct aan op een USB kabel. Want stel dat mijn camera maar 5 mb/sec read aankan, wat heeft het dan voor zin om een kaart te kopen die 20 mb/sec aankan? Precies!

Nu heb ik even zitten zoeken in het boekje wat erbij geleverd was, maar zoals zo vaak vind je daar niet in wat je zoekt. Ook de site van HP schijnt weinig licht in de duisternis. Heeft het zin om een snellere SD kaart te kopen, of zou het instapmodel wat met 2 mb leest, en met 1,5mb schrijft, al voldoende zijn, aangezien m'n camera de bottleneck is? BvD :+

| system specs |

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Volgens mij heeft het verschil in kaartjes niet veel effect op de snelheid vanaf je Cam naar je Pc; maar meer op de snelheid waarmee intern in de Cam de foto's worden verwerkt. Zodat je dus tussen het schieten door niet lang hoeft te wachten.

Cam->Pc is min of meer beperkt door andere factoren die je niet zo goed kan beïnvloeden.

[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 12-07-2005 00:00 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Inderdaad, het gaat vooral om de schrijfsnelheid. En het enige moment dat dat belangrijk is, is als je een serie foto's in burst-mode gaat nemen. En dan moeten de bestanden ook nog eens erg groot zijn (denk bijv. aan 8MP in RAW) voor het verschil gaat maken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ook voor het overzetten van je foto's naar je computer kan het verschil uitmaken hoor. Maar koop dan liever een goede cardreader, dat gaat bijna altijd al veel sneller dan via je cam. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

ride277 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:55:
Ik heb recent een HP R707 op de kop kunnen tikken voor een leuk prijsje, en er meteen een kingston geheugenkaartje bij gekocht. Deze bleek defect, dus ben ik nu op zoek naar een andere. Aangezien ik kingston al wel ken van gewoon intern geheugen dacht ik dat dat merk wel een goede keuze was. Maar kingston heeft een aantal soorten geheugen in de verkoop, nl standaard, pro, en ultimate. Er zitten aanzienlijke snelheidsverschillen in de 3 productfamilies betreffende read/write snelheiden. Aangezien ik een kaartje zoek wat een beetje snel via de USB mn fotos op de pc plaatst, zat ik te denken aan het topproduct in de reeks, de ultimate.

Maar wat ik me nu afvraag is, heeft het wel zin om zoiets te kopen, of zit er een limiet op de transfersnelheid van camera naar pc? Ik heb dus geen cardreader, maar sluit mn camera direct aan op een USB kabel. Want stel dat mijn camera maar 5 mb/sec read aankan, wat heeft het dan voor zin om een kaart te kopen die 20 mb/sec aankan? Precies!

Nu heb ik even zitten zoeken in het boekje wat erbij geleverd was, maar zoals zo vaak vind je daar niet in wat je zoekt. Ook de site van HP schijnt weinig licht in de duisternis. Heeft het zin om een snellere SD kaart te kopen, of zou het instapmodel wat met 2 mb leest, en met 1,5mb schrijft, al voldoende zijn, aangezien m'n camera de bottleneck is? BvD :+
Vermoedelijk is de snelheid van de camera zeer beperkt.
Wat zou het overigens uitmaken of het een paar seconden sneller op de pc staat, ik ben al zo'n 6 jaar digitaal bezig, alleen in het begin met serieel ging het absurd langzaam, later met usb en trage kaarten ging het altijd snel genoeg.
Dat gezeur over die kaarten is sterk overdreven, maakt allemaal geen fluit uit.
Koop gewoon een snelle kaart, zoveel duurder zijn ze amper, en ga je lekker met FOTOGRAFEREN bezighouden, de snelheid van kaartjes is gewoon totaal oninteressant.
Als je toch kickt op snelheid moet je het niet in de kaarten zoeken, maar koop een cardreader, laat alle camera's ver achter zich

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Ok!! Thanx voor de snelle replys. Het lijkt dus verstanding om niet het instapmodel te nemen van 1,5/2mb/sec write/read snelheid, met het oog op eventuele cardreaders in te toekomst. Aangezien de foto's al snel meer dan 2 MB per foto zijn, lijkt het verstandig om iets snellers te nemen, zeker als je 512MB als capaciteit neemt, want dan duurt het al gauw 512/2=256 seconde om al je fotos over te zetten, en dit is toch nog altijd rond de 4 mins. :D

| system specs |

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
In mijn geval koste de 'reguliere' Kingston toen e75; en de Pro versie e79... dus dan zou je gek zijn als je niet de Pro meenam.

Soms kan een keuze qua prijsligging ook vrij gemakkelijk zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Silent Thunder op 12-07-2005 00:10 ]

Verwijderd

De meeste SD-kaartjes kunnen tegenwoordig al wel 3MB/s schrijf- en 6MB/s leessnelheid aan, en bv. Apacer Hi-speed kaartjes (6 en 9MB/s) zijn maar een paar euro duurder dan de standaard SD-kaartjes.

Zoals Silent Thunder al zei, voor de transfersnelheid naar je PC (of image tank) hoef je 't niet te doen, maar het is wel heel prettig dat de foto een stuk sneller naar de SD-kaart geschreven wordt.
Om de boel sneller naar de PC over te zetten kun je beter voor een paar tientjes een USB cardreadertje aanschaffen.
Pagina: 1