Toon posts:

Website personalisatie zonder cookies

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Weet iemand hoe ik een site min of meer kan personaliseren zonder cookies?

Graag hoor ik ideeen.

Vince

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Ja,

maar wat heb jij allemaal al opgezocht/geprobeert dan

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Dat is onmogelijk, omdat je niet weet wie je voor je hebt.

Je kunt natuurlijk server-side aannames maken aan de hand van het ip-adres dat een pagina opvraagt, maar dat is niet correct. Bij mij thuis hebben alle pc's hetzelfde ip-adres voor jouw webserver, terwijl ik dmv cookies in principe op iedere pc (op ieder gebruikersaccount zelfs) specifieke instellingen kan bewaren.

Siditamentis astuentis pactum.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

nee, zonder cookies heb je geen mogelijkheid een bepaalde client te 'identificeren' ...

Wat je hooguit kunt doen is bv op basis van de IP bepaalde content te specificeren, er bestaan IP-to-country databases waarmee je bv de locatie kunt opvragen en zo een bezoeker specifiek relevante informatie die regionaal gerelateerd is, voor kunt schotelen ....

Maar dan heb je het niet over echte individuele 'personalisatie', en kun je nooit specifiek informatie aanbieden voor een specifieke persoon, de bezoeker per IP kan makkelijk wisselen (dy IPs of gedeelde proxies)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

Of mensen laten inloggen en personaliseren op gebruikersnaam / ww. Zoals gezegd kan het op Ip, maar de nadelen staan al beschreven. Met Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE") kan je iig language opvragen, maar ik meen dat dat browserinstellingen zijn

E-Developing

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Je kan toch werken met een sessie waar je informatie in opslaat en dat meeneemt?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Batsies schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:08:
Of mensen laten inloggen en personaliseren op gebruikersnaam / ww.
Dat gaat natuurlijk een beetje lastig zonder cookies, dan moet je de session-ID meesturen met ieder request, dat is feitelijk precies hetzelfde als een cookie, maar dan nog onveiliger ....

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

RM-rf schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:23:
Dat gaat natuurlijk een beetje lastig zonder cookies, dan moet je de session-ID meesturen met ieder request, dat is feitelijk precies hetzelfde als een cookie, maar dan nog onveiliger ....
Maar wel mogelijk dus. Steeds je SessieID meegeven in elke request en dan alles in een DB stoppen.
Of steeds alles meegeven in de request, maar daar wordt je denk niet vrolijk van.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Icey schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:10:
Je kan toch werken met een sessie waar je informatie in opslaat en dat meeneemt?
Ja, maar hoe weet je welke sessie bij mij hoort als ik een week later nog weer eens langs-surf?

Siditamentis astuentis pactum.

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Varienaja schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:48:
Ja, maar hoe weet je welke sessie bij mij hoort als ik een week later nog weer eens langs-surf?
Na de timeout zul je weer opnieuw moeten inloggen. En op de site staan al jou instellingen opgeslagen. Dus wordt er op dat moment een nieuwe sessie gegeven meegestuurd.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dit past niet echt in SA maar is een leuke discussie voor in Programming & Webscripting maar zo een vraag over de muur gooien past niet in het Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 20 mei* (trouwens ook niet in SA). Open dus eventueel een nieuw topic in PW waar je je eigen gedachtes en de zaken hier op een rijtje zet. Met een onderbouwde topicstart kan er vast een interessante discussie van komen :)

offtopic:
Eerder verwezen ze van PW naar SA omdat je toen geen programmeerprobleem beschreef maar om een kant en klaar programma vroeg.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.