[kabel] wel verbinding met router, geen inet

Pagina: 1
Acties:

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 09:46
Beste tweakers,

Ik zit met een probleempje...
Even een situatieschets:

het internet komt binnen via een kabelmodem. vanaf hier gaat het naar de router toe. Via deze router is een pc aangesloten, welke er vlakbij staat. Er is ook nog een pc op aangesloten op deze router, maar die staat een stuk verderop, de kabel hiervoor loopt onder de grond door.
Nadat deze kabel de grond uitkomt, zit er met een koppelstukje een 2e kabel aan, omdat de afstand te groot was voor de kabel. Ikzelf vermoed dat het 2 crosscables zijn, die dus samen weer een straight zijn.

Deze opstelling heeft altijd gewerkt. Tot laatst de pc die ver weg staat even afgekoppeld was, sindsdien is er geen internet meer. Wel branden de lampjes op het modem, en het XP geeft ook netjes aan dat er verbinding is. Op het moment dat deze bij het punt van een ip adres aanvragen is aangekomen, blijft deze hier hangen, en na een tijdje krijg je de melding van "slechte of geen verbinding" of hoe xp SP2 het ook maar aangeeft.

Dit probleem heb ik vaker gehad, en toen was het probleem dat er een cross tussen zat ipv een straight. Nu het probleem zich spontaan voordoet, denk ik zelf aan een kabelbreuk, of een kapot stekkertje. Ik heb geen kabeltester, en ook geen idee hoe ik hier aan zou kunnen komen..

Wat denken jullie, is het probleem de kabel, of iets anders? help deze radeloze jongen.. :(

PS. verschillende routers & pc's geprobeerd...

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 17:01
Tja, als je je kabel niet kunt testen terwijl je vermoedt dat de fout daar ligt, test het geheel dan eens met een andere kabel... Of ga met je verhaal naar de lokale PC-boer en leen/huur zijn kabeltester...

Maar als je wel verbinding hebt met je router, en je verbindingsleds branden, dan lijkt het mij dat je kabel nog wel intact is. Anders branden die leds niet....

Alle netwerkprotocollen/clients/adapters/drivers verwijderen, en de pc opnieuw opstarten doet aan deze kant van het I-net altijd wonderen :)

EDIT: als je meerdere PC's en routers hebt geprobeerd, dan zal het idd wel aan de kabel liggen... Maar zeg es, heb je nu wel of geen verbinding met je router? (dat doet de topictitel mij wel vermoeden, namelijk!) Zoals ik eerder al typte: andere kabel proberen!

[ Voor 21% gewijzigd door BJup op 11-07-2005 23:55 ]

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 09:46
(late reactie..)

hte is een kabeltje van ongeveer 25 meter.. deze heb ik niet zomaar ff liggen om te proberen.. Maar als ik met een andere kabel dezelfde ingang op de router gebruik, werkt alles gewoon gelijk goed.. daarom denk ik ook dat het aan de kabel ligt..

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je zou eens kunnen proberen om de NIC op 10Mbps/half duplex te zetten. Vaak lost dit bekabelingsproblemen op wanneer de kabel niet meer 100% functioneert (wegens slechte stekkers, verkeerde aders gebruikt, etc.).