Toon posts:

Casema kabelinternet

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik internet via de kabel van Casema.
Het is een maxiabo met een snelheid van 500kbyte/s.
Maar het volgende probleem doet zich voor:
Ik haal niet meer dan 280kbyte/s zowel via het draadloosnetwerk(airportexpress)als via een rechtstreekse verbinding(utp).
Er is twee keer een monteur langs geweest die halen een snelheid van ±450kbyte/s met een laptop met windows XP erop.
Wie weet hier een antwoord op?

1.8 GHz PowerPC G5 (2x)
Systeem 10.4.1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je zowel direct met UTP als via Airport dezelfde snelheden haalt is ontvangst geen issue. Sluit je met je UTP direct aan op de modem of op een UTP uitgang van de Airport?

Als het via de Airport is, dan kan dat de bottleneck zijn - al lijkt het me vreemd dat het niet meer dan 2240Kbps haalt (netwerksnelheden worden altijd in (G/M/k)bits per seconde gemeten, niet in Byte - hou het dus duidelijk door de snelheden standaard te noteren. En als je al met Bytes moet werken, let op je hoofdlettergebruik, 1B=8b :o ).

Doe je dat niet, dan moet het in OS liggen. Aangezien het bijna een factor twee scheelt vraag ik me af of het iets met duplex modus te maken heeft. De meeste kabelmodems willen per se half duplex draaien, maar misschien heb jij er eentje die full-duplex werkt (niet overbodig om je merk+model modem te posten...). Zo ja, probeer dit eens in een terminal in te tikken:
code:
1
ifconfig en0 media 100baseTX mediaopt full-duplex

of als dat niet werkt juist andersom"
code:
1
ifconfig en0 media 100baseTX mediaopt half-duplex

Panther en Tiger proberen trouwens duplex modus te autodetecten, maar gaan per default naar full-duplex (eerdere OS X versies deden niet aan autodetectie, gingen standaard op half-dupelx)

Oslik blyat! Oslik!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

dion_b schreef op maandag 11 juli 2005 @ 00:38:
Zo ja, probeer dit eens in een terminal in te tikken:
code:
1
ifconfig en0 media 100baseTX mediaopt full-duplex

of als dat niet werkt juist andersom"
code:
1
ifconfig en0 media 100baseTX mediaopt half-duplex
Uhm, dit kan toch ook door naar systeemvoorkeuren tegaan, netwerk en dan naar ethernet.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Verwijderd

Hmm ik heb hier dus het zelfde verhaal, maar dan met @home, ik ga het morgen gelijk testen, heb hier nog 1 windows PC die haalt 600+Kb/sec me Apples iets vavn 250Kb/sec

Morgen gelijk even uitzoeken hoe dit nou kan, bedankt voor de tip hierboven.
Ik laat het ook even weten. :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 01:53:
Hmm ik heb hier dus het zelfde verhaal, maar dan met @home, ik ga het morgen gelijk testen, heb hier nog 1 windows PC die haalt 600+Kb/sec me Apples iets vavn 250Kb/sec

Morgen gelijk even uitzoeken hoe dit nou kan, bedankt voor de tip hierboven.
Ik laat het ook even weten. :)
@Home gebruikt iirc gewoon Com21 en EuroDOCSIS modems. Die moeten nadrukkelijk half-duplex gebruiken (met full-duplex krijg je iig bij de Motorola EuroDOCSIS geen IP-adres)

Dus daar zal het niet aan liggen.

Bij jou ook een Airport? Het is bekend dat niet alle routers goede throughpunt kunnen leveren (zo kan de populaire Draytek Vigor 2200E maar 6Mbps aan), maar 2.2Mbps is al laag, laat staan 250kbps - dat is ronduit rampzalig... ik zou bij dergelijke waardes allereerst aanraden je bekabeling na te kijken :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb airport, met een delink routertje er voor omdat het anders niet werkt :X er schijnt nu een mogelijkheid voor te zijn, maar nog geen tijd gehad omdat te testen.

Bekabeling was altijd al jaren goed :P intern haal ik normale snelheden voor een 100Mbps netwerk

Ik heb zon Motorola (surfboard 2200 uit mehoofd) modempje.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 20:17 . Reden: zo beter ;) ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:35:
Ik heb airport, met een delink routertje er voor omdat het anders niet werkt :X er schijnt nu een mogelijkheid voor te zijn, maar nog geen tijd gehad omdat te testen.

Bekabeling was altijd al jaren goed :P intern haal ik normale snelheden voor een 100mb netwerk

Ik heb zon Motorola modempje.
Met de Motorola kabelmodems die ik ken (WELKE HEB JIJ:? wees volledig...) moet je iig per se half duplex communiceren. Dus op vol duplex gooien gaat niet werken (en is het probleem ook niet).

Kun je ook alsjeblieft duidelijk en consequent zijn in je hoofdlettergebruik. Eerst schrijf je 250Kbps, Nu heb je het over 100mb - milibit :?

Dat zal wel Megabit moeten zijn. 1Mb=1000000000mb :o
Let op de hoofdletters!!!

We kunnen pas helpen als je het probleem duidelijk omschrijft...

Verder vermoed ik, ervan uitgaande dat je interne UTP netwerk succesvol op 100Mbps loopt, maar de Mac maar 250kbps haalt (dus 1/400 van je hoofdnetwerksnelheid) dat je twee routers (de Airport is ook gewoon een router) elkaar in de weg zitten, mogelijk door dubbele firewalls oid.

1e tip: je kunt gewoon een Airport aan de kabelmodem hangen. Als @Home via MAC-herkenning werkt, wel eerst MAC van de andere router erin proggen; werkt het via hostname, dan dat instellen. Waarschijnlijk scheelt dat al erg veel (de TS heeft ook problemen, maar haalt bijna 10x jouw snelheden), het is dan kwestie om te kijken of je boven de 2240kbps van de TS uitkomt

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik haal hier dus 250Kbps en mijn netwerk is dus 100Mbps :P sorry ;) wist niet dat je boos werdt :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:22:
Ik haal hier dus 250Kbps en mijn netwerk is dus 100Mbps :P sorry ;) wist niet dat je boos werdt :P
Ik word niet boos, maar dit is gewoon een veld waarin je 100% nauwkeurig moet zijn. Ik heb wel eens mensen gehoord die klaagden dat ze met hun 4Mb maar 470kB/s halen - terwijl 470kB/s mooi wel 3.7Mbps is, oftewel bijna het theoretische maximum van de verbinding...

Maar goed, jij hebt dus een 2Mb verbinding die op een 100Mb LAN aangesloten zit waar je over WiFi maar 250kb haalt (de 'k' van kilo schrijf je om een of andere reden met een kleine letter. Gelukkig valt die dan weer niet te verwarren met een andere), oftewel je haalt 1/8 van wat met de verbinding mogelijk moet zijn.

Wat haal je als je via UTP surft?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ben gebeld door helpdesk van casema moest een schone installatie uitvoeren.
kwam rond de 350KB/s uit. (Uitschieters)
Een uur verder zit ik weer rond de 250KB/s moet rond de 500KB/s zijn.
Volgens de helpdesk is 350KB/s acceptabel heb het er maar bij gelaten maar volgend jaar ben ik weg
als de snelheid niet anders wordt.
Heb 100 baseTX half duplex ingesteld en 100 base tx volledig duplex ingesteld
UTP kabel rechtstreeks aangesloten op mijn mac en een keer op mijn airportexpress niets helpt

Ben in bezit van Motorola kabelmodemsurfbord model SB5101E
Een AirportXpress.
1.8GHz PowerPC g5 (2x)
10.4.1

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:02:
[...]

Ik word niet boos, maar dit is gewoon een veld waarin je 100% nauwkeurig moet zijn. Ik heb wel eens mensen gehoord die klaagden dat ze met hun 4Mb maar 470kB/s halen - terwijl 470kB/s mooi wel 3.7Mbps is, oftewel bijna het theoretische maximum van de verbinding...

Maar goed, jij hebt dus een 2Mb verbinding die op een 100Mb LAN aangesloten zit waar je over WiFi maar 250kb haalt (de 'k' van kilo schrijf je om een of andere reden met een kleine letter. Gelukkig valt die dan weer niet te verwarren met een andere), oftewel je haalt 1/8 van wat met de verbinding mogelijk moet zijn.

Wat haal je als je via UTP surft?
;) oke ik haal die hoofd- en kleine letters wel eens door elkaar met deze dingen.
ik haal de zelfde snelheid ook op de Macs via het kabel netwerk, via het zelfde kabelnetwerk haal ik een veel snellere verbinding via een standaard windows PC.

250tot 300 kBps? zow?! of is het kb/sec ?! kom er niet meer uit nu :+

owja even wat specs.

@home Breedband (de snelste van @home op dit moment)

1 x
iMac G4 1.25Ghz via het UTP netwerk. OS versie 10.4.1
1x
PowerBook 1.33Ghz via Airport OS versie 10.4.1
1x
iBook 1.2Ghz via Airport OS versie 10.3.9
1x
Windows AMD PC via UTP XP ServicePack 0 :P

Ik ga het morgen nog even testen door alles bij langs telopen, maar ik heb hier echt honderden meters UTP liggen, nogal wat werk :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 23:05 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:02:
[...]

;) oke ik haal die hoofd- en kleine letters wel eens door elkaar met deze dingen.
ik haal de zelfde snelheid ook op de Macs via het kabel netwerk, via het zelfde kabelnetwerk haal ik een veel snellere verbinding via een standaard windows PC.

250tot 300 kBps? zow?! of is het kb/sec ?! kom er niet meer uit nu :+
Ja, dat kunnen wij je ook niet vertellen - 250kBps is namelijk exact 8 keer zoveel als 250kb/sec...
owja even wat specs.

@home Breedband (de snelste van @home op dit moment)
Welke snelheden zou je moeten kunnen halen?
1 x
iMac G4 1.25Ghz via het UTP netwerk. OS versie 10.4.1
1x
PowerBook 1.33Ghz via Airport OS versie 10.4.1
1x
iBook 1.2Ghz via Airport OS versie 10.3.9
1x
Windows AMD PC via UTP XP ServicePack 0 :P

Ik ga het morgen nog even testen door alles bij langs telopen, maar ik heb hier echt honderden meters UTP liggen, nogal wat werk :P
Controleer ook voor de grap de pingtijden, of die voor PC's lager zijn dan voor de Macs, verder of niet toevallig bij de PCs wel een WWW-proxy ingesteld staat en bij de Macs niet oid...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1