Toon posts:

Welke monitor???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De monitor zal gebruikt worden voor games, ik twijfel tussen de volgende 2.
Volgens de FAQ is het belangrijk om naar de dot pitch te kijken, dus die heb ik er even bij gezet. En daarbij ook de resoluties waar ik mijn games op speel. Zoals je zal zien speel ik op een lage resolutie, vandaar ook de keuze voor een kleinere monitor (17'') Er is een verschil in dot pitch van 5mm. Maar de iiyama kan weer meer herz aan op alle resoluties. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik in windows 1024x768 ingesteld heb, en ik nooit gebruik maak van een hogere resolutie dan deze, ook niet in games. Het prijsverschil is minimaal, dus dat maakt de keuze moeilijker. Kan iemand me helpen met mijn keuze?

De specificaties :)

iiyama HF703UT
schaduwmasker, 0,21 mm
0,25 mm dot pitch
Horizontale frequentie 30 - 96 KHz
Verticale frequentie 50 - 160 Hz
Bandbreedte videosignaal 160 MHz
1024x768 / max. 120 Hz
800x600 / max. 150 Hz
640x480 / max. 160 Hz

samsung 793DF
0.20 mm dot pitch
horizontale frequentie 30-70 kHz
verticale frequentie 50-160 Hz
pixel frequentie 110 MHz
1024 x 768 @ 86Hz
800 x 600 @ 109Hz
640 x 480 @ 134 Hz

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11

Croga

The Unreasonable Man

Tsja....

Ten eerste is er geen verschil van 5mm in Dot Pitch, maar van 0,05mm. Als ik, daarnaast, naar de frequenties kijk, basically alles boven de 75Hz is nagenoeg niet meer waarneembaar.

In feite maakt het dus eigenlijk helemaal niet zoveel uit welke van de twee je neemt. En aangezien het prijsverschil nou ook niet zoveel zal zijn, zou ik ze gewoon allebei in de winkel gaan bekijken, en degene die er beter uit ziet meenemen.....

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aangezien hele volksstammen momenteel omgaan van beeldbuizen naar tft schermen, is er erg veel aanbod aan 2dehands beeldbuis monitoren, met vaak zeer goede kwaliteit voor erg weinig geld.

Kortom: struin marktplaats.nl even af en je bespaart jezelf een hoop geld.

Verwijderd

joopv schreef op maandag 11 juli 2005 @ 06:15:
Aangezien hele volksstammen momenteel omgaan van beeldbuizen naar tft schermen, is er erg veel aanbod aan 2dehands beeldbuis monitoren, met vaak zeer goede kwaliteit voor erg weinig geld.

Kortom: struin marktplaats.nl even af en je bespaart jezelf een hoop geld.
En als je nu eens na een week 5 dode pixels hebt? Dan ben je gewoon je geld kwijt.

Gewoon in de winkel gaan kijken welke je het mooist er uit vindt zien, en die gewoon nemen, want het verschil tussen die 2 is eigenlijk niet op te merken.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 22:07

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:31:
[...]

En als je nu eens na een week 5 dode pixels hebt? Dan ben je gewoon je geld kwijt.

Gewoon in de winkel gaan kijken welke je het mooist er uit vindt zien, en die gewoon nemen, want het verschil tussen die 2 is eigenlijk niet op te merken.
Dode pixels in een CRT monitor?

En van deze 2 zou ik de Iiyama kiezen. De samsung doet maar 86hz in 1024x786, iets wat -erg- laag is.

Mijn CRT van uit het jaar 2000 deed in 1280x1024 zelfs 100+hz. Ik zou voor een modelletje kijken dat 1024x786 minimaal in 100hz kan weergeven. Of je het verschil merkt tussen 75 en 100hz is puur persoonlijk; ikzelf (aan mijn ogen) merkte het verschil zelfs tussen 100 en 120hz.

Advies: ga voor een monitor die een zo hoog mogelijk refreshrate kan weergeven.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aangezien die iiyama 1024x768 op 120Hz kan, kan ie misschien ook wel 1280 x XXX op een acceptabele resolutie (liefst 85Hz of hoger). Als ie dat kan (check ff na) dan zou ik deze monitor overwegen, zodat je die hogere resolutie kunt gebruiken voor de de desktop. Is wel wat klein, maar als je goede ogen hebt is dat geen probleem. Een hogere resolutie voor desktopwerk kan soms bets wel fijn zijn. Vooral als je veel grafisch werk doet (macromedia spul van tegenwoordig vereist eigenlijk al zo'n hoge resolutie).
Die andere monitor kan ws. alleen 1280 x XXX op 60Hz doen, en dat trilt veel te veel, dus ongeschikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 11-07-2005 10:37 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:31:
[...]

Dode pixels is een TFT begrip en bestaat in zijn context niet op een CRT :/

Verder is het echt niet zo dat een CRT het "opeens" na een week begeeft. ;)
Pagina: 1