[Redhat] Inlogproblemen

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:16
Ik zit met een probleem met mijn redhat server. Sinds vanmiddag krijg ik ineens geen samba, FTP of SSH toegang meer, alles lijkt ineens potdicht te zitten.

Het draait allemaal wel netjes, en ik kan erbij via bijvoorbeeld telnet 192.168.0.1 22, maar na het invoeren van het juiste paswoord wordt de shell meteen weer gesloten. Zelfde wanneer ik inlog op de machine zelf overigens. Inloggen met root is geen probleem, dat werkt nog wel; maar met mijn eigen gebruiker kom ik er op geen enkele manier meer in.

Ik vermoed dus dat er bij het inloggen van die gebruiker iets misgaat, maar weet niet waar ik moet zoeken naar een mogelijke oplossing. Zou zo 1-2-3 ook niet kunnen aangeven waardoor dit gekomen is.

Heb overigens al geprobeerd om een andere user aan te maken, maar die exit met exact hetzelfde probleem...

Edit2: Ik zie net dat ik met FTP wel kan inloggen, en dan wordt direct gestuurd naar /... dat kan nooit kloppen lijkt me, aangezien ik normaal gewoon in mijn homedir /home/jasper belandt... what's up :S

Nog meer raars: in /etc/passwd staat gewoon /home/jasper als dir en /bin/bash als shell, wat gewoon klopt lijkt me. Ik snap er niks meer van 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door jsiegmund op 11-07-2005 17:40 ]

Verwijderd

Wat zeggen je logfiles over de inlogpogingen die mislopen? Of wellicht andere hints in de logfiles die naar dit probleem verwijzen?

• jsiegmund
Heb in /var/log/messages gekoekeloerd, maar daar staat weinig in eigenlijk...

Wat zou verder nog nuttige informatie op kunnen leveren?

Edit: heb nu ssh als sshd -d gestart en krijg de melding "fatal: login_get_lastlog: Cannot
find account for uid 504"

Update: FTP werkt ook niet meer :(

[ Voor 41% gewijzigd door jsiegmund op 11-07-2005 18:52 ]

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
en in /etc/passwd is ook daadwerkelijk een user met uid 504 ?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• jsiegmund
Ja dat is gewoon mijn gebruiker, is ook niks aan veranderd verder.

Op basis van google-en heb ik mijn home-dir nog eens gechowned met jasper.jasper -R dus die rechten moeten nu ook allemaal goed staan. Verder is er niet heel erg veel duidelijks over dit probleem te vinden.

Ik gok erop dat ik ergens een fout heb gemaakt met permissions, maar waar is dan de vraag.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
iCe01 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 03:24:
Ja dat is gewoon mijn gebruiker, is ook niks aan veranderd verder.

Op basis van google-en heb ik mijn home-dir nog eens gechowned met jasper.jasper -R dus die rechten moeten nu ook allemaal goed staan. Verder is er niet heel erg veel duidelijks over dit probleem te vinden.

Ik gok erop dat ik ergens een fout heb gemaakt met permissions, maar waar is dan de vraag.
Sowieso maakt het weinig uit of je in je homedir kan komen, die default naar de / als er geen homedir is. Kijk eens in /var/log/syslog en /var/log/auth.log of daar sessies in staan die niet kloppen. Aan het eind van die file krijg je i.i.g. wat te zien van je login-pogingen voor ssh, mits je gewoon gebruik maakt van PAM.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• jsiegmund
Die files kan ik niet terugvinden... locate auth.log levert helemaal niks op.

Ik ga via smbmount m'n belangrijkste zooi terug kopieren naar Windows en daarna gaat er een nieuwe Fedora core op, tenzij ik voor die tijd nog een goeie oplossing kan vinden.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk nou eens goed naar de locaties die ik opgeef ;)

Je hebt toch een /var/log neem ik aan? Wat staat er in die directory? Ik neem aan dat daar o.a. een auth.log en een syslog staan, anders is er toch echt iets mis met je systeem (of je gebruikt een hele rare installatie :X)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Is je harde schijf nog wel goed? Klinkt alsof ie gecrashed is of dat een partitie vol is. Dan gebeuren ook de meest rare dingen. De daemons blijven dan meestal wel gewoon doordraaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 11:23 ]

• jsiegmund
Heb al een diskcheckje gedaan, daar kwam weinig verkeerds uit...
Ben overigens met een beetje chmodden wel wat verder gekomen, krijg nu geen connction closed meer, maar "/bin/bash: permission denied".

Alles wijst er dus op dat er ergens iets niet lekker zit met de toegangsrechten. Ben Fedora maar aan het downloaden, welke CD's heb je ongeveer nodig voor een niet-te grote install?

Ben nu aan het backuppen, daarna zal ik eens het een en ander weggooien om wat ruimte vrij te maken, wie weet helpt het.

[ Voor 16% gewijzigd door jsiegmund op 12-07-2005 11:28 ]

• bitrain
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:24
cd 1 en 2 zeker en waarschijnlijk 3 ook.

• jsiegmund
Ok, Fedora Core 4 gedownload... CD erin en booten maar.

Maar helaas! Het stopt met
code:
1
2
3
running install...
running /sbin/loader
Disabling IRQ #15

En meer dan dat komt er niet uit... zucht! Nieuw topic dan maar?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

iCe01 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:32:
Ok, Fedora Core 4 gedownload... CD erin en booten maar.

Maar helaas! Het stopt met
code:
1
2
3
running install...
running /sbin/loader
Disabling IRQ #15

En meer dan dat komt er niet uit... zucht! Nieuw topic dan maar?
mja jouw fc4 probleem moet inderdaad in nieuw topic gok ik.
Even heel dom , maar staat je login shell eigenlijk wel goed?
En hoe staan alle rechten? (of je disk vol is, of je rechten fout... maakt op zich niet uit; resultaat is hetzelfde).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Pagina: 1