[java] Freebsd + Java

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Een klant van ons wil graag dat onze java applicatie (java 1.4/5) (JBoss, Hibernate, Spring, Maverick) onder freebsd gaat draaien. Mijn vraag is in hoeverre mensen hier ervaring mee hebben en wat jullie mening erover is.

Ik weet dat de ondersteuning voor Linux icm Java uitstekend is (heb het zelf tenslotte ook een tijd gedraaid). Maar zover ik weet support Sun Freebsd niet en ik heb daar ook geen aparte downloads voor gezien. Voor zover ik weet, draait de Sun vm van linux ook niet onder freebsd (correct me if I`m wrong).

Dus wie heeft er ervaring met het draaien van freebsd icm Java? Ik ben al een tijdje aan het bladeren op het internet en ik zie mijn vermoedens tot zover iedere keer bevestigd worden dat je dus een bij elkaar geraapt zootje van gepatchte tools gaat krijgen die niet officieel ondersteund gaat worden. Dit houd in dat er veel risico`s aan kleven: als de vm crasht.. wat dan? als iets (en dan bedoel ik niet zozeer de logica) niet goed werkt wie is dan verantwoordelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Alarmnummer op 11-07-2005 16:02 ]

Verwijderd

Ik draai Java 1.5 native. Als je geld hebt, dan zijn er altijd mensen die het willen ondersteunen. Had je nog meer vragen? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 16:04 ]

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:03:
Ik draai Java 1.5. Als je geld hebt, dan zijn er altijd mensen die het willen ondersteunen. Had je nog meer vragen? ;)
Hoe draait het tov de officieele sun implementaties? Is het stabiel? Is het snel (genoeg)? Hoe is de ondersteuning? Welke tools draai je er allemaal op?

En heb je ervaring met draaien van deze combinatie van technieken in een productie omgeving? Voor mijn thuisknutselwerkjes maakt het niet zoveel uit. Maar voor een productie omgeving wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Alarmnummer op 11-07-2005 16:06 ]

Verwijderd

"Hoe draait het tov de officieele sun implementaties? "
Hoe bedoel je? Het is gewoon de officiele code met een paar BSD-specifieke patches. Ik heb alles wat ik onder Linux ook had.

"Is het stabiel?"
Het is nog nooit gecrashed bij mij, als dat je vraag is.

"Is het snel (genoeg)?"
Snel genoeg voor mij, maar ik heb ook geen Tomcat Server (of wat er nu weer hot is in Java land draaien).

"Hoe is de ondersteuning? "
Als je iemand betaalt, is de ondersteuning perfect. Als je dat niet doet, moet je een week wachten ofzo voordat je een goed antwoord hebt. Als er echt een serieus probleem is, zou ik iemand een beetje geld toestoppen, en dan wordt het heus wel opgelost.

Anders kijk je even naar de bugs die er nu nog zijn, m.b.t. Java in BSD. (ik heb het idee dat je niet echt goed gezocht hebt).

"Welke tools draai je er allemaal op?"
Java Webstart, NetBeans, ant, Azureus en applets.

Ik draai FreeBSD, omdat ik een beetje een OS-freak ben, en het voor ontwikkeling makkelijker is dan Windows, logischer in elkaar zit dan Linux en goede documentatie heeft. Ik heb dus geen productie-ervararing op dat platform met Java.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 16:14 ]

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:12:
"Hoe draait het tov de officieele sun implementaties? "
Hoe bedoel je? Het is gewoon de officiele code met een paar BSD-specifieke patches. Ik heb alles wat ik onder Linux ook had.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat je aan zoiets als Blackdown vast zat. Ik wist niet dat de officiele sun implementatie ook onder freebsd kan draaien.
Als je iemand betaalt, is de ondersteuning perfect. Als je dat niet doet, moet je een week wachten ofzo voordat je een goed antwoord hebt. Als er echt een serieus probleem is, zou ik iemand een beetje geld toestoppen, en dan wordt het heus wel opgelost.
Waar het gaat draaien is professionele support voor FreeBSD, alleen hebben ze 0.0 ervaring met het draaien van Java.
Anders kijk je even naar de bugs die er nu nog zijn, m.b.t. Java in BSD. (ik heb het idee dat je niet echt goed gezocht hebt).
Ik wist niet dat de officiele Sun implementatie ook gebruikt kon worden.

Verwijderd

"Sun implementatie"betekent in mijn ogen: de source code van Sun + BSD patches (voor de duidelijkheid). Sun released code, maar geen binaries voor BSD.

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:18:
"Sun implementatie"betekent in mijn ogen: de source code van Sun + BSD patches (voor de duidelijkheid). Sun released code, maar geen binaries voor BSD.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo geinteresseerd in details. Ik wil 1 ding weten :) Draait 'Sun + BSD patches' goed onder Freebsd? Ik weet ook niet of jij hier antwoord op kan geven als je het nog nooit in een productie omgeving hebt gebruikt.

Maar ben wel blij dat we (nagenoeg de volledige) implementatie van Sun kunnen gebruiken ipv een paar opensource knutselaars die ook een vm in elkaar frotten. Dit geeft in ieder geval wel iets meer vertrouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Alarmnummer op 11-07-2005 16:22 ]

Verwijderd

Alarmnummer schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:21:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd niet zo geinteresseerd in details. Ik wil 1 ding weten :) Draait 'Sun + BSD patches' goed onder Freebsd?
In mijn ogen wel.
Ik weet ook niet of jij hier antwoord op kan geven als je het nog nooit in een productie omgeving hebt gebruikt.

Maar ben wel blij dat we (nagenoeg de volledige) implementatie van Sun kunnen gebruiken ipv een paar opensource knutselaars die ook een vm in elkaar frotten. Dit geeft in ieder geval wel iets meer vertrouwen.
Ja, opensource knutselaars... daar zijn er een hoop van :+

BSD code kwaliteit is i.h.a. hoog, imo.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 01:32
Ik draai ook Sun's JDK onder FreeBSD 5 en het werkt gewoon goed, maar ik kan je ook geen harde benchmarks geven. Ik denk dat hét verschil tussen Linux en FreeBSD het threading model is; dat is ook waar de performanceverschillen bij andere applicaties (databases, web servers, etc.) in zitten. Misschien moet je daar eens mee benchmarken.

Verder is de FreeBSD gewoon een POSIX OS net als Linux en ik zou ook niet weten wat voor grote verschillen je verwacht tussen de twee. De kernels steken natuurlijk anders in elkaar, maar dan kun je je net zo goed afvragen wat de verschillen tussen verschillende Linux kernels zijn.

Ik denk dat er maar heel weinig FreeBSD-specifieke problemen zijn, juist omdat de code grotendeels hetzelfde is én grotendeels op dezelfde (POSIX) API werkt.

Het lastigste van Java op FreeBSD is nog wel dat je de source los moet downloaden vanwege die rare licensing policy van Sun en dat je een werkende JDK nodig hebt om de nieuwe te compileren (waardoor je alsnog de Linux JDK op je FreeBSD server moet zetten). Die license is ook de reden dat Blackdown of Kaffe door OSS-fanatiekelingen wordt aangeraden, omdat Sun's JDK toch als proprietary software wordt gezien; niet omdat het niet goed zou draaien (integendeel).

• Soultaker
  • Laatst online: 02-05 01:32
Er is trouwens ook het een en ander te vinden op de FreeBSD Java website:
This is the official port of Sun's Java™ Development Kit for FreeBSD. No known significant bugs exist at this time, but there are no guarantees of usability. However, many commercial companies rely on this port, so it should be safe to use.
Verder staat er ook een performance vergelijking op ten op zichte van Linux port en Blackdown, maar die is helaas nogal verouderd.

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:24:
[...]
Ja, opensource knutselaars... daar zijn er een hoop van :+
In de opensource ontwikkeling zijn genoeg stumpers. Ik weet wat ik van Sun krijg.. dus een ander project is per definitie meer risico`s. Voor thuis maakt het me niet zoveel uti als ik met blackdown of een andere alternatieve vm implementatie ga pielen, maar voor een productie omgeving wil ik er wel op kunnen vertrouwen.

Ik ben zelf Java ontwikkelaar en ik maak ook gebruik van veel opensource zaken. Maar mijn conclusie is dat er ook veel crap tussen zit en dat er in het Linux/Unix wereldje een hele stevige anti-niet-opensource gevoel is. Ik heb er geen problemen mee als mensen alleen opensource willen draaien, maar ik heb er wel problemen mee als ze opensource spul willen gebruiken terwijl er beter closed source (maar wel gratis) alternatieven zijn.
BSD code kwaliteit is i.h.a. hoog, imo.
Tja.. een redelijk generaliseerende uitspraak. Er zijn veel stumpers op deze wereld, er zijn dus ook veel stumpers die meewerken aan een os. Zeker aan iets dat zo vrij is als Linux/Freebsd kan in principe iedere gek ermee aan de slag of tools maken.

Verwijderd

Alarmnummer schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:44:
Tja.. een redelijk generaliseerende uitspraak. Er zijn veel stumpers op deze wereld, er zijn dus ook veel stumpers die meewerken aan een os. Zeker aan iets dat zo vrij is als Linux/Freebsd kan in principe iedere gek ermee aan de slag of tools maken.
Naja, ik heb van een aantal subsystemen van het OS de source bekeken, en die hadden hoge kwaliteit. Ik heb ook de source van Linux eens bekeken, en daar werd ik toch een stuk minder blij van.

FreeBSD is niet beter op alle fronten (vb. SMP, Biglock) dan bijv. Linux. Ik denk niet dat iemand de complete source van een OS uit zijn hoofd kan kennen => Bijna alle uitspraken zijn een generalisatie.

Wat je wel kunt doen is een aantal benchmarks doen, en dan zeggen: in deze benchmark doet BSD het beter dan Linux o.i.d..

Ik ben nog geen stumpers tegengekomen die commit access hebben voor de kernel, btw. Al denk ik dat dit bij Linux in principe ook niet zo is(maar daar ben ik er wel iets minder zeker van).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 16:55 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:54:
[...]
Naja, ik heb van een aantal subsystemen van het OS de source bekeken, en die hadden hoge kwaliteit. Ik heb ook de source van Linux eens bekeken, en daar werd ik toch een stuk minder blij van.
De kernel ? En welke versie ? De code kwaliteit is zeker niet slechter als die van BSD als je het mij vraagt. Groter : Inderdaad.
Wat je wel kunt doen is een aantal benchmarks doen, en dan zeggen: in deze benchmark doet BSD het beter dan Linux o.i.d..
Met op Linux al 3 major kernel versies, en 2 threading modellen ? Lijkt me niet haalbaar, zeker niet aangezien JVM daar niet op gemaakt is.
Ik ben nog geen stumpers tegengekomen die commit access hebben voor de kernel, btw. Al denk ik dat dit bij Linux in principe ook niet zo is(maar daar ben ik er wel iets minder zeker van).
'Commit access' heeft onder Linux bijna niemand, en alle patches moeten een bepaalde weg bewandelen.

• SvMp
  • Niet online
Alarmnummer schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:44:

[...]

En dit is een volledig niet-onderbouwde uitspraak gebaseerd op algemene ideeen (generaliserend dus). Er zijn namelijk op feiten gebaseerde argumenten waarom BSD-code goede kwaliteit heeft, namelijk de organisatie waarbinnen de ontwikkeling plaatsvindt en het feit dat de code al een lang ontwikkelingsproces heeft doorgemaakt.

Verwijderd

svdmeer schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:13:
En dit is een volledig niet-onderbouwde uitspraak gebaseerd op algemene ideeen (generaliserend dus). Er zijn namelijk op feiten gebaseerde argumenten waarom BSD-code goede kwaliteit heeft, namelijk de organisatie waarbinnen de ontwikkeling plaatsvindt en het feit dat de code al een lang ontwikkelingsproces heeft doorgemaakt.
ik heb liever service contracten om zodoende eventuele schade te kunnen verhalen dan het woord van een aantal fantastische knutselaars die al enkele maanden het daglicht niet meer hebben gezien.

Verwijderd

Waarom heb je eigenlijk voor de VM een JDK nodig om te compileren? De SUN JVM is toch in C/C++ geschreven?

Ik volgde bijvoorbeeld een tijdje terug de AMD64 build van SUN, omdat die nogal buggy was. Bleek na veel moddergegooi over en weer tussen de makers van de applicatie waar een fout optrad en het sun team, dat de oorzaak gezocht moest worden in een bug in een bepaalde versie van GCC (dacht 3.2). Deze bug was allang gefixed, alleen de JVM (versie 5), was niet gecertificeerd om te kunnen compilen met een andere (lees hogere) GCC versie.

Pogingen door mensen om dit zelf te proberen faalde dan ook (staat een bug report van, maar werd door sun tijdelijk afgewimpeld omdat ze al duidelijk gezegd hadden dat de source alleen voor GCC 3.2 geschikt was).

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 14:48
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:33:
Waarom heb je eigenlijk voor de VM een JDK nodig om te compileren? De SUN JVM is toch in C/C++ geschreven?
Om bijvoorbeeld rt.jar te compileren; en daarvoor is weer een Java compiler nodig die in Java is geschreven :)

Maar is wel vreemd om eerst de Linux ondersteuning van FreeBSD en een Linux binary JVM te moeten installeren voordat je de JVM kan builden.

Waar ik werk gebruiken we Java 1.4.2-p7 op FreeBSD 4.11-STABLE (Java 1.5 werkte een aantal maanden geleden nog niet goed) om een aantal Java sites te hosten en hebben er niet echt veel problemen mee; alhoewel de server niet echt zwaar belast wordt.

Het enige is dat Tomcat de JVM nog wel eens wil laten crashen omdat de PermGen volloopt door memory leaks, maar dat is geen FreeBSD specifiek probleem.

Verwijderd

igmar schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:10:
De kernel ? En welke versie ? De code kwaliteit is zeker niet slechter als die van BSD als je het mij vraagt. Groter : Inderdaad.
Whatever.
Met op Linux al 3 major kernel versies, en 2 threading modellen ? Lijkt me niet haalbaar, zeker niet aangezien JVM daar niet op gemaakt is.
Volgens mij lees je niet zo goed (tip:ik maak geen referentie naar de JVM in dat stuk).
'Commit access' heeft onder Linux bijna niemand, en alle patches moeten een bepaalde weg bewandelen.
Net alsof ik dat niet weet....(tip: ik zeg dingen niet voor niks)
Pagina: 1