Toon posts:

[SuperDisk 120] Onder OSX ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg straks een oude SuperDisk 120 drive in handen met enkele schijven vol data. Deze zou men graag op cd branden als backup en men heeft mij gevraagt dat ff te doen... ;)

Nu ben ik er bijna van overtuigt dat dit toestel zondermeer in mijn recente iMac te pluggen is om die data te kunnen copieren. Blijkbaar zou dat ding zelfs zondermeer als mass storage device onder windows XP werken dus het lijkt me sterk dat het niet onder OSX zou gaan.

Kan er iemand bevestigen of dat effectief snel even inpluggen en copieren is ? Of werkt die drive niet onder OSX zonder bijkomen drivers ofzo ?

Het is de USB versie van die drive...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 13:53 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Google is your best friend :/

Na 5 minutjes zoeken kwam ik er achter dat hij wel werkt onder OSX maar wat me nog niet duidelijk werd is of er drivers benodigd waren.

Beetje zoeken is nooit weg hoor B)

[ Voor 9% gewijzigd door Matias op 11-07-2005 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zover was ik ook al :)

Daarom ook mijnv raag of hij zondermeer werkt of dat er soms wat driver geprul bij komt kijken.

Bij Iomega zelf zie ik geen OSX drivers, maar dat kan ook zijn omdat ze OSX gewoon niet supporten... Ook dat is niet duidelijk op hun site...

EDIT : Foutje... het is geen Iomega maar een Imation drive...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 15:05 ]

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:08:
Bij Iomega zelf zie ik geen OSX drivers, maar dat kan ook zijn omdat ze OSX gewoon niet supporten... Ook dat is niet duidelijk op hun site...
Mmm, een Iomega LS120?
Hun Zip en Jazz drive's werken gewoon onder OSX.

Volgens mij moet die LS120 ook gewoon meteen werken...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Jazeker, die werkt gewoon.

Als je er een hebt van Imation dan, Winstation heeft ook USB Superdisk/LS120 drives en die werken niet op OS X.

Zelf gebruik ik m'n Imation SuperDisk drive's nog regelmatig.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:08:
Zover was ik ook al :)

Daarom ook mijnv raag of hij zondermeer werkt of dat er soms wat driver geprul bij komt kijken.

Was het niet zo dat deze dingen standaard al bij sommige Macs geleverd werden een aantal jaren terug? Lijkt me dat ze dan ook gewoon standaard draaien onder OSX.
EDIT : Foutje... het is geen Iomega maar een Imation drive...
Klopt, Iomega had de floptical, zelfde idee, maar dan met een losse controller en slechts 20MB per schijfje. zoals de naam doet vermoeden, dat ding is dus geflopt want niemand kent ze meer.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:19:
Was het niet zo dat deze dingen standaard al bij sommige Macs geleverd werden een aantal jaren terug? Lijkt me dat ze dan ook gewoon standaard draaien onder OSX.
Klopt. Die LS120 drive was in de tijd hetgeen de Iomega ZIP drive was voor PC, zowat de meest voor de hand liggende combinatie voor backup enzo.

Ik zal hem straks eens inpluggen als ik hem heb :)

• paella
  • Laatst online: 12:10
Hier werkt ie ook nog (al gebruik ik 'm nauwelijks tot nooit meer...). Maar just in case hou ik 'm toch.

No production networks were harmed during this posting

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:24:
[...]
Klopt. Die LS120 drive was in de tijd hetgeen de Iomega ZIP drive was voor PC, zowat de meest voor de hand liggende combinatie voor backup enzo.
Mmm, vraag ik me toch af waarom er in die oude PowerMac's Zipdrive's zaten ipv LS 120/240 drive's...

Ik zie ze bijna nooit tis allemaal Zip, Mo en Jazz drive wat ik nog zie staan.

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:13:
Hier werkt ie ook nog (al gebruik ik 'm nauwelijks tot nooit meer...). Maar just in case hou ik 'm toch.
Onder OSX ?

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

|:(
Als je dat ding nou gewoon eens uit probeert....
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:52:
Blijkbaar zou dat ding zelfs zondermeer als mass storage device onder windows XP werken dus het lijkt me sterk dat het niet onder OSX zou gaan.

Het is de USB versie van die drive...
Nou dat hoeft niet hoor, ik heb hier ergens een LTP versie van 3M/Imation liggen en die doet het niet zonder drivers, ook niet onder Windows XP. Zou natuurlijk kunnen dat ie de USB versie wel meteen pakt, net als met de meeste IDE versies.

• paella
  • Laatst online: 12:10
Ja, onder OSX, zowel Panther als nu Tiger (de Imation versie)

[ Voor 21% gewijzigd door paella op 11-07-2005 19:39 ]

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
Hexley schreef op maandag 11 juli 2005 @ 19:21:
[...]

|:(
Als je dat ding nou gewoon eens uit probeert....
Vannacht rond 0.45u komen ze hem nog binnengooien hier, dan probeer ik het.

Sorry als ik niets kan testen wat ik nog niet in mijn bezit heb... :O

EDIT : werkt dus perfect ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 17:18 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Please, I see dead ppl enough, so be nice!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 13:48
Leuke van die LS120 drives was dat ze ook gewone diskettes vraten én er veel sneller naar schrijven en van lazen dan normale disk drives als ik me wel herinner... vreemd dat die techniek nooit is overgenomen door normale disk drives.

Overigens was de LS120 veel zeldzamer altijd dan de ZIP drive... ZIP drive was vaak standaard. Op college in de VS hadden ze overal ingebouwde ZIP drives in hun G3s en een externe LS120 er bovenop liggen. Goede faciliteiten :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Dat is omdat die diskettes op een hoger toerental draaiden waardoor ze ook een stuk sneller sleten. Omdat bij diskettes de leeskoppen nog fysiek contact maken met de schijf, in tegenstelling tot harde schijven en moderne media. Verder waren die LS120 drives stukken trager dan een ZIP drive bij het lezen en schrijven. Zo duurde het een eeuwigheid om een file van 50 MB te backuppen, terwijl een ZIP drive dat aanmerkelijk sneller deed. Helaas had een ZIP drive dan weer geen backwards compatibiliteit met floppies.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 13:48
Klopt, beide systemen met elkaar gecombineerd had de FDD kunnen vervangen, maar alleen lukte het ze niet; de ZIP drive heb ik zelf veel gebruikt omdat mijn omgeving wel volledig erop over ging, de LS120 beviel me goed vanwege de snelle leessnelheid van de diskettes; van bovenmatige slijtage heb ik overigens nooit iets gemerkt, diskettes zijn altijd redelijk onbetrouwbare dingen geweest.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1