Toon posts:

[iBook G4] icm Speedtouch 580 wireless (WPA)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mn broer heeft afgelopen week een ibook gekocht op de apple site en nu wilde hij hier thuis ook draadloos. Ik heb hier met een Alcatel Speedtouch 580 een draadloos netwerkje opgezet met de volgende beveiligingen:
- mac filter (mac adres ibook toegevoegd als toegestaan)
- hoogste encryptie: wpa personal met een random gegenereerde key
Dit werkt allemaal perfect met mijn Thinkpad T42, maar de iBook heeft moeite met WPA. Ik kan WPA PSK wel selecteren, maar ik krijg een foutmelding bij het maken van de verbinding. (de key heb ik meerdere malen gecontroleerd.)

Momenteel draait het wireless netwerk via WEP 128bit hex encryptie, maar wat ik hier op het forum gelezen heb, schijnt dit zo te kraken te zijn, aangezien de key niet veranderd. (als ze maar genoeg data kunnen onderscheppen)

Ik wil graag de beveiliging terugzetten naar WPA, maar dan heeft mn broer dus geen internet meer. Nu vroeg ik mij af, is er niet een soort 3rd party client waarmee de iBook wél via WPA verbinding kan maken? Ik kom er even niet meer uit en zou graag even wat tips hebben. Wellicht dat ik wat over het hoofd zie, aangezien ik vrijwel geen ervaring heb met OS X. Alvast bedankt voor de reacties :)

De foutmelding:

"The wireless network does nog support the requested encryption method"

Ik heb al zowel TKIP als AES geprobeerd en de router heeft de laatste firmware

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens dit forum is het een bekend probleem bij alcatel en zal ik gewoon moeten wachten op een firmware upgrade. Beetje jammer :( http://forums.dslsupport.co.uk/topic.asp?TOPIC_ID=778

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

Ik kan je helaas niet helpen, maar wel melden dat ik dit probleem dus ook heb met mn iBook en de ST 580.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb dit probleem i.i.g. niet met de Airport Express en had het ook niet met een Zyxel en niet met een (hoe heet dat baggerding) Linksys. De Zyxel en Linksys hadden wel andere problemen die niet van toepassing zijn overigens :P

Maar om kort te zijn, dit is een fout in de implementatie van de WPA-methode binnen de Alcatel en geen fout van Mac OS X (ik neem aan Tiger, je meldt dat niet in je post ;) ). Misschien dat ze bij Alcatel wakker worden als je een telefoontje eraan spendeert?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Je kan in tiger 2 soorten WPA kiezen, 1 persoonlijk en 1 bedrijfsniveau. Ik kies zelf thuis voor persoonlijk, die ik zelf heb gegenereerd op basis van een willekeurige random code... Misschien is dit ook een goede oplossing voor jou in plaats van ineens naar WEP te gaan ??

Ik hoop trouwens ook dat je je SSID broadcast uit hebt staan, dat scheelt in ieder geval weer iets in de verbindingensfeer als je het mij vraagt...

Deze plek is te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Jah sorry, ik dacht dat het wel duidelijk was dat het Tiger betrof omdat de laptop een week geleden op apple.nl gekocht was. En ik heb SSID broadcast uitstaan, maar met een simpele tool kun je ook netwerken zonder ssid detecteren... En wat de WPA op bedrijfsniveau betreft, die functionaliteit heeft mn router dus weer niet (voor zover ik weet)

Zwerver, jij zegt dat het geen 'fout' is van OS X, maar windows heeft bijvoorbeeld weer totaal geen problemen met de Speedtouch 580 (WPA) Het probleem ligt dus ook niet helemaal bij Alcatel lijkt me? Ik denk dat ik moet wachten tot een firmware upgrade en hopen dat ze dit probleem oplossen :P En anders moet ik maar gaan overwegen dat mn broer alleen via de normale kabel het netwerk hier op kan. Ik vind het namelijk niet zo'n plezierig idee dat mensen zo relatief eenvoudig om je netwerk kunnen komen.

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:41:
Zwerver, jij zegt dat het geen 'fout' is van OS X, maar windows heeft bijvoorbeeld weer totaal geen problemen met de Speedtouch 580 (WPA) Het probleem ligt dus ook niet helemaal bij Alcatel lijkt me? Ik denk dat ik moet wachten tot een firmware upgrade en hopen dat ze dit probleem oplossen :P En anders moet ik maar gaan overwegen dat mn broer alleen via de normale kabel het netwerk hier op kan. Ik vind het namelijk niet zo'n plezierig idee dat mensen zo relatief eenvoudig om je netwerk kunnen komen.
Ik ga er vanuit dat OS X de standaarden geimplementeerd heeft, en Windows niet. Windows == nr. 1. op de markt, dus alcatel maakt primair daar drivers voor ;) Wie is er fout, OS X (Apple dus) of alcatel......

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mail gestuurd naar Alcatel, ben benieuwd naar hun respons. Uiteraard post k hun antwoord wanneer die hier binnenkomt

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 09:22 ]

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

goed en de update van 10.4.2... helpt die nog ??

Deze plek is te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Waanzinnig! Dat was de oplossing!!!! :) Heel erg bedankt! Je kunt met 10.4.2 kiezen voor WPA Personal en WPA2 Personal. Met WPA Personal doet ie het! (hiermee deed ie het voorheen niet), met WPA2 Personal kreeg ik de oude foutmelding.

edit:
ik had wel software update gedaan, maar toen vond ie die update niet...

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 10:13 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:07
@Zwerver

Apple implementeerd waarschijnlijk wel de standaarden in OS X maar dat wil niet zeggen dat wat er geimplementeerd is ook de hele standaard is. (bv. 10.4.1 => WPA zonder AES)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Speedtouch 580 met een WPA encryptie.
Mijn PC's werken prima (Win XP SP2 of Win Vista RC1), mijn zojuist aangeschafte Apple MacBook wil niet werken met WPA encryptie. Ik draai volgens mij Tiger met alle updates.

Weet iemand een oplossing?

Bedankt,

Remco
Pagina: 1