[Excel]Cell totalen vasthouden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:04

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
a1         3
a2         1
a3         4
a4         4
a5        
a6
a7        12 (totaal)

In Excel heb ik bovenstaande staan.
Een grafiek (dmv een macro) heeft de totaal waarde nodig (grafiek verwijst naar a7)
Nu komt het echter voor dat er regels worden verwijderd/toegevoegd.
Hierdoor verschuift de de totaalcell (a7 wordt a6) Nu klopt mijn Grafiek macro dus niet meer, en dat is nie handig :)

Hoe kan ik zorgen dat de totalen ALTIJD in a7 blijven staan? (ondanks 'regel verwijderen/toevoegen")

Ik heb gezocht op "cell vasthouden" en het enigste wat ik daarover vond was de broncellen vastzetten (dmv de $ toets)

[rml][ MS Excel] Dollar teken ($) gebruiken[/rml]
Zoals in bovenstaand topic.
Iemand een idee om mijn probleem op te lossen?

Angry Rabbit

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je kan cellen ook een naam geven; Links voor je balk waar je je formule kan invoeren.

Deze naam verhuist met de ingestelde cel mee, dus als er regels bijkomen of weg worden gehaald, je referentie blijft altijd goed :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/62214/full.gif

[ Voor 14% gewijzigd door BtM909 op 11-07-2005 12:36 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Thx ik wist niet dat deze functie bestond.
Dit is best makkelijk :)

Echter voor mijn 'probleem' is het nog wat lastig om te gebruiken.

Het bovenstaande voorbeeld was slechts een voorbeeldje om eea duidelijk te maken.
De daadwerkelijke file is 180x52 (weken) breed/groot.

Per week moeten de totalen worden gebruikt in de grafiek.
Dit houdt dus in dat ik elke week(cell) een 'harde' waarde (zoals je in je post aangeeft) moet gaan doen. Nu zal dit best werken, maar wellicht is er nog een andere oplossing? ;)

Angry Rabbit

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

KingCrash schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:28:
Thx ik wist niet dat deze functie bestond.
Dit is best makkelijk :)

Echter voor mijn 'probleem' is het nog wat lastig om te gebruiken.

Het bovenstaande voorbeeld was slechts een voorbeeldje om eea duidelijk te maken.
De daadwerkelijke file is 180x52 (weken) breed/groot.

Per week moeten de totalen worden gebruikt in de grafiek.
Dit houdt dus in dat ik elke week(cell) een 'harde' waarde (zoals je in je post aangeeft) moet gaan doen. Nu zal dit best werken, maar wellicht is er nog een andere oplossing? ;)
Echte oplossingen zijn er niet. Enig alternatief is een nieuwe sheet opnemen, waarbij je de totalen nog een keer berekend en onder elkaar zet. Voordeel is dat je zeker weet dat die nieuwe (hidden) sheet niet wordt gewijzigd qua structuur.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Dit lijkt me een goede oplossing :)

Ik ga even aan de slag, thx!

[ Voor 90% gewijzigd door KingCrash op 11-07-2005 14:47 ]

Angry Rabbit

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
Misschien klink ik een beetje simpel, maar kun je het totaal niet in A1, B1 etc zetten?
Dus in de bovenste rij, waar dan in elke kolom de som staat van rij 2 t/m rij 181.
Dan maakt het per kolom niet uit, of er nu 5 of 50 getallen in staan....
En voor de grafiek kun je dan altijd naar de bovenste cel van een kolom blijven verwijzen.

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Uiteindelijk is het een soort 'combinatie' van bovenstaande oplossingen geworden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Application.Goto Reference:="getallen"     'selectie van 4 rijen gemaakt waar de totalen in staan"getallen"
    Selection.Cut

Range("A400").Select                         '  verplaatsen getallenselectie naar regel 400(na einde file)
    ActiveSheet.Paste

Application.Goto Reference:="getallen"          

Selection.Cut

Rows("92:92").Select                         'verplaatsen van getallen naar regel 92 (ruimte voor voor de totalen waarmee ik de grafieken bereken)        
    ActiveSheet.Paste

Op deze manier wordt altijd het 'blokje' getallen gezocht, en op een vast plaats neergezet in het document. Hier kan ik dan mijn grafieken op los laten :D

Het verplaatsen naar eind file is nodig omdat als er niks veranderd in de file de grafiek ook moet draaien. Daar alles in 1 macro-button zit word altijd de 'getallenselectie' gekopieerd op regel92. Als deze dus niet is gewijzigd komt Excel met een errormelding. Om dit te voorkomen verplaats ik dus de selectie eerst naar een ander deel van het document, en daarna op de goede regel terug.

[ Voor 24% gewijzigd door KingCrash op 12-07-2005 14:28 ]

Angry Rabbit

Pagina: 1