Ik heb vrijdag 2 nieuwe geheugen modules gekocht voor mijn notebook en nu heb ik enkele problemen ermee.
Het is een Targa Visionary XP 2200+
Er zaten bij aankoop 2 modules van 256MB in. De nieuwe modules zijn 2 keer Dane-Elec DDR 333 SODIMM 512 MB.
In eerste instantie gaf mijn notebook gewoon 1GB RAM aan. Hij crashte echter geheel willekeurig met een mooi blauw schermpje en een reboot. Na de BIOS up te daten naar versie 1.28a had ik hier geen last meer van, maar nu heb ik steeds als ik geheugenvretende programma's draai (vooral tijdens het spelen van Star Wars Galaxies) dat het desbetreffende programma gewoon helemaal uitspringt.
Om te kijken of er toch niet een van de modules kapot was heb ik memtest86 gedraaid en die gaf terwijl beide modules geïnstalleerd waren tijdens de eerste pass tijdens test 5 twee errors. Echter bij de volgende pass vond hij bij test 5 geen errors. Ook als ik beide modules apart erin stop en memtest86 draai, worden er geen fouten meer gevonden.
Daarnaast wil mijn notebook, als ik een van de nieuwe modules erin stop, bij één module alleen maar booten als hij in slot 1 zit en bij de ander alleen als hij in slot 2 zit.
Wat denken jullie? Is er toch een (of beide) module(s) kapot, of ligt de crash to desktop van bijvoorbeeld Star Wars Galaxies niet aan de hardware?
Dit is even een bekopte weergave van wat CPU-Z over mijn systeem met oude geheugenmodules te zeggen heeft:
Het is een Targa Visionary XP 2200+
Er zaten bij aankoop 2 modules van 256MB in. De nieuwe modules zijn 2 keer Dane-Elec DDR 333 SODIMM 512 MB.
In eerste instantie gaf mijn notebook gewoon 1GB RAM aan. Hij crashte echter geheel willekeurig met een mooi blauw schermpje en een reboot. Na de BIOS up te daten naar versie 1.28a had ik hier geen last meer van, maar nu heb ik steeds als ik geheugenvretende programma's draai (vooral tijdens het spelen van Star Wars Galaxies) dat het desbetreffende programma gewoon helemaal uitspringt.
Om te kijken of er toch niet een van de modules kapot was heb ik memtest86 gedraaid en die gaf terwijl beide modules geïnstalleerd waren tijdens de eerste pass tijdens test 5 twee errors. Echter bij de volgende pass vond hij bij test 5 geen errors. Ook als ik beide modules apart erin stop en memtest86 draai, worden er geen fouten meer gevonden.
Daarnaast wil mijn notebook, als ik een van de nieuwe modules erin stop, bij één module alleen maar booten als hij in slot 1 zit en bij de ander alleen als hij in slot 2 zit.
Wat denken jullie? Is er toch een (of beide) module(s) kapot, of ligt de crash to desktop van bijvoorbeeld Star Wars Galaxies niet aan de hardware?
Dit is even een bekopte weergave van wat CPU-Z over mijn systeem met oude geheugenmodules te zeggen heeft:
----------------------
CPU-Z version 1.29
----------------------
CPUID Output
------------------------------------------------------------------------------
Number of CPUs 1
Name AMD Athlon XP-M
Code name Thoroughbred
Specification mobile AMD Athlon(tm) XP 2200+
Family/Model/Stepping 681
Extended Family/Model 7/8
Package Socket A
Core Stepping B0
Technology 0.13µ
Instructions Sets MMX, Extended MMX, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE
Clock Speed 797.7 MHz
Clock multiplier x6.0
Front Side Bus Frequency 133.0 MHz
Bus Speed 265.9 MHz
Stock frequency 1800 MHz
P-Rating 2200+
L1 Data Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Instruction Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Cache 256 KBytes, 16-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 797.7 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 64 bits
Chipset
Northbridge VIA KT266/333 rev. 00
Southbridge VIA VT8235 rev. 00
Graphic Interface AGP
AGP Revision 2.0
AGP Transfert Rate 4x
AGP SBA supported, enabled
AGP Aperture 64 MBytes
Memory Type DDR
Memory Size 512 MBytes
Memory Frequency 166.3 MHz (FSB + 33 MHz)
DRAM Interleave 4-way
CAS# 2.5
RAS# to CAS# 3
RAS# Precharge 3
Cycle Time (tRAS) 6
Memory SPD
DIMM #1
General
Memory type DDR-SDRAM
Manufacturer (ID) Siemens AG (7F7F2F0000000000)
Size 256 MBytes
Max bandwidth PC2700 (166 MHz)
Part number SDN03264A1B41SA-60
Manufacturing date Week 51/Year 02
Attributes
Number of banks 1
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no
Timings table
Frequency (MHz) 133 166
CAS# 2.0 2.5
RAS# to CAS# delay 3 4
RAS# Precharge 3 4
TRAS# 6 8
DIMM #2
General
Memory type DDR-SDRAM
Manufacturer (ID) Siemens AG (7F7F2F0000000000)
Size 256 MBytes
Max bandwidth PC2700 (166 MHz)
Part number SDN03264A1B41SA-60
Manufacturing date Week 51/Year 02
Attributes
Number of banks 1
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no
Timings table
Frequency (MHz) 133 166
CAS# 2.0 2.5
RAS# to CAS# delay 3 4
RAS# Precharge 3 4
TRAS# 6 8
Software
Windows Version Microsoft Windows XP Home Edition Service Pack 2 (Build 2600)
DirectX Version 9.0c
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 01:51 ]