[services] toegestaan bij providers

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Omdat mijn baan aan de universiteit is afgelopen ben ik op zoek naar een nieuwe internetprovider. Op dit moment heb ik een abonnement van de universiteit dat via @home loopt. Verder gaan met @home lijkt me dan ook de eenvoudigste optie. In de FAQ heb ik gelezen dat XS4All en Planet hier veel gebruikt worden.

Weten jullie of je met @home, XS4All en Planet services mag draaien? Welke poorten worden geblokkeerd door de diverse providers? Ik neem aan in ieder geval de windows poorten. Nog een relevante vraag in dit geval: bij welke providers krijg je een vast ip en eventueel een "normale" hostename?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
bij planet krijg je wel een normale hostname and een vast ip.. ben er dik te vreden over..

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:39

ThunderNet

Flits!

Sir Isaac schreef op maandag 11 juli 2005 @ 00:46:
Omdat mijn baan aan de universiteit is afgelopen ben ik op zoek naar een nieuwe internetprovider. Op dit moment heb ik een abonnement van de universiteit dat via @home loopt. Verder gaan met @home lijkt me dan ook de eenvoudigste optie. In de FAQ heb ik gelezen dat XS4All en Planet hier veel gebruikt worden.

Weten jullie of je met @home, XS4All en Planet services mag draaien? Welke poorten worden geblokkeerd door de diverse providers? Ik neem aan in ieder geval de windows poorten. Nog een relevante vraag in dit geval: bij welke providers krijg je een vast ip en eventueel een "normale" hostename?
Wat zijn 'de windows poorten' ?

daarnaast blokt @home iig emailservers...
voor zover worden door XS4All en Planet geen poorten geblokt.

nog belangrijker
@home ondersteund NIETS qua thuisnetwerken :( dus ook geen servers draaien.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ThunderNet schreef op maandag 11 juli 2005 @ 00:49:
[...]

Wat zijn 'de windows poorten' ?

daarnaast blokt @home iig emailservers...
voor zover worden door XS4All en Planet geen poorten geblokt.

nog belangrijker
@home ondersteund NIETS qua thuisnetwerken :( dus ook geen servers draaien.
Planet blokt poort 25 inkomend, maar heeft daar een rellayserver voor staan. Tenminste, dat was zo toen ik nog Planet had :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sir Isaac
@Thundernet: de windows poorten zijn 137-139 en evt. 445.
Wat bedoel met "ondersteunt niets"? Wordt al het binnenkomende verkeer geblokkeerd?

@Marzman: Als je het hebt over inkomend verkeer, praat je dan vanuit je eigen perspectief of dat van de provider? In het laatste geval is het logisch ivm spam, in het eerste geval kan het irritant/overbodig zijn omdat je je mail niet met smtp kan ontvangen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:39

ThunderNet

Flits!

Sir Isaac schreef op maandag 11 juli 2005 @ 01:10:
@Thundernet: de windows poorten zijn 137-139 en evt. 445.
Wat bedoel met "ondersteunt niets"? Wordt al het binnenkomende verkeer geblokkeerd?

@Marzman: Als je het hebt over inkomend verkeer, praat je dan vanuit je eigen perspectief of dat van de provider? In het laatste geval is het logisch ivm spam, in het eerste geval kan het irritant/overbodig zijn omdat je je mail niet met smtp kan ontvangen.
wil ik graag weten wat die 'windows poorten' doen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Planet blokkeert een aantal zaken, ter bescherming van de gewone consument en voor antispam gebeuren. Te weten, inkomend poort 25, en (afaik beide richtingen op maar iig uitgaand) poorten 135-139. Van poort 445 ben ik niet zeker. Voor mail is een relayserver beschikbaar zodat je toch thuis een mailserver kunt draaien.

De beste optie om thuis een server te draaien is IMO xs4all, met planet op de 2e plaats. Van @home mag 't allemaal niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
xs4all vind ik super, heeft niks geen geblockte poorten, je mag je eigen servers draaien, ideaal.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:38

Aapje

Opel-beun
Planet blokeert voor mij alleen poortje 25, en je krijgt jmmr genoeg van die emails binnen als je een poort scan uitvoert >:)

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 16:37
xs4all blokt wel Windows poorten (http://www.xs4all.nl/veil...msect=nieuws&cat=Virussen) en dat is denk het beste om problemen door onwetendheid voorkomen. Indien je toch die poort nodig hebt moet je maar een VPN opzetten.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43

lordsnow

I know nothing

Bij @home mag je wel een thuisnetwerk hebben, maar ze helpen je er dus niet mee. Officieel mag je geen servers draaien, maar daar wordt niet aktief naar gezocht - oftewel, zolang je niet gek doet (enorm veel verkeer genereren) kan je je gang gaan. Er worden wel poorten geblocked: zie http://www.troublesathome...q&page=beveiliging#vraag4

• Sir Isaac
Krijg je bij Planet of XS4All een vast ip adres?
Wat zijn de mogelijkheden bij Speedlinq en Tiscali? Die zijn goedkoper dan XS4All en Planet.

[ Voor 50% gewijzigd door Sir Isaac op 11-07-2005 10:22 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sir Isaac schreef op maandag 11 juli 2005 @ 10:17:
Dynamisch is niet eens een optie :P

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 14:25

Croga

The Unreasonable Man

Het grote nadeel van de mailrelay servers van Planet is dat je op je eigen mailserver de belangrijkste anti-spam beveiliging niet meer kunt gebruiken....

XS4All dus.....

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Juist vanwege het blokkeren van poort 25 (en het niet bieden van een alternatief) ben ik bij @home weggegaan na 6 jaar. Nu bij Tiscali, 4Mbit voor 29,95 p/m, en die blokkeren (voor zover ik weet) niets.. En alle mijn hobby-services draaien prima :(SMTP, SIP, HTTP, HTTPS, IMAPS, PPTP, etc)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Sir Isaac schreef op maandag 11 juli 2005 @ 10:17:
Bij XS4all krijg je een vast IP
Bij Planet krijg je een semi-vast IP (d.w.z. IP zal in de praktijk nooit wijzigen maar de mogelijkheid bestaat wel.)

Planet heeft in ieder geval poort 25 dicht staan (zoals eerder al gezegd is) maar door op je mailserver een smart host te configureren (mail.planet.nl) kan je mail versturen. Mail ontvangen via SMTP is geen enkel probleem.

XS4all blokt alleen een aantal Virus Poorten.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij alle 3 de providers die jij noemt heb je een vast IP. Bij xs4all kun je daar zelfs nog een eigen hostname bij krijgen zoals sirisaac.xs4all.nl (forward+reverse DNS), dus dat is wel koel :)

• axis
Cobra_Lup schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:36:
[...]
Planet heeft in ieder geval poort 25 dicht staan (zoals eerder al gezegd is) maar door op je mailserver een smart host te configureren (mail.planet.nl) kan je mail versturen. Mail ontvangen via SMTP is geen enkel probleem.
uhm.. ze blokkeren toch juist poort 25 van het inet naar de klant toe? mail ontvangen via SMTP is bij Planet juist WEL een probleem, alleen dat kun je omzeilen door je mail via hun relay te laten routen (dmv MX records).. Voor zover ik weet.. Maar ik heb ook geen planet.
XS4all blokt alleen een aantal Virus Poorten
Wat zijn virus poorten? :?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
Bigs schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:37:
Bij alle 3 de providers die jij noemt heb je een vast IP. Bij xs4all kun je daar zelfs nog een eigen hostname bij krijgen zoals sirisaac.xs4all.nl (forward+reverse DNS), dus dat is wel koel :)
nou ja, een semi-static ip dan.. als ze weer onderhoud plegen krijg je bij @home in ieder geval gewoon een ander ip (eens per jaar of per 2 jaar ofzo), of als je een modem met een ander MAC eraan hangt.. Bij Planet lijkt me ook..

Xs4all heeft inderdaad wel static ip.. maarja, daar betaal je ook weer meer..

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

axis schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:39:
[...]

uhm.. ze blokkeren toch juist poort 25 van het inet naar de klant toe? mail ontvangen via SMTP is bij Planet juist WEL een probleem, alleen dat kun je omzeilen door je mail via hun relay te laten routen (dmv MX records).. Voor zover ik weet.. Maar ik heb ook geen planet.

[...]

Wat zijn virus poorten? :?
Nee, ze blokken van de klant naar internet toe (dit om relay en andere spam zaken te voorkomen) het MX record verwijst in eerste instantie naar de eigen mailserver en daarna met een lagere prio naar een bSMTP server van planet voor de Failback.

(Lees trouwens net dat Planet er voor zorgt dat je eigen mailserver voor de buitenwereld onzichtbaar is zodat een server buiten het planet netwerk altijd het 2e MX record pakt en het dus eerst via een Planet host laat lopen)

Virus Poorten zijn poorten die door een aantal virusen massaal misbruikt worden (bij XS4all is dat zo uit mijn hoofd 135 & 1025)

[ Voor 13% gewijzigd door Luppie op 11-07-2005 14:49 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
axis schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:40:
[...]

nou ja, een semi-static ip dan.. als ze weer onderhoud plegen krijg je bij @home in ieder geval gewoon een ander ip (eens per jaar of per 2 jaar ofzo), of als je een modem met een ander MAC eraan hangt.. Bij Planet lijkt me ook..

Ow.. ik dacht dat je een vaste hostname had en dat daar ook een vast IP aan gekoppeld zat. My bad.. :)

• axis
Cobra_Lup schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:44:
[...]
Nee, ze blokken van de klant naar internet toe (dit om relay en andere spam zaken te voorkomen)
Typisch, eerste de beste klant waar ik naartoe inlog en mail wil versturen heeft er geen enkel probleem mee..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\Documents and Settings\Administrator>tracert www.tweakers.net

Tracing route to www.tweakers.net [213.239.154.35]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  firewall [10.10.1.241]
  2    <1 ms    <1 ms    <1 ms  10.0.0.138
  3     5 ms     5 ms     5 ms  195.190.250.x
  4     5 ms     5 ms     5 ms  iawxsrt-dc2-bb21a.wxs.nl [213.75.1.1]
  5     5 ms     5 ms     5 ms  iawxsrt-m6-bb14a.wxs.nl [213.75.1.34]
  6    20 ms    17 ms    17 ms  10ge6-3.e600-1.ams5.trueserver.nl [195.69.144.163]
  7     6 ms   151 ms   111 ms  www.tweakers.net [213.239.154.35]

Trace complete.

code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Documents and Settings\Administrator>telnet mail.tweakers.net 25

220 adonis.tweakers.net ESMTP Postfix
quit
221 Bye

Connection to host lost.
het MX record verwijst in eerste instantie naar de eigen mailserver en daarna met een lagere prio naar een bSMTP server van planet voor de Failback.
Dat klopt, voor de inkomende email (SMTP van inet -> klant).. Dat heeft niets met uitgaande mail te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door axis op 11-07-2005 14:55 ]

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Mijn antwoord hier op :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Microsoft Windows [Version 5.2.3790]
(C) Copyright 1985-2003 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Administrator>tracert www.tweakers.net

Tracing route to www.tweakers.net [213.239.154.35]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  SpeedTouch.lan [10.0.0.138]
  2     5 ms     5 ms     5 ms  195.190.249.6
  3     7 ms     6 ms     6 ms  213.75.1.165
  4    53 ms     7 ms     7 ms  iawxsrt-m6-bb14a.wxs.nl [213.75.1.178]
  5    11 ms    17 ms    18 ms  10ge6-3.e600-1.ams5.trueserver.nl [195.69.144.16
3]
  6     8 ms     8 ms     7 ms  www.tweakers.net [213.239.154.35]

Trace complete.

C:\Documents and Settings\Administrator>telnet mail.tweakers.net 25
Connecting To mail.tweakers.net...Could not open connection to the host, on port
 25: Connect failed

C:\Documents and Settings\Administrator>

Grappige is wel dat het bij deze klant eerst wel werkt en nadat de lijn is opgeheven en opnieuw aangevraagd niet meer. Lijkt er op dat Planet onderscheid heeft in oude en nieuwe accounts.

[ Voor 12% gewijzigd door Luppie op 11-07-2005 14:57 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

axis schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:40:
[...]

Nou, nee dus. :)
Wellicht als je zelf een nieuw modem hebt en deze door de 1e lijn laat provisionen, maar nadat mijn defecte SB5100e voor een SB4200 was vervangen behield ik wel mijn IP. :)

• axis
8)7 alsjemenou...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

axis: bij planet krijg je een vast IP-adres. niets semi-static. puur static. het wordt je wel toegewezen door een ppp server, maar dat verandert niet. Ja, het is technisch mogelijk. Het is ook technisch mogelijk dat je ISP je met een 'echt' (hard ingeklopt) IP adres een andere toewijst.

Je krijgt bij de oplevering van ADSL van planet een brief met daarin je IP-adres en de hostname die daar (forward-only) aan vast gehangen wordt. Dat is iets in de trant van accountnaam.speed.planet.nl.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Quote van de planet site :
Ontvangen met eigen MTA
Het IP-adres dat men bij ADSL krijgt is semi-permanent. Voor 'normaal' gebruik van internet is het niet relevant welk IP-adres iemand heeft. Het IP-adres is alleen belangrijk voor diegenen die servers draaien. Indien men als ADSL-gebruiker een eigen MTA voor het ontvangen van mail op 'thuisdomein.nl' gaat gebruiken, dan moet men het volgende doen:

In de manual van de mailserver opzoeken hoe maatregelen tegen spammen en open relays moeten worden genomen
De mailserver zodanig configureren dat hij mail voor thuisdomein.nl ook accepteert (zie betreffende man-pages)
In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 mailrelay.planet.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
Hierbij is 213.10.x.y het IP-adres van de ADSL-verbinding zoals die op internet is te zien. Je moet hier je eigen adres invullen (anders gaat de mail dus naar de eigenaar van dat adres)

• axis
CyBeR schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:34:
axis: bij planet krijg je een vast IP-adres. niets semi-static. puur static. het wordt je wel toegewezen door een ppp server, maar dat verandert niet. Ja, het is technisch mogelijk. Het is ook technisch mogelijk dat je ISP je met een 'echt' (hard ingeklopt) IP adres een andere toewijst.

Je krijgt bij de oplevering van ADSL van planet een brief met daarin je IP-adres en de hostname die daar (forward-only) aan vast gehangen wordt. Dat is iets in de trant van accountnaam.speed.planet.nl.
Ah, wist ik inderdaad niet.. maar vaag dat Planet dus schijnbaar per account bijhoudt wie wel traffic over poort 25 naar buiten mag sturen, en wie niet..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cobra_Lup schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:43:
Quote van de planet site :

[...]
Dat heet indekken.
axis schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:44:
[...]

Ah, wist ik inderdaad niet.. maar vaag dat Planet dus schijnbaar per account bijhoudt wie wel traffic over poort 25 naar buiten mag sturen, en wie niet..
Doen ze niet. Naar buiten mag namelijk gewoon. Naar binnen kunnen enkel hun eigen servers smtp accepteren doordat 't naar klanten toe gewoon gefilterd wordt.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

CyBeR schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:08:
Doen ze niet. Naar buiten mag namelijk gewoon. Naar binnen kunnen enkel hun eigen servers smtp accepteren doordat 't naar klanten toe gewoon gefilterd wordt.
Zie mijn eerdere geposte resultaat van een telnet naar de tweakers server, kan je zien dat naar buiten toe niet (meer) mag bij Planet.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cobra_Lup schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:13:
[...]

Zie mijn eerdere geposte resultaat van een telnet naar de tweakers server, kan je zien dat naar buiten toe niet (meer) mag bij Planet.
Interesting. Ik gebruik namelijk prima de smtp van m'n werk, gewoon op poort 25. naar t.net's mailservers gaat ook prima:

code:
1
2
3
4
5
despina:~ marco$ telnet mail.tweakers.net 25
Trying 213.239.154.11...
Connected to mail.tweakers.net.
Escape character is '^]'.
220 adonis.tweakers.net ESMTP Postfix

Hier ook een 'oude' dsl lijn trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 11-07-2005 19:04 ]

Pagina: 1