Toon posts:

Koopadvies Macrolens Nikon D70

Pagina: 1
Acties:
  • 2.022 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Graag zou ik van jullie expertise gebruik willen maken. Ik ben op zoek naar een Macrolens voor mijn D70. Ben in het bezit van een Tamron 28-300 (analoog), maar daar red ik geen macro mee. Maar meer close-ups.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

ThunderNet

Flits!

Een goede macrolens is de Micro-Nikkor 105mm. Zelf heb ik ook deze lens :) en er komen erg mooi plaatjes uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/mcu-105.jpg
1. Veelzijdig objectief voor detailopnamen en portretfotografie
2. Close-ups tot circa 31 cm (vergrotingsmaatstaf 1:1)
3. Close-Range Correction (CRC) systeem draagt zorg voor uitstekende prestaties, zowel op korte- als op lange afstanden
Het hangt natuurlijk van je budget af :) maar je zou naar deze lens kunnnen gaan kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door ThunderNet op 11-07-2005 13:15 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19

YellowCube

Wait...what?

ok.
wat is je budget?
Had je zelf al lenzen in gedachte?
wat voor 'n macrofoto's wil je gaan schieten? Alleen van bloemetjes of misschien ook bijtjes?
Wat voor 'n info heb je zelf al gevonden?

Kijk ook hier eens:
Centraal objectieven-topic V3.0

een paar suggesties:
De Nikkor Micro 60mm f/2.8
Sigma 50mm Macro f/2.8
Tamron 90mm macro f/2.8

en degene die Thundernet opnoemt.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 11-07-2005 13:14 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 15:56
De Tamron 90mm macro f/2.8 schijnt een van de betere macro lenzen te zijn.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

De Tamron is bovendien erg betaalbaar.
375 euro t.o. 579 voor de Nikkor 105

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Inderdaad helemaal afhankelijk van het budget: tweedehands kun je een 55mm f2.8 AF Micro Nikkor al voor < 200 euro op de kop tikken, maar als je budget ruim genoeg is kun je bijvoorbeeld ook voor de Nikkor AF-MICRO 70-180/4.5-5.6 ED D gaan (slechts 1100 euro bij broer konijn :X )

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dan noem je ook wel gelijk een van de weinige zoomlenzen die voor echte macrolens door kan gaan.

[ Voor 68% gewijzigd door YellowCube op 11-07-2005 13:27 ]

• wimD70
YellowCube schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:27:
dan noem je ook wel gelijk een van de weinige zoomlenzen die voor echte macrolens door kan gaan.
zijn er nog meer dan?

Verwijderd

Een tweedehands setje tussenringen is misschien een goede en betaalbare optie?
Op m'n Pentax *ist DS haal ik erg fraaie resultaten met een oud setje tussenringen en een even oude 85mm/F1.8 Pentax lens. Niet helemaal zo goed als met m'n Pentax balg en een Schneider Componon 85mm vergrotingsobjectief, maar die combinatie is nogal omslachtig in het gebruik (als in: nauwelijks zonder statief te gebruiken).

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 13:51 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

eh...nee, eigenlijk niet, bedenk ik opeens.
wellicht wat experimentele lenzen van andere merken?

[ Voor 70% gewijzigd door YellowCube op 11-07-2005 13:49 ]

Verwijderd

Wanneer je niet al te vaak macro-foto's maakt, en het geen 100% repro-kwaliteit hoeft te zijn, dan zou je ook nog kunnen denken aan een achromatische voorzetlens. Ik heb zelf een ouwetje van Sigma, die altijd in m'n fototas zit, maar die wordt blijkbaar al lang niet meer gemaakt.

Maar bij Konijnenberg zag ik dat Minolta nog wel achromatische voorzetlenzen levert, met keuze uit +1, +2 of +4 dioptrie, en 49 of 55mm filtermaat. De duurste is € 69, dus daar kun je je geen buil aan vallen.

• wimD70
Toevallig afgelopen zaterdag een paar shots kunnen maken met zo'n 4x close-up filter (kon 'm effe lenen van Julius en de verloopring van 62 -> 67 mm van RCy2k; da's nou zo leuk van een meeting...).

ben zelf over het resultaat best wel te spreken:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/whaan72/thumbs/kelk_t.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door wimD70 op 11-07-2005 17:10 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]ok.
wat is je budget?
Had je zelf al lenzen in gedachte?
wat voor 'n macrofoto's wil je gaan schieten? Alleen van bloemetjes of misschien ook bijtjes?
Wat voor 'n info heb je zelf al gevonden?

[quote]Ik had zelf iets als de Sigma 105mm of Sigma 50mm in gedachten. Macro opnames intrigeren me enorm. Al die kleine details en het spelen met scherpte diepte fascineert me. Ik heb zo'n 500 euro te besteden.

Verwijderd

Topicstarter
wimD70 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:07:
Ttoevallig afgelopen zaterdag een paar shots kunnen maken met zo'n close-up filter (kon 'm effe lenen van Julius en de verloopring van 62 -> 67 mm van RCy2k; da's nou zo leuk van een meeting...).

[afbeelding]
Lijkt het nou zo of zit er aan de rand van de paarse bloem kleurschifting?

Verwijderd

Die purple fringing zit in het bloemetje zelf. :)

Verwijderd

Topicstarter
ok. ben geen bloemenkenner.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:07:
had zelf iets als de Sigma 105mm of Sigma 50mm in gedachten. Macro opnames intrigeren me enorm. Al die kleine details en het spelen met scherpte diepte fascineert me. Ik heb zo'n 500 euro te besteden.
allebei geen beroerde lenzen.
Zou ik de Tamron 90mm daar ook nog bij betrekken.
En trek 75 euro meer uit en je kunt voor de Nikkor 105 gaan...zeker een toplens.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Misschien ken je iemand die de 105mm heeft, om hem te testen :)
Bij een foto winkel die de lens heeft liggen mag je vast ook wel eerst even testen hoe je hem vind :)
maar het is een toplens :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:18:
[...]

allebei geen beroerde lenzen.
Zou ik de Tamron 90mm daar ook nog bij betrekken.
En trek 75 euro meer uit en je kunt voor de Nikkor 105 gaan...zeker een toplens.
Ik snap alleen een ding niet. Hoe zit het nou met die millimeters. Wat is het verschil tussen de 50mm, 105mm en 90mm. Wat is het verschil in beeldkwaliteit, lichtsterkte e.d? Waar moet ik dus de verschillen in zoeken en hoe weet ik welk objectief met welke brandpuntsafstand het beste bij mijn wensen past?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:22:
[...]

Ik snap alleen een ding niet. Hoe zit het nou met die millimeters. Wat is het verschil tussen de 50mm, 105mm en 90mm. Wat is het verschil in beeldkwaliteit, lichtsterkte e.d? Waar moet ik dus de verschillen in zoeken en hoe weet ik welk objectief met welke brandpuntsafstand het beste bij mijn wensen past?
Staat volgens mij wel in de FAQ mooi uitgelegd, daarnaast moet je rekening houden dat je alle mm x 1,5 moet doen. Dus de 105mm wordt een 158mm. (vanwege cropfacor van de D70)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:22:
[...]

hoe hoger het aantal mm'ers, hoe dichterbij je het voorwerp kunt halen, hoe groter de werkafstand.
Bij macrolenzen is dit met name handig als je insecten wilt fotograferen.
Met een 105mm macrolens hoef je minder dicht op het insect te gaan zitten dan met een 50mm lens. Gevolg: insect vliegt niet weg en een geslaagde macrofoto.
Aan de andere kant "comprimeert" een 105mm lens het voorwerp meer dan een 50mm. Je krijgt dus minder diepte in je foto. Iets wat met macrofoto's niet geheel onbelangrijk is.

edit:
naar aanleiding van bakman

[ Voor 55% gewijzigd door YellowCube op 11-07-2005 14:48 ]

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:25:
[...]
hoe hoger het aantal mm'ers, hoe dichterbij je het voorwerp kunt halen (zie ook telelenzen).
bij 1:1 macrolens een incorrect statement, de werkafstand en de DOF verandert, de vergroting blijft hetzelfde (1:1).

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ongelukkige uitleg, excuus: Werkafstand is idd een beter woord.
Uiteraard neemt je vergroting niet toe.

Verwijderd

Bakman, in combinatie met de daaropvolgende regels (de uitleg), is het statement wel degelijk correct.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. heb in ieder geval een boel geleerd. Ik denk dat ik er dus verstandig aan doe om gewoon uit te proberen in de winkel welke lens ik het beste vind de Tamron, Sigma en evnetueel dat nikkor 105mm objectief. Als mensen nog suggesties hebben hoor ik het heeel graag!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:47

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb de Nikkor 105 en een maat van me de Tamron 90. We hebben ze naast elkaar geprobeerd en de Nikon is marginaal beter. Getest op film overigens, dus met digi crop je gewoon het midden eruit. De Nikon was ietsje beter qua vervorming, maar bij de Tamron is die ook al heel goed. Qua contrast leek de Nikon ook marginaal beter en op volle opening leek er een marginaal sterkere hotspot te zijn bij de Tamron. Klap je hem een paar stopjes dicht dan zie je dat al niet meer, en meestal schiet je die macrozut toch aardig dichtgeknepen. ;)

Voor mij was de reden om de Nikon te kiezen dat 'ie tweedehands net zo duur was als de nieuwe Tamron. Ding doet het nog altijd heel goed en is, zeker op film, een mooi portretlensje. Voordeeltje: ook wat steviger wegens de stalen constructie.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Wat je ook kunt doen is op zoek gaan naar een (2e hands) balg, de PB-6

Afbeeldingslocatie: http://www.europe-nikon.com/uploads/njp/products/APFinder_Japan/PPDD/Large_350x260px/Close%20Up/PB-6.jpg

Voordeel is dat je dan niet zo gebonden zit aan macrospecifieke lensen.
Voor een maximale vergrotingsmaatstaf heeft u een balg nodig. Deze zeer gemakkelijk te bedienen balg is ontworpen voor gebruik met een groot assortiment optieken en maakt reproductiemaatstaven van ongeveer 1:1 tot bijna 11x ware grootte mogelijk.
Geschikte objectieven: 20mm - 200mm

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nadeel is weer dat je zo'n ding niet bepaald makkelijk meeneemt op reis of in het veld.

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:39:
nadeel is weer dat je zo'n ding niet bepaald makkelijk meeneemt op reis of in het veld.
Nee het formaat en gewicht is inderdaad niet echt ideaal voor in het veld.
Maar op zich is het een prachtige oplossing voor al je macrofoto's (zeker icm. een ringflitser)

• dollarman
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 15:55

dollarman

Travel is my game

Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar ik gebruik zelf een Nikkon 5T close-up filter op mijn Nikkor 70-210 lens en haal hier heel strakke resultaten mee. Wil je echt heel close kunnen focussen dan kan je voor de Nikkon 6T kiezen. Zelf heb ik liever de 5T en ook een groot voordeel is dat je met een zoomlens wat makkelijker je compositie kunt bepalen dan met een vaste brandpuntsafstand. Ook scheelt dit je weer een lens in je tas wat weer prettiger voor de rug is.

Canada, Alaska, Schotland, Scandinavie, IJsland - Als het maar verlaten is!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Ik moet zo heel nu en dan wat macrofoto's maken voor een familielid, en ik wilde daar eigenlijk één van de goedkope zoomlenzen van Sigma met macrofunctionaliteit aanschaffen; uiteraard zijn dit geen bijzonder goede lenzen, maar is het dan een betere oplossing om een close-up filter te nemen? Ik heb een 70-210mm Nikkor waar hij dan op zou gaan.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• wimD70
dollarman schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:41:
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen ....
effe lezen :: 18 posts geleden

Verwijderd

;) idd dr strangelove

eff zoeken op marktplaats naar de nikon 5T en 6T voorzetlenzen.
Deze passen op de 70-210 ze zijn namenlijk ook 62mm,en geven een redenlijk goed resultaat.
Denk dat je ze voor + - 80 euro wel kan vinden.

ps :meer werkafstand = meer licht op je onderwerp ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:14:
Die purple fringing zit in het bloemetje zelf. :)
dit is dus een perfect voorbeeld van chromatische abberatie (lens afwijking) dit zul je bij een dedicated macro lens dus echt nooit tegenkomen. Dit zie je goed aan de linkerkant (rood/geel/groen) van de foto.

• dollarman
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 15:55

dollarman

Travel is my game

Ik heb er zelf dacht ik zo'n €50,- 2e hands voor betaald en ben zoals ik al aangaf erg tevreden. Oordeel zelf maar aan de hand van de volgende foto of je hem scherp etc. vindt. Het gaat hier om een zandhagedis van zo'n 10 cm lang en ik zat er denk ik zo'n 20-30cm vandaan.

Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/~s374656/foto/hagedis.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door dollarman op 11-07-2005 22:46 ]

Canada, Alaska, Schotland, Scandinavie, IJsland - Als het maar verlaten is!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 19:10:
dit is dus een perfect voorbeeld van chromatische abberatie (lens afwijking) dit zul je bij een dedicated macro lens dus echt nooit tegenkomen. Dit zie je goed aan de linkerkant (rood/geel/groen) van de foto.
Die foto was niet van mij, en ik weet ook niet welke voorzetlens gebruikt is. Misschien dat wimD70 of julius daar uitsluitsel over kan geven?
Maar ik weet wel dat een goede achromatische voorzetlens geen zichtbare chromatische abberatie toevoegt, en zeker niet in een 600 x 400 resize. Die dingen heten niet voor niets zo...

Overigens heeft dat paarsblauwe randje m.i. helemaal niets met CA te maken. Of m'n ogen moeten ook last van CA hebben (ik heb die bloemetjes wel vaker gezien).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 23:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:14:
[...]
Overigens heeft dat paarsblauwe randje m.i. helemaal niets met CA te maken. Of m'n ogen moeten ook last van CA hebben (ik heb die bloemetjes wel vaker gezien).
Je kan me een hoop wijsmaken, maar hier niet. Als je doelt op purple fringing, dat benadrukt de CA nog meer. Dit is pure CA. Deze lens zou ik meteen op marktplaats gooien.

Afbeeldingslocatie: http://www.readrss.com/images/kelk.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 00:13 ]

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:11:
[...]

Je kan me een hoop wijsmaken, maar hier niet. Als je doelt op purple fringing, dat benadrukt de CA nog meer. Dit is pure CA. Deze lens zou ik meteen op marktplaats gooien.

[afbeelding]
Kan het ook te maken hebben met de filter die hij gebruikt? Dus dat de lens opzich prima is...

[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 12-07-2005 00:16 ]

Verwijderd

Silent Thunder schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:15:
[...]
Kan het ook te maken hebben met de filter die hij gebruikt? Dus dat de lens opzich prima is...
Closeup lens of lens; 1 van de 2 zal marktplaats op moeten ;)

Het is trouwens zo dat de closeup lens de optische fouten van de lens ook benadrukt en vergroot.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 00:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:11:
I stand corrected, je hebt gelijk. Ik had de foto alleen in het geposte formaat bekeken (550 x 366), maar jouw uitvergroting toont idd een flinke CA, en niet eens aan de rand van de foto.
Dit is niet wat ik gewend ben van m'n Sigma voorzetlens op een Pentax 85mm/F1.8 lens, maar die heb ik eigenlijk alleen nog maar analoog gebruikt. Ik zal binnenkort 's zien hoe die combinatie 't op m'n *ist DS doet.

Overigens was de gebruikte voorzetlens een 4x "close-up filter" als ik 't goed begrepen heb. En dan vraag je wel een hele hoop van 1 stukje glas. Met een 2x of 1.5x voorzetlens was 't een stuk minder dramatisch geweest.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

wimD70 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:07:
Toevallig afgelopen zaterdag een paar shots kunnen maken met zo'n 4x close-up filter (kon 'm effe lenen van Julius en de verloopring van 62 -> 67 mm van RCy2k; da's nou zo leuk van een meeting...).

[afbeelding]
Als ik dit zo zie zou ik toch liever voor een echte macro lens gaan WimD70! Heb overigens zelf nog niet gechecked of ik er zelf ook zo'n last van had. Maar die CA is zelfs nog duidelijk in de verkleining te zien. Wellicht ligt het aan je Sigma lens en heeft de DX kitlens van de D70 er veel minder last van?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

julius schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 02:11:
[...]

Als ik dit zo zie zou ik toch liever voor een echte macro lens gaan WimD70! Heb overigens zelf nog niet gechecked of ik er zelf ook zo'n last van had. Maar die CA is zelfs nog duidelijk in de verkleining te zien. Wellicht ligt het aan je Sigma lens en heeft de DX kitlens van de D70 er veel minder last van?
Idd, als je 500 piek te besteden hebt kan je wel op zoek gaan naar een 2e hands 105mm 2.8 D (ja, D, 2e versie! anders is je af helemaal bagger). Die vind je nog wel voor schappelijke prijzen rond de 400 euro, kan je er nog een mooi filter bij kopen ook :)

Ik heb em zelf nl. ook en ben vrij tevreden O+ http://whizzcat.fotopic.net voor een paar piccies, mocht je interesse hebben :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Let wel dat die balg en ook veel van die tussenstukken ervoor zorgen dat je geen AF meer hebt. Nu weet ik dat AF op macro-gebied al moeilijk kan zijn, maar toch.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Ralph Smeets schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 08:43:
Let wel dat die balg en ook veel van die tussenstukken ervoor zorgen dat je geen AF meer hebt. Nu weet ik dat AF op macro-gebied al moeilijk kan zijn, maar toch.
11x vergroting is verschrikkelijk gaaf, maar een probleem bij insecten bijvoorbeeld is dat ze niet blijven zitten wachten tot jij klaar bent om een shot van ze te nemen ;) , een statief in macroland is daarom ook geen optie, je hebt er simpel weg geen tijd voor, AF is al helemaal geen optie.

Ik heb zelf een MP-E65 lens, ik heb welgeteld 1x een shot op 5x vergroting kunnen maken (van een insect that is), de scherptediepte op 5x is 0.2mm op F16 (effectief F96), dit doe ik uit de hand met een ringflitser (MT-24EX). Het is verschrikkelijk moeilijk en intens (je krijgt het daar echt superbenauwd van). Ik heb regelmatig geprobeerd om van 1x naar 5x te gaan, maar m'n flitser raakt maar al te vaak het insect zelf en tja dan is ie weg he ;)

Een balg is echt voor statisch werk, waarbij je de tijd hebt.

Dat is trouwens dit shot, uiteraard geen crop...

Afbeeldingslocatie: http://www.readrss.com/images/liev.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet zo dat dat een canonlens is? Ik heb een nikon D70. Dus aan een prachtige Canon lens heb ik niet zo heel veel.... Toch een hele mooie plaat!

• wimD70
hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.camerahacker.com/Novoflex/EOSNIK_Adapter.JPG

Verwijderd

wimD70 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:13:
hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor ;)
[afbeelding]
8)7 en ik maar denken dat dat een hoax was 8)7

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

is dat dan met behoud van AF e.d.?

zie helemaal nergens contactpunten.

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:26:
is dat dan met behoud van AF e.d.?

zie helemaal nergens contactpunten.
Nee, alleen TTL meting blijft het doen, voor de rest moet je alles handmatig instellen. De Nikon lens moet ook op MF gezet worden.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:22:
[...]

8)7 en ik maar denken dat dat een hoax was 8)7
Geen hoax, maar helaas gaat deze vlieger niet helemaal op. De ring werkt alleen om nikon lenzen op canon bodies te gebruiken, andersom bestaat er voor zover mij bekend nog geen adapter.

DaanF heeft hier met zijn D70 niet zo veel aan.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

vanenkelen schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:28:
[...]

Geen hoax, maar helaas gaat deze vlieger niet helemaal op. De ring werkt alleen om nikon lenzen op canon bodies te gebruiken, andersom bestaat er voor zover mij bekend nog geen adapter.

DaanF heeft hier met zijn D70 niet zo veel aan.
wat gewoon aangeeft dat Nikon lenzen veeeeel beter zijn dan Canon lenzen...anders maken ze natuurlijk niet zo'n adapter.

/me Stook stook

:P

en verder even kijken wanneer en wie 'm inkopt

[ Voor 48% gewijzigd door YellowCube op 12-07-2005 14:33 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:28

Beaves

Usque ad Finem

YellowCube schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:33:
[...]

wat gewoon aangeeft dat Nikon lenzen veeeeel beter zijn dan Canon lenzen...anders maken ze natuurlijk niet zo'n adapter.

/me Stook stook

:P

en verder even kijken wanneer en wie 'm inkopt
[inkop-modus]
Vandaar ook het hoge witte lenzen gehalte bij vrijwel elk evenement/happening/etc. :P

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Jongens, hou het ontopic graag :)

DaanF: er vroeg al iemand naar je budget, en ik heb eigenlijk geen antwoord gezien: misschien wel handig om dat te melden anders worden er lenzen geroepen die niet binnen je budget passen ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:41:
...

DaanF: er vroeg al iemand naar je budget, en ik heb eigenlijk geen antwoord gezien: misschien wel handig om dat te melden anders worden er lenzen geroepen die niet binnen je budget passen ;)
Verwijderd in "Koopadvies Macrolens Nikon D70"

Beter kijken :P

500 euro dus.

Verwijderd

Topicstarter
Wou ik net zeggen. Dank Krusher.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Okej, dan heb ik niks gezegd: succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

DaanF: wat er eigenlijk niet naar voren komt, is wat voor macrofoto's je wilt gaan maken? Insecten, bloemen of minder bewegend spul? Indien het laatste kun je echt het beste naar een balg gaan kijken, tweede hands kosten ze geen drol (rond de €70 zo'n beetje voor een niet Nikon merkje) en dan heb je alleen te maken met de kwaliteit van de lens de je op de balg schroeft. En closeup != geen macro, dus die voorzet lenzen hebben ook beperkt nut, bovendien zit je dan weer met extra glas.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

als ik DaabF was zou ik gewoon met een macrolens beginnen. Dan kun je in ieder geval alle kanten op. Wil je daarna nog meer dan kun je met balgen aan de slag.

Verwijderd

Topicstarter
Bloemetjes en Bijtjes zeg maar! Zonder gekheid; natuurfotografie voornamelijk.
Pagina: 1