[Plasma TV] Samsung PS-37S4A

Pagina: 1
Acties:

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:22
Binnenkort gaat mijn 15 jaar oude CRT tv de deur uit en ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe tv.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een plasma tv het beste voor mij is. Ik wil 37" en dat is in LCD versie niet te betalen en bovendien vond ik plasma erg mooi. Een nieuwe crt valt af want die zijn veel te groot en een beamer vind ik te onhandig.

Ok voorzover dus de keuze voor een plasma. Nu lees ik overal dat het belangrijk is een goede plasma van een gerenomeerd merk te nemen omdat die de laatste generatie schermen gebruiken.

In een winkel kwam ik de volgende 37" plasma tegen voor ongeveer €2000 (mijn budget):

Samsung PS-37S4A

Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/nl/products/tv/plasmatv/images/ps37s4a_m.jpg

HDTV ready (Digitaal (HDMI-HDCP/DVI-compatible))
Resolutie: 1024*1024
Luninantie: 1000 cd/m2
Kijkhoek: 175
Dynamic contrast: 1000:1
High Definition (Alis) paneel

Wat mij aanspreekt is de hoge resolutie en het feit dat ie HDTV ready is. Dit is een van de weinige schermen met een hoge resolutie en HDTV voorbereiding in deze prijscategorie.

Aangezien ik nergens een goede review van dit model kan vinden heb ik nog wel een aantal vragen.

- Is de contrast verhouding goed genoeg? Ik zie een enorme range tussen de verschillende plasma tv's, tussen de 500:1 en 3000:1.
- Is Samsung op plasma gebied een betrouwbare speler? Ik lees overal dat Panasonic en Pioneer kwalitatief de beste zijn maar de tv's die zij aanbieden met deze spec's zijn een paar honderd euro duurder.
- Welke generatie plasma scherm is dit? Panasonic zit geloof ik al in de 8e generatie.
- Is 'HDTV ready' feature het eigenlijk waard om in de keuze te laten meewegen?

Ik ga deze tv zowiezo nog even goed bekijken in de winkel want toen ik hem zag was ie qua kleur enorm ruk afgesteld. Maar zijn er nog goede alternatieve voor de tv en is dit een beetje een goede prijs/kwaliteit verhouding?

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00

-d-

Over HDTV ready : Ik zal zeker (helemaal bij een tv van ~2000 euro) er op letten dat 'ie HDTV ready is. Dit jaar komt de xbox 360 al met HDTV support, en binnen een redelijk korte termijn komen ook de HDDVD's/blueray uit. Aangezien je toch wel lang vooruit wil met zo'n TV zal ik zeker rekening houden met HDTV support.

Verwijderd

Dat is een alis panel, moet je maar even googlen, eigenlijk een resolutie van 1024x512x2, maar dat terzijde. Zal verder een prima scherm zijn, maar inderdaad, wellicht een panasonic of pioneer als je even wacht totdat de prijzen nog verder zijn gedaald?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-04 23:07

Nik

-d- schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:48:
Over HDTV ready : Ik zal zeker (helemaal bij een tv van ~2000 euro) er op letten dat 'ie HDTV ready is. Dit jaar komt de xbox 360 al met HDTV support, en binnen een redelijk korte termijn komen ook de HDDVD's/blueray uit. Aangezien je toch wel lang vooruit wil met zo'n TV zal ik zeker rekening houden met HDTV support.
Net als dat breedbeeld zo snel ingevoerd wordt? Sorry maar dit soort ontwikkelingen gaan traag. Oké, die Xbox is een feit, maar HDDVD / Blueray gaat lang duren. Mensen hebben nu eenmaal al DVD, en dat voldoet voor 80% van de kijkbuismensen. 10% doet het nog met VHS, en die overige 10% wil meer (dus HDTV). Dit zijn verzonnen getallen btw, dus ik heb geen bron. Feit is gewoon dat veel mensen hun DVD spelert niet in willen ruilen voor een nieuw formaat. Hier gaan jaren overheen. Dus voor het breed beschikbaar komt, moet je nog even wachten :) Toch ik het HD Ready kopen geen slecht idee, ben je iig al voorbereid ;)

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00

-d-

proller schreef op zondag 10 juli 2005 @ 17:39:
[...]

Net als dat breedbeeld zo snel ingevoerd wordt? Sorry maar dit soort ontwikkelingen gaan traag. Oké, die Xbox is een feit, maar HDDVD / Blueray gaat lang duren. Mensen hebben nu eenmaal al DVD, en dat voldoet voor 80% van de kijkbuismensen. 10% doet het nog met VHS, en die overige 10% wil meer (dus HDTV). Dit zijn verzonnen getallen btw, dus ik heb geen bron. Feit is gewoon dat veel mensen hun DVD spelert niet in willen ruilen voor een nieuw formaat. Hier gaan jaren overheen. Dus voor het breed beschikbaar komt, moet je nog even wachten :) Toch ik het HD Ready kopen geen slecht idee, ben je iig al voorbereid ;)
Vanaf het DVD-tijdperk zijn vrijwel alle films in breedbeeld op DVD. Dus je kan al jaren plezier hebben van je breedbeeld. Let op ; ik heb het hier dus niet over TV uitzendingen. Aangezien bijna alles nog 4:3 is (in tegenstelling tot bv UK & Belgie), denk ik dat het nog lang duurt voordat we hier ooit HD uitzendingen gaan krijgen.

Ik zeg ook niet dat je morgen Blueray schijfjes kan kopen, maar over bv anderhalf jaar zullen de eerste films wel te krijgen zijn. Dan is het nog maar de vraag of je al zo vroeg een speler d'r voor gaat kopen. Ik in ieder geval wel, want HD demofilms zien er erg mooi uit...

Ik weet niet om de hoeveel tijd je een tv koopt, maar een tv van zo'n bedrag wil ik niet na een paar jaar weer inruilen voor een andere... ;)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-04 23:07

Nik

-d- schreef op zondag 10 juli 2005 @ 17:44:
[...]

Vanaf het DVD-tijdperk zijn vrijwel alle films in breedbeeld op DVD. Dus je kan al jaren plezier hebben van je breedbeeld. Let op ; ik heb het hier dus niet over TV uitzendingen. Aangezien bijna alles nog 4:3 is (in tegenstelling tot bv UK & Belgie), denk ik dat het nog lang duurt voordat we hier ooit HD uitzendingen gaan krijgen.

Ik zeg ook niet dat je morgen Blueray schijfjes kan kopen, maar over bv anderhalf jaar zullen de eerste films wel te krijgen zijn. Dan is het nog maar de vraag of je al zo vroeg een speler d'r voor gaat kopen. Ik in ieder geval wel, want HD demofilms zien er erg mooi uit...

Ik weet niet om de hoeveel tijd je een tv koopt, maar een tv van zo'n bedrag wil ik niet na een paar jaar weer inruilen voor een andere... ;)
Ik stream de boel tegen die tijd via m'n Media Center @ HDTV+ resoluties _/-\o_

Verwijderd

Zoals ik ook in dit topic heb geschreven, ik heb een LG 42PX4RV met een contrast 10000:1 (!!!) en ook HD compatible. Dit is een beest van een scherm en ook onder de 2000 ;)

Er worden erg misleidende termen gebruikt; hij kan het beeld laten zien en zal het moeten downscalen, je moet je ook afvragen of dat wel goed gaat naar 1024x1024, daar liggen ook wat issues.

• Polster
Ok dat HDTV verhaal is natuurlijk allemaal in de toekomst kijken. Maar ik verwacht toch wel dat over een aantal jaren blue-ray en hdtv via digitale aansluiting toch wel normaal gaat worden. En ik neem aanl dat de tv meerdere jaren meegaat. :)

Als HDTV realiteit gaat worden is het hebben van een zo'n hoog mogelijke resolutie toch altijd beter? Die LG van Bakman is ook HD ready maar met een veel lagere resolutie....hoe kan dat dan?

Verwijderd

Polster schreef op zondag 10 juli 2005 @ 18:50:
Ok dat HDTV verhaal is natuurlijk allemaal in de toekomst kijken. Maar ik verwacht toch wel dat over een aantal jaren blue-ray en hdtv via digitale aansluiting toch wel normaal gaat worden. En ik neem aanl dat de tv meerdere jaren meegaat. :)

Als HDTV realiteit gaat worden is het hebben van een zo'n hoog mogelijke resolutie toch altijd beter? Die LG van Bakman is ook HD ready maar met een veel lagere resolutie....hoe kan dat dan?
HDTV is niet in de toekomst kijken, dat gaat sneller dan je denkt. Op de astra sateliet is het 1e kanaal vorig jaar de lucht ingegaan voor europa (Euro1080). In USA zijn de HBO, Showtime en meer gewoon in HDTV (720p) te ontvangen. HDTV's kun je daar in vele vormen en maten in de winkel kopen, maar sterker nog, de mediamarkt heeft hier ook een HDTV (=geen plasma en geen LCD) te koop staan, dus het komt dichterbij, nog maar niet te spreken van de huidige xbox die gewoon in HD draait ;) daar heb je geen xbox 360 voor nodig.

Die resolutie verschillen van 1024x1024 tov 852x480 is minimaal en ga jij niet zien, plus zoals eerder aangehaald het is 1024x512 met een linedoubler. 720p (1280x720) is een ander verhaal en echt HDTV. 1980x1024(1080i) kan je niet in het plasma formaat krijgen.

Voordat je denkt dat 1024x1024 per definitie beter is; om een HD film te laten zien in deze resolutie, heb je een downscaler nodig, dit is een chip die in de TV zit die hier zorg voor moet dragen, dit gaat niet zonder haken en ogen. Anderom net zo, als je een DVD hebt, het DVD formaat is 720x576, om de 1024x1024 resolutie te behalen heb je een upscaler nodig, deze zit niet in je TV, hier zijn hardware oplossingen voor (vaak erg prijzig) of via je PC kun je nog powerstrip draaien om dit voor elkaar te krijgen.

Dat mijn scherm 1080i en 720p kan laten zien is heel wat anders dan true HD en dat heet dan ook "compatible". Dat "compatible" houd niets anders in dan dat ie een scaler heeft en dat ie het beeld kan tonen. (zo zijn er bijv plasma's die HD-compatible zijn met 1080i maar niet met 720p, de laatste zie je in de praktijk wel vaker dan 1080i, dus dan heb je eigenlijk al "een probleem").

True 720p plasma's zijn vooralsnog behoorlijk prijzig. De meeste plasmas (zeker de goedkopere) hebben 852x480. Denk eerder aan belangrijkere zaken als een DVD speler met progressive output.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 19:52 ]

• Polster
:) nuttige informatie!

Ok de feature dat het HDTV compatible is, is dus wel nuttig. Maar de resolutie 1024*1024 of 852*480 maakt dus vrij weinig uit? Dan wordt die LG van jou idd erg interessant.

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 13:46
Polster schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:35:
Binnenkort gaat mijn 15 jaar oude CRT tv de deur uit en ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe tv.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een plasma tv het beste voor mij is. Ik wil 37" en dat is in LCD versie niet te betalen en bovendien vond ik plasma erg mooi.
Inderdaad is het contrast van een plasma scherm beter dan dat van een LCD scherm. Helaas is de resolutie van een plasma scherm daarentegen vaak laag (of hoog, maar dan is de prijs dat ook :)). Ik heb gisteren een 37" LCD scherm gekocht voor 2085 Euro incl muurbeugel. Dat past dus binnen je budget. Het scherm is geweldig (en HD Ready): een LG RZ-37LZ31. Mocht je meer informatie willen, dan hoor ik dat graag.

Verwijderd

Als je nu plat koopt, dan is het echt aan te raden om HD-Ready te zijn. dus HDMI of DVI aansluiting en de minimale resolutie voor HDTV.
Waarom????

1. Sinds kort is de 2e zender die HD uitzendt. HD-1 en Euro1080
2. Blu-Ray dvd recorders zijn al te koop
3. Xbox 360 ondersteunt het
4. Philips heeft een HD DVD speler en versterker met multi HDMI (samsung en denon zijn er ook al met hd-dvdspelers)
5. Philips is hard bezig om het WK 2006 in HD uit te gaan zenden. Da's een win-win-win situatie. voor phiilips, de detailhandel en de klant!

Need I say more????

En zoveel meer hoeft het ook niet te kosten hoor!
Een simpel voorbeeld:
JVC LT32S60: 1899,- HD Ready
JVC LT32A60 1599,- niet HD Ready

dit voorbeeld geldt natuurlijk voor veel meer merken!
Pagina: 1