Toon posts:

[XP] Windows blijft rebooten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Holla!

Kenissen van mij hebben een oude pc staan, waar altijd fijn windows xp sp1 op heeft gedraaid. Nu kreeg ik een telefoontje dat hij de laatste tijd vroeg of hij in veilige modus, normale modus, of laatste goede instellingen wou booten. Na een druk op enter bootte hij vrolijk door en was er niks aan de hand. Nu wil het volgende gebeuren.

Na de keuze Normale modus ( en bij alle moda ik heb ze allemaal getest ) reboot de pc weer en komt dezelfde vraag weer. Hij blijft in deze loop zitten en ik krijg hem niet fatsoenlijk opgestart.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- 3 Verschillende windows erop gezet ( sp2, sp1 en 2k, die elders wel werken ) : soms kom ik er door, soms niet, soms werkt het 10 keer achter elkaar goed, en de andere keer blijft hij weer in de loop hangen.
- Andere HD erin. Ik dacht misschien dat het aan de bootsector van de HD lag maar met een andere HD bleek het probleem aan te houden.

Het betreft een

Windows XP SP2 Professional
MOBO Biostar M7VKA
AMD 1000 Mhz
Nvidia TNT 2
20 Gig HD
128MB Ram
350W voeding
Er hangt nog wat meuk aan: netwerkkaart, tobo, muis, usb controllers enz.

Ik zou niet weten waar het aan kan liggen. De pc heeft al een brakke HD gehad die is vervangen en als hij eenmaal op is gestart doet hij het naar behoren ( geen vasthangers ed. ) en wordt alleen nog gebruikt voor tiepwerk en een beetje internetten. Het kan zijn dat t ding aan t einde van zijn latijn is. Toch vind ik het raar dat hij bij een normale boot het wel gewoon doet. Er is IETS kapot, ik ga er van uit dat het hardware is, maar de vraag is: wat ?

Alvast bedankt voor de reply´s :Y)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:43

Sjaak_Afhaak

Bleh!

doe eens een geheugentest (http://www.memtest.org)
mijn ervaring is dat bij oudere computers vaak het geheugen aan het einde van z'n latijn is.
Je kunt eens checken of de temperatuur van de processor goed is, etc.
Bovendien kun je nagaan of de voeding nog wel OK is. Check je voltlijnen dus..

succes ermee

Hier staat tekst

Verwijderd

Het kan ook een rotte driver zijn. Als windows crashed (blue screen) gaat hij standaard rebooten (standaard instelling). Blijft de driver rot, dan heb je een loop. Veilige modus, standaard rebooten uitzetten en dan kijken naar de melding van het blue screen.

Verwijderd

Ik pas je titel nog even aan volgens Windows Operating Systems - Policy

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 20:57:
Het kan ook een rotte driver zijn. Als windows crashed (blue screen) gaat hij standaard rebooten (standaard instelling). Blijft de driver rot, dan heb je een loop. Veilige modus, standaard rebooten uitzetten en dan kijken naar de melding van het blue screen.
Het probleem is dat er geen BSOD komt. Hij geeft geen errors maar reboot gewoon.

Het gaat zo:

Clean install
Boot
Systeem informatie
Keuze van boot ( normaal, safe mode, laatste goede instellingen enz. )
Reboot

en dan weer van voor af aan. Normalergewijs boot hij na de keuze gewoon door, maar nu reboot hij dus.

Ik check mn temp en voltages ff met MBM ik laat zo wat weten. Memtest kan ik eventueel laten draaien maar dat gaat weer een nachtje kosten ben ik bang :)
K was t vergeten sorry, en bedankt :)

Edit: Ik heb de temp en de voltages gechecked. De temp staat redelijk hoog op het moment ( 57 graden bij 0% cpu belasting ) maar ik ga er van uit dat die sensor gewoon kaduuk is, de casesensor staat op 26 graden. De voltages zijn allemaal binnen perken en slaan niet extreem uit. Allemaal stabiel. Ik kan memtest vanavond pas laten draaien. ( temp en voltages zowel gechecked met mbm en in de bios en ze zijn gelijk aan elkaar. )

De eerste memtests hebben 0 errors opgeleverd :/

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een klein schopje.

Ik heb memtest tot vanmiddag laten draaien en hij heeft geen errors gevonden. Het probleem bleef ook vandaag weer voorkomen. Ik zit een beetje door mijn optie's heen. Kennis van mij is al aan het kijken voor een nieuwe pc onder het motto: die moest er toch komen. Toch vraag ik me af waar het aan kan liggen. Het is niet meer echt een vorm van noodzaak maar meer een vorm van nieuwschierigheid.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-03 13:31
Probeer eens op te starten met alleen de essentiele onderdelen van de PC. Zo sluit je al een aantal apparaten uit die het probleem kunnen veroorzaken :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Aangezien SP2 erop staat!

Start met F8 (safe mode, etc.) en kies de (nieuwe, sp2) optie om niet te herstarten bij crash...
Wat is de foutcode (stop error) die je krijgt?

StopCode, post = Solution!

PS: Het eerste om te doen bij XP (zonder SP2) is de optie uitzetten... Standaard is crash reboot en je komt dus nooit achter de stop code (te vinden bij sys. prop., tab advanced)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 22:58 ]

• Banshee
  • Laatst online: 31-12-2025
Mmmm heb het zelfde bord gehad hiervoor. Deed het prima, maar toen kreeg ik hetzelfde als jij nu hebt.

Andere schijven geprobeerd, zelfde verhaal.
Pas later kwam ik erachter dat de IDE controller niet lekker was.

Schijven gingen steeds gekker doen, tikken klakken, hercalibreren, ze gingen ''huppen'' (spin/stop/spin/stop) en dat steeds weer achter elkaar.

HD's op andere machine was geen probleem, deden het gewoon, hoewel er even later eentje zijn laatste adem uitblies helaas
Ben een beetje bang dat jij dat nu ook hebt.

Misschien kan je er wat mee, en anders veel plezier, er zullen toch nog wel wat tweakertjes hier zijn die je ook zouden kunnen helpen :D

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:13:
Mmmm heb het zelfde bord gehad hiervoor. Deed het prima, maar toen kreeg ik hetzelfde als jij nu hebt.

Andere schijven geprobeerd, zelfde verhaal.
Pas later kwam ik erachter dat de IDE controller niet lekker was.

Schijven gingen steeds gekker doen, tikken klakken, hercalibreren, ze gingen ''huppen'' (spin/stop/spin/stop) en dat steeds weer achter elkaar.

HD's op andere machine was geen probleem, deden het gewoon, hoewel er even later eentje zijn laatste adem uitblies helaas
Ben een beetje bang dat jij dat nu ook hebt.

Misschien kan je er wat mee, en anders veel plezier, er zullen toch nog wel wat tweakertjes hier zijn die je ook zouden kunnen helpen :D
Dus met een ander mobo zou het opgelost zijn ? Of is die IDE Controller te vervangen ( ik ben niet ZO into hardware :) ) Want zoals jij het beschrijft klopt het precies. HD's liggen onregelmatige geluiden te produceren, terwijl ze in andere pc's het wel zonder probleem doen. Ook heeft 1 HD het begeven en die was totaal niet meer bootable ( hij kan wel als gegevens hd dienen alhoewel ik dat ook niet helemaal meer vertrouw :) )

• Morax
De IDE-controller zit geïntegreerd in het moederbord. Een nieuwe IDE Controller houd dus automatisch in dat je een nieuw moeder bord moet kopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Morax schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:19:
De IDE-controller zit geïntegreerd in het moederbord. Een nieuwe IDE Controller houd dus automatisch in dat je een nieuw moeder bord moet kopen :)
Dan komt er dus een nieuwe pc en mag ik het oude gepeupel eruit slopen O+

20 Gig HD kopen iemand ? :')

• Morax

• DatraxZ
  • Laatst online: 19:55

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Dat had ik ook eergisteren in mijn testbak.
Veilige modus geen probleem. Normale modus bleef ie ook in een loop zitten van opstart->reset->opstart).
De oplossing bleek simpelweg het vervangen van de IDE kabel (van een rotte 40 naar een goeie 80 aderige).
Misschien helpt het ook in jouw geval.

Verwijderd

Topicstarter
DatraxZ schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:10:
Dat had ik ook eergisteren in mijn testbak.
Veilige modus geen probleem. Normale modus bleef ie ook in een loop zitten van opstart->reset->opstart).
De oplossing bleek simpelweg het vervangen van de IDE kabel (van een rotte 40 naar een goeie 80 aderige).
Misschien helpt het ook in jouw geval.
Ik zal het testen! Bedankt voor de tip.

Verwijderd

Heb je het bestand NTDETECT.COM nog wel op je c:\ staan?

als je die kwijt bent dan blijft die rebooten

Verwijderd

Er treed een stop code op, vandaar de reboot?!

Start eens op met F8 en kies dat hij niet moet rebooten bij systeemfouten...
Welke stop code krijg je dan?
Pagina: 1