[iPod] Solio Solar charger

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Solio Solar Powered & Mains Charger

Afbeeldingslocatie: http://www.solio.com/shop_pictures/main/pvKlEdPDa.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.solio.com/shop_pictures/extra/XKvUwzCbS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.solio.com/shop_pictures/extra/GyzrELOTR.jpg
Waarom een topic?

Ik zit te overwegen om deze "Solar Charger" te kopen, omdat het op vakantie erg handig kan zijn vanwege het vaak ontbreken van een fatsoenlijk stopcontact. Verder is het ook te gebruiken voor andere apparaten wat ook een voordeel is :). En ik vroeg mij af of iemand hier ervaringen heeft met deze gadget en/of meer informatie heeft hierover.

Informatie van andere site's
  • High efficiency solar cells.
  • High capacity internal battery.
  • Captures energy from the sun and from the wall power socket.
  • Solar panels are waterproof and weather proof.
  • Easy to use, simply press the start button to charge. A green LED will illuminate to indicate level of charge of internal battery and charging activity.
  • A red LED will illuminate when the Solio is exposed to the sun or plugged into the wall power socket.
  • The Solio is made from recycled and recyclable materials.
  • Fits comfortably into a shirt pocket.
Compatibility

This product is compatible with: Generation 3 (touch wheel) and 4 (click wheel) iPods, the iPod Mini, and the iPod Photo. (Het opladen van pda's, telefoons, gameboys etc. is ook mogelijk, maar hier zijn wel extra kabeltjes nodig!)

Onduidelijke zaken

Er zijn een aantal dingen die onduidelijk voor mij zijn. Eén van de dingen die bij mij onduidelijk blijft is de tijd die nodig is om mijn iPod (4G) op te laden. En dat is ook eigenlijk mijn grootste struikelblok, want het oppervlakte is volgens mij niet erg groot en het totaal opgenomen vermogen zal dus waarschijnlijk ook laag zijn. Ik heb nergens afmetingen kunnen vinden aan de andere kant, dus misschien valt dit wel erg mee.

Een andere punt is de prijs, die verschilt nog wel aardig volgens mij. Ik hoopte er eigenlijk op dat iemand hier misschien een Nederlandse leverancier weet :).

Ohja en voor de mensen die zich afvragen waarom ik deze hele layout heb gemaakt, dat heeft te maken met tijd te veel enzo :+.

Winkels: iPod-europe | iPodworld | iPodessentials . Richtprijs: van €99.99 tot £50.

[ Voor 6% gewijzigd door dawuss op 11-07-2005 18:17 . Reden: BMP's vervangen door JPEGjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij is dit apparaat niet echt goed voor je iPod, het lijkt me namelijk dat de spanning die hij afgeeft niet echt constant is, waardoor je batterij harder kan slijten. Verder moet je er op letten dat je iPod niet te heet mag worden, dus die zal je ergens in een tas moeten doen en dan alleen dit ding in de zon moeten leggen. Bovendien vind ik hem te duur :)

Kudos voor de lay-out van je TS trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb hier een stukje over gelezen in de MacAddict. Er zit een interne batterij in die er volgens hen 8-10 uur ovr doet om volledig op te laden. Er zit een statuslampje op waarmee je kan zien hoe ver hij is opgeladen. Om je iPod dan op te laden, moet je hem connecten met de Solio, waarbij het laden van je iPod er ongeveer even lang over doet als via de gewone adapter. Je kunt hem natuurlijk ook open laten en direct aan je iPod pluggen om hem rechtstreeks op te laden. Ze geven een adviesprijs van 100 dollar.

Lijkt me wel een cool ding, sowieso een soort extra batterij, dat is niet gek. En eentje die nog zelf oplaad ook :D

Ze noemen als enige nadeel dat je het bovenste zonnepaneel kunt bekrassen, omdat deze niet beschermd is als je hem opvouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dat vroeg ik me idd ook al af, als je 'm zo mooi in elkaar 'waaiert' is nog altijd de bovenste collector onbeschermd. Zit ws. wel een mooi hoesje bij :?

Ik moet zeggen dat ik 't wel interessant vind, vooral voor op vakantie e.d.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ok, dat is wel slim dan (dat met die interne batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:00:
Dat vroeg ik me idd ook al af, als je 'm zo mooi in elkaar 'waaiert' is nog altijd de bovenste collector onbeschermd. Zit ws. wel een mooi hoesje bij :?
Ik geloof van niet. Als je hem trouwens via het stopcontact oplaadt duurt het ongeveer 4 uur. Vraag me af of hij dan ook 230 volt slikt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

http://www.ipodlounge.com...lar-powered-charger-ipod/
Under the best circumstances, you leave Solio out in the sun, it gathers solar power, and you don’t need to plug it in at all. You do your bit for the environment, recharge your iPod, and everyone’s happy. It’s actually a time-consuming two-step process, however; you charge your Solio’s battery, and then use your Solio’s battery to charge your iPod; you don’t leave the Solio and iPod in the sun together or expect realtime solar panel to iPod charging.
[...]
On our first day of testing, the sun was out all day. But inexplicably, Solio showed only a single green LED flash when the day was done: a 25% charge. After two days, the device showed a 50% charge with two flashes. Better Energy says that Solio needs 8 to 10 hours of sustained sunlight to top off its internal battery - the latter number a challenge in this season, even in Southern California - but we gave it a fair bit more than that, and it was only around half-full.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
Uhm ik had net het plaatje al vervangen, en daarna is het nog een keer gedaan :?. Nouja iig niet zo goed nieuws wat ik daar bij leokennis lees.

Misschien wel handig als tweede accu, maar 10 uur opladen is wel erg veel. (al denk ik dat ik wel goed kan rondkomen daarmee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 17:20

dawuss

gadgeteer

Vold schreef op maandag 11 juli 2005 @ 18:20:
Uhm ik had net het plaatje al vervangen, en daarna is het nog een keer gedaan :?. Nouja iig niet zo goed nieuws wat ik daar bij leokennis lees.

Misschien wel handig als tweede accu, maar 10 uur opladen is wel erg veel. (al denk ik dat ik wel goed kan rondkomen daarmee)
offtopic:
het was nog steeds een BMP ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
Dat is dan in contrast met het artikel dat ik hier voor me heb liggen. Daarin staat dat je hem gewoon direct aan je iPod kan koppelen en datie dan direct charged als je hem in de zon legt, en in hun test deden ze er 8 uur over om hem helemaal vol te krijgen.

Misschien heeft iemand hem al gekocht en kan die zijn ervaringen delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb 'r een tijdje terug al eentje besteld bij Solio zelf, inclusief een Mobile Phone Tip Pack voor de nodige mobiele telefoons, en die is vorige week binnen gekomen.

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om 'm uitgebreid te testen. Ze hebben er namelijk een adapter met een Engelse stekker bijgedaan en een handgeschreven briefje (waar maak je dat nog mee _o_) dat de EU adapters op waren en dat ze me die nasturen zodra die weer leverbaar zijn, maar dat ze me niet langer op m'n Solio wilde laten wachten.

In zowel de handleiding als op een sticker aan de binnenkant van de deksel staat echter dat je de Solio voor eerste gebruik het beste volledig kan opladen met de adapter en dat kan ik dus niet. Ik twijfel een beetje om die instructies te negeren, want het statusledje knippert 4x (en geeft dus aan dat de batterij volledig is opgeladen), maar bekend feit is dat het de levensduur van een batterij negatief kan beïnvloeden als je 'm de eerste keer niet goed doorlaad dus dat risico loop ik liever niet.

Ik kan wel iets meer vertellen al over de look-and-feel: er zit geen hoesje bij, die's binnenkort wel los verkrijgbaar (ook milieuvriendelijk geproduceert enzo :P). Zowel die zonnepanelen als het apparaatje zelf voelen echter bijzonder degelijk aan. Over die panelen zeggen ze ook het volgende in de FAQ:
Do the solar panels break easily?
It is advised to take care of the solar panels, but they can withstand the impact of a 1 inch hailstone travelling at 80 kph. so they are pretty strong.
Het apparaatje is al met al wel ietsjes dikker/groter dan ik had verwacht, maar niet dusdanig dat ik spijt heb van m'n aanschaf.

Tests met laden wil ik doen zodra ik een goeie adapter heb, of uitsluitsel heb gekregen dat ze hem ter plekke al voor me hebben doorgeladen (hej, na een handgeschreven briefje krijg je hoge verwachtingen hè? :P) gezien de statusled aangeeft dat 'ie vol is.

Bedenk overigens wel (en dat benadrukken de makers ook keer op keer weer) dat de duur van het opladen van het ding, dan wel van een ander apparaat in zon-modus (dus niet via de ingebouwde batterij) altijd afhankelijk is van de hoeveelheid zon (en intensiteit ervan). Als je de batterij-methode gebruikt (dus eerst Solio zelf opladen met de zon, dan de iPod met de Solio) zou het laden net zo lang moeten duren als met een gewone adapter:
Can Solio charge my iPod
Yes, a fully charged Solio will provide about a full charge to most iPods after 2 hours of charging at approximately the same as its dedicated wall charger.
Binnenkort meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
_/-\o_ _/-\o_

Hier zat ik op te wachten, goed nieuws :). mag ik vragen hoe lang het heeft geduurd voordat je hem binnen had ?

offtopic:
Ohja ik had het wel goed aangepast naar jpg, maar we hebben het waarschijnlijk tegelijk gedaan, want toen ik op het knopje "quote" van jou bericht drukte, had je je eigen bericht al weer gewist. Maar nvrmd verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ik heb 'm 24 juni 's avonds besteld, 4 juni kreeg ik 'n "Order dispatched" mailtje, de 7e had ik 'm in huis, maar dus nog zonder EU-adapter (omdat ze me anders nog langer hadden moeten laten wachten).

edit:

Hmm, WTF, volgens mij is Solio net zo'n 24/7 gebeuren als Tweakers.net, net om 20:42 een mailtje gestuurd om te vragen of ik op de EU adapter moest wachten, om 21:09 al antwoord dat dat niet nodig is, omdat het ding al vol geladen is. :D

Ik ben nu mijn iPodje (mini, 4GB) helemaal aan't legen, zodat ik 'ns kan testen hoe snel en hoe ver het apparaat komt. Hij's alleen nu nog halfvol dus ik kan op z'n vroegst morgen beginnen met testen. :+

Ik zal wel vast even wat fototjes schieten om te laten zien hoe groot 'ie is in verhouding tot een iPod mini.

edit 2:

M'kay, bij gebrek aan fatsoenlijk licht en een volle batterij, laat ik het even bij twee *uche* matig belichtte (maar wel duidelijke) fotos:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62376/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62377/full.jpg

Ik neem 'm morgen wel even mee naar kantoor, dan kan ik daar wat betere pix schieten. :)

[ Voor 82% gewijzigd door Roelant op 12-07-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
En dan nu een degelijke fotoshoot. :9

Credits voor de foto's gaan naar Femme. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
Mooie foto's ! Al getest hoelang het opladen duurt? En hoelang het duurt voordat de Solar Charger zelf is opgeladen?

[ Voor 10% gewijzigd door Vold op 15-07-2005 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Mee bezig. :) Laadproefje voor iPod is nu in volle gang: volledig lege iPod (zelfde als op de foto's) is twee minuutjes geleden aan de Solio gegaan. Now we wait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
En twee uurtjes later is mijn iPodje inderdaad weer helemaal vol. :D

Als ik het knopje nu indruk, knippert het ledje twee keer, wat betekend dat de Solio nog halfvol is (25% is 1x knipperen). Theoretisch zou je je iPod dus tenminste twee keer helemaal vol kunnen laden als de Solio helemaal vol is. :9

Oké, dat was dus wat optimistisch, want ik heb 'm nu aan m'n GSM (Sony Ericsson K700i) gehangen om te kijken of 'ie die ook nog vol kon krijgen en hij's er zojuist mee gekapt. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Roelant op 16-07-2005 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roelant schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 12:53:
En twee uurtjes later is mijn iPodje inderdaad weer helemaal vol. :D

Als ik het knopje nu indruk, knippert het ledje twee keer, wat betekend dat de Solio nog halfvol is (25% is 1x knipperen). Theoretisch zou je je iPod dus tenminste twee keer helemaal vol kunnen laden als de Solio helemaal vol is. :9

Oké, dat was dus wat optimistisch, want ik heb 'm nu aan m'n GSM (Sony Ericsson K700i) gehangen om te kijken of 'ie die ook nog vol kon krijgen en hij's er zojuist mee gekapt. :P
Als die Solio een Li-ion batterij heeft wint die waarschijnlijk nog wat aan capaciteit na enkele keren volledig laden en ontladen. Dan zou hij misschien na een paar keer wel langer (2x) kunnen laden.
Pagina: 1