[MDaemon] ETRN/ATRN voor meerdere domeinen

Pagina: 1
Acties:

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zit hier met een mailserver voorzien van MDaemon versie 8 waarop een stuk of 50 domeinen gehost moeten gaan worden. Nu wil ik voordat ik domeinen naar deze nieuwe server ga verhuizen eerst alles op orde hebben, en een fallback mailserver is daar een onderdeel van.
Nu heb ik op een andere server met Windows 2003 de standaard SMTP service van Windows 2003 geïnstalleerd met daarop een aantal domeinen geconfigureerd als fallback door middel van ATRN. Tot zover werkt alles. Als ik via telnet een mailtje stuur naar de fallback server naar één van de domeinen komt het daar netjes in een queue te staan. Als ik vervolgens vanaf de MDaemon server een telnet sessie open naar de fallback server en het commando "etrn <domeinnaam>" geef worden de mailtjes doorgestuurd naar MDaemon. Nu kan ik dit voor één domein instellen in MDaemon onder Setup > Primary Domain > Dequeue. Het probleem is echter dat ik dit dus voor alle domeinen in wil stellen, maar hier lijkt geen mogelijkheid voor te bestaan.
Ik heb al zitten zoeken op Google, GoT en de handleiding van MDaemon maar niets brengt duidelijkheid. De gateway functionaliteit lijkt me vergelijkbaar met wat de Windows 2003 SMTP service in mijn situatie voor zijn rekening neemt, en biedt voor zover ik kan zien geen mogelijkheid tot het laten ophalen van de email.

Als er iemand suggesties heeft, hoor ik het graag. :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Enige wat ik zo snel kan bedenken:

Maak op je fallback server alle domeinen aan en maak daar 1 grote catch-all box:
*@domein1.nl, *@domein2.nl enz en haal/sorteer dit in MDaemon dmv domainpop (setup - domainpop)

Misschien kun je je vraag beter op de site van alt-n posten, daar zitten de makers van MDaemon ook en krijg je misschien meer/betere respons.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm.. die Microsoft SMTP service is wel een ramp om te troubleshooten..

'Wij' hebben hiervoor 2 MDaemon licenties gekocht, eentje voor de primaire mailserver met pop-boxjes voor onze klanten, en eentje voor de backup mailserver, die allemaal gateways heeft voor al die domeinen (en die kun je ook nog eens semi-automatisch laten aanmaken)

Je hebt alleen windows dozen? Ben zelf ook microsoft-only hoster (nog wel), maar zoiets als een fallback mailserver is natuurlijk een ideale taak voor een licht *nix doosje.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
King_Louie schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:33:
Nu kan ik dit voor één domein instellen in MDaemon onder Setup > Primary Domain > Dequeue.
Hoef je dit eigenlijk wel in te stellen? Kan me voorstellen dat die MS SMTP service toch ook automatisch elke zoveel minuten de mail in zijn queue doorstuurt naar je MDaemon, heb je geen ATRN/ETRN voor nodig..

Je primaire en secundaire mailserver hebben allebei een vast ip en juiste MX records?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DJSmiley schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:44:
Enige wat ik zo snel kan bedenken:

Maak op je fallback server alle domeinen aan en maak daar 1 grote catch-all box:
*@domein1.nl, *@domein2.nl enz en haal/sorteer dit in MDaemon dmv domainpop (setup - domainpop)
De standaard mailservices van Windows 2003 ondersteunen sowieso al geen catch all, en ik ben niet echt een voorstander van domainpop. Dat zorgt voor gigantisch veel performanceverlies en als er een "officieel" (dus volgens RFC richtlijnen) alternatief is ga ik liever daarvoor.
axis schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:48:
Hmm.. die Microsoft SMTP service is wel een ramp om te troubleshooten..
Ach, hij's heel erg basic, dus kan weinig bij fout gaan. Vind het wel prettig werken voor de lichte mailtaken.
'Wij' hebben hiervoor 2 MDaemon licenties gekocht, eentje voor de primaire mailserver met pop-boxjes voor onze klanten, en eentje voor de backup mailserver, die allemaal gateways heeft voor al die domeinen (en die kun je ook nog eens semi-automatisch laten aanmaken)
Hoe geef je dan aan die gateways door dat ze hun mail moeten doorsturen? Gebruik je daar niet ook een ATRN signaal voor?
Je hebt alleen windows dozen? Ben zelf ook microsoft-only hoster (nog wel), maar zoiets als een fallback mailserver is natuurlijk een ideale taak voor een licht *nix doosje.
Welk OS gebruikt wordt door de fallback server maakt in principe niet uit, het gaat hier om functionaliteit binnen MDaemon die ik niet kan vinden en waar ik een oplossing voor zoek. De fallback server werkt prima met Windows 2003 mail services.
axis schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:50:
[...]

Hoef je dit eigenlijk wel in te stellen? Kan me voorstellen dat die MS SMTP service toch ook automatisch elke zoveel minuten de mail in zijn queue doorstuurt naar je MDaemon, heb je geen ATRN/ETRN voor nodig..
Dat is inderdaad een mogelijkheid die ik al werkend heb gekregen. Ik vind ATRN echter een mooier alternatief aangezien de fallback server dan alleen pogingen tot verzenden hoeft te doen als de "hoofd" mailserver daadwerkelijk online is. Mocht dat echt niet werkend te krijgen zijn kan ik dat altijd nog gaan gebruiken.
Je primaire en secundaire mailserver hebben allebei een vast ip en juiste MX records?
Uiteraard :)

• axis
King_Louie schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:06:
Ach, hij's heel erg basic, dus kan weinig bij fout gaan. Vind het wel prettig werken voor de lichte mailtaken.
Ja, voor mij is ie te basic, ik heb regelmatig moeten troubleshooten, en dan kom je erachter dan die MS SMTP service niet echt robuust is.. Je hebt alleen je logfile en je system log, en je kunt met je performance monitors aan de slag, that's it..
Hoe geef je dan aan die gateways door dat ze hun mail moeten doorsturen? Gebruik je daar niet ook een ATRN signaal voor?
Niet, ze flushen die gateways elke 10 minuten.. Als de primaire mailserver (of bij een bSMTP klant zijn eigen mailserver) weer online is, rolt de mail zo binnen..
Welk OS gebruikt wordt door de fallback server maakt in principe niet uit, het gaat hier om functionaliteit binnen MDaemon die ik niet kan vinden en waar ik een oplossing voor zoek. De fallback server werkt prima met Windows 2003 mail services.
Klopt, welk OS gebruikt wordt maakt niet uit.. Alleen zijn er niet veel goede en robuuste mailservers die je in kunt zetten als fallback server, en die dan ook nog een gratis zijn.. Als jij die MS SMTP service goed vindt, prima!
Dat is inderdaad een mogelijkheid die ik al werkend heb gekregen. Ik vind ATRN echter een mooier alternatief aangezien de fallback server dan alleen pogingen tot verzenden hoeft te doen als de "hoofd" mailserver daadwerkelijk online is. Mocht dat echt niet werkend te krijgen zijn kan ik dat altijd nog gaan gebruiken.
Nou ja, het is misschien wel mooier, maar ik vind het niet nodig, aangezien het een fallback server is die alleen mail ontvangt als de primaire mailserver eruit ligt. En da's misschien 0,1% van de tijd. En daarvoor ga ik niet allerlei dingen instellen op mijn primaire mailserver, maar dan push ik maar elke 10 minuten. :)

Pagina: 1