Gisteren (waarschijnlijk al langer) is tot mijn grote schrik mijn computer gehacked, of liever gecracked....
Het een en ander is op de volgende manier tot stand gekomen:
Rond een uur of 10 's avonds kwam mijn broertje mij mededelen dat de computer opeens half leeg was, en er plots weer een kleine 23 gb!! vrij was, terwijl dat eerst een kleine 4 gb was. Verder deed Call of Duty en Lineage het niet meer.
Na wat door directory's gestruind te hebben, die overigens allemaal intact waren qua structuur, leek het erop dat er willekeurig bestanden zijn verwijderd van de computer, van allebei mijn data partities. Van de Windows installatie partitie is zover ik kan zien niets verdwenen.
Mijn eerste ingeving was dat het te maken had met een fout op de harde schijf, maar scandisk gaf niets raars aan. Dan de virus scanner eens proberen, wat blijkt, Mcafee loopt helemaal niet meer, en is ook verwijdered. Na herinstallatie gerund, maar kon niets vinden.
Langzaam kreeg ik het vermoeden dat de pc weleens het slachtoffer van een hack zou zijn geworden, dus eens even gekeken naar de firewall (Winroute ingebouwde firewall heeft normaal alle poorten dicht), en tot mijn grote schrik zag ik dat alle poorten open stonden. (dat kan met een vinkje!!!
). Waarschijnlijk mijn eigen fout aangezien ik de functie om alle poorten open te zetten soms gebruik om te checken waarom een bepaald programma niet werkt, en ik dus een keer vergeten ben de poorten weer dicht te zetten
.
Daarna met GetDataBack de hardeschijf eens gescanned om zo was mijn eerste bedoeling de bestanden weer terug te halen. Nadat ik mijn partitie had gescand kreeg ik de filetree te zien van terug te halen bestanden. Mijn eerste blik viel meteen op een folder met de naam LOL, erg verdacht. Na deze bekeken te hebben viel mij het bestand firedaemon.exe op. Wat ik de afgelopen dagen wel eens een error heb zien geven en daarna werd afgebroken. Na wat gezoek op internet blijkt dit een programma te zijn waarmee je elk gewenst programma als een process kunt laten runnen, en erg gelieft is bij hackers...
.
Er stonden nog meer interessante bestanden in deze folder, onder andere een .bat bestanden die alle *.log files verwijderd, en een .bat die alle beveiligings software killed. Hier een lijst:
A.BAT
CMD.EXE
convertxdccfile.exe
cygcrypt-0.dll
CYGWIN1.DLL
DeLeLoG.bat
firedaemon.exe
Infodll.state
KILL.EXE
MSServ.exe
NETCAT.EXE
PSINFO.EXE
PSLIST.EXE
SecretDir.bat
SECURE.BAT
System.dll
UPTIME.EXE
WGET.EXE
WINNTSEC.EXE
xNFODLL.PID
xNFODL~1.TMP
Verder word met secretdir.bat de installatie directory van msserv.exe/firedaemon.exe onzichtbaar gemaakt.
In de system.dll staat nog vereweg de meest interessante info:
################### Logging #################
pidfile Infodll.pid
logfile Infodll.log
logstats no
logrotate weekly
statefile Infodll.state
###########################################
#################### Connessione #############
connectionmethod direct
server irc.whiffle.org 6667
channel #Millenium
user_realname Millenium
user_modes +ix
loginname Millenium
tcprangestart 4000
#usenatip 195.47.23.124
#################### Slot e Code ##############
slotsmax 2
queuesize 200
#nickserv_pass
maxtransfersperperson 1
maxqueueditemsperperson 1
restrictlist yes
restrictsend yes
#restrictprivlist yes
############################################
##################### Headline ################
headline 8Millenium
############# Adminhost e download ###############
adminhost *wizard*@*.interbusiness.it
adminhost *wizard*@*.*
uploadhost *!*@*
downloadhost *!*@*.*
downloadhost *!*@*
#firewall yes
hideos yes
#############################################
################ QUI VA ADMINPASS ##############
adminpass Z2Zz6ShcD8Nos
##############################################
####### RUNTIME ADDED #######
filedir D:\lol\
uploaddir D:\lol\
user_nick Millenium|186
Gelukkig staat mijn hele mp3 collectie er nog op (en sinds zaterdag ook op m'n 20gb iriver
), en het verlies van alle games is opzich niet zo'n ramp.
De data van mijn vader is echter ook allemaal verdwenen en wat een stuk erger is, en nog net mee te leven.
Aangezien ik niet zo veel verstand heb van hackers wereld is mijn vraag een beetje hoe ik nu het beste kan handelen verder,
1: Misschien een nieuw IP adres aanvragen?.
2: Al onze passwords veranderen?
3: Windows opnieuw installeren?
4: Is dit een goede hacker geweest of is dit met een of ander standaard tooltje gedaan?
5: Is er een risico dat er toegang is gekregen tot bankrekening?, rabobank, random reader/digipass (dus in principe kan hij geen toegang hebben gehad, code is immers tijdgebonden).
Tenslotte de vraag of jullie mij een beetje kunnen helpen te ontrafelen hoe deze hacker nu precies in zijn werk is gegaan?
. Het verwijderen van meer dan 20 gig aan bestanden en de folder structuur intact laten kan toch niet met de hand gebeurt zijn?...ik neem aan dat hier ook een of ander script voor is gebruikt...
PS: Kom alstublieft niet aanzetten met de mededeling dat het feit dat ik alle poorten open had laten staan stom is, dat besef ik zelf ook nog wel..........
Ik ga morgen op vakantie dus de komende twee weken kan ik sowieso niet reageren, tenzij ik de beschikking krijg over een internetverbinding....
Het een en ander is op de volgende manier tot stand gekomen:
Rond een uur of 10 's avonds kwam mijn broertje mij mededelen dat de computer opeens half leeg was, en er plots weer een kleine 23 gb!! vrij was, terwijl dat eerst een kleine 4 gb was. Verder deed Call of Duty en Lineage het niet meer.
Na wat door directory's gestruind te hebben, die overigens allemaal intact waren qua structuur, leek het erop dat er willekeurig bestanden zijn verwijderd van de computer, van allebei mijn data partities. Van de Windows installatie partitie is zover ik kan zien niets verdwenen.
Mijn eerste ingeving was dat het te maken had met een fout op de harde schijf, maar scandisk gaf niets raars aan. Dan de virus scanner eens proberen, wat blijkt, Mcafee loopt helemaal niet meer, en is ook verwijdered. Na herinstallatie gerund, maar kon niets vinden.
Langzaam kreeg ik het vermoeden dat de pc weleens het slachtoffer van een hack zou zijn geworden, dus eens even gekeken naar de firewall (Winroute ingebouwde firewall heeft normaal alle poorten dicht), en tot mijn grote schrik zag ik dat alle poorten open stonden. (dat kan met een vinkje!!!
Daarna met GetDataBack de hardeschijf eens gescanned om zo was mijn eerste bedoeling de bestanden weer terug te halen. Nadat ik mijn partitie had gescand kreeg ik de filetree te zien van terug te halen bestanden. Mijn eerste blik viel meteen op een folder met de naam LOL, erg verdacht. Na deze bekeken te hebben viel mij het bestand firedaemon.exe op. Wat ik de afgelopen dagen wel eens een error heb zien geven en daarna werd afgebroken. Na wat gezoek op internet blijkt dit een programma te zijn waarmee je elk gewenst programma als een process kunt laten runnen, en erg gelieft is bij hackers...
Er stonden nog meer interessante bestanden in deze folder, onder andere een .bat bestanden die alle *.log files verwijderd, en een .bat die alle beveiligings software killed. Hier een lijst:
A.BAT
CMD.EXE
convertxdccfile.exe
cygcrypt-0.dll
CYGWIN1.DLL
DeLeLoG.bat
firedaemon.exe
Infodll.state
KILL.EXE
MSServ.exe
NETCAT.EXE
PSINFO.EXE
PSLIST.EXE
SecretDir.bat
SECURE.BAT
System.dll
UPTIME.EXE
WGET.EXE
WINNTSEC.EXE
xNFODLL.PID
xNFODL~1.TMP
Verder word met secretdir.bat de installatie directory van msserv.exe/firedaemon.exe onzichtbaar gemaakt.
In de system.dll staat nog vereweg de meest interessante info:
################### Logging #################
pidfile Infodll.pid
logfile Infodll.log
logstats no
logrotate weekly
statefile Infodll.state
#################### Connessione #############
connectionmethod direct
server irc.whiffle.org 6667
channel #Millenium
user_realname Millenium
user_modes +ix
loginname Millenium
tcprangestart 4000
#usenatip 195.47.23.124
#################### Slot e Code ##############
slotsmax 2
queuesize 200
#nickserv_pass
maxtransfersperperson 1
maxqueueditemsperperson 1
restrictlist yes
restrictsend yes
#restrictprivlist yes
##################### Headline ################
headline 8Millenium
############# Adminhost e download ###############
adminhost *wizard*@*.interbusiness.it
adminhost *wizard*@*.*
uploadhost *!*@*
downloadhost *!*@*.*
downloadhost *!*@*
#firewall yes
hideos yes
#############################################
################ QUI VA ADMINPASS ##############
adminpass Z2Zz6ShcD8Nos
##############################################
####### RUNTIME ADDED #######
filedir D:\lol\
uploaddir D:\lol\
user_nick Millenium|186
Gelukkig staat mijn hele mp3 collectie er nog op (en sinds zaterdag ook op m'n 20gb iriver
De data van mijn vader is echter ook allemaal verdwenen en wat een stuk erger is, en nog net mee te leven.
Aangezien ik niet zo veel verstand heb van hackers wereld is mijn vraag een beetje hoe ik nu het beste kan handelen verder,
1: Misschien een nieuw IP adres aanvragen?.
2: Al onze passwords veranderen?
3: Windows opnieuw installeren?
4: Is dit een goede hacker geweest of is dit met een of ander standaard tooltje gedaan?
5: Is er een risico dat er toegang is gekregen tot bankrekening?, rabobank, random reader/digipass (dus in principe kan hij geen toegang hebben gehad, code is immers tijdgebonden).
Tenslotte de vraag of jullie mij een beetje kunnen helpen te ontrafelen hoe deze hacker nu precies in zijn werk is gegaan?
PS: Kom alstublieft niet aanzetten met de mededeling dat het feit dat ik alle poorten open had laten staan stom is, dat besef ik zelf ook nog wel..........
Ik ga morgen op vakantie dus de komende twee weken kan ik sowieso niet reageren, tenzij ik de beschikking krijg over een internetverbinding....
[ Voor 3% gewijzigd door Speedsmile op 11-07-2005 11:03 ]
If good's on the left, then I'm sticking to the right.