Toon posts:

[Digital8] opnemen op verschillende soorten tapes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Sony camcorder, namelijk de DCR-TRV270 met Digital8 opnamesysteem.

Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/DCR-TRV270E_IM.jpg

Ik had al begrepen dat je met Digital8 op zowel Hi8 tapes als op nog oudere 8mm tapes kunt opnemen.

Is er technisch kwaliteitsverschil tussen deze tapesoorten bij gebruik van het Digital8 systeem?

8mm tapes zijn goedkoper dan Hi8 tapes. Als het dus kwalitatief niets uitmaakt welke je gebruikt dan is de keuze snel gemaakt. Ik heb overigens eerst maar een tape gekocht met als opdruk Digital8.

Is er fysiek verschil tussen een Digital8 en een Hi8 tape?

Ik had zelf de theorie bedacht dat Digital8 tapes wat slijtvaster bandmateriaal bevatten wegens de hogere bandsnelheid langs de opnamekoppen. Maar het kan natuurlijk iets heel anders zijn. Of misschien is het slechts marketing en is het verschil slechts de naam op de verpakking (maar laten we hopen van niet).

Twee algemene vragen dus, om mijn algemene kennis rondom het Digital8 systeem wat te vergroten :). Ik hoop op de antwoorden die ik via de zoekfunctie niet kon vinden.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hi8 tape = Digital8 tape...(je hebt wel extra goeie dure bandjes die langer meegaan) dat heb ik iig van een verkoper gehoord die ze beiden verkoopt, alleen de verpakking is anders :)
wanneer je een Video8 bandje erin stopt nam die volges mij analoog op, of iig lagere kwaliteit, of gewoon helemaal niet... afspelen doet die wel van Video8 tape...

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 11-07-2005 07:27 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• jank
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-01-2012
Ik meen zelfs, dat Hi8 bandjes waar al een analoge opname op staat, die niet meer voor Digitl8 gebruikt kunnen worden.
De speciale Digital8 tapes zijn op een andere wijze opgedampt, waardoor deze een betere kwaliteit leveren.
Ik gebruikte vroeger in mijn Hi8 camera altijd ME bandjes. Deze metal bandjes waren van een betere kwaliteit.De prijs was er ook naar.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een 8mm bandje gehaald om te testen. Opnemen en weer afspelen, zowel in SP als LP, gaat prima. Opnieuw afspelen ziet er net zo goed uit als op een Digital8 bandje maar dan wel voor ongeveer de helft van de prijs:

Digital8 tape, 90 minuten, 10 euro --> 11 cent per minuut
8mm tape, 60 (90) minuten, 3.50 euro --> 5,8 cent per minuut

En het kan nog veel goedkoper via internetshops.

Ik heb ergens een keer gelezen dat Sony voor zijn nieuwe Digital8 camcorders een nieuw soort loopwerk heeft ontwikkeld waarmee minder slijtage optreedt. Weet niet meer waar dit stond, maar als dat zo is dan zou 8mm voldoende kunnen zijn. Zaken als "extra high grade" heb je sowieso niets aan met een digitaal systeem lijkt me, of zie ik dat verkeerd?

Dat bandjes waarop al in Hi8 is opgenomen niet meer voor Digital8 gebruikt kunnen worden, is volgens mij onjuist. Verschillende reviews zien als één van de voordelen van Digital8 namelijk dat je je bestaande collectie (Hi)8 bandjes kunt gebruiken in je nieuwe camera.