Alleen werken met zware 480 Watt voeding?

Pagina: 1
Acties:

• mjhzenden
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02-2025

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Ik heb een beetje een vreemd probleem. Ik heb een pc gebouwd voor een kennis.
Tijdens het installeren heb ik mijn eigen Tagan 480 Watt gebruikt doordat ik geen andere voor handen had. Na het kopen van een nieuwe kast werkte het setje niet met de (goedkope) meegeleverde voeding. Het moederbord ging niet eens aan. Nu heb ik via iemand een Chieftec 380 Watt voeding overgenomen, maar daar start hij ook niet mee op :(

Qua wattage trekt hij toch niet zo heel veel denk ik:

Intel PIV 3.2 (640)
Asus P5GPL
PCX5900
512 Mb Nanya
120 Gb WD
LG DVD writer

Ik heb het ook geprobeerd zonder alles aangesloten. Dus alleen het moederbord
aansluiten, maar ook dat mocht niet helpen. Ik zie het lampje wel branden op het moederbord. Maar de fan's gaan niet eens draaien als ik hem aanzet.

Iemand hier ervaring mee? Ik ben bang dat het moederbord niet helemaal lekker meer is. Ik heb hier gelukkig nog wel de bon van.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt 2 dingen veranderd: een kast en een andere voeding.
Draai een of beide van die veranderingen eens terug. Dat wil zeggen: bouw het mb uit de kast, en/of sluit je 480W voeding weer aan.

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar die andere voedingen zijn niet kapot. En een Chieftech 380 Watt is ook een zeer goede voeding waar hij gewoon mee zou moeten werken.

Ook een probleem is dat het mijn voeding is, die gaat dus niet weg in dit systeem ;)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

Croga

The Unreasonable Man

Wat Joopv wil zeggen:
Het systeem werkte totdat je de voeding en de kast veranderde. Het probleem moet dus in één van die twee zitten. Als jij denkt dat het niet aan de voeding kan liggen, kan het dus alleen nog maar aan de kast liggen.......

Ofwel: Als je het systeem niet uit de kast wilt halen, zul je moeten testen of hij het met de 480tagan nog wel doet. Doet hij het met die voeding ook niet, dan moet het aan de kast liggen.
óf je kunt kijken of het bord wel werkt op de andere voeding, als je het uit de kast haalt. Werkt het dan nog niet, dan zal het aan de voeding moeten liggen....

Wij noemen dat Diagnostics through elimination.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:50

Nakebod

Nope.

Je kan iig proberen of het werkt, kan je altijd dingen uitsluiten :)
En je zou niet de eerste zijn die per ongeluk een afstandsbusje achter het mobo heeft zitten, en daardoor kortsluiting maakt.
Of, meerdere malen bijv de P4 stekker bent vergeten, en dan wil hij ook niet starten.

Maar het is idd slim om het mobo even uit de kast te halen, als hij met je eigen voeding ook niet start. Kan ook gewoon een ongelukkige samenloop zijn, dat iets niet mee wil werken nu.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:15
Ik had laatst ook zo'n probleem. Dacht eerst dat het aan de voeding lag, maar die deed het in een andere PC wel. Bij mij was het de kast, waarschijnlijk het draadje van de power switch.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Ehh... tja, ik bouw al 8 jaar systemen... dus een busje vergeten en de boel kortsluiten doe ik niet zo snel :P Is ook zo zonde van je bord!

Even de situatie nog maar een keer uitleggen. Hij werkte met de Tagan 480 wel.
Ingebouwd in een systeemkast (splinternieuw) en hij werkte dus niet met die 300 Watt Oem voeding. Daarna heb ik alles in de kast gelaten en de Tagan eraan gehangen. Hij startte gewoon op. Mijn vermoeden was dus dat de nieuwe 300 Watt kapot was. Maar deze heb ik eruit gehaald en getest in een ander systeem. Deze werkt gewoon ....

Daarna dus van iemand een Chieftech 380 overgenomen, omdat ik dacht dat misschien 300 Watt te weinig zou zijn. Hier start hij ook niet mee op....

Het draadje van de powerswitch is het dus ook niet. Ik heb dus alle voor de hand liggende zaken wel gecheckt. Anders zou ik het hier ook niet posten. Het rare is gewoon dat hij niet eens aangaat met een andere voeding dan de Tagan 480. Dit heb ik zelf nooit meegemaakt namelijk.

Iemand nog een idee? Ik heb namelijk geen andere cpu of moederbord liggen om een van deze twee te testen ...

Verwijderd

Ik heb dit vaak genoeg meegemaakt met de bouw van amd64 systemen. Bij 2 systemen bleek vb. een tagan 420 niet te werken, een tagan 480 wel. Ik zou toch gewoon een zwaardere tagan kopen.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Daarna dus van iemand een Chieftech 380 overgenomen, omdat ik dacht dat misschien 300 Watt te weinig zou zijn. Hier start hij ook niet mee op....

en je weet zeker dat ie wel goed is.
kan iets mis mee zijn natuurlijk, ook als je hem nieuw koopt en zeker als je hem van iemand anders koopt.
dus als ie hiermee niet opstart en met je eigen voeding wel (die goed werkt want je gebruikt hem in je eigen pc) dan zal ik het toch bij een gammele voeding zoeken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Blorgg
  • Niet online
mjhzenden schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:02:
Ehh... tja, ik bouw al 8 jaar systemen... dus een busje vergeten en de boel kortsluiten doe ik niet zo snel :P Is ook zo zonde van je bord!
No offense, maar borden per ongeluk slopen tijdens het inbouwen gebeurd iedereen wel eens hoor :)
mjhzenden schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:02:
Het draadje van de powerswitch is het dus ook niet. Ik heb dus alle voor de hand liggende zaken wel gecheckt. Anders zou ik het hier ook niet posten. Het rare is gewoon dat hij niet eens aangaat met een andere voeding dan de Tagan 480. Dit heb ik zelf nooit meegemaakt namelijk.

Iemand nog een idee? Ik heb namelijk geen andere cpu of moederbord liggen om een van deze twee te testen ...
Opzich is dit niet zo heel erg ongewoon. Sommige Asrock moederborden hebben hier ook last van. Starten niet met een goedkope 300W OEM voeding, maar bv wel met wat zwaardere 500W el-goedkopo Qtech of Enermax voeding.

Of het mobo dan defect is? Tja, das moeilijk te zeggen. Met een zwaardere voeding werkt het systeem wel, ookal zou deze ook met de veel lichtere voeding ook vlekkeloos moeten werken.

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Voedingen werken. Die Chieftech heeft tot gisteren een Prom aangestuurd. Ik zoek het probleem in het moederbord. Dat zegt mijn gevoel. Of hij trekt zoveel stroom dat de voeding het niet kan leveren?? Misschien dan maar met een zwaardere voeding proberen..

Maar misschien dat als het rodemannetje de beloofde Enermax 650 voeding opstuurd dat ik hem daarmee kan testen...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb een vergelijkbare setup maar met een x800 PE als vga kaart en die draait perfect op een Aopen ATX2 350W voeding. Je probleem kan dus haast niet in je voeding zitten. Is het wel een ATX2? Heb je bij de andere voedingen wel de extra 12Vs aangesloten? Het kan zijn dat een normale ATX 1 voeding die extra belasting op de 12v lijn niet aankan, terwijl een ATX2 voeding met een lager vermogen het door de gescheiden 12v lijnen wel goed kan trekken.

• Blorgg
  • Niet online
Misschien gaf ik het net niet helemaal duidelijk aan, ben redelijk brak momenteel 8)

Die Asrock borden uit het voorbeeld wat ik aanhaalde werkten dus niet op een lichte, maar wel op een zware voeding. De lichte voedingen werkten echter wel probleemloos met andere (Asrock) borden en waren dus zeker niet defect. Dit was gewoon een hele serie borden die niet met een bepaald type (lichte) voeding samen wilde werken. Zolang je deze combinatie maar niet maakte werkte zowel de voedingen als de moederborden zoals je zou verwachten.

Ik zeg niet dat dit in jouw geval ook aan de hand is, maar je vroeg of iemand nog een idee had. Ja dus ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Blorgg op 11-07-2005 09:45 ]

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Ik heb een goedkope 500 watt voeding besteld... het mag natuurlijk niet al te duur worden het systeem. Ik hoop dat het probleem dan verholpen is...

• mjhzenden

mjhzenden

... vooral stilte ...

Topicstarter
Probleem opgelost met goedkope 500 Watt van Gistron. Nu alleen het probleem dat alle USB poorten het niet meer doen?? Toch iets mis met het moederbord.... iemand tips hoe ik dit kan testen? Misschien is het een software probleem..
Pagina: 1