Toon posts:

[9800Pro] +5V toevoer zwart geblakerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
BAM..! Blauw scherm tijdens BF2. "Pff ik moet weer nodig windows opnieuw installeren." Dacht ik. Dus ik PC weer opnieuw opstarten.

Krijg ik die standaard melding van ATI "voeding kabel niet goed aangesloten, raadpleeg handleiding." Ach kreeg ik ook wel vaker, zal wel liggen omdat ik mijn 9800pro rag is. :P Zalman voeding uit/aan werkte altijd wel. Maar nu niet. Dus kast open. En zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo3104/9800pro/a.JPG Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo3104/9800pro/b.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo3104/9800pro/c.JPG Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo3104/9800pro/d.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo3104/9800pro/e.JPG

Dit is mijn theorie:
slecht contact. > Hoge weestand > Temp. stijging > Oxidatie (oa. zwart blaken) > Nog hogere weerstand > enz.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Enige tips.

Mijn PC staat nu wel aan. Maar natuurlijk een ander stekkertje van de voeding op geprikt. Want met die oude deed ie het niet meer. ;)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb zelf een Sapphire 9800 Pro, en ik heb veel topics gezien met "bugs" maar dit heb ik echt nog nooit gezien! Ik vind het wel knap dat de graka het nog doet!

Mischien een aantal redenen.

1. Brakke voeding
2. Overvoltage of te weinig
3. Warme case, (wat me niet lijkt met WC)
4. Te verre OC (wat me ook niet lijkt)
5. Wat ook kan is dat er te veel stroom op het lichtnet heeft gestaan heel even.

Grtz fixer

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54

Orac

Ik mis je papa.

Inderdaad, slecht contact, overslag in de connector.

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op zondag 10 juli 2005 @ 18:42:
1. Brakke voeding
2. Overvoltage of te weinig
3. Warme case, (wat me niet lijkt met WC)
4. Te verre OC (wat me ook niet lijkt)
5. Wat ook kan is dat er te veel stroom op het lichtnet heeft gestaan heel even.
Volgens mij heeft het niets te maken met 1 van deze 5 puntjes, maar gewoon met een slecht contact...

1. Te veel of te weinig voltage kan geen oorzaak zijn dat de molexconnector zwart geblakkerd wordt. Voeding kan er wel door kapot gaan, maar dan zullen de IC's kapot gaan, niet de molexconnector. Te weinig stroom kunnen leveren van de voeding kan uiteraard ook niet de oorzaak zijn...
2. zie puntje 1
3. Kan geen invloed hebben op dit fenomeen
4. Dit zou theoretisch kunnen, mits de kaart dan meer stroom trekt, maar in praktijk is dit onmogelijk bij een goed contact, de kaart is zo voorzien dat die nooit meer stroom gaat trekken dan een connector kan leveren, zelfs niet in OC.
5. Spanning bedoel je dan? In dat geval hetzelfde als puntje 1 en 2 ...

Volgens mij dus een slecht contact, gebruik deze molexconnector niet meer, en zorg ervoor dat de voedingsaansluiting op de kaart zelf volledig is propergemaakt. Eventuele koolstofrestanten of sporen van zwartgeblakerdheid, zorgen voor een kettingreactie (zoals door de TS geopperd) waardoor dit weer kan voorvallen.

Verwijderd

Gewoon slecht contact geweest, niks aan de hand, wel brand gevaarlijk :'( ik heb dit zelf eens mee gemaakt met een ATX stekker ook een pen weg gebrand.

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 15:01

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Heb ook een Sapphire 9800Pro en exact hetzelfde meegemaakt.
Bij mij kreeg ik opeens ook dat scherm van kabel niet aangesloten. Na wat wrikken aan de kabel liep die wel weer (wat dus duidelijk duide op slecht contact)

Heb toen een andere Molex eraangeknoopt en tot op heden geen last meer gehad.

Heb wel even alles goed schoongemaakt alvorens opnieuw aan te sluiten.

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

Topicstarter
Oke oorzaak hebben we dus. Maar hoe kunnen we het voorkomen? :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 23:48:
Oke oorzaak hebben we dus. Maar hoe kunnen we het voorkomen? :)
Misschien dat betere molexen helpen ?
Als ik hier de reacties zo lees m.b.t. slechte contacten

Veel T-Splitters hebben die pinnetjes nogal gammel, een goede molex met de pinnen stevig zou waarschijnlijk voor minder problemen zorgen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Thandor schreef op maandag 11 juli 2005 @ 00:00:
[...]

Misschien dat betere molexen helpen ?
Als ik hier de reacties zo lees m.b.t. slechte contacten

Veel T-Splitters hebben die pinnetjes nogal gammel, een goede molex met de pinnen stevig zou waarschijnlijk voor minder problemen zorgen :)
Klopt, en voor de graka dus nooit Splitters gebruiken (meestal is de grafische kaart een van de duurdere onderdelen in een systeem).
Gebruik dan T-Splitters voor je ccfl invertors ofzo.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb ook een 9800 pro, echter zat in die van mij bij aankomst al een splitkabel aan de kaart vast, dus ik hoefde hem zelf er niet in te doen, hij zat er al in ;) Dus ik neem aan dat die van mij wel veilig is >:)

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

[rml][ 9800 Pro] Kapot aan het gaan?[/rml]

Same here,... gelukkig kon ik gewoon een nieuwe kabel aansluiten en toen deed hij het weer..

Oorzaak ? Te lang te veel overklokt (460/370 ipv 378/333)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• MartHo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb ook precies hetzelfde gehad met mijn 9800pro. Van de connector was de +5 doorgebrand, ik had een enhance 400 watt, waarvan ik de kabels gesleeved heb, misschien dat er toen iets verkeerd is gegaan. Anyway, ik had gewoon een andere molex er in gedaan en de doorgebrande niet meer gebruikt.

Kaart was wel geflashed en liep op 450 / 390, gecooled met ati silencer 1 + ram sinks, misschien dat dat ook nog van invloed was...

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik denk toch dat het niet aan het overclocken ligt, maar aan de aansluiting. En ik denk als jullie hetzelfde hadden het daar ook aan lag ipv flash/overclocking.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Ja klopt littleTeun.

Als je het écht veilig wil doen soldeer dan die molex connector er gewoon af (en haal ook gewoon die molex van de voedingskabel af) en soldeer de draden rechstreeks op de contactpunten van de kaart.
Dan heb je nergens last meer van.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
El Snorro schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:59:
Ja klopt littleTeun.

Als je het écht veilig wil doen soldeer dan die molex connector er gewoon af (en haal ook gewoon die molex van de voedingskabel af) en soldeer de draden rechstreeks op de contactpunten van de kaart.
Dan heb je nergens last meer van.
juist! :o
Maar wel een beetje lastig met al die slangen en draden vast aan de 9800.
Ik denk als ik weer problemen krijg dat ik eerst met een tang de vrouwtjes smaller ga maken en/of de mannetjes breder van de molex stekkers.

Verwijderd

niet vrouwtjes smaller maken dan worden ze ovaal en heb je nog minder contact. is je videokaart de laatste in de rij van de molex draad?

Verwijderd

Normaal gezien heeft een Y-splitter of het feit dat de grafisch kaart op het einde van de molexconnector draad zit er niks mee te maken hoor.

Een Y-splitter is alleen "gevaarlijk" als de onderdelen die zijn aangesloten op deze splitter meer stroom trekken, dan de connector of de kabel zelf aankunnen. Maar hier is dit zeker het probleem niet geweest, mits de molexconnector aan de grafische kaart zelf geblakerd was, en niet het enkele uiteinde van de Y-splitter (dus de connector van de splitter die je op de voeding aansluit)...
Ik blijf erbij dat het gewoon een toevallig slecht contact is, wat er aan te doen:
-zien dat je demolexconnector heel stevig inplugt
-uitgebreid testen met overklok en gamen, en ondertussen connector in het oog houden
-nakijken op de geringste koolstofaanslag of andere vuiligheid
-indien je de mogelijkheid hebt, connectoren gebruiken die verguld zijn of met een ander laagje metaal bedekt zijn waar koolstofvorming niet zo snel voorkomt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:14:
niet vrouwtjes smaller maken dan worden ze ovaal en heb je nog minder contact. is je videokaart de laatste in de rij van de molex draad?
Dat was hij wel. Maar ik weet niet of dat uitmaakt.
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:39:
Normaal gezien heeft een Y-splitter of het feit dat de grafisch kaart op het einde van de molexconnector draad zit er niks mee te maken hoor.

Een Y-splitter is alleen "gevaarlijk" als de onderdelen die zijn aangesloten op deze splitter meer stroom trekken, dan de connector of de kabel zelf aankunnen. Maar hier is dit zeker het probleem niet geweest, mits de molexconnector aan de grafische kaart zelf geblakerd was, en niet het enkele uiteinde van de Y-splitter (dus de connector van de splitter die je op de voeding aansluit)...
Ik blijf erbij dat het gewoon een toevallig slecht contact is, wat er aan te doen:
-zien dat je demolexconnector heel stevig inplugt
-uitgebreid testen met overklok en gamen, en ondertussen connector in het oog houden
-nakijken op de geringste koolstofaanslag of andere vuiligheid
-indien je de mogelijkheid hebt, connectoren gebruiken die verguld zijn of met een ander laagje metaal bedekt zijn waar koolstofvorming niet zo snel voorkomt
Ik zal morgen misschien eens kijken hoe het staat met het koolstofgehalte. :9 Maar wat vervelend is, is dat het al bij de videokaart zit. Hoe kan ik dit het best schoonmaken?

Maar nog geen vastlopers gehad. Maar dat zegt niet veel. Hiervoor kreeg ik soms weken geen vastloper. :Z

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 17:24
Ik heb hier ook nog maar 2 x last van gehad :X Mijn 9700 heb ik laten solderen :P (nu weer kapot omdat de fan van de koeler er mee is gekapt :\) en me 9800 pro is omgeruild door me leverancier 8) Ik gebruikte de bijgeleverde verlengkabel en verschillende voedingen...
Pagina: 1