Het is weer zover, het is weer eens tijd om de hulp van de tweakers in te schakelen. 
Ik ben nl. op zoek naar een nieuwe laptop en mss kunnen jullie mij de juiste richting uitsturen.
Alle tips of andere vormen van hulp zijn welkom, dus als je boodschap hier off-topic is, hou je dan niet in om me een pm of mailtje te sturen.

Enfin, to the point nu...
Gebruik:
EDIT:
Eigen bedenkingen:
Als student is mijn budget natuurlijk niet onbeperkt. Ik had een richtprijs van € 1250 (genoodzaakt mij er aan te houden of eronder te blijven - zie latere post)
Huidige Specs:
Grafische kaart:: ATI x300 of gelijkaardige - Geen integrated graphics
Geluidskaart: Extern
HD: 40-60GB of meer (5400 rpm of meer)
Geheugen: 512 mb of meer (333MHz of meer)
Processor: Pentium M
Optische Drive: DVD-ROM/CD-RW combo
Toetsenbord: Azerty, Als het moet Frans (ben al gewoon van andere dell desktop)
Muis: Optische externe
Beeldscherm:
Widescreen (15 of 15.4" - 14 inch is ook wel best gezellig)
High resolution
Spiegelend (zoals vaio notebooks)
Overige:
USB 2.0
Firewire
Video out
Bluetooth
Huidige Keuzemogelijkheden
Dell Inspiron 6000
Dell Inspiron 9300
HP Pavilion dv4000
HP Pavilion dv1000
Asus M6V (boven budget)
asus m6827ne (temp)
Mijn oog ligt op: HP Pavilion dv1000 series
Waarom?: Heel portable, zeer mooi scherm, compact en erg stijlvol design.
Klein is eigenlijk best ook wel fijn... Multimedia toetsen, afstandsbediening.
Echter wel slechts 64 mb Integrated graphics.
Aangezien ik wrs toch niet full-time beeldbewerking ga doen is het beter misschien een beetje te besparen op een laptop en qua beeldbewerking eerder op de desktop te blijven. Of in iedergeval enkel het primitief werk op de laptop te doen.
Het beeldscherm is belangrijk, volgens mij is een breedbeeld/ widescreen de beste keus (er is toch een evolutie naar breedbeeld, het is gemakkelijker voor de ogen, beter voor films en gemakkelijker in gebruiik met bepaalde programma"s zoals photoshop waar men dan aan de zijkant van het beeld andere vensters kan plaatsen)
De kwaliteit van het beeldscherm is dus belangrijk, een snelle responstijd en een goede kijkhoek is dan ook mooi meegenomen bij het bekijken van films. De grootte moet natuurlijk ook voldoende zijn, ik vermoed dat die mini-notebooks me zouden teleurstellen (ook qua prestaties en ook al zijn ze zeer gemakkelijk qua vervoer)
Als amateur audiofiel besteed ik geen aandacht aan het onboard geluid en de ingebouwde speakers omdat die in geen enkel systeem voldoende kunnen presteren. In dat opzicht zal ik nog een externe geluidskaart aanschaffen. Een optische uitgang is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk. Aangezien de laptop mijn muziekbibliotheek moet kunnen bevatten zal er 20 GB of meer bezet zijn op de hdd. (Verder ga ik XP SP2 draaien, draabij komt ook nog MS office 2003)
Voor het rippen van bestanden vanop cd en vanop dvd is de kwaliteit van het dvd-rom/cd-rw station belangrijk aangezien het waarschijnlijk regelmatig zal gebruikt worden. Een goede foutcorrectie en degelijke bouwkwaliteit zijn vereist. Het branden van cd's en van dvd's in het bijzonder zal nie erg veel nodig zijn.
Algemeen had ik nog graag een relatief stille laptop gezien met (als dat bestaat) multimedia toetsen met de basis stop/play ... functies en een lcd scherm waarop diverse info zoals huidige songtitel kan worden afgelezen. De batterij moet groot genoeg zijn om een volledige film zonder powersupply te kunnen bekijken. 512 mb ram en een hdd van 40-60 gb zouden moeten volstaan denk ik. Verder zoek ik zoveel mogelijk waar voor mijn geld op gebied van snelheid, stevigheid etc. Een besturingssysteem moet er eigenlijk niet op te zitten (maar het mag), dat doe ik liever zelf (Ik vermoed dat dit hetzelfde is als op een desktop pc?)
Om een optimale verbinding met andere apparaten te garanderen had ik graag wi-fi, bluetooth usb 2 en firewire gezien (Infrarood is niet noodzakelijk)
Vragen
Hiermee zouden jullie een vrij goed beeld moeten hebben van waar ik naar toe wil. Er zijn natuurlijk zodanig veel modellen dat het moeilijk is de juiste keuze te maken. Zijn er eventueel andere modellen die jullie me kunnen aanraden? Ervaringen? Ik sta open voor alle meningen.
Ik ben nl. op zoek naar een nieuwe laptop en mss kunnen jullie mij de juiste richting uitsturen.
Alle tips of andere vormen van hulp zijn welkom, dus als je boodschap hier off-topic is, hou je dan niet in om me een pm of mailtje te sturen.

Enfin, to the point nu...
Gebruik:
- Voor school: Internet, Word, Excel, Powerpoint presentaties
- Op gebied van video: Vooral films te bekijken (PowerDVD) en af en toe wat video materiaal te rippenk (DVD Shrink) (geen beeldbewerking)
- Op gebied van beeldbewerking: Om te Photoshoppen (CS 2) en als hulp bij het fotograferen met mijn digitale SLR camera (via verbinding met pc kan het scherm als preview-venster gebruikt worden).
- Op gebied van audio: In de eerste plaats om muziek te beluisteren (Ook in de auto of het vliegtuig) en om op verplaatsing in verbinding met een stereo installatie te gebruiken. En voor wat rip en encoding werk van cd's in mp3 of FLAC met EAC.
- Als aanvulling op andere toestellen: Synchronisatie met mp3-speler, gsm... (contacten, telefoonnummers, foto's overzetten van digicam (1 GB geheugenkaart)
- Games zijn niet belangrijk
EDIT:
Eigen bedenkingen:
Als student is mijn budget natuurlijk niet onbeperkt. Ik had een richtprijs van € 1250 (genoodzaakt mij er aan te houden of eronder te blijven - zie latere post)
Huidige Specs:
Grafische kaart:: ATI x300 of gelijkaardige - Geen integrated graphics
Geluidskaart: Extern
HD: 40-60GB of meer (5400 rpm of meer)
Geheugen: 512 mb of meer (333MHz of meer)
Processor: Pentium M
Optische Drive: DVD-ROM/CD-RW combo
Toetsenbord: Azerty, Als het moet Frans (ben al gewoon van andere dell desktop)
Muis: Optische externe
Beeldscherm:
Widescreen (15 of 15.4" - 14 inch is ook wel best gezellig)
High resolution
Spiegelend (zoals vaio notebooks)
Overige:
USB 2.0
Firewire
Video out
Bluetooth
Huidige Keuzemogelijkheden
Dell Inspiron 6000
Dell Inspiron 9300
HP Pavilion dv4000
HP Pavilion dv1000
Asus M6V (boven budget)
asus m6827ne (temp)
Mijn oog ligt op: HP Pavilion dv1000 series
Waarom?: Heel portable, zeer mooi scherm, compact en erg stijlvol design.
Klein is eigenlijk best ook wel fijn... Multimedia toetsen, afstandsbediening.
Echter wel slechts 64 mb Integrated graphics.
Aangezien ik wrs toch niet full-time beeldbewerking ga doen is het beter misschien een beetje te besparen op een laptop en qua beeldbewerking eerder op de desktop te blijven. Of in iedergeval enkel het primitief werk op de laptop te doen.
Het beeldscherm is belangrijk, volgens mij is een breedbeeld/ widescreen de beste keus (er is toch een evolutie naar breedbeeld, het is gemakkelijker voor de ogen, beter voor films en gemakkelijker in gebruiik met bepaalde programma"s zoals photoshop waar men dan aan de zijkant van het beeld andere vensters kan plaatsen)
De kwaliteit van het beeldscherm is dus belangrijk, een snelle responstijd en een goede kijkhoek is dan ook mooi meegenomen bij het bekijken van films. De grootte moet natuurlijk ook voldoende zijn, ik vermoed dat die mini-notebooks me zouden teleurstellen (ook qua prestaties en ook al zijn ze zeer gemakkelijk qua vervoer)
Als amateur audiofiel besteed ik geen aandacht aan het onboard geluid en de ingebouwde speakers omdat die in geen enkel systeem voldoende kunnen presteren. In dat opzicht zal ik nog een externe geluidskaart aanschaffen. Een optische uitgang is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk. Aangezien de laptop mijn muziekbibliotheek moet kunnen bevatten zal er 20 GB of meer bezet zijn op de hdd. (Verder ga ik XP SP2 draaien, draabij komt ook nog MS office 2003)
Voor het rippen van bestanden vanop cd en vanop dvd is de kwaliteit van het dvd-rom/cd-rw station belangrijk aangezien het waarschijnlijk regelmatig zal gebruikt worden. Een goede foutcorrectie en degelijke bouwkwaliteit zijn vereist. Het branden van cd's en van dvd's in het bijzonder zal nie erg veel nodig zijn.
Algemeen had ik nog graag een relatief stille laptop gezien met (als dat bestaat) multimedia toetsen met de basis stop/play ... functies en een lcd scherm waarop diverse info zoals huidige songtitel kan worden afgelezen. De batterij moet groot genoeg zijn om een volledige film zonder powersupply te kunnen bekijken. 512 mb ram en een hdd van 40-60 gb zouden moeten volstaan denk ik. Verder zoek ik zoveel mogelijk waar voor mijn geld op gebied van snelheid, stevigheid etc. Een besturingssysteem moet er eigenlijk niet op te zitten (maar het mag), dat doe ik liever zelf (Ik vermoed dat dit hetzelfde is als op een desktop pc?)
Om een optimale verbinding met andere apparaten te garanderen had ik graag wi-fi, bluetooth usb 2 en firewire gezien (Infrarood is niet noodzakelijk)
Vragen
- Is een bluetooth muis aan te raden want ik ben eigenlijk niet zo voor oplaadbaar gerief. Het is natuurlijk wel erg gemakkelijk en bij presentaties kun je ook de pc van verder af besturen. Zoniet, zou ik voor een niet-draadloze logitech muis kiezen.
- Is de verbinding van onboard wi-fi/bluetooth even goed als met een extra PCMIA kaart/ usb dongle, of is het verschil verwaarloosbaar?
- Mijn vader had vroeger zo'n slot waarmee je een laptop ergens aan kon bevestigen om diefstal te voorkomen, ik vermoed dat dit op elk systeem past?
Hiermee zouden jullie een vrij goed beeld moeten hebben van waar ik naar toe wil. Er zijn natuurlijk zodanig veel modellen dat het moeilijk is de juiste keuze te maken. Zijn er eventueel andere modellen die jullie me kunnen aanraden? Ervaringen? Ik sta open voor alle meningen.
[ Voor 25% gewijzigd door Guust-Fi op 13-07-2005 22:00 . Reden: Specs, Foto, Keuzemogel. ]