de simpelste smtp server

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
er zijn verschillende topics op dit forum over wat de beste smtp server is. Exim en Postfix hebben allebei ongeveer 40% van de stemmen.
Ik ben op zoek naar de meest simpele smtp server voor een thuis servertje.
Ik wil dat de mail die via fechmail binnen komt door spamassisin en maildrop wordt gehaald en daarna in mijn Maildir wordt gedropt. Verder moet lokale mail bezorgd kunnen worden. Meer is niet nodig.
Om een idee te geven: ik gebruik thttpd ipv apache en dovecot ipv courier. Simpele servers dus.
Heeft iemand een tip?

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 12:17
Of exim beter is dan postfix weet ik niet, maar postfix wordt door mijzelf gebruikt en is erg eenvoudig in gebruik.Ook de setup ging eenvoudig.

• Sir Isaac
Postfix is een volledige smtp server met heel veel mogelijkheden. En dus ook heel veel mogelijkheden voor een niet-professionele systeembeheerser om fouten te maken. Ik ben echt op zoek naar iets met alleen basis functionaliteit en een beperkt aantal configuratie opties.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Dat ga je niet zo heel makkelijk vinden -- de simpelste smtp servers forwarden eigenlijk alleen maar de mail naar andere (volwaardige) SMTP-servers...

Ik ben wel veruit het meest tevreden van qmail.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Zelf gebruik ik als ik geen smtp server nodig heb.
ssmtp. Deze stuur alle mail door naar de smtp server van me ISP. Dit zal je denk ik niet nodig hebben.
freshmeat.net zal al aardig helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door wica op 11-07-2005 22:06 ]

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:33
Suggestie / opmerking : Bestaan er geen open/source smtp servers ? waar je gemakkelijk de helft uit kan slopen en zodoende een simpel servertje krijgt die 100% matched met jouw requirements of ben je niet zo handig is het programmeren (editen)?

• terrapin
  • Niet online
simpelste smtp-server als je niks van smtp weet (maar wel wat van unix..) is qmail..
meest gebruikte is (denk ik) postfix.
Zijn allebei stabiel, bijzonder veilig en krachtig..
Andere servers (exim, sendmail, enz..) zou ik niet eens overwegen.

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

terrapin schreef op maandag 11 juli 2005 @ 22:26:
simpelste smtp-server als je niks van smtp weet (maar wel wat van unix..) is qmail..
meest gebruikte is (denk ik) postfix.
Zijn allebei stabiel, bijzonder veilig en krachtig..
Andere servers (exim, sendmail, enz..) zou ik niet eens overwegen.
Beetje onzin.
Exim is minstens net zo simpel als Qmail en Postfix.
Out of the box werkt het gewoon met de meegeleverde config.
Sterker nog, Exim heeft ingebouwde ondersteuning voor clamav en spamassassin, zonder dat je aan de gang moet met plugins en rare modules. Kwestie van wat dingen uncommenten in exim.conf.

Exim is ook gewoon 1 proces en 1 daemon, en niet zoals Qmail een verzameling losse daemons en services.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 23:11 ]

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 15:37
Er zijn genoeg qmail tutorials te vinden, compleet met webinterface om domeinen te beheren. Deze zijn heel makkelijk, het enige wat je zelf moet doen is een domeinnaam regelen ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Sir Isaac schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:48:
Ik wil dat de mail die via fechmail binnen komt door spamassisin en maildrop wordt gehaald en daarna in mijn Maildir wordt gedropt. Verder moet lokale mail bezorgd kunnen worden. Meer is niet nodig.
Dit is precies wat ik ook gebruik, in combinatie met Postfix. De configuratie ervan om dit te bereiken was (blijkbaar) zo triviaal dat ik me niet eens meer kan herinneren wat ik precies moest instellen - niet erg veel dus overduidelijk, als het ingewikkeld was geweest zou ik het me ws. wel herinneren namelijk :P

Met Exim zal het zonder twijfel ook lukken, tenzij je heel krap zit met geheugen/hd ruimte zou ik gewoon voor een van die opties gaan als ik jou was?

Laat ik maar niks zeggen over qmail, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel veel anderen er over gehoord. Qua ff snel simpel opzetten lijkt het me niet de beste keus, laat ik het daar maar bij houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 12-07-2005 14:45 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

Heb je aan ssmtp niet genoeg dan?

• Sir Isaac
ssmtp en esmtp doen net niet wat ik wil: lokaal mail afleveren evt via een mda. Ze sturen alleen mail naar buiten.
Ik heb inmiddels besloten om helemaal geen mta meer te gebruiken voor me email. Ik laat nu door fetchmail aan maildrop geven. Maildrop haalt de mail door spamc van spamassasin en filter de boel vervolgens.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Xmail is nog veel simpeler!

1 handleiding leesbaar voor iedereen, het pakket kan pop/smtp afhandelen, en met dovecot ook nog imap. Het gebruikt wel "virtuele" accounts, dus niet je systeem maildir. Heeft goede methodes om email te filteren (ik doe virusscan en spamassassin erover halen).

Aanrader :)

http://www.xmailserver.org
http://xmailforum.homelinux.net

[ Voor 3% gewijzigd door pierre-oord op 13-07-2005 11:22 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ik gebruik zelf vaak als mailserver eXtremail (www.extremail.com) Lekker simpele mailserver.

Uitgaande mail kan je natuurlijk ook rechtstreeks naar de smtp van je provider sturen. Maar ik weet niet hoe simpel je de situatie wilt hebben :)

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 10:18

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Wat d8 je van http://www.hula-project.org? Is nog wel in beta, maar werkt heel aardig.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
Ik had mijn mailservertje inclusief spamassassin, clamAV (antivirus), IMAP, POP, webmail en een log analyzer in een avondje draaien m.b.v. www.qmailrocks.org. Nette, duidelijke uitleg voor meerdere distributies.

• terrapin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:10:
[...]

Beetje onzin.
Exim is minstens net zo simpel als Qmail en Postfix.
Out of the box werkt het gewoon met de meegeleverde config.
Sterker nog, Exim heeft ingebouwde ondersteuning voor clamav en spamassassin, zonder dat je aan de gang moet met plugins en rare modules. Kwestie van wat dingen uncommenten in exim.conf.

Exim is ook gewoon 1 proces en 1 daemon, en niet zoals Qmail een verzameling losse daemons en services.
File-size laatste versie van mailservers:
2.4M postfix-2.2.4.tar.gz
216K qmail-1.03.tar.gz
1.6M exim-4.30.tar.gz
1.9M sendmail.8.13.4.tar.gz

Aantal regels config nodig voor qmail?
slechts paar bestandjes met 1 regeltje..

En die verzameling losse daemons van qmail is juist een zegen ivm. veiligheid.. een simpele smtp-server moet natuurlijk ook veilig zijn :)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 20:34
Sommige mensen laten hier weer zien echte linux zealots te zijn en laten zien dat er niet alleen MS<>Linux wars en distrowars zijn, beetje kinderachtig.

@TS: Ik denk dat je met zowel qmail, exim als postfix d'r wel komt en bij allemaal ongeveer even makkelijk (lees: tutorial zoeken en overtiken ;) )
Je moet zelf kijken welke MTA je het meeste ligt. Exim legt de focus op integratie: 1 configfile, _veel_ mogelijkheden ingebouwd (mysql support, regexping, alles wat je wil eik), 1 proces e.d. qmail is opgezet zoals alle andere progs van DJB: losse kleine progs, vrij weinig configuratie en als je echt rare dingen wil script/code je het er zelf maar bij. Postfix hangt daar een beetje tussenin.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MikeN schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 21:04:

Exim legt de focus op integratie: 1 configfile, _veel_ mogelijkheden ingebouwd (mysql support, regexping, alles wat je wil eik),

Postfix hangt daar een beetje tussenin.
Hoezo zit dat dan niet in main.cf bij postfix? Ik moet zeggen dat ik het hierbij niet met je eens kan zijn.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• MikeN
Postfix heeft ook nog een master.cf? :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja daarmee config je welke daemon start enzo... dat soort dingen.
de daemons zelf stel je in main af...

dat is op zich wel logisch. Met het een definieer je de 'interface' naar de buitenwereld , en met het ander de werking van de zaak lijkt me zo.

Maar ik reageerde niet zozeer op het feit of er 1/2 files worden gebruikt, maar meer op het gebeuren dat je regexps en mysql aanvoert als voordeel van Exim....

• MikeN
Waar zeg ik precies dat alles ingebouwd hebben een voordeel is? :)
Feit is wel dat exim, wanneer je _alleen_ gebruik maakt van exim zelf en niet van shellscriptjes e.d., het flexibelst is, je kan overal op matchen, ook op een willekeurige header, en aan de hand daarvan het verdere verloopt van het mailtje bepalen. Bij andere MTA's heb je daar al snel een pipe naar een shellscriptje voor nodig e.d.
Maar wat betreft ingebouwde features verschilt postfix niet zo heel veel van exim idd, daarom moet je ook gewoon kiezen waar je zelf het lekkerst mee werkt :)

• terrapin
  • Niet online
regexps? mysql? matchen?

het ging toch over 'simpel'?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dit was inderdad fors offtopic ja.

Maar ik denk dat de TS gewoon alle aangeboden alternatieven eens moet proberen; kijken wat hij het fijnste vindt.

• Sir Isaac
BoudewijnLinux schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:20:
Maar ik denk dat de TS gewoon alle aangeboden alternatieven eens moet proberen; kijken wat hij het fijnste vindt.
Dat was nu net niet de bedoeling. Ik gebruik nauwelijks een mta, dus heb ik geen zin in een uitgebreid vergelijkend waren onderzoek. Daarbij is een mta een complex stuk software. Een complex stuk software dat ik niet begrijp beschouw ik als een risico. En dat wil ik uiteraard niet.
Als ik een mta heb met een default configuratie van mijn distributie is dat tot daar aan toe. Daar ga ik niet aan klooien tenzij:
1) het echt nodig is of
2) het eenvoudig is.
Geval 1 was niet van toepassing, geval 2 vroeg ik dus naar. Maar ik werk inmiddels zonder mta, tenminste voor mijn interet mail.
Pagina: 1