AMI bios flashen van floppy of HD?

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 11:29
In de FAQ staat dat je een bootflop moet gebruiken om het bios te updaten, maar als ik de correcte bios download voor mijn MSI mobo staat er in de meegeleverde "howto" dat je NIET van floppy moet updaten. Heel expliciet NIET van floppy maar van je HD.
Wat is wijsheid? Wat zijn de voor en nadelen van de ene en de andere manier? Het lijkt mij makkelijker om het via een bootflop te doen.

(Ik moet bovendien op NTFS schijf dit allemaal doen en daar geldt weer een aparte procedure voor waarbij een virtuele partitie aangemaakt wordt.)

[ Voor 18% gewijzigd door koekeeghan op 11-07-2005 19:07 . Reden: toevoeging ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Verwijderd

Je kopieërt onder dos van je floppy je nieuwe bios naar je ram, vanuit je ram flashen.
En via liveupdate kun je ook onder windows flashen hoor, Je hoort wel eens dat 't nadelig zou kunnen zijn, maar dit werkt ook goed.

• koekeeghan
Er is dus niet één goeie manier om het aan te pakken maar zoals zo vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ben alleen wel bang dat ik de boel sloop. Ik heb niet eerder een bios update gedaan en wil het op safe spelen. Maakt het dan nog uit welke manier ik kies?

[ Voor 41% gewijzigd door koekeeghan op 11-07-2005 19:13 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een floppy heeft voro mij altijd gewerkt. Waarschijnlijk wordt er expliciet gezegd niet van floppy omdat sommige mensen floppies regelmatig Snel Formatteren ipv Volledig. Daarbij wordt dus de integriteit van een floppy niet getest. Heb je dat toevallig een Bad Cluster en je BIOS staat daarop dat is de kans dat een PC na de flash goed werkt stukje kleiner geworden ;)

Wat ik altijd doe, een goede floppy een Full Format geven en checken of ie dus geen bad clusters heeft.
Dan nog een keer volledig formatteren met de optie Opstartdisk Maken aangevinkt.
Na format Flash-util kopieren en het nieuwe BIOS.

Reboot... -> boot van floppy -> en flashen maar. Van floppy dus.

Van HD zou ook perfect moeten werken, maar dan moet je bootflop natuurlijk wel NTFS ondersteunen als je daar gebruik van maakt. Ik prefereer iig floppy.
Tegenwoordig kun je ook vanuit Windows flashen, maar dat heb ik ngo nooit gedaan dus daar kan ik nix over zeggen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Als je flop gewoon goed werkt is er natuurlijk niets aan de hand. Een standaard MS-DOS opstartflop kan iig niet overweg met NTFS dus heb je daar al een probleem. Het gaat dus alleen om de 'health' van de flop. Is die ok dan is er niets aan de hand. Het is niet zo dat flashen vanaf floppy, ook is hij helemaal 100%, nadeliger is dan flashen vanaf de harde schijf.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom HDD en niet FDD?

Uit een willekeurige specs sheet geripped:
Reliability

Hard drive 800000 hours MTBF typical
Floppy drive 50000 hours MTBF typical
Dus de drive zelf is al 16x betrouwbaarder dan een floppy. De floppy media zijn bij ideale opslag en behandeling al enkele ordes van grootte minder betrouwbaar dan dat. Ga er rustig vanuit dat de kans op corrupte media bij HDD minstens 1000 maal lager is dan bij FDD.

Maareh, hoezo per se NTFS :?

Pak gewoon een of andere oude HDD (ik gebruik een Quantum Fireball uit 1995...), formatteer het met FAT(32) en gooi daar die BIOS op. Sinds kort gebruik ik een externe USB -> IDE adapter om terwijl ik gewoon mijn hoofdsysteem draai BIOSsen op die schijf te gooien ;)

Oslik blyat! Oslik!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bios flashen is werkelijk enorm makkelijk van uit windows, je opent het flashtooltje dat je van je mobo fabrikant download (bij mij dus intel) start het volgt de instrukties en je start opnieuw op en het is klaar...

sommige mensen zeggen dat het instabieler zou zijn maar ik heb niet eens een flopy drive :X

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met alle respect hoor, maar een recent (en gesloten) topic (koekeeghan in "Beste methode om AMI bios van MSI KT4 mo..." van je ging óók al over dit onderwerp.

Handleiding lezen en gaan. Aan (ons) handje vasthouden heb je niet veel.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik flash gewoon van cd.
Booten met een dosbootcdtje en vervolgens de cd met biossen erin. Gewoon multisessie branden dus ik kan voorlopig nog wel even vooruit :)
in principe maakt de media niet uit, als het maar een medium is dat goed leesbaar is.

• koekeeghan
Guardian Angel schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:38:
Met alle respect hoor, maar een recent (en gesloten) topic (koekeeghan in "Beste methode om AMI bios van MSI KT4 mo..." van je ging óók al over dit onderwerp.

Handleiding lezen en gaan. Aan (ons) handje vasthouden heb je niet veel.
Dat topic ging weliswaar ook over BIOS flashen maar ging specifiek over het verschil tussen Liveupdate en gewoon flashen. Dit is een wezenlijk ander onderdeel.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 19:29

Jimbolino

troep.com

brand het op een bootable cd-rw, en kies in nero "verify media", dan weet je zeker dat het goed gaat.

een oude hdd eraan hangen lijkt me niet echt super, tenzei je hem vantevoren volledig gaat controleren op bad-sectors...

cd's hebben overigens een checksum systeem, waardoor bad sectors gedetecteert kunnen worden

flashen vanuit windows raad ik iedereen af, een windows systeem kun je nou niet echt een stabiele en controleerbaare omgeving noemen...

[ Voor 21% gewijzigd door Jimbolino op 11-07-2005 23:01 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Klassieke BIOS flashes gebeurden altijd al met kale bootdiskettes, tegenwoordig kan het in Windows ook. Maar de klassieke diskette blijft het goede systeem, in Windows kan het spyware/virussen/... het flashen omzeep helpen.

Het grote nadeel van de diskette is dat die dingen wreed snel kapot gaan, heb hier ook een stapel diskettes waarvan er misschien 5 zitten die in perfecte staat zijn. Ik vertrouw ook maar op enkele diskettes en keer op keer moet je format a: /u doen om de diskette te formatteren en zien dat er geen bad sectors erop zitten. Harde schijven zijn stukken betrouwbaarder dan diskettes, maar NTFS kan je onder DOS meestal niet lezen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jimbolino schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:00:
flashen vanuit windows raad ik iedereen af, een windows systeem kun je nou niet echt een stabiele en controleerbaare omgeving noemen...
Dit is echt ONZIN met hoofdletters.

Ik heb werkelijk tientallen malen onder Windows een bios geflashed en nog nooit enig probleem gehad en met mij honderduizenden misschien miljoenen andere mensen. Het ligt er denk ik aan of je weet waar je mee bezig bent.

ARME AOW’er

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Ik sluit mij geheel bij Gardian Angel aan, meerdere MSI mobo's gehad en geflashed en nog NOOIT een probleem gehad met de door MSI geleverde tool onder XP/2000.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Klopt, de huidige versies van Windows draaien heerlijk stabiel. :)
Zelfs Windows '98 is stabiel te draaien mits je een stabiele PC en genoeg geheugen hebt.

Vroeger werdt Windows '98 vaak aangewezen als extreem onstabiel. Oke, het is niet altijd even stabiel maar in veel gevallen werdt het operating system met te weinig geheugen en teveel programma's tegelijk gedraaid. Geen wonder dat het dan crashed...

Als je een erg onstabiele PC hebt raad ik het niet aan om in een Windows omgeving te flashen. Dan neem ik liever DOS o.i.d.. Echter is er dan nog steeds een risico dat het fout gaat.

Verder heb ik qua flash methodes weinig toe te voegen daar de goede oplossingen al gepost zijn ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Windows flashen is iets riskanter dan met een bootdiskette, het verschil blijft erg miniem:
- Op een bootdiskette zit alleen maar io.sys, msdos.sys, command.com, biosfile en flashtooltje. Terwijl in Windows veel meer geladen is, dus niet echt een vaste/constante omgeving
- Dos gebruikt maar 640KB van je ram, dus als je kapotte ram hebt, zelfs dan kan het weinig kwaad, want er wordt maar een heel klein gedeelte gebruikt. Tov Windows die een pak meer ram nodig heeft en als je ram ietsje defect is, dan kan het crashen.
- Voeding problemen worden in Dos ook gedeelte voorkomen, want de meeste hardware (vooral grafische kaarten) zitten te niksen en belasten de voeding iets minder dan normaal.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Nadeel van floppy flashen is dat award flashers over het algemeen eerst je oude BIOS op flop zetten, dan je chip legen en dan stukje voor stukje de nieuwe BIOS inflashen waarbij stukje voor stukje van flop gelezen wordt :X

Bij AMI werkt dat "beter":
- wordt geen backup gemaakt :X
- BIOS wordt vanaf floppy in RAM gelezen
- BIOS wordt gecontroleerd op checksum en mobo code
- chip wordt vanuit RAM geflasht

Handig dat DOS4/GW, werd vroeger gebruikt voor spelletjes die meer dan 640K RAM nodig hadden, tegenwoordig maken ze er flashers mee om grote ROM bestanden in het geheugen te laden :P

Anyways, AMI flash ik gewoon zo vanaf floppy, als je een brakke flop hebt wordt dit al opgemerkt voor het flashen en is er nog niets loos.

• koekeeghan
Nou, ik heb geprobeerd het met Liveupdate te doen, maar dat is alleen maar een windows omgeving die een opstart/bios diskette aanmaakt. Uiteindelijk heb ik het gewoon met die ouwe diskette geklaard. Geen centje pijn.

USB 2.0 ondersteuning is nu een feit :), en nog véél veel meer!

Pagina: 1