Netwerk-bekabeling (zoek de denkfout)

Pagina: 1
Acties:

• Rob_de_Rechter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 12:56
Okay mensen, zoek de denkfout :)

Ergens gaat iets mis en ik heb er al het hele weekend over zitten peinzen, maar ik kom er maar niet achter wat. Ik heb diverse netwerk-aanleg-guides bekeken, maar ik kom er niet uit. Tweakers to the rescue, dan maar :)

Ik heb twee netwerkkabels door mijn huis lopen, vanaf de meterkast. Eén naar de huiskamer, één naar de werkkamer. In de kamers zit gewoon een contactpunt (een netwerkstopcontact, zeg maar :P). In de meterkast heb ik ook zo'n contact punt gemaakt (voor iedere kabel één), waardoor ik ook daar een netwerk stopcontact heb.

Als ik nu vanaf mijn router (ook in de meterkast) twee kabels verbind met het contactpunt, zodat er vanaf mijn router één kabel naar de huiskamer gaat, en één naar de werkkamer, dan werkt het niet. Er is geen verbinding (geen lampjes op de router, computers zien elkaar niet).

Het gekke is echter dat als ik in de meterkast het ene contacpunt met een straight kabel verbind met het andere punt, het wél werkt! (computers zien elkaar, pingen is mogelijk!).

Ik heb nog wat lopen pielen met cross-kabels naar mijn router enzo, maar niets mocht baten. De kabels werken echter wel, want anders werkte de doorverbinding natuurlijk niet.

Wie weet raad?

Voor alle duidelijkheid nog een overzichtje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Werkt NIET:

Werkkamer: NWS --------- NWS  ----|    meterkast
huiskamer: NWS --------- NWS  --| |
                                | |
                               router  

werkt WEL:
Werkkamer: NWS ---------NWS  ----|    meterkast
huiskamer: NWS ---------NWS  ----|

Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35
als je vanaf een router naar een host gaat altijd straight kabels gebruiken.
Dus ik gooi het op een brakke kabel.

Je hebt de juiste volgorde's gebruikt :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:41
leeft de router nog?
krijg je op de een of andere manier wel verbinding met je router/internet? het lijkt wel alsof daar het probleem zit...

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
zelf geknipte kabels?

zou eens voor de gein kijken of je ze wel juist heb aangesloten en niet perongeluk een paar aders om heb gedraaid, gebeurt mij ook regelmatig namelijk

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
je weet zeker dat je router wel werkt??
als ik het zo lees zou het met 2 straight-kabels van de outlet naar de router moeten werken...
probeer eerst eens 1 outlet werkend te krijgen icm de router, ipv beide

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

• Rob_de_Rechter
Grolsch schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:26:
als je vanaf een router naar een host gaat altijd straight kabels gebruiken.
Dus ik gooi het op een brakke kabel.

Je hebt de juiste volgorde's gebruikt :?
Ik heb het eerst met straight kabels gedaan, en ook verschillende, waardoor een brakke kabel wel redelijk uitgesloten wordt.

Welke volgorde moet ik gebruiken dan?
Big Daddy schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:26:
leeft de router nog?
krijg je op de een of andere manier wel verbinding met je router/internet? het lijkt wel alsof daar het probleem zit...
Ik krijg géén verbinding met mijn router/internet. Ik dacht ook: leeft dat ding (nog) wel, maar ook met een gewone switch had ik dezelfde problemen.

Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat

Verwijderd

Je kan je pc's met een straight kabel werkend krijgen, dat betekend dat in de kabels ergens een cross verbinding word gemaakt anders zouden de 2 pc's mekaar niet kunnen zien.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Dan heb je denk ik in de stopcontacten je draden omgedraaid. Aangezien twee computers direct met elkaar verbinden 'altijd' met een crossed kabel gebeurd. Inprinciepe moet alles straight zijn van de computers naar de router. Wat voor router spreken we verder over ?

[ Voor 5% gewijzigd door Schapie op 11-07-2005 09:32 ]

No signature found

Verwijderd

Begrijp ik goed dat je de kabels in je wanddozen al cross hebt aangelegd :? Het verhaal is niet superduidelijk namelijk.

In ieder geval is de enige situatie waar cross te gebruiken is, als je 2 devices zonder tussenkomst van een hub/switch/router direct aan elkaar koppelt. (en dan nog is de moderne apparatuur vaak auto-sensing MDI / MDI-X)

Als het werkt met een straight kabel direct tussen de 2 aansluitpunten zou het kunnen zijn dat je:
• Per ongeluk ergens een cross hebt aangelegd
• je apparatuur auto-sensing is

Ik zou:
• je bekabeling controleren
• alle apparatuur van auto-sensing afhalen (MDI/MDI-X, half/full duplex, speed) en allemaal hetzelfde instellen.
• je netwerk "inkorten" door de devices en de router bij elkaar te plaatsen en met korte kabels aan te sluiten.

[edit] Je tikt ff rustig een uitgebreide reply, en het hele topic staat al vol 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 09:34 ]

• Rob_de_Rechter
Schapie schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:32:
Dan heb je denk ik in de stopcontacten je draden omgedraaid. Aangezien twee computers direct met elkaar verbinden 'altijd' met een crossed kabel gebeurd. Inprinciepe moet alles straight zijn van de computers naar de router. Wat voor router spreken we verder over ?
Een cheapass Edimax thuisroutertje.

En ik dacht zelf ook al: ik heb draden omgedraaid, hoewel ik me gehouden heb aan de kleurcodes op het stopcontact. Maar met alleen draden omdraaien zou het probleem opgelost moeten zijn met een crossed-cable tussen outlet en router, ipv de straight cable die daar hoort :)

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Ik zou denken een aansluitfout in je netwerkcontactdoos. Waarom?

Een verkeerd gekniptekabel kan wel werken als 10mbit kabel terwijl met 100mbit er niks werkt. Ik had dit een tijdje geleden ook. Alles getest met een laptop met 10mbit kaart. Allles werken. Vervolgens de hele zwik er tussen. Router, accespoint e.d. en mooi niet meer werken in de woonkamer. Alles eraf en jahoor woonkamer werkte weer.

(ik ga dus uit van een router die 100mbit is , terwijl je zonder de router dus gewqoon 10mbit kan vinden). Als de kabel niet brak is. Dan heel goed kijken naar je RJtjes.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• Grolsch
Rob_de_Rechter schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:29:
[...]

Ik heb het eerst met straight kabels gedaan, en ook verschillende, waardoor een brakke kabel wel redelijk uitgesloten wordt.

Welke volgorde moet ik gebruiken dan?
uit de FAQ
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Verwijderd

Dat kabel schema zegt natuurlijk niet veel over wandcontact-doosjes ;)

De wandcontactdozen die wij hier gebruiken zijn voorzien van voorbeeld met een code A of B. Eigenlijk maakt het nog niet eens uit, als je maar bij alle doosjes dezelfde methode toepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 10:13 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Post even je aansluiting van je wandcontactdozen.
Deze hebben een kleurcode A en B, welke heb jij gebruikt ?

Overigens, de lampjes moeten zowel bij cross als bij straight gaan branden, hooguit dat je link niet up is.

edit:
Te laat...

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 11-07-2005 10:13 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Rob_de_Rechter
ik heb bij de wandcontactdozen allebei A gebruikt.

Ik vermoed ook dat ergens een cross zit, maar het vreemde vind ik dat als ik dat 'compenseer' met een cross ipv straight cable, er nog steeds niets werkt.

Als ik de outlets met elkaar verbind met een straight, heb ik een 100 Mbit verbinding, wat mij doet vermoeden dat een brakke kabel wel redelijk uitgesloten is.

Als ik ipv mijn router mijn switch ertussen hang, gaat eerst het 'fpx/col' lampje knipperen, maar vervolgens gaan de 'link/active' en '100' lampjes branden: ik zou dan dus verbinding hebben. Jammergenoeg is een ping out of the question in die situatie.

Kortom: autosensing uitzetten, en nogmaals alle aansluitingen controleren?

Verwijderd

Heb ff in me cisco materiaal gekeken, Cisco zegt router»host = cross.
Maar mijn ervaring is dat 't beiden zou moeten kunnen.

Use straight-through cables for the following connections:

Switch to router
Switch to PC or server
Hub to PC or server
Use crossover cables for the following connections:

Switch to switch
Switch to hub
Hub to hub
Router to router
PC to PC
Router to PC

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rob_de_Rechter schreef op maandag 11 juli 2005 @ 10:35:
...Als ik ipv mijn router mijn switch ertussen hang, gaat eerst het 'fpx/col' lampje knipperen, maar vervolgens gaan de 'link/active' en '100' lampjes branden: ik zou dan dus verbinding hebben. Jammergenoeg is een ping out of the question in die situatie...
Tja, maar dat kan ook komen doordat je PC een APIPA adres aanneemt en je Router een 192.168.x.y (ofzo).
Als je twee PC's aansluit hebben ze allebei een APIPA adres en gaat 't wel werken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 10:53:
Heb ff in me cisco materiaal gekeken, Cisco zegt router»host = cross.
Maar mijn ervaring is dat 't beiden zou moeten kunnen.

Use straight-through cables for the following connections:

Switch to router
Switch to PC or server
Hub to PC or server
Use crossover cables for the following connections:

Switch to switch
Switch to hub
Hub to hub
Router to router
PC to PC
Router to PC
eigenlijk is een router ook een host, maar waar TS het over heeft is een router met ingebouwde switch.

Hij sluit die pc niet aan op de WAN kant van de router natuurlijk, maar op de LAN kant.
Dus heeft hij een straight kabel nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2005 11:53 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Dat A/B gedoe is wel degelijk belangrijk hoor!

A en A of B en B is een straight kable; 1 kant A en andere kant B is een crossed... http://www.lanshack.com/make-cat5E.asp

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Rob_de_Rechter schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:19:
Het gekke is echter dat als ik in de meterkast het ene contacpunt met een straight kabel verbind met het andere punt, het wél werkt! (computers zien elkaar, pingen is mogelijk!).
Dit zou alleen pingen als er dus een cross ergens zit (1x ergens " B" aangesloten). Tenzij 1 van de pc's weer een auto crss detectie heeft.

Overigens zou je de router ook moeten kunnen pingen als die dhcp adressen uitdeelt (meestal zo met routers) . Maar de kans daarop is miniem als er helemaal geen lampjes gaan draaien. Dan kun je makkelijk 1 ipv alle 2 de kabels tegelijk testen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:22
Gewoon er voor zorgen dat overal alle kabels 1 op 1 zitten, ook bij de outlets. Dus, oranje aan het begin van de kabel op pin 1 (bij je router dus), dan moet hij aan het einde van de kabel ook op pin 1 zitten (bij je pc dus), en over al op pin 1 zitten.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Supermario16 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:26:
Gewoon er voor zorgen dat overal alle kabels 1 op 1 zitten, ook bij de outlets. Dus, oranje aan het begin van de kabel op pin 1 (bij je router dus), dan moet hij aan het einde van de kabel ook op pin 1 zitten (bij je pc dus), en over al op pin 1 zitten.
8)7 denkfout supermario.

de twists moeten ook goed zitten anders haal je geen 100Mbit, maar krijg je allemaal fouten. op 10 Mbit werkt zo'n kabel nog wel goed. En autodetectie detecteerd een foute twist niet. je ziet enkel "connction lost"meldingen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
Dit en niks anders.

Als je niet goed weet hoe je die walljacks moet bekabelen, steek dan ff een stuk goedgeknepen UTP erin en met een multimeter uitmeten waar elke kleur erin moet.

Volgens je startpost is er 1 of ander reden waarom de kabels tussen de walljacks crossed is.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 11-07-2005 13:35 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Supermario16 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:26:
Op 10 MBit ga je hiermee wegkomen, hoger heb je echt je twist (op basis van de juiste volgorde) nodig

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Leen ergens gewoon een CAT kabel tester.
Pagina: 1