chiller met vrieskast

Pagina: 1
Acties:

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 14:53

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Ik zat net het stukje over phase change door te lezen. Toen kwam ik op een idee. Stel je neemt een enorme grote koelbox. Daar hang je het koelelemen in van een vrieskist en gooit dan de koelbox vor lem water waar je veel anti-vries in hebt gemengd. Zoveel antivries dat het tegen -30 graden kan. En dat sluit je aan op je waterkoelsetje. Heb je dan niet een efficiente manier van koelen.

De vriezer zorgt ervoor dat de temeratuur van de vloeistof in je systeem niet veel anders wordt dan minus 20 graden. Omdat je heel veel koelvloeistof hebt, zal dit als een soort warmte buffer werken. Hierdoor zal je vriezer ook niet elke keer kort aan en uitgaan.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
boner schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:24:
Ik zat net het stukje over phase change door te lezen. Toen kwam ik op een idee. Stel je neemt een enorme grote koelbox. Daar hang je het koelelemen in van een vrieskist en gooit dan de koelbox vor lem water waar je veel anti-vries in hebt gemengd. Zoveel antivries dat het tegen -30 graden kan. En dat sluit je aan op je waterkoelsetje. Heb je dan niet een efficiente manier van koelen.

De vriezer zorgt ervoor dat de temeratuur van de vloeistof in je systeem niet veel anders wordt dan minus 20 graden. Omdat je heel veel koelvloeistof hebt, zal dit als een soort warmte buffer werken. Hierdoor zal je vriezer ook niet elke keer kort aan en uitgaan.
Bedenk wel dat je vriezer evenveel (eigenlijk meer) power nodig moet hebben dan je cpu en je pomp (en eventuele andere componenten die je watercooled). Anders zal de temperatuur langzaam oplopen. Bedoel je zo'n grote vriezer uit de supermarkt van 5 meter lang ofzo ?

[ Voor 4% gewijzigd door Shuisman op 11-07-2005 14:29 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
imo is dit toch gewoon een waterchiller maar dan de te moeilijke manier?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

boner schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:24:

mjah de originaliteitsprijs is helaas niet voor jou. Dit is al tamelijk vaak gedaan. ;) Maar ga door met wat je in de eerste zin zei ;)

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 14:53

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
jaah zo iets.
Alleen nu ik het voor mij zie, denk ik dat het mischien wel een beter isdee is om de kast zoals_die_is dicht te lijmen met bij twee-componenten lijm. En dan een tweetal gatjes in het "dak" en klaar is kees.

Maar als het opgenomen vermogen van de koeler klein is tov van de capaciteit van de koeler in de vrieskast, is het bij voorbaad al een heilloze zaak.

Koelbo moet trouwens ook kunnen. Dan gaat het helemaal nooit lekken.

Verwijderd

Zie Smollys.
Het vermogen van de koelkast-compressor is dus NIET te klein als je je processor boven het nulpunt wilt koelen, zeg 15°C. Onbelast haalt ie -17°C. Onder belasting constant -40° Celsius haal je dus niet.
Maar 10~15°C is toch mooi? Vooral omdat het bijna niets kost (op de elektriciteitsrekening na).

Ik heb ook een gestripte koelkast staan, maar kan geen koelbox vinden met 42x31x13cm binnenmaten. Je moet dus een koelkast slopen met een compact vriesvak, of zelf met piepschuim een stapelbak gaan isoleren, maar dat wordt wel erg groot.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:53:
Zie Smollys.
Het vermogen van de koelkast-compressor is dus NIET te klein als je je processor boven het nulpunt wilt koelen, zeg 15°C. Onbelast haalt ie -17°C. Onder belasting constant -40° Celsius haal je dus niet.
Maar 10~15°C is toch mooi? Vooral omdat het bijna niets kost (op de elektriciteitsrekening na).

Ik heb ook een gestripte koelkast staan, maar kan geen koelbox vinden met 42x31x13cm binnenmaten. Je moet dus een koelkast slopen met een compact vriesvak, of zelf met piepschuim een stapelbak gaan isoleren, maar dat wordt wel erg groot.
Een koelkastcompressor heeft meestal zelfs genoeg capaciteit om belast onder 0 te kunnen draaien.
't probleem is wel dat je te maken hebt met warmtelekken en ander soort verliezen waardoor je capaciteit behoorlijk omlaag gaat.

Maar ik verwacht dat je met een redelijke opstelling toch rond de 0 graden kunt komen :)

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Twynn schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:24:
[...]

Een koelkastcompressor heeft meestal zelfs genoeg capaciteit om belast onder 0 te kunnen draaien.
't probleem is wel dat je te maken hebt met warmtelekken en ander soort verliezen waardoor je capaciteit behoorlijk omlaag gaat.

Maar ik verwacht dat je met een redelijke opstelling toch rond de 0 graden kunt komen :)
True, de mijne kwam belast met een vermogen van een watt of 110~120 op -20 watertemp uit. Dat kwam ongeveer neer op -12 proc temp.

Een gehele koelkast dichtkitten/lijmen: gaat niet werken ben ik bang, dat zul je nooit helemaal waterdicht krijgen en de warmte-overdracht is al helemaal bagger. Dus: zoeken naar een koelkast met een klein vriesvak of zo'n vuilnis bak omtoveren tot koelbox zoals ik heb gedaan. Het bouwen wat ik heb gedaan heeft me in totaal 50 euro en drie middagen werk gekost.

Of je koopt mijn chiller over voor 50 euri.

Verwijderd

Ik vergiste me: Smollys zet hem steeds maar kort aan; daarom komt hij tot 15°C.

Vreemd dat maar zo weinig mensen zo'n koelkastsysteem bouwen, als het zo goed koelt. Ik heb er hier maar drie gezien. Kom op tweakers!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:03:
[...]

Ik vergiste me: Smollys zet hem steeds maar kort aan; daarom komt hij tot 15°C.

Vreemd dat maar zo weinig mensen zo'n koelkastsysteem bouwen, als het zo goed koelt. Ik heb er hier maar drie gezien. Kom op tweakers!
zelf het koelsysteem bouwen is leuker ;) :*)

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:06:
[...]

zelf het koelsysteem bouwen is leuker ;) :*)
Is alleen een stuk moeilijker, kost _veel_ meer geld en je bent er meer tijd aan kwijt. Echter, hoewel ik nog steeds geen werkend systeem heb, moet ik je gelijk geven :Y) .

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Syzzer schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:21:
[...]

Is alleen een stuk moeilijker, kost _veel_ meer geld en je bent er meer tijd aan kwijt. Echter, hoewel ik nog steeds geen werkend systeem heb, moet ik je gelijk geven :Y) .
En daar sluit ik me dan weer helemaal bij aan. :P

@ boner: Mijn zelfgebouwde chiller is bijna klaar, ik zal een topic openen. Mischien dat je daar wat aan hebt mocht je er echt geld en tijd in willen steken. :Y)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Syzzer schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:21:
[...]

is jou chiller niet gigantisch groot?

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

ja als je het zelf doet kost het je idd bakken met geld en tijd. Maar het is leuk, leerzaam en kleiner :D Maar voor je begint moet je wel goed nadenken of je het echt zelf wilt doen want je moet een behoorlijke hoeveelheid gereedschappen aanschaffen.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

HeefStan schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:21:
[...]

is jou chiller niet gigantisch groot?
Mijn chiller is zeker van enig formaat ja :p .

Bekijk de plaatjes in het topic dat ik eerder noemde in deze thread eens, dan krijg je denk ik een heel redelijk idee. Desalniettemin was hij een stuk kleiner dan de koelkast waar ik m van gemaakt had :p .

Verwijderd

als je flink wilt koelen en het kleiner wilt houden dan een koelkast gebruik dan een kleine airco. Die hebben compacte condensors en verdampers.
Pagina: 1