[WIFI] Hulp gevraagd met instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik ben bezig om voor een vriend draadloos internet in te stellen, maar ik zit nu op het punt dat ik het even niet meer weet wat te doen...

De situatie is als volgt :

Ik heb voor het notebook een WIFI kaartje gekocht, een Ovislink Wireless PCMIA 11G.
Daarnaast heb ik een router gekocht, een Linksys WRT54G.

Er was reeds een ADSL modem aanwezig, een Alcatel SpeedTouch (type weet ik even niet meer, maar ik dacht een 510). Het betreft een Ethernet modem.

De internet verbinding wordt dmv een icoon op de desktop gestart, dus er is geen permanente verbinding aanwezig.

Sluit ik het notebook rechtstreeks aan op het modem (via netwerkkabel) dan kan er zondermeer verbinding gemaakt worden.

Ik heb de router aangesloten op het modem (volgens documentatie) en met een ander netwerkkabeltje doorgelust naar het notebook om de router initieel in te stellen. Daarbij het ik de wizard gedraaid van Linksys die de internet verbinding detecteerde en zo automatisch de router instelde. Hierna kon ik in deze opstelling ook weer een internet verbinding maken.

Maar nu het WIFI kaartje. Ik heb de drivers van de CD geinstalleerd, daarna de kaart in het notebook gedaan en door Windows later detecteren. Dat ging allemaal goed.

Ik heb op de router ingesteld dat er een SSID broadcast gedaan moet worden met een specifieke naam, WPA ingesteld (KTIP) en een geheime sleutel opgegeven.

Om de beveiling in te stellen volg ik het stappenplan die ooit eens in Computer Totaal is gegeven ("veilig draadloos in 5 stappen", uitgave April 2005). Hier wordt beschreven hoe je de instellingen van de draadloze verbinding kan instellen.

Maar nu het vreemde, in de eigenschappen van de draadloze verbinding mis ik twee tabbladen. Ik verwacht daar Algemeen, Draadloze netwerken, verificatie en geavanceerd. Echter heb ik maar twee tabbladen algemeen en geavanceerd. Ik kan dus daar niet zien welke netwerken gevonden zijn en kan dus niet instellen wat de voorkeursnetwerken zijn.

Als ik de wizzard van Windows draai om een verbinding te configureren, krijg ik de foutmelding dat er een ander programma gebruikt wordt om de instellingen te doen. Dat zou wellicht wel kunnen kloppen omdat er een programma geinstalleerd is van de Ovislink kaart waar je ook instellingen kan doen.

Als ik nu in die tool kijk, zie ik inderdaad een gevonden netwerk met de naam die ik in de router heb opgegeven. Er staat een slotje voor en er wordt aangegeven dat de verbinding 'normal' is. Echter als ik de verbinding kies en connect, dan gebeurt er niets. Ook blijft er een rood kruis staan op het icoon voor draadloze netwerken in het systeemvak.

Wat is er nu mis ? Er staat wel een netwerk, maar ik kan niet connecten. Ik heb van alles geprobeerd, waar onder alle beveilingings zaken op de router uit te zetten, maar verbinden ho maar. Ik heb de firewall van Windows uitgeschakeld...

Wat mis ik nu ? Sla ik stappen over ? Ligt het aan het feit dat er geen permanente verbinding is met internet zodat er eigenlijk geen netwerk is ?

Kan iemand mij wellicht voor deze setup een stappenplannetje opgeven die ik kan doorlopen om te zien waar ik wellicht iets vergeten ben ?

Alle hulp is welkom !!

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:55

Guldan

Thee-Nerd

Nou zoals het nu lijkt ligt het probleem met het aanmelden naar je netwerk. Heb je al eens geprobeerd om de beveiliging van het Wireless netwerk af te halen en dan in te loggen? Ik heb zelf geen ervaring met WPA maar probeer het eens met een WEP key. Het is misschien iets minder veilig maar voor thuisgebruik maakt dit niet zoveel uit. (denk ik)

edit:

Heb je SP2 ook geinstalleerd? dat maakt het aanmelden een stuk makkelijker en beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Guldan op 11-07-2005 13:34 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:04
ik weet niet precies hoe het te doen bij jouwn kaartje, maar het is zaak de utility van dat kaartje te disablen, en zorgen dat je de standaard windows XP utility gebruikt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:35
De internet verbinding wordt dmv een icoon op de desktop gestart, dus er is geen permanente verbinding aanwezig.
Het Net tijd-surfen??

Dan kun je beter niet die router 24/7 verbinding laten houden, wordt nogal duur zegmaar. Begin eens met upgraden naar een fatsoenlijke adsl verbinding.

En zoals al gezegd: SP2 erop?

Daarnaast: Begin bij het begin: Maak eerst internet werkend en ga dan beveiligen, nu doe je alles in 1x en kun je alsnog niet zien waar het verkeerd gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 11-07-2005 13:37 ]

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Windows XP SP2 is geïnstalleerd.

@DJSmiley : het was inderdaad een het Net tijdsurfen. Echter is dat omgezet naar een 'normale' ADSL verbinding. Het icoon wordt nog steeds gebruikt om de verbinding te maken waarbij uiteraard wel de juiste wijzigingen voor dial in zijn aangebracht. Dit werkte altijd prima.

Maar het probleem is denk ik niet het modem. Ook al heeft het modem geen verbinding, dan moet ik toch een draadloos netwerk tussen het notebook en de router kunnen krijgen ? Of zie ik dat verkeerd ?

Ik heb uiteraard alle beveiligingen uitgeschakeld (dus geen WPA etc etc) maar kan dan ook geen verbinding maken.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Wat voor melding krijg je dan als je geen verbinding kunt maken. En dan komt er ook geen slotje door het icoontje vna het draadloze netwerk als het goed is.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Er komt geen melding. In het lijstje van gevonden netwerken klik ik op de regel van het netwerk, de connect button wordt ingeschakeld en als ik daarop druk dan gebeurt er niets.

Moet de router een verbinding hebben naar het internet zodat het WIFI kaartje dan pas een verbinding kan aanleggen of kan dat zowiezo ?

Heeft er iemand ervaring met de Ovislink PCMCIA wireless 11g kaart ? Er zit slechts een klein vodje van twee bladzijden aan handleiding bij waar alleen gerept wordt over het installeren van de drivers, maar geen info over hoe je dat tooltje gebruikt. Is het bijv. zo dat als er een slotje als icoon voor het netwerk staat dat deze beveiligd is en dat deze niet gebruikt kan worden ? Moet er een (fout) melding komen wanneer je connect en dat niet lukt ?

[ Voor 43% gewijzigd door Xymox op 11-07-2005 14:15 ]

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

met sp2 ben je dat tooltje helemaal niet meer nodig. Dit word automatisch gedaan. Probeer alleen de drivers eens te intalleren en dat tooltje dus niet.

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden en voor de compleetheid van deze thread zal ik hier aangeven waar het aan lag.

1) Het probleem van ontbrekende tabjes op de eigenschappen van de draadloze verbinding :

Er wordt een custom tooltje geinstalleerd samen met de drivers voor de Ovislink WIFI kaart.
Dit tooltje neemt de instel mogelijkheden over van windows en schakelt de tabjes daardoor uit. Om de 'normale' windows instellingen te kunnen gebruiken staat er in het tooltje een checkbox waarmee je aangeeft de windows instellingen te willen gebruiken ipv gebruik te maken van het tooltje. Ik heb deze instelling over het hoofd gezien en nadat ik het tooltje heb uitgeschakeld worden de tabjes binnen de windows instellingen zoals normaal weergegeven.

2) Connect probleem :

Binnen de windows instellingen/eigenschappen van de draadloze verbinding heb ik alles nagelopen of de instellingen die ik in de router heb aangebracht (WPA, shared key, kanaal) gelijk zijn met die van de WIFI kaart. Hier bleek toch een verschil te zitten en na correctie en connect van het gevonden draadloze netwerk van de router wordt er correct verbinding gemaakt. Het icoontje op de systray geeft meteen aan dat er verbinding is.

Het is niet noodzakelijk om een openstaande internet verbinding te hebben, de verbinding ligt tussen de router en het notebook ongeacht of de router een verbinding heeft met het modem.

Met het icoontje om de internet verbinding te starten wordt nu inderdaad correct de verbinding opgezet via de draadloze verbinding.

Pagina: 1