Toon posts:

CRT schoongemaakt met Spiritus: Krassen

Pagina: 1
Acties:
  • 500 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me wel voor mijn kop slaan..
Dacht dat mijn Iiyama Vision Master pro 450 19inch CRT 'normaal 'glas te hebben waar ik de vlekken wel 'even'met wat spiritus van af kon halen ... Leek me een niet agressief middel

Ik heb nu een soort van 'krasjes'in de toplaag. Na zoeken lees ik hier dat het dus de coating is die aangetast is.
IK heb alleen 1 vraag waar ik geen duidelijk antwoord op lees: Is dit te herstellen?
Mensen schrijven iets over 'polijsten'..maar ik heb daar geen goed gevoel bij...
Volgens mij zou je de coating op de één of andere manier moeten kunnen verwijderen en opnieuw aanbrengen,,..

Of kan dit alleen in mijn dromen.... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 20:08 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Goedkoop herstellen van een beschadigde coating is onmogelijk. Spititus zou ik zowiezo niet gebruiken om welk scherm dan ook schoon te maken.

Lees ook het volgende topic eens (glassex schade) Monitor kapot na schoonmaken....???

[ Voor 36% gewijzigd door Bor op 11-07-2005 20:25 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:44
oke hoe moet je dan bv een LCD scherm schoonmake?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bor

Bor

Bschnitz schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:27:
Dat staat als het goed is altijd in de handleiding.

Verwijderd

Bschnitz schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:27:
Er is speciaal reinigingsmiddel voor maar met een doekje en gedistileerd water gaat ook goed
Heb gehoord dat het ook heel goed kan met doekjes om brillen mee schoon te maken.. zijn al vochtig

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 20:33 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afstoffen, eventueel een licht vochtige doek. Dat is alles wat ik gebruik. Zowel voor CRT als TFT :)

Schade aan de coating is niet te herstellen, althand niet rendabel te herstellen. In feite moet er dan een neiwue beeldbuis in... Coating helemaal verwijderen kan, maar kijk het eerst even aan of de krasjes echt zo irritant zijn :)

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 22:47
Ik heb er al vaker soort van speciale schuim voor gezien, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

http://blog.bjornhouben.com

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Verwijderd

Komt niet door het spul dat je gebruikt hebt maar de soort doek.

Zeiden ze bij aankoop van mijn bril 10 jaar geleden ook, je mag handdoeken etc gewoon gebruiken maar keukenpapier, wcpapier, thee-doeken etc zijn uit de boze.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:32:

Zeiden ze bij aankoop van mijn bril 10 jaar geleden ook, je mag handdoeken etc gewoon gebruiken maar keukenpapier, wcpapier, thee-doeken etc zijn uit de boze.
Je moet natuurlijk altijd iets zachts gebruiken. De auto was je toch ook niet met een staalborstel ?

Hoe je een scherm goed schoon kan maken hangt af van het type schem en de coating. Raadpleeg dus altijd de handleiding ipv de `wijze raad´ van sommige forum posts.

[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 11-07-2005 20:37 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:32:

Kortom: gebruik geen doekjes waar houtvezels inzitten, zoals keukenrol, wc-papier, etc. (Die theedoek kun je dus ook gewoon gebruiken aangezien dat gewoon stof zal zijn.)

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:15
Theedoeken zijn doorgaans van katoen :-)

Ik gebruik zelf altijd zo'n microvezeldoek van de Blokker... Beetje water erop, en alle troep komt er zo mee vanaf. Werkt overigens ook op de TV en ik zie niet in waarom dat voor een TFT ook niet zou werken. Voor de CRT had ik ook van die monitordoekjes met schoonmaakmiddel erin, maar die lieten altijd kleine vlekjes achter na opdrogen (de druppeltjes van dat spul droogden niet netjes op). Dus dan moest ik er toch nog met die doek op om de boel écht schoon te krijgen...

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
CRT's en TFT's kun je schoonmaken op de manier beschreven in stap 5 van [rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 9[/rml]

Al gezegd :)

[ Voor 14% gewijzigd door Yokozuna op 11-07-2005 22:12 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik maak de mijne altijd schoon met Brillenpoetsdoekjes. Daar maken we hier volgens mij alle schermen mee schoon. Is gewoon zo'n goed verpakt pakje met daarin een vochtig doekje, zit volgens mij een of andere alcohol substansie op maar dat kan ook iets anders zijn. Mijn monitor ziet er iig nog keurig uit, en als ie uit is mooi zwart. Is een Philips 107T6 voor de geïnteresseerden.

Verder is het wel zo dat die doekjes afentoe hardnekkige vlekjes wel laten zitten. Dus als ik hem goed schoon ga maken pak ik ook nog wel eens een oud washandje, echt zo'n katoenen ding. Ff beetje warm water, natmaken en beetje uitwringen. En dan daarmee de vlekjes afpoetsen. Droogmaken of laten drogen. En dan ff met zo'n brillendoekje event. vet van vingertjes er af te halen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraman op 12-07-2005 13:08 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Altijd ethanol gebruikt met WC papier.... nooit problemen gehad en nooit krassen. Ik heb dus geen flauw idee wat jij hebt gedaan om dit te presteren...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Bor de Wollef schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:36:
[...]

Je moet natuurlijk altijd iets zachts gebruiken. De auto was je toch ook niet met een staalborstel ?
Mmm, dus auto's maak je niet schoon met staal borstels..alweer een ding geleerd
Hoe je een scherm goed schoon kan maken hangt af van het type schem en de coating. Raadpleeg dus altijd de handleiding ipv de `wijze raad´ van sommige forum posts.
Denk dat het ook af hangt van inderdaad wel model scherm, ik heb hier een ..aardig oud bij nu en die kan gewoon met glassex!

There is no place like ::1

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
hoi k ben nieuw op tweakers, maar ik weet misschien wel wat voor je ;)

hier staat een advertentie met een kapotte Iiyama Vision Master pro 450 19inch CRT. en misschien kan je hem voor een schijtprijs kopen en dan zet je gewoon je beeldbuis ff over en klaar :D

Audi S3

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 16:05
Ik weet niet of de TS iets van elektro afweet, zoniet dan is die mogelijkheid eigenlijk geen optie, een monitor open maken is namelijk niet zonder gevaren helemaal niet als je alle onderdelen over moet zetten.

[Updated spec's]

• MexxT
Gaming247 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 19:30:
Ik weet niet of de TS iets van elektro afweet, zoniet dan is die mogelijkheid eigenlijk geen optie, een monitor open maken is namelijk niet zonder gevaren helemaal niet als je alle onderdelen over moet zetten.
weet ik dat hoef je mij niet te vertellen (mijn pa heeft een pc/electronica zaak dus ik weet er alles van :P) maar het lijkt me trouwens ook lochies dat je niet zomaar een electronisch apparaat open moet maken zonder reden..

en anders laat hij het tog doen door iemand die er verstand van heeft ?

Audi S3

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Een aantal mensen geven de tip om vochtige brillenpoetsdoekjes te gebruiken. Pas op hiermee, in veel van deze doekjes zit alcohol en dat tast bij bepaalde (misschien bij alle?) schermen de coating aan.

* Aspje spreekt uit ervaring ;(

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Aspje schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 20:11:
Een aantal mensen geven de tip om vochtige brillenpoetsdoekjes te gebruiken. Pas op hiermee, in veel van deze doekjes zit alcohol en dat tast bij bepaalde (misschien bij alle?) schermen de coating aan.

* Aspje spreekt uit ervaring ;(
Geen last van bij m'n Dell Ultrascan 1600HS. Alle 21"s worden perfect schoon met die doekjes. Mega uitvinding! :D

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 18:49
cybersteef schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:05:
Ik maak de mijne altijd schoon met Brillenpoetsdoekjes. Daar maken we hier volgens mij alle schermen mee schoon. Is gewoon zo'n goed verpakt pakje met daarin een vochtig doekje, zit volgens mij een of andere alcohol substansie op maar dat kan ook iets anders zijn. Mijn monitor ziet er iig nog keurig uit, en als ie uit is mooi zwart. Is een Philips 107T6 voor de geïnteresseerden.
De brillenpoetsdoekjes van de Aldi hebben de de coating van me IIyama Vision Master pro 17" gesloopt, dus ik hou het gewoon bij een vochtige handoek (zowel voor me CTR's als me TFT's

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

Spotmatic

Ken sent me

Het staat niet voor niets in elke monitorhandleiding:

"Reinigen: gebruik uitsluitend een vochtige doek."

Welk deel daarvan is niet duidelijk? Het lijkt wel alsof sommige mensen hier hun monitor schoner dan fabrieksnieuw willen hebben. Vaak met averechts effect. Persoonlijk vertrouw ik de aanwijzingen van monitorfabrikanten toch wat meer dan de reclamepraatjes van bedrijven die geïmpregneerde poetsdoekjes aanbieden. Ik heb net een nieuwe Dell 2005FPW en no way dat ik daar chemische rotzooi op ga smeren. Iedereen die dat wel doet is gek, ook al lijkt het in eerste instantie goed te gaan (maar wie weet hoe de coating van je scherm er over twee jaar uitziet?) Better be safe than sorry...

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 13-07-2005 11:14 . Reden: Zin liep niet mooi ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• MexxT
ten eerste maak ik me scherm nooit schoon.. (ik zit er nooit aan dus warom zou ik:P)
en ten 2e als ik hem schoonmaak poets ik gewoon ff met mijn mouw :P (of ik krijg van mijn ma wel us van die reinegings doekjes van de blokker SPECIAAL voor CRT & TFT _/-\o_)

Audi S3

Pagina: 1