Toon posts:

Enkele vragen voor het beginnen met DIY

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heyz / Salut / Bonjourno :P

Ik ben dus helemaal weer in de ban van DIY luidsprekers. Kein budget grote ideeen natuurlijk. Speakers heb ik al omdat ik deze voor totale bedrag van 40euro kon krijgen. Het gaat om 4 keer Mivoc 150 POLYPROPYLEN units. Nou wat vragen over de filter. Hoe moet ik nu de wattages optellen van die units bij elkaar voor de filter? Ik heb wat filters van visaton liggen hier maar die gaan tot 100watt max. ik weet dat de powerhandeling van die Mivoc's 70watt is. Ik raak hier even helemaal het spoor bijster. Wie helpt om mijn MTM zuiltjes tot eindstatus te volbrengen :) :+ ??

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is het ff een idee om de FAQ door te lezen over wattages. Heeft niet zoveel met filter te maken, maar de strekking van het verhaal is wel erg vergelijkbaar...

Btw kun je liever niet zomaar een filter van de plank nemen en dat gebruiken. Zal zelden een goed resultaat geven. Daarnaast heb je ook nog een tweeter nodig, en moet je je kast berekenen. Daarvoor heb je een proggie als WinISD pro nodig.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 11 juli 2005 @ 09:54:
Misschien is het ff een idee om de FAQ door te lezen over wattages. Heeft niet zoveel met filter te maken, maar de strekking van het verhaal is wel erg vergelijkbaar...

Btw kun je liever niet zomaar een filter van de plank nemen en dat gebruiken. Zal zelden een goed resultaat geven. Daarnaast heb je ook nog een tweeter nodig, en moet je je kast berekenen. Daarvoor heb je een proggie als WinISD pro nodig.
DP,
Tweeter heb ik idd al in gedachte ;) en WinISD ken ik ook al tegoed. Heb al eens een Picolo DIY gemaakt met wat aanpassing aan de grote van de kast (laag redement en veel te veel bas vond ik ).
Nee maar even gewoon een vraag er over. Maar hoezo zijn standaard filters niet goed? De filter die ik heb komt, denk ik goed uit. heeft een scheiding op de 3000hz. De tweeter gaat volgens de spec van 2500hz tot 20khz. En die mivoc van 48hz tot 5000hz in een 11.5liter bassreflex. Dus ik denk dat voor een leuk "budget" wel iets aardigs hoeft te worden. Waar ik dus eigenlijk alleen nog dus de kast inhoud en tweeter hoe tekopen (ja en hout :+ voor inkoop prijs) dus eigenlijk deze filter tehouden.

De speaker word toch uit eindelijk aan me broer gegeven die dus niet al te erg audiofiel is. Het verschil tussen een Eltax en een BW hoort hij niet laten we maar zeggen ;) :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 10:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een standaard filter is berekend op een of andere standaard impedantie. Je moet maar net het geluk hebben dat je speakers die impedantie hebben bij het X-over punt. Zoniet, klopt er niet zoveel van. Daarnaast moet je ook ff kijken of je de tweeter zou moeten afzwakken met een L-pad. Weet niet wat voor tweeter je hebt, maar misschien is een lagere X-over gunstiger (zowiso als je een MTM hebt).

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 11 juli 2005 @ 10:16:
Een standaard filter is berekend op een of andere standaard impedantie. Je moet maar net het geluk hebben dat je speakers die impedantie hebben bij het X-over punt. Zoniet, klopt er niet zoveel van. Daarnaast moet je ook ff kijken of je de tweeter zou moeten afzwakken met een L-pad. Weet niet wat voor tweeter je hebt, maar misschien is een lagere X-over gunstiger (zowiso als je een MTM hebt).
Ja idd... sjit had ik helemaal vergeten voer die impedantie op het X punt. Nouja daar ik vanavond wel meer aan de slag met me pa. Ik zit zelf te denken aan de Visaton g20sc of de nieuwe Mivoc XGH 258 alu, softdome (alu is de behuizing en die de tweeter zelf hoor 8)7 ).
Ik heb al veel goeie dingen gehoord over de Mivoc mid woofer wpp155 tegen over bv een Visaton w130s. Dieper, warmer en sneller reponse in het voordeel van de mivoc. Plus dat hij magnetisch is afgeschermt. Al een hele leuk ding voor een echt budget DIY :).

Nog wat trouwens. Als ik voor MTM ga. Zou ik dan de dubbele M op de zelfde Freq laten spelen of toch meer 40-500 500-3000 opstelling maken? (dan is het toch meer MTW?) Ik weet dat die mivocs geen echte woofers zijn maar zou het misschien veel uitmaken als eind resultaat kwa geluidsbeeld? Misschien wat rustig en gedetaileerde laag mid?

verder tof van je dat je altijd weer diy'ers uit de brand helpt DP! je moest als je het kan MODtje worden :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Modje, nee dank je, kost zo al genoeg tijd :P Er zijn btw nog meer dan zat andere mensen hier die menstens net zo hard hun best doen!

Zeker niet voor en 3-weg gaan met twee de zelfde woofers! Opties zijn dan 2.5 weg, of gewoon een 2-weg. 2.5 weg zou betekenen: een woofer, alleen bass(tot iets van 500 hz), de ander doet bass + mid. Zo overkom je meteen de baffestep, maar het afstraalgedrag van een echte 2-weg MTM is waarschijnlijk wel beter, echter denk ik dat je dan een beetje met je X-over punt omlaag moet.

Over de tweeter: De Monacor is niet verkeerd, de G20 ook niet. Denk eigenlijk dat de G20 wat lekkerder zal klinken, maar dat is slechst een vermoeden (is ook ietje duurder). Echter zou ik misschien kijken naar een tweeter die wat lager kan doorspelen. Voor een tientje meer moet dat bij Seas wel lukken denk ik!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:07:
Modje, nee dank je, kost zo al genoeg tijd :P Er zijn btw nog meer dan zat andere mensen hier die menstens net zo hard hun best doen!

Zeker niet voor en 3-weg gaan met twee de zelfde woofers! Opties zijn dan 2.5 weg, of gewoon een 2-weg. 2.5 weg zou betekenen: een woofer, alleen bass(tot iets van 500 hz), de ander doet bass + mid. Zo overkom je meteen de baffestep, maar het afstraalgedrag van een echte 2-weg MTM is waarschijnlijk wel beter, echter denk ik dat je dan een beetje met je X-over punt omlaag moet.

Over de tweeter: De Monacor is niet verkeerd, de G20 ook niet. Denk eigenlijk dat de G20 wat lekkerder zal klinken, maar dat is slechst een vermoeden (is ook ietje duurder). Echter zou ik misschien kijken naar een tweeter die wat lager kan doorspelen. Voor een tientje meer moet dat bij Seas wel lukken denk ik!
Ik dacht dus idd al aan een 2 weg houden. Dan maar gewoon vanaf 50 tot... ja wat eigenlijk? die mivoc "kan" tot 6500... dus scheiding op 4000hz gooien? of nog lager?
ik heb deze 2 tweeters gezien:
SEAS H 605 KT 19 F/S gaat van 2000 tot 22khz a 42euro
Mivoc xgh 258 softdome. van 2500 tot 24Khz. a 29euro

Vergeet niet dat het een budget project is ;) . Denk je deepspace dat je me mee kan helpen aan een goeie filterschema? Ik heb alle specs van de Mivoc mid woofers gevonden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

4000 is niet lager dan je orgineele 3000 toch ... dus eerder in de richting van 2500 Hz ;)

Seas heeft nog wel goedkopere tweeters. Kijk maar eens ff op BMM-electronics (.nl). Voor 35 euro heb je daar een mooi tweetertje waar je zeker geen spijt van zult hebben.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:58:
4000 is niet lager dan je orgineele 3000 toch ... dus eerder in de richting van 2500 Hz ;)

Seas heeft nog wel goedkopere tweeters. Kijk maar eens ff op BMM-electronics (.nl). Voor 35 euro heb je daar een mooi tweetertje waar je zeker geen spijt van zult hebben.
w00t das wel laag toch 2500? mwha ok...ik neem het aan van toch iets veel meer ervarren persoon in diy als ik :+ !
ik kijk liever op hifisound.de omdat ik de mensen ken die daar werken en dus beetje korting kan hebben. Ik heb daar ook die 4 mivocs 155wpp voor noppus gekocht/gekregen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, op hifisound zijn ze nog wel wat goedkoper denk ik ;) Misschien moet je daar dan maar ff vragen voor een mooie tip ;) Ik denk dat je een goede tweeter zeker een veel beter resultaat zult krijgen.

Over het filter: eigenlijk moet je gewoon netjes meten om dat helemaal goed te krijgen. Met simulaties kun je ook al een eind komen natuurlijk :)

[ Voor 49% gewijzigd door voodooless op 11-07-2005 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal ik idd doen. Maar hoe doe jij die simulatie dan, met alleen winISD? Meten wil ik best doen maar omdat ik daar de spullen niet voor heb en ook de kennis gaat dat helaas voorbij. Misschien bij een andere diy.

Dus het word als volgt. 2 keer mivoc 150wpp in het midden daarvan een tweeter die vanaf goeie 2500 a 3000 tot 20khz speelt.
ik ga in nu even met winisd aan de gaan om een nette kast inhoud tebereken. Bass reflex of gesloten is nog de vraag :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

liever BR in jou geval.Kom je dieper en heb je meer belastbaarheid. Filters kun je helaas met WinISD niet maken :'( Zijn wel een paar andere gratis proggies voor te vinden hier en daar. Moet zelf ook nog eens op zoek naar een mooi gratis alternatief voor LSPCad oid O-)

Pagina: 1