[Excel] 2 werkbladen, toch absolute verwijzingen

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb een excel sheet met 2 werkbladen, 1e werkblad is voor de gebruiker om in te vullen. 2e werkblad is een hulpwerkblad die kijkt hoe alles gevuld is in werkblad 1, is dit juist dan komt er in kolom Werkblad2!AV een controlegetal te staan wat ook in werkblad1!F overgenomen moet worden.

Het probleem is nu dat als ik werkblad 1 sorteer werkblad 2 de oude volgorde blijft aanhouden ( dit is niet zo'n probleem ) en dat er in werkblad 1 de verwijzing verkeerd staat.

Vb. In werkblad 1 heb ik op rij 400 een aantal gegevens staan. In werkblad 2 reken ik op dit moment ook op rij 400 een controlegetal uit voor rij 400 op werkblad 1. Dit controlegetal in kolom F neem ik op werkblad 1 over van werkblad2 door de formule : =Werkblad2!AV400.
Nu heb ik op werkblad 1 op rij 400 de volgende situatie
Kolom AKolom BKolom CKolom DKolom EKolom F
NaamIngevoerd gegeven 1Ingevoerd gegeven 2Ingevoerd gegeven 3Ingevoerd gegeven 4Controlegetal ( = Werkblad2!AV400)

Nu ga ik werkblad 1 sorteren op kolom B, nu verandert rij 400 naar rij 2. Werkblad 2 rekent braaf uit wat het controlegetal voor rij 2 moet zijn, maar ik rij 2 op werkblad 1 in kolom staat op dit moment nog steeds =Werkblad2!AV400 ipv =Werkblad2!AV2, waardoor er dus een verkeerd controlegetal komt te staan, waardoor de voorwaardelijke opmaak de mist in gaat, waardoor het gewoon een zooitje wordt.

Werkblad 2 rij 1 ( en volgende ) is als volgt opgebouwd :
Kolom A : als(isleeg(werkblad1!A1;0;1)
Kolom B t/m AV : als (A1=0;formule;"")

Werkblad 2 werkt dus onafhankelijk van werkblad 1.
Hoe krijg ik het nou voor mekaar dat ik in werkblad 1 de waarde van werkblad 2 van de huidige rij krijg??? Constructies met verticaal zoeken etc vallen in 1e instantie af, omdat dit te lang duurt, het gaat om een werkblad met 45.000 rijen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gomez12 op 10-07-2005 19:23 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

't wordt saai ;) maar ook dit kun je oplossen met indirect, bv:
=indirect ("werkblad2!AV" & rij()) of
=INDIRECT(ADRES(RIJ();48;1;1;"werblad2"))

overigens kun je je afvragen of je niet beter de kolommen (verborgen) in het werkblad zelf kunt opnemen of voor de berekening van het controlegetal een UDF kunt gebruiken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Niesje schreef op maandag 11 juli 2005 @ 00:05:
't wordt saai ;) maar ook dit kun je oplossen met indirect, bv:
=indirect ("werkblad2!AV" & rij()) of
=INDIRECT(ADRES(RIJ();48;1;1;"werblad2"))

overigens kun je je afvragen of je niet beter de kolommen (verborgen) in het werkblad zelf kunt opnemen of voor de berekening van het controlegetal een UDF kunt gebruiken.
Verborgen zelf in het werkblad is onhandig in verband met copy/paste. En UDF is teveel moeite ( dit was laatste poging anders werd het een fullblown dbase application , omdat het totale excell bestand ondertussen al 15 "nuttige" werkbladen bevat en al 2 hulpwerkbladen ( lastig he die kolommen maxima :) ) )
Maar ga eens kijken of indirect hier goed en snel werkt. .* Gomez12 kent indirect alleen als functie binnen 1 werkblad en wist niet dat dit ook meerdere werkbladen kon beslaan.