[MONO] Winforms of GTK#

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 16:04
Ik zit met een probleempje. Ik wil eigenlijk een mono - winforms applicatie maken. Aangezien ik redelijk ervaren ben in het schrijven van winforms apps met het gewone .net framework en visual studio.

Nu zit ik al tijden te prutsen om Mono goed werkend te krijgen. Eigenlijk al een jaar met tussenpozen. Kreeg het onder Suse (voor de overname) neit aan de praat, onder Mandrake niet, onder Debian ook niet, en nu onder Ubuntu lukt het me ook niet.

Ik heb nu eigenlijk alles werkend, console c# apps lukken me ook wel. Maar als ik een winforms app probeer te draaien krijg ik een error.
Unhandled Exception: System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Drawing.GDIPlus ---> System.DllNotFoundException: gdiplus.dll
in (wrapper managed-to-native) System.Drawing.GDIPlus:GdiplusStartup (ulong&,System.Drawing.GdiplusStartupInput&,System.Drawing.GdiplusStartupOutput&)
in <0x000bb> System.Drawing.GDIPlus:.cctor ()--- End of inner exception stack trace ---

in <0x00000> <unknown method>
in <0x0004d> System.Drawing.SolidBrush:.ctor (Color color)
in (wrapper remoting-invoke-with-check) System.Drawing.SolidBrush:.ctor (System.Drawing.Color)
in <0x0004b> GdiExample:Main ()
Zoals behandeld op de mono wiki
http://www.mono-project.com/DllNotFoundException

Ik heb daar de instructie's gevolgd maar het helpt me niks verder. Hij staat wel in mn ldconfig.

Ik heb nu dus even "verder gekeken". En even getest, en GTK# gaat wel prima. Nu vraag ik me af, wat nou de beste keus is in het algemeen, de winforms oplossing of de gtk# manier, qua prestaties onder linux en windows. Als iemand een oplossing heeft voor mijn winforms probleem zou dat ook bijzonder mooi zijn. Jammer genoeg zijn er nog geen stabiele ubuntu packages voor mono. De Debian pakketten werken niet (c compiler is niet 2.12, maar 2.12-ubuntu :P) en de Ubuntu pakketten geven geen oplossing.

Voorlopig is dit nog voor prive, maar ik moet volgend jaar (samen met iemand anders) waarschijnlijk ook een aantal windows programma's porten/herschrijven, en dan zal ik ook met dit soort dingen te maken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Heb je libgdiplus en Cairo wel geinstalleerd? Zie ook http://www.go-mono.com/winforms.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Ja.. Alles is wel aanwezig. Ook Cairo, de DLL bestaat gewoon, maar hij weigert toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopst
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
the type initializer for System.Drawing.GDIPlus ---> System.DllNotFoundException: gdiplus.dll
toch zegtie dat ie um nie kan vinde

staat ie ook in het goede pad ?
heeft de runtime rechten om die file te lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
joopst schreef op zondag 10 juli 2005 @ 20:43:
[...]

toch zegtie dat ie um nie kan vinde
op het forum kan je ook 'gewoon' Nederlands typen, ipv zo'n msn-taal.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Ik heb het ook al even als root getest. Rechten zijn dus het probleem niet.

Na het log level op debug gezet te hebben:
Mono-INFO: DllImport attempting to load: 'gdiplus.dll'.
Mono-INFO: DllImport loading location: 'libgdiplus.dll.so'.
Mono-INFO: DllImport error loading library: 'libgdiplus.dll.so: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading library: './libgdiplus.dll.so'.
Mono-INFO: DllImport error loading library './libgdiplus.dll.so: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading: 'gdiplus.dll'.
Mono-INFO: DllImport error loading library 'gdiplus.dll: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading location: 'libgdiplus.so'.
Mono-INFO: DllImport error loading library: 'libtiff.so.3: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading library: './libgdiplus.so'.
Mono-INFO: DllImport error loading library './libgdiplus.so: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading: 'gdiplus'.
Mono-INFO: DllImport error loading library 'gdiplus.so: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading location: 'libgdiplus.dll'.
Mono-INFO: DllImport error loading library: 'libgdiplus.dll: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading library: './libgdiplus.dll'.
Mono-INFO: DllImport error loading library './libgdiplus.dll: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Mono-INFO: DllImport loading: 'libgdiplus.dll'.
Mono-INFO: DllImport error loading library 'libgdiplus.dll: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
toon volledige bericht
Maar GTK# is een mindere optie? Hoeveel moeite is dat eigenlijk om onder windows te laten draaien. De applicatie's die ik volgend jaar moet schrijven zouden in het ideale geval crossplatform moeten worden, scheelt een stuk werk, aangezien er dus al een windows versie van die apps bestaat.(die zijn nu in delphi geschreven overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
WAAAANZINNIG wazig.. en daar ben je dan een jaar mee bezig.
Kom net van mn bed af, kijk of er al reactie's zijn. Zie het volgende in mn eigen post:
Mono-INFO: DllImport error loading library: 'libtiff.so.3: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map'.
Nou heb ik dus wel libtiff 4, maar niet libtiff 3.

libtiff 3 even ge apt-get en hij werkt. Ik zal het melden bij de mensen van mono want dat is dan gewoon een bug in de installer lijkt me.
Pagina: 1