[Ervaringen] Lenovo/IBM Thinkpad R52

Pagina: 1
Acties:
  • 1.563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-09 23:47
Afbeeldingslocatie: http://www.astute.nl/ibmthinkpad.jpg

ThinkPad R52

Daar is hij dan hoor. De nieuwe Thinkpad van IBM.
De nieuwe blauwe legende die onder het IBM vlaggeschip werd ontwikkeld, en nu onder Lenovo wordt verkocht maar wel in IBM doos, met IBM logo's maar met een Lenovo handleiding.
Dit is de laatste der titanen, laten we hopen dat Lenovo de trent doorzet en de IBM kwaliteit weet hand te haven. Want het is een geweldig product.

Ik heb hem bij de eerste levering kunnen ophalen bij Bluelink vorige week.

Hij gaat voor een kleine 1600 euro over de toonbank met 1Gbyte ram.

De Specs:

Operating System
Operating system provided: Microsoft Windows XP Professional [English/Nederlands]

Architecture
Bus type/architecture: PCI/PCI Express
Bays: Ultrabay Enhanced
Indicator light: Yes
Form Factor: Notebook

Display
External display supported: Yes
Simultaneous external display: Yes
Screen type description: TFT
Viewable image size (diagonal): 15inches
Screen illumination: Backlit
Max colors or grey shades: 16777216
Max resolution: 1400x1050

Graphics Subsystem
Video RAM std/max: 64MB / 64MB
Graphics chipset: ATI Mobility RADEON x300
Graphics type: SXGA+
Video RAM type: DDR2 SDRAM
Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors
Max colors (with max video RAM): 16777216
Graphics bus interface: PCI Express

Processor
BIOS type: Flash ROM
Processor manufacturer: Intel
Processor (CPU): Intel Pentium M Processor 750
Processor internal clock speed2: 1.80GHz
Front Side Bus: 533MHz

Memory
Memory (RAM) std/max: 512MB / 2GB
RAM slots total: 2 SODIMM
RAM slots available: 1 SODIMM
RAM speed supported: 533MHz
RAM type: PC2-4200 DDR2 SDRAM

Hard Disk
Hard disk size1: 60GB
Hard disk type: ATA-100 (Enhanced IDE)

Optical device
Floppy diskette size: --
Optical device: DVD Recordable
Optical device speed8: 8X Max
Device interface: EIDE

Audio
Integrated speakers: 2
Speaker power rating: 1.0 Watts
Volume control buttons: Yes
Speaker Quantity: 2 (Internal Speakers)
Audio chipset:
Audio data width: --

Communications
Fax/modem: 56K V.92 designed modem
Fax/modem speeds: 56Kbps data/14.4Kbps fax
Infrared port: Yes
Infrared port speed: 4Mbps
Wireless standard: Intel 802.11a/b/g and Bluetooth
Network card: Optional/Integrated Gigabit Ethernet
Network interface: Optional,Gigabit Ethernet- Integrated

Accessories
A/C adapter: 72 watt
Worldwide A/C compatibility: Yes
Port replicator: Supporte

Standard Features
Pointing device type: ThinkPad UltraNav
Keyboard type: Full size
Keyboard light: Yes

Power Management 5
Heat emissions: 72W
Sound emissions: 40dB
Battery life - min/max: 3.6 Hrs
Battery type(s): 6 Cell Lithium-Ion
Charge time - on/off: 4.0Hrs / 3.6Hrs

Expansion Options
Plug and play support: Yes
Slots total (free) and type: PCI/PCI Express
Parallel port type: 1 (EPP)
Ports: AC adapter
Docking/Port Replicator
RJ-45
Parallel
RJ-11
IEEE 1394
Microphone / Line in
Expansion Bus port (for Dock II/Mini Dock or Port Replicator II)
Infrared
External Display
Headphone / Line out
2 USB 2.0
S-Video out

Weight & Dimensions 6
Weight: 3.013Kgs
Height: 38.1mm
Width: 332mm
Depth: 269mm
Travel weight: 2.8Kgs

Security
Security features: Hard disk drive password
IBM Embedded Security Subsystem 2.0
IBM Security Slot
Power-on password
Supervisor password

Bron: http://www5.pc.ibm.com/nl...kup/_UN34CND?OpenDocument

voordelen

Perfecte beveiliging. Voordat je de laptop opstart wordt gevraagd om een power-on password. Deze is niet te omzeilen. Verder kan er gebruik gemaakt worden van een encryptie systeem in windows die extra veilig is dankzij een chip op het moederbord.

Hoge resolutie dankzij het SXGA scherm.

IBM Access IBM en Thinkvantage software. Deze software geeft je toegang tot een soort van configuratiescherm waarmee je functies kan aan of uitzetten zoals de Bluetooth, wireless.
Ook word er een brandprogramma, Norton Antivirus en Windows XP Pro meegeleverd.

Een gaaf lampje voor op het toetsenbord.

Design, het design is een voor, maar ook een nadeel. De Thinkpad ziet er namelijk nog steeds uit als een 486 laptop. Hij is vierkant en ruw, toch opvallend sterk en degelijk

Gebruik van de "airbag" beveiliging voor de hardeschijf.

nadelen

Windows XP install wordt op de hdd meegeleverd, hiervoor is een aparte 5 Gbyte partitie gemaakt die niet zichtbaar is in Windows. Handig voor als je de CD's niet mee wil nemen, maar het maakt de 60Gbyte en 5Gbyte kleiner en het is wat risicovoller als je hdd echt crashed. De partitie is wel te verwijderen.

Weinig aansluitingen vond ik ook nog wel een nadeel. Maar 2 USB plugjes, en alleen een mini-firewire.

Design, het design is een voor, maar ook een nadeel. De Thinkpad ziet er namelijk nog steeds uit als een 486 laptop. Hij is vierkant en ruw, toch opvallend sterk en degelijk

De laptop maakt vrij veel herrie, en hij is ook niet bepaald zuinig met de batterij.

De videokaart is aan de matige kant.

geen Xblack, of ultra-bright technologie voor het scherm.

Reviews:
http://laptopmag.com/Review/IBM-ThinkPad-R52.htm
he R52 is highly recommended for the business user looking for a laptop that balances portability, performance, and superior ergonomics.

Benchmark resultaten 3DMark05

Main Test Results
3DMark Score 723 3DMarks
CPU Score 3534 CPUMarks

Detailed Test Results

Game Tests
GT1 - Return To Proxycon 3.3 fps
GT2 - Firefly Forest 2.2 fps
GT3 - Canyon Flight 3.4 fps

CPU Tests
CPU Test 1 1.8 fps
CPU Test 2 3.0 fps

Feature Tests
Fill Rate - Single-Texturing N/A
Fill Rate - Multi-Texturing N/A
Pixel Shader N/A
Vertex Shader - Simple N/A
Vertex Shader - Complex N/A

Batch Size Tests
8 Triangles N/A
32 Triangles N/A
128 Triangles N/A
512 Triangles N/A
2048 Triangles N/A
32768 Triangles N/A

System detailed specs gebruikt met de benchmark:
General Information
Operating System Microsoft Windows XP
DirectX Version 9.0c
Mobo Manufacturer IBM
Mobo Model 18464CG
AGP Rates (Current/Available) N/A / N/A
CPU Intel Pentium M 1862 MHz
FSB 533 MHz
Memory 1022 MB

Display Information
Graphics Chipset ATI MOBILITY RADEON X300
Driver Name ATI MOBILITY RADEON X300
Driver Version 6.14.10.6497
Driver Status WHQL - FM Approved
Video Memory 64 MB
Core Clock 297 MHz
Memory Clock 229 MHz

Eerste versie -- door astute

[ Voor 15% gewijzigd door astute op 19-07-2005 09:47 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Hé, dat is leuk :) Ik ben van plan deze ook te gaan kopen, zit echter nog een klein beetje te twijfelen tussen de T43 met XGA en deze R52 (SXGA+).

Paar vraagjes heb ik wel:
• Ik hoorde dat de R52 modellen allemaal een 5400rpm harddisk hebben... is dat zo?
• Hoe is de kwaliteit van het scherm? (herderheid, inkijkhoek, ghosting)

BTW, die "PS/2-poort" die jij noemt, is volgens mij een S-video :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Geen X-black of ultra bright :?

De R52 heeft een SXGA+ scherm, dat betekend bij IBM (igg tot de R51 / T43) altijd dat er een Flexview scherm in zit?

Veel liever flexview dan black-x ;) (alleen voor hardcore films is het soms iets handiger, maar de inkijkhoek op een flexview is zoveel keer beter dat is gewoon niet normaal... ik heb er btw een filmpje van.)

en ik heb beide (Vaio T1XP / IBM T42P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
De R52 (T43 idem) heeft volgensmij _geen_ flexview scherm...
Zie ook: [rml][ help!] Strepen op alle Thinkpad SXGA+ schermen?[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
T43 heeft wel flexview, dit weet ik zeker ;)
En zover ik weet (ik weet de merknamen niet meer, maar er zijn er 2) maken beide tft leveranciers van IBM atm alleen XGA non flexview schermen, en SXGA en UXGA flexviews.

Tevens zijn in sommige R series QUXGA (ofzo.. igg 2240x1680 ofzo) schermen mogelijk, deze zijn wel van een niet IBM huis fabrikant, maar die schermen worden ook alleen op speciaal verzoek geleverd, en zitten niet in normale consumenten modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Jongens je kunt toch ook gewoon kijken op de IBM site. Daar staat inderdaad dat de T43 flexview heeft en de R52 heeft iig volgens de site van IBM geen flexview (ook niet de uitvoeringen met SXGA+ resolutie).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Inkijk hoek van de IBM R52 is goed tot zeer goed. Ik heb beter gezien bij sommige Xblack schermen. Xblack heeft ook een voordeel dat het iets duurzamer is en een stuk helderder. Xblack heeft wel weer als nadeel dat je meer last heb van lichtinval.

Ik heb niet voor de T-serie gekozen omdat de T-serie zo extreem veel duurder is als je hem wil met de specs van de R-serie.
T serie heeft bijvoorbeeld geen DVD brander en geen hoge resolutieschermen voor een betaalbare prijs. Mij koste de laptop 1500 euro voor bovenstaande specs. Zelfde specs maar dan in een T-behuizing betaal je er minstens 1000 euro extra voor. Plus je heb dan een ietwat verouderd model.

[ Voor 46% gewijzigd door astute op 13-07-2005 18:27 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ik het vergelijkt met de R50p; een voorganger die bij ons door MCT-studenten bewerkt word:
- Lagere resolutie van scherm, dus achteruitgang
- Grafische kaart blijft zo traag ? als die Mobility™ FireGL T2 (Radeon 9600 performance niveau)
- van 1024MB naar 512MB, maar een leeg bankje voor upgrades ziet leuk uit
- het brooddoos-design blijft !
- processor wordt iets sneller
- is de harde schijf nog altijd 7200rpm 60GB?
- Gigabit is optioneel, tov die laptop van bij ons met default Gigabit

De trage grafische kaart, zodanig grote korting dat het goedkoper dan Acer is, vaste Toshiba-technieker op maan- & woensdagen en brooddoos-design heeft ervoor gezorgd dat de hoge school weer voor Toshiba moet kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Nogal dom van een school ... desing staat ze niet aan dus dan koop je maar iets waar ze eerder veel problemen hebben mee gehad.

In auto termen: Oei die bmw's zijn niet zo mooi, maar wel betrouwbaar, laten we dan toch maar TVR's kopen... veel mooier!!! (en om de 10.000 km naar de garage)

Tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Grafische kaart blijft zo traag ? als die Mobility™ FireGL T2 (Radeon 9600 performance niveau)
FireGL is traag?? 8)7 dan gebruikt u hem toch voor de verkeerde doeleinden?!? Ik gebruik hem voor Cad en Viz(3d renders) En mag hier zeker niet van klagen!

Het is trouwens een van de betere kaarten die te vinden is in een laptop! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
In de R52 wordt er met een x300 gewerkt. Dat is natuurlijk een veel minder spectaculaire kaart als die in andere modellen van concurenten. Wel gebruikt hij PCI express. En gigabit is niet optioneel maar standaard. Brooddoos design is heerlijk, stevig en stabiel en vooral no-nonsense. Toshiba's zien er inderdaad wel sjieker uit en je kan er beter mee pochen maar het blijven plastic doosjes met vooral specs. IBM hoeft met deze laptop geen grote nummers te laten zien, mensen die IBM kopen, doen dit omdat ze weten dat het een super goede laptop is. Niet omdat er hoge nummers genoemd worden. Wel aan te raden is om er een 1gbyte aan ram in te zetten. Standaard is dit dus 512. Als je wil zijn de meest dealers coulant als je 1 x een dimmetje van 1Gbyte wil hebben. Dan nemen ze de 512 in en betaal je niks extra's voor het omruilen. Net zo makkelijk en hou je een bankje over.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RS_003 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 20:35:
Nogal dom van een school ... desing staat ze niet aan dus dan koop je maar iets waar ze eerder veel problemen hebben mee gehad.

In auto termen: Oei die bmw's zijn niet zo mooi, maar wel betrouwbaar, laten we dan toch maar TVR's kopen... veel mooier!!! (en om de 10.000 km naar de garage)
Met die Toshiba's hadden we idd problemen gehad, Toshiba heeft achteraf een vaste technieker op maan- en woensdagen in de hoge school neergezet. Deze moet maar de laptopstapels verwerken en heeft het vertrouwen in Toshiba verbeterd.
[rml][ MCT laptop 2005] Toshiba Tecra S2[/rml]

Toshiba heeft nog een zodanig grote korting geven, dat het veel goedkoper dan Acer is en de grafische kaart zal nogal doorslaggevend zijn. Achteraf zijn we te weten gekomen dat de IBM r50p in 2004 te goedkoop was door een rekenfout (dollars en euro's verwisseld...) van de IBM-verkoper en de volgende IBM laptop zal niet meer zo goedkoop zijn.
FireGL is traag?? 8)7 dan gebruikt u hem toch voor de verkeerde doeleinden?!? Ik gebruik hem voor Cad en Viz(3d renders) En mag hier zeker niet van klagen!

Het is trouwens een van de betere kaarten die te vinden is in een laptop!
Traag voor de games en vooral compartibiliteit met bepaalde games (oa RTCW: ET). Voor Photoshop, Dreamweaver, Flash,... kan je even goed een gamers grafische kaart gebruiken. Het verschil tussen workstation kaarten zoals FireGL en de gamers grafische kaarten is de bios & drivers. Workstation grafische kaarten zijn door de programma's fabrikanten goedgekeurd dat dingen getoond worden zoals het hoort, dus geen rare bugs dat ervoor zorgt dat je bv aceringen in Autocad niet kan zien. Gamers grafische kaarten is meer voor de games en fps gemaakt.

Hoofdreden om voor IBM te kiezen is het "panzer-gehalte" en service: IBM laptops krijg je moeilijk kapot, zelfs na 1 jaar door MCT'ers laten bewerken is er maar 20 van de 400 laptops op RMA geweest. Default komt de volgende dag (Toshiba: 3 weken is de laptop weg) een IBM-technieker langs, max loopt het uit tot 5 werkdagen (Toshiba: 3 maanden) en heel uitzonderlijk tot 14 dagen (Toshiba: langer dan half jaar).

[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die laptops zijn dan ook niet specifiek bedoelt om op te gamen. Daarvoor wil het flexview scherm ook niet echt mee. Maar voor professioneel gebruik zijn ze gewoon super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finnyhut
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:11
Ik ben ook van plan deze te gaan kopen, simpelweg omdat er geen enkele andere laptop te vinden is in dezelfde prijsklasse die geen integrated Intel graphics heeft, geen breedbeeld scherm heeft maar wel 15" en een resolutie hoger dan 1024x768 heeft.

De R52 is onder die eisen dus eigenlijk ideaal, behalve dan dat er een X300 in zit, dat had net wel een wat snellere mogen zijn. Al heb ik overigens geen enkel idee over hoe die X300 zich verhoudt tot een X600, X700 of een van de nVidia Go kaarten. Ik wil alleen de mogelijkheid hebben om af en toe een (redelijk recent) spelletje te spelen dat dan ook nog redelijk draait.

En de R52 is met z'n ruim 3 kilo nogal zwaar, maar goed dat moet dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
finnyhut schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 09:56: *knip* Ik wil alleen de mogelijkheid hebben om af en toe een (redelijk recent) spelletje te spelen dat dan ook nog redelijk draait. *knip*
Vergeet dat maar. Elke 3D FPS dat soortgelijke eisen stelt als Doom3 of Battlefield 2 zal je niet lekker kunnen draaien. Simpel omdat je die spellen op de native resolutie wil draaien van je TFT.

Ikzelf heb nog niets uitgetest met spellen, maar ik verwacht er weinig van, ook omdat je met een laptop TFT werkt (trage responsetijd) en omdat je altijd met een Pentium M werkt die minder krachtig is voor games dan het andere gespuis. (games worden niet geoptimaliseerd voor deze soort CPU's)

Het gewicht hoor je mij niet over klagen, dit ook omdat de T serie met stalenplaten zelfs nog een stapje zwaarder is.

[ Voor 9% gewijzigd door astute op 14-07-2005 10:56 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finnyhut
astute schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 10:53:
[...]Ikzelf heb nog niets uitgetest met spellen, maar ik verwacht er weinig van, ook omdat je met een laptop TFT werkt (trage responsetijd) en omdat je altijd met een Pentium M werkt die minder krachtig is voor games dan het andere gespuis. (games worden niet geoptimaliseerd voor deze soort CPU's)
Ik heb het ook niet over state of the art 3D spellen. Voor een game als bv. C&C Generals zijn het scherm en de CPU echt niet de bottleneck hoor. Kan je niet eens zo'n spel installeren en uitproberen op je R52? Ben wel benieuwd of dat speelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

finnyhut schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:34:
[...]
Ik heb het ook niet over state of the art 3D spellen. Voor een game als bv. C&C Generals zijn het scherm en de CPU echt niet de bottleneck hoor. Kan je niet eens zo'n spel installeren en uitproberen op je R52? Ben wel benieuwd of dat speelbaar is.
C&C Generals, Tiberian Sun achtigen zijn juist de "lastige" games, deze games gebruiken bijna niks van je grafische kaart. Dus puur processorkracht, veel Pentium-M's leveren maar beperkte processorkracht, bv mijn Centrino laptop die maar op 1,3GHz geklokt is. 3D First person shooters, 3D RTS'en (zoals Homeworld, Earth 2150,...) en 3D rpg's benutten eindelijk de grafische kaart zodat niet alles door de processor moet afgehandeld worden.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finnyhut
rapture schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:39:
[...]

C&C Generals, Tiberian Sun achtigen zijn juist de "lastige" games, deze games gebruiken bijna niks van je grafische kaart. Dus puur processorkracht, veel Pentium-M's leveren maar beperkte processorkracht, bv mijn Centrino laptop die maar op 1,3GHz geklokt is. 3D First person shooters, 3D RTS'en (zoals Homeworld, Earth 2150,...) en 3D rpg's benutten eindelijk de grafische kaart zodat niet alles door de processor moet afgehandeld worden.
Laat ik nou toen C&C Generals uitkwam speciaal een nieuwe videokaart voor m'n normale pc hebben gekocht omdat het te traag draaide allemaal. Draaide daarna perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

finnyhut schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 15:58:
Laat ik nou toen C&C Generals uitkwam speciaal een nieuwe videokaart voor m'n normale pc hebben gekocht omdat het te traag draaide allemaal. Draaide daarna perfect.
Dus het semi-3D is toch 3D? Dus C&C generals doet traag op mijn laptop wegens die trage GeForce go 420, ik ga dat eens op een systeem met betere grafische kaart moeten uitproberen. Het is opvallend dat bepaalde games nogal traag draaien en je koopt een nieuwe game van het genre en ontdekt dat er veel meer fps kan gehaald worden met mooiere graphics. bv Diablo 2 dat teveel aan de processor leunt => NeverWinter Night, veel mooiere graphics en het draait nog eens sneller.

[ Voor 47% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
ik heb geen RTS 3D spellen in me kast...Alleen wat 3D shooters als Half Life 2, Call Of Duty etc.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat zgn. "brooddoos-design" vind ik juist een enorm pluspunt en is voor mij ook de belangrijkste reden om voor een IBM te gaan. In mijn geval was het een tweede hands Pentium III een jaar geleden, maar het design is inderdaad lange tijd ongeveer hetzelfde gebleven. Tja.. wat is belangrijker uiterlijk of degelijkheid? Je hebt inderdaad gelikte, zeer platte en stijlvolle laptops, maar als ik zo'n ding alleen al aanraak heb ik al het gevoel dat ik iets verniel. Een ThinkPad is niet zozeer een sierpaard (afhankelijk van persoonlijke smaak kan het wel als zodanig beschouwd worden) maar een werkpaard. In de tas, op lokatie uit de tas op tafel, er weer in, terwijl de degelijkheid voortdurend kan worden ervaren.

Daarnaast heeft de ThinkPad een muis-besturing door middel van een druk-gevoelig knobbeltje op het toetsenbord waarmee de cursor altijd volledig onder controle is. Dit in tegenstelling tot de touch-pads waarbij zweethanden funest zijn voor de controle over de muiscursor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Wij hebben de T40p in ons park staan, enkele duizenden schat ik en als mensen uit dienst gaan wordt er vaak gevraagd of ze um over kunnen nemen. Vroeger vond ik het niets maar tegenwoordig, als je er aan bent gewend is het gewoon een stabiel, stevig en fijn werkend ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Ja, de IBM trackpoints zijn echt HEEEERLIJK.

Ik heb zon X40 gehad, en nu 1 jaar later heb ik al heel wat andere mini (tot 8") laptops gehad, maar niks was zo fijn als een IBM toetsenbord (moet ook zeggen, van alle IBM's die ik heb gehad had de X40 het beste tobo)

Zo heb ik nu een sony T1XP (10") geen trackpoint maar een touchpad, nou... dat ding doet dus nooit wat ik wil, terwijl de touchpad op bv mijn T42P (ex) altijd ... maar dan ook echt altijd precies en perfect werkte...

Dus wat svdmeer zegt, je koopt gewoon een stuk kwaliteit, en geef mij maar dan zon brooddoos, dat staat tenminste prof ;) (hoewel de sony's ook mooi zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

rapture schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:39:
[...]

Ik heb dan wel geen IBM Thinkpad laptop, maar wel eentje met een Pentium M op 1.7 GHz en die is absoluut niet traag te noemen met games.
Games zoals Lock On (die eigenlijk overal traag op werkt als je werkelijk alles op maximum zet aan grafisch geweld) en Microsoft Flightsimulator 2004 draaien hier perfecto, ook op 1400x1050 (heb een SXGA+ scherm).

FireGL kaarten hebben een veel betere hardware OpenGL ondersteuning dan de "gewone game kaarten". Dat is de reden waarom ze zo goed presteren in CAD software e.d.
Ze zijn niet geoptimaliseerd voor gaming dus ja dat draait dan wat minder dan die CAD software.
De vraag is echter hoeveel. Ik kan eigenlijk niks vinden aan een fase off tussen die kaarten met harde cijfers en benches. Kortom, ook daar valt dus niks zinnigs over te vertellen, je bent overgelaten aan het gevoel van de reviewer.

Ik weet niet waar mensen al die onzin vandaan halen over laptops die niet geschikt zijn voor gamen.
Dat zijn ze wel. Ze kunnen prima op tegen de gemiddelde desktop pc, zowel qua processorkracht als op gebied van de grafische kaart. Als je eens wat moeite doet om op internet rond te zoeken dan had je dit ook geweten. Er zijn genoeg artikelen geweest die een laptop met Pentium M en bijv. een Radeon Mobility 9700 64MB gingen vergelijken met een desktop setup waarbij de laptop de desktop prima kan bijpoten.
Kom ook niet aanzetten met "ja maar dan kun je niet alle grafische zooi op max zetten" want dat geldt ook voor een desktop pc. Die kunnen het ook niet altijd aan en moet je ineens op een lagere resolutie gaan draaien (1024x768 bijvoorbeeld).

De TFT op een laptop is ook snel. Ik heb geen last van ghosting.
Dat is trouwens wel een probleem met al die xblack, flexview, etc. schermen.
Mooi beeld voor foto's e.d. maar veel ghosting bij het gamen of snelle bewegingen.

Kortom, mensen gaan nogal erg mierenneukerig doen over al die specs e.d. terwijl dat absoluut niet terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
PPL, aub ff ontopic blijven. Het gaat hier om de ThinkPad laptops. Een x300 kaart is NIET krachtig. Dit geld voor de desktop variant en de laptop variant. ThinkPad laptops zijn 100% gericht op een zakelijke markt. En ja, die gamen niet.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finnyhut
astute schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 19:14:
... Een x300 kaart is NIET krachtig. ...
Dat is nou eigenlijk precies waar ik achter probeer te komen. Ik heb nog nergens reviews kunnen vinden van een Mobility X300 waarbij de 3d/game performance wordt getest. Wel van de X600, maar dat terzijde. Heb je uberhaupt wel eens geprobeerd om iets te spelen op je R52?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ppl schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:10:
FireGL kaarten hebben een veel betere hardware OpenGL ondersteuning dan de "gewone game kaarten". Dat is de reden waarom ze zo goed presteren in CAD software e.d.
Ze zijn niet geoptimaliseerd voor gaming dus ja dat draait dan wat minder dan die CAD software.
De vraag is echter hoeveel. Ik kan eigenlijk niks vinden aan een fase off tussen die kaarten met harde cijfers en benches. Kortom, ook daar valt dus niks zinnigs over te vertellen, je bent overgelaten aan het gevoel van de reviewer.
FireGL kaarten zijn professionele kaarten, dus meer gericht op CAD, 3D-programma's,... De drivers zijn ook puur geoptimaliseerd voor die programma's, zelfs zo ver dat men garandeert dat je Autocad,... en allerlei andere programma's getoond worden zoals het hoort, dus geen rare bugs dat ervoor zorgt dat bv groene centerlijnen niet getoond word op een plan van een huis.
Ik weet niet waar mensen al die onzin vandaan halen over laptops die niet geschikt zijn voor gamen.
Dat zijn ze wel. Ze kunnen prima op tegen de gemiddelde desktop pc, zowel qua processorkracht als op gebied van de grafische kaart. Als je eens wat moeite doet om op internet rond te zoeken dan had je dit ook geweten. Er zijn genoeg artikelen geweest die een laptop met Pentium M en bijv. een Radeon Mobility 9700 64MB gingen vergelijken met een desktop setup waarbij de laptop de desktop prima kan bijpoten.
Kom ook niet aanzetten met "ja maar dan kun je niet alle grafische zooi op max zetten" want dat geldt ook voor een desktop pc. Die kunnen het ook niet altijd aan en moet je ineens op een lagere resolutie gaan draaien (1024x768 bijvoorbeeld).
Ik heb niet over laptops in het algemeen gesproken enkel over de Thinkpad R50p, van deze laptops lopen er 350 stuks rond op de hoge school dus een goede populatie om uitspraken over R50p te doen.

Ik vind dat die FireGL T2 niet echt gamebaar is doordat bepaalde games (oa RTCW: ET) vertikken te draaien, dus een leuke crash geven door driverproblemen ipv traag draaien ofzo. Dat was getest bij een eigenhandig versgeformatteerde laptop, nu kunnen de drivers beter zijn zodat het minder problematisch is.

Met traag bedoel ik geen desktopvergelijkingen, wel als je met een spiksplinternieuwe laptop ff ga neerzitten in de wandelgangen en je ziet paar versleten Acers naast jou 2x zoveel fps halen in je favoriete game...
Dit stuk gaat over specifieke eisen van bepaalde games, bepaalde "iets oudere" games zijn zeker niet te onderschatten op vlak van progamer-systeemeisen. Zeker omdat bepaalde games volledig op de processor leunen ipv wat werk uitbesteden aan de grafische kaart.
Een x300 kaart is NIET krachtig.
X300 is volgens de pipelines/kloksnelheden-vergelijking, dubbel zo traag als een gewone Radeon 9800 en na wat zoeken in tabelletjes is het gewoon exact hetzelfde als een Radeon 9600.
http://www.legitreviews.com/article.php?aid=122&pid=3
http://www.neeyik.info/3dspecs/

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 17-07-2005 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Excuus dat ik offtopic ga, als zie ik dat anders. Maar om even duidelijkheid te scheppen in de discussie:
rapture schreef op zondag 17 juli 2005 @ 03:13:
X300 is volgens de pipelines/kloksnelheden-vergelijking, dubbel zo traag als een gewone Radeon 9800 en na wat zoeken in tabelletjes is het gewoon exact hetzelfde als een Radeon 9600.
http://www.legitreviews.com/article.php?aid=122&pid=3
http://www.neeyik.info/3dspecs/
Allebei de bronnen die jij geeft geven geen benchmarks (!). Even een quote van een verhaaltje van mij in een andere thread:
Nu, de korte versie, X600 is een verbeterde versie van de 9700. De 9700 is een heel stuk sneller dan de 9600. De X300 is weer gebaseerd op de X600 (meer dan de X600 op de 9700). Hij is lager geklokt, maar heeft ook weer nieuwe features die zorgen voor betere prestaties. Daarnaast is hij ook weer kleiner gebakken, wat leidt tot minder stroomverbruik en betere prestaties (kortere afstanden). Als we dan dus ook kijken naar de benches, dan zie je de 9600 stijf onderaan, dan de 9700, vrijwel gelijk met de X300, die bij sommige spellen wel een stuk beter scoort (en andere ook weer niet ) en dan de X600 die niet eens zo gek veel beter scoort. De X700 daarentegen, maakt weer gebruik van een heel ander design en haalt ook veel betere prestaties. Overigens is de naam X300 enigsinds misleidend, want de prestaties zijn zonder meer beter dan z'n desktopbroertje, die nauwelijks integrated graphics kan verslaan.
Om even in te gaan op het benchmark verhaal, dat blijkt heel lastig. Punt is namelijk dat bijv. 3dmark en ook framerate in spelletjes, ook worden bepaald door de snelheid van de processor en de harde schijf (notebooks). Dus echt een goede vergelijking is over het algemeen bijna onmogelijk te vinden. Even ter referentie bij mijn verhaal, een X300 haalt ongeveer evenveel marks als een X600, dat net iets minder dan 1000 3dmarks en een X700 haalt ongeveer 2200 3dmarks (allemaal 05). Tot slot integrated graphics (sonoma) halen ongeveer 150-200 3d marks.

http://www6.tomshardware....119/sonoma_alviso-15.html
http://www.hardware.info/reviews.php?id=577&page=4
& http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2268

[ Voor 11% gewijzigd door Hoedje op 17-07-2005 12:29 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

astute schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 19:14:
PPL, aub ff ontopic blijven. Het gaat hier om de ThinkPad laptops. Een x300 kaart is NIET krachtig. Dit geld voor de desktop variant en de laptop variant. ThinkPad laptops zijn 100% gericht op een zakelijke markt. En ja, die gamen niet.
Een x300 is idd een niet zo'n krachtige kaart, ik zeg ook nergens dat het niet zo is.

Dit is ontopic omdat het hier ook om een laptop in zijn algemeenheid gaat en daar werden die opmerkingen waar ik in 1e instantie op reageerde ook op gemaakt.

Het is leuk om een discussie te hebben maar doe dat wel even met beide benen op de grond.
Als ik de 1e paar reacties zo doorlees dan wordt er maar wat onzin uit de lucht geplukt. Pas na mijn post komt de aap uit de mouw en krijgen we ineens een lijstje te zien waarom iets wel of niet goed is voor het gamen. Leuk, maar doe dat voortaan dan meteen zodat een ander er ook wat aan heeft.

Een x600 is een leuke kaart (tis de PCI-Express versie van de 9700), de x700 is weer 2x zo snel als die x600/9700, etc. Wat ook aardig belangrijk is, is het videogeheugen. Bij laptop kaartjes is deze standaard 64MB en enkel een keer 128MB. De 128 MB zijn weer beter voor het gamen.

Vervolgens wordt er een vergelijking gemaakt waarin simpel gezegd wordt dat een Pentium M chip niet snel is. Dat is totale bullshit gezien de vele benchmarks die er zijn.
Die Pentium M trekt echt wel de nodige spelletjes. Houdt wel in je achterhoofd dat menig thuiscomputer de hedentendaagse games ook niet kan trekken met alles op max en dat soort ongein.

Het enige wat dan als nadeel kan worden aangemerkt aan deze R52 is de wat mindere x300 videokaart op gebied van gaming want voor gewoon office werk voldoet hij prima.
Wat overige hardware betreft...dat is prima in staat om een spel te kunnen draaien en dat zijn ook de 3D shooters en weet ik wat nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Ik heb in de mainpost ondertussen Benchmark resultaten toegevoegd van 3DMark05 Free Edition.

Hij scoord 723 marks

Op de site van 3Dmark, kan je in de compare zien dat er met de x300 ook scores worden gehaald tussen de 900 en 1000. Alleen valt het op dat een Dell Latitude D610 en een IBM T43 een lage score halen namelijk 720 en 721. (onloopt elkaar dus niet veel) Hier is de IBM ook uitgerust met 1Gb aan ram, waar de Dell het moet doen met 512mb aan ram.

Groot verschil met de hoge scoorders in de lijst is dat die allemaal 128Mb videogeheugen gebruiken. Waar de IBM en de Dell het moet doen met maar 64. Hier ligt dus duidelijk de bottleneck. Nu weet ik alleen even niet of het videogeheugen geshared is met de systeemgeheugen of dat het er los op zit. Zou het geshared zijn kan je het misschien ergens opschroeven naar 128. Als je een upgrade naar 1Gb heb tenminste.

edit:
de videoram is niet shared

[ Voor 80% gewijzigd door astute op 19-07-2005 10:01 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij zeggen hoe het zit met de kwaliteit van het scherm?

Ik heb volgend jaar een laptop nodig voor grafische studies (C-MD). Momenteel twijfel ik tussen deze IBM Thinkpad R52 en de Sony Vaio FS295VP. Het scherm van de Sony is kwalitatief beter en ook het design is veel strakker, maar jammer genoeg werken ze bij Sony met 4200rpm harde schijven. Ook de resolutie (1280x800) lijkt me iets te klein voor fatsoenlijk met Photoshop, Illustrator, Flash,... te werken. Daarvoor ben ik gaan kijken naar deze IBM Thinkpad R52. Hij heeft géén breedbeeld scherm (moet ook niet voor mij), een grotere resolutie, een snellere harde schijf, DDR2 geheugen (= voordeel?). De nadelen daarentegen zijn de schermkwaliteit en het lelijke design. Het gewicht scheelt pakweg 250g, dus dat valt reuze mee.

Iemand die nog tips heeft of andere aanraders?

*edit* Ook de mobiliteit telt, want ik moet die laptop dagelijks meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Volgens dit artikel is de schermkwaliteit van de R52 goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit dat nu eigenlijk met de overname van Thinkpads door Lenovo?
Is de alombekende kwaliteit van Thinkpads nog hetzelfde, nu ze door een andere producent gemaakt worden?
Waar kan je Thinkpads eigenlijk goedkoop verkrijgen, want volgens pricewatch worden ze slechts door een handvol winkels aangeboden, en meestal aan duizelingwekkende prijzen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
LievenD schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:53:
Volgens dit artikel is de schermkwaliteit van de R52 goed.
" Volgens de specificaties bedraagt de kloksnelheid 350 MHz, maar IBM heeft waarschijnlijk batterijkracht willen besparen. Daar kunnen we mee leven, maar omdat de ThinkPad geen gebruikmaakt van DDR-geheugen vallen de grafische prestaties tegen. "

Daar schrok ik even van aangezien ik hem net bestelt heb :)
Volgens IBM zit er echter wel degelijk DDR2 VRAM in, helaas alleen met een bandbreedte van 64bits...
Weet iemand hoe ze in dat artiekel hier nu aan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:50:
Hoe zit dat nu eigenlijk met de overname van Thinkpads door Lenovo?
Is de alombekende kwaliteit van Thinkpads nog hetzelfde, nu ze door een andere producent gemaakt worden?
Waar kan je Thinkpads eigenlijk goedkoop verkrijgen, want volgens pricewatch worden ze slechts door een handvol winkels aangeboden, en meestal aan duizelingwekkende prijzen :(
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre Lenovo de boel heeft overgenomen. Lenovo zelf is gewoon een ODM netzoaals Asustek dat is (die maken de Asus notebooks en momenteel ook de Apple notebooks om maar wat te noemen). Heeft IBM alleen het fabriceren uit handen gegeven of ook daadwerkelijk echt alles zoals bij hun HD divisie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
ppl schreef op maandag 25 juli 2005 @ 00:22:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre Lenovo de boel heeft overgenomen. Lenovo zelf is gewoon een ODM netzoaals Asustek dat is (die maken de Asus notebooks en momenteel ook de Apple notebooks om maar wat te noemen). Heeft IBM alleen het fabriceren uit handen gegeven of ook daadwerkelijk echt alles zoals bij hun HD divisie?
Volgens mij heeft Lenovo gewoon ALLES overgenomen: de fabrieken, medewerkers, bestuur etc.
Er _hoeft_ dus inprinciepe niets te veranderen, hetgeen me overigens sterk lijkt aangezien de PC devisie een enorm verlies draaide :)
Maargoed, nu weer ff ontopic aub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Deze R52 is ontworpen door de oude IBM garde. Maar wordt wel onder Lenovo vlag geproduceerd. Dit houd in dat je dus de allerlaatste echte IBM ThinkPad heb. Lenovo zal natuurlijk gewoon doorgaan, met dezelfde productie, machines, mensen en dergelijk. Do not fix what is not broken principe. Maar er zit wel een Lenovo handleiding bij, een user agreement en hier en daar worden de namen IBM en Lenovo door elkaar gebruikt. Maar met de R52 koop je nog wel een echte IBM laptop.

Tevens is het scherm erg goed. Het is alleen geen Xblack, maar daar ben ik persoonlijk toch al niet zo een fan van ivm de reflectie.

@PaasHaas, er zit DDR2 ram in. Natuurlijk valt de grafische gamekracht tegen. Het is maar een x300. Je kan er simpelweg niet op gamen, tenminste, niet als je Doom3 en dat soort dingen wil doen. 3Dmark scores vielen daarom ook erg laag uit. Zoals in het begintopic staat. (zie scores en uitleg)

@D.C. de ThinkPad is uitermate geschikt voor studies ivm de duurzaamheid. Het brooddoosdesign moge dan wel lelijk zijn, maar oer en oerdegelijk.

@Enkrypt Je kan de IBM laptops bij verschillende (zakelijke) dealers kopen. Ze accepteren ook particulieren. Ik heb hem bij BlueLine besteld. Voor een lijstje dealers kan je op de IBM site kijken. www.ibm.nl en dan kijken bij je type laptop. (ik voeg later wel linkje toe in de eerste post, de IBM site is namelijk beetje gebrekkig op het moment :? )

[ Voor 44% gewijzigd door astute op 31-07-2005 18:15 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

snel naar de mediamarkt dan... die hebben hem liggen voor 799

[ Voor 1% gewijzigd door Zuig op 31-07-2005 18:03 . Reden: typo ]

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
@PaasHaas, er zit DDR2 ram in. Natuurlijk valt de grafische gamekracht tegen. Het is maar een x300. Je kan er simpelweg niet op gamen, tenminste, niet als je Doom3 en dat soort dingen wil doen. 3Dmark scores vielen daarom ook erg laag uit. Zoals in het begintopic staat. (zie scores en uitleg)
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Doom 3 niet zou draaien op de R52. Ik kan het namelijk prima draaien op mijn Dell D610 en die heeft ook een X300 met 64 mb ram.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 31-07-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuig schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:03:
snel naar de mediamarkt dan... die hebben hem liggen voor 799
Alleen deze (afgelopen) week?
En welke variant, die met de pentium 750 en radeon x300 of de 740 met shared videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 23:23:
[...]

Alleen deze (afgelopen) week?
En welke variant, die met de pentium 750 en radeon x300 of de 740 met shared videokaart?
Dat durf ik zo niet te zeggen... Ik was er twee weken geleden en toed hadden ze een model R52 voor dat bedrag in de stelling.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Pagina: 1