botoo schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 08:41:
Quacka, dank je wel voor je uiteenzetting

, jouw redenatie haalt iig wel (een beetje) de angel uit je eerdere FP reactie, toch zie ik wat zwakke punten:
- Dat vrijwel niemand persoonlijk iets met WOII te maken heeft gehad is wmb geen reden om respectloos met die historie om te gaan.
Das natuurlijk waar, maar niet van toepassing op mijn reactie op de fp.
- De scheidingslijn tussen NSB, SS, Gestapo, Hitler, etc. is tegenwoordig wat toonzetting klein, de overheersende gedachte achter het geheel is uiterst negatief en daarom gooien we het op één hoop als het om het verwijzen naar die onderdelen gaat.
Als
www.tweakers.net begrijp ik dat zeer zeker, een individu moet dit alleen niet direct op een hoop gooien. Maar goed.. tis een feit dat veel mensen weinig over de geschiedenis weten.
- Als het overgrote deel van de NSB'ers slechts losers en meelopers waren (weet ik niet, maar ik wil dat best geloven), dan nog bepalen de extremere NSB'ers het beeld en de herinnering aan de NSB.
Hoe dan ook waren de meeste NSB'ers losers, maar er waren er zat die fouter waren. Die waren dan alleen niet alleen NSB-lid, maar ook lid van de SS en andere legeronderdelen.
De NSB-ers die alleen partijlid waren probeerden vaak alleen maar om hoge posities te behalen ten koste van hun landgenoten. Door het verraden en dergelijke.
Het schijnt overigens dat de meeste duitsers in nederland gelegerd een behoorlijke hekel aan nsb'ers hadden.
Als laatste wil ik aandragen dat je mensen niet van massamoordenaars/landverraders e.d. beticht op basis van commerciele gronden. Zo'n vergelijking ligt domweg te ver uit z'n verband, zeker op schrift (in spreektaal keur ik het ook niet goed, maar dan kan het er misschien wel eens uitflappen).
Nogmaals: niet elke nsb-er was een massamoordenaar. De NSB was een politieke partij, geen legeronderdeel.
Nsb staat in nederland gelijk met (land)verraad. Daardoor is de vergelijking ook zo makkelijk, als je het hebt over verraders in deze tijd.
Ik sluit me trouwens wel aan bij mijn voorganger. Een kreet als nsb-er is vaak erg ongelukkig in een discussie. Het maken voor oorlogsvergelijking is vaak het einde van de discussie. Maar goed, ik blijf persoonlijk de vergelijking niet vreemd vinden (persoonlijke mening). De vergelijking trekken is alleen niet verstandig in een discussie.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit