Website bouwen voor directe concurrent van klant?

Pagina: 1
Acties:

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Topicstarter
Als je doorgroeit met je webdesign bureau komt er vanzelf het moment dat een directe concurrent van een van je klanten contact met je opneemt met de vraag of je ook wat voor deze partij kunt betekenen.
Wij zitten op dit moment in die situatie, en weten nog niet of we op deze vraag in moeten gaan.
We krijgen meer aanvragen binnen dan we aankunnen, dus opdracht weigeren heeft geen financiele gevolgen. Het gaat dus puur om het principe.

Hebben jullie ervaring met deze situatie, en wat waren de afwegingen om zo'n opdracht wel of niet aan te nemen? En onder welke condities?

Ik ben erg benieuwd!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als de klant jou benadert: Geen probleem lijkt me :?
Ik heb deze situaties al eens vaker meegemaakt en ik neem ze gewoon aan hoor. Als het nou een heel goede vriend-concurrent is (en die heb ik maar 1 :P ) dan laat ik 't 'm wel even weten als in "joh, je weet dat die en die weg gaat bij je?". Maar daar zijn dan ook nooit hard feelings over...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
je bent toch een prof bedrijf en commercieel? dus lijkt me sterk dat je klant niet begrijpt dat je niet een website voor andere zou bouwen. het maakt toch niks uit? zolang je maar je huidige klant niet bijv: afkraakt op de nieuwe site. maar hoe groter je klanten kring hoe beter toch?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik zie geen reden om de opdarcht te weigeren.
Beiden zijn uit eigen beweging naar jou toe gestapt en kunnen beiden weten dat een van hun concurrenten wel eens dezelfde beslissing zouden kunnen nemen.
Verder heb jij niets met hun producten ed van doen: je verwerkt hun vraag naar beste kunnen in een website. Zolang je dat voor beide partijeen doet, kunnen ze je niks verwijten...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 16:01

André

Analytics dude

Waarom zou je het weigeren? Ze willen gewoon een website zodat ze ook online staan met hun diensten/producten. Het is niet zo dat de websites elkaar gaan concurreren oid, in het geval van speurders en marktplaats is dat wel zo maar dat speelt hier helemaal niet. Gewoon maken dus :)

Uiteraard wel zorgen dat de websites niet op elkaar lijken ;)

Bekijk het eens van de andere kant: stel je voor dat ik door bureau X een reclamecampagne laat ontwerpen en nu hoor ik dat mijn concurrent ook naar bureau X gaat. Zal me dat interesseren, nee, zolang mijn campagne maar goed is :)

[ Voor 28% gewijzigd door André op 10-07-2005 13:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zie niet in waarom je het niet zou doen, zeker als je een onafhankelijk webdesign bedrijf hebt. Klant is een klant en ik zie niet in waarom je geen website voor hen zou kunnen bouwen.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

ik heb er geen ervaringen mee maar:

stel:
de NS heeft ehbo les nodig voor conducteurs, ze huren bedrijf(je) A in om les te geven, maar die is maar met 1 persoon... 1 persoon kan niet alle conducteurs les geven, dus huurt NS ook bedrijf B in die dus eigenlijk directe concurent is van bedrijf A.....

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• bRight

bRight

digitaal

Topicstarter
Misschien moest ik er nog even bij vermelden dat het om een e-comm project gaat.
Deze nieuwe klant/website gaat dus directe concurrentie aan met de andere klant/website..

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Peluso schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:10:
ik heb er geen ervaringen mee maar:

stel:
de NS heeft ehbo les nodig voor conducteurs, ze huren bedrijf(je) A in om les te geven, maar die is maar met 1 persoon... 1 persoon kan niet alle conducteurs les geven, dus huurt NS ook bedrijf B in die dus eigenlijk directe concurent is van bedrijf A.....
En dus :?
A is blij dat 'ie wat verdient en B ook... Dat ze dan van hun opdrachtgever moeten samenwerken is iets anders, maar dat doe je gewoon als je klant dat wil en je de opdracht wil hebben...
bRight schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:13:
Misschien moest ik er nog even bij vermelden dat het om een e-comm project gaat.
Deze nieuwe klant/website gaat dus directe concurrentie aan met de andere klant/website..
En waarom zou dat iets veranderen aan de situatie? Gewoon doen. Je bent een ondernemer of niet. En als "de concurrent" dat niet kan hebben dan is "de concurrent" niet ouder dan 12 jaar of érg naïef om te denken dat jij "exclusief" voor hem (de concurrent) werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 10-07-2005 13:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

In tegenstelling tot de eerdere replies... ik werk op een reclamebureau en daar is het in de regel not-done om voor concurrerende bedrijven te werken. Klanten hebben voor ons gekozen met een bepaalde reden, wat die reden ook is, hij zorgt er overall voor dat we ons schijnbaar onderscheiden van andere bureau's. Wanneer een concurrent dan ook bij ons komt maak je je niet populair bij de huidige klant. Ook omdat je natuurlijk als bureau exact weet welke richting de concurrent op gaat.

Dat laatste is imo het grootste bezwaar. Nu weet ik niet hoe groot jij bent en hoe groot je klanten zijn. Maar wanneer het gaat om grote projecten of campagnes dan kan ik me voorstellen dat je huidige klant daar niet vrolijk van wordt. Gaat het echter om puur informatieve site over product a/b dan lijkt het mij weer minder een probleem. Om een voorbeeld aan te halen.. stel ik heb site voor restaurant a gemaakt en krijg verzoek van restaurant b. Geen probleem. Stel ik maak campagne sites voor automerk a en krijg een verzoek van automerk b, wel een probleem.

Hangt dus erg af van de situatie, maar wanneer je een beetje open communiceert met je huidige klant dan kun je dat prima in de groep gooien. Sowieso beter omdat als je huidige klant er achteraf achterkomt er nog wel eens wat gezeik kan komen, kun je beter voor zijn. En waarom zou je het niet overleggen. Natuurlijk kan een klant uit reflex meteen zeggen 'liever niet', maar daar kun je dan over discusseren. Doet de concurrent het niet bij jou dan zijn er nog legio andere bedrijven.

edit:
gezien je toevoeging mbt project, dan zou ik het dus zelf niet hebben gedaan

[ Voor 4% gewijzigd door OzBoz op 10-07-2005 13:17 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

André schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:08:
Bekijk het eens van de andere kant: stel je voor dat ik door bureau X een reclamecampagne laat ontwerpen en nu hoor ik dat mijn concurrent ook naar bureau X gaat. Zal me dat interesseren, nee, zolang mijn campagne maar goed is :)
Dan onderschat je de waarde van marketing en campagnes in het algemeen. Kijk ik naar mijn werk, geloof niet dat autoimporteur a het fijn vindt als ik mijn kennis mbt campagnes meeneem in werk voor autoimorteur b. Sterker, dan ben je beide klanten kwijt.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
OzBoz schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:16:
edit:
gezien je toevoeging mbt project, dan zou ik het dus zelf niet hebben gedaan
En dus een potentiële opdracht laten liggen omdat een "bestaande klant" dat misschien niet fijn zou vinden? Je bent toch commercieel? It's a dog-eat-dog world out there hoor! Wie zegt jou dat je "bestaande klant" volgende week niet ook weg loopt? (Misschien gaat "de concurrent" van die klant door jouw weigering wel naar een ander bureau wat zo geweldig blijkt te zijn dat het weer op de een of andere manier bij jouw klant terecht komt en hij ook nog eens weg loopt... waar 2 honden vechten om 1 been gaat de derde er mee heen :P ).
OzBoz schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:19:
[...]

Dan onderschat je de waarde van marketing en campagnes in het algemeen. Kijk ik naar mijn werk, geloof niet dat autoimporteur a het fijn vindt als ik mijn kennis mbt campagnes meeneem in werk voor autoimorteur b. Sterker, dan ben je beide klanten kwijt.
Dus alles wat ik leer tijdens een opdracht mag ik niet in de volgende gebruiken? 8)7 Dan zou ik heel wat "libraries" e.d. missen! Dan kon ik iedere keer het wiel opnieuw gaan zitten uitvinden :X
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:22:
Ik zou het persoonlijk ook niet doen; potentieel teveel gedoe. Zo kan iemand gaan zeuren dat de twee sites teveel op elkaar lijken, bijvoorbeeld. Als er evengoed genoeg andere klanten zijn om te kiezen lijkt dat me beter.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat ze niet lijken ja. En als je nog zat andere kansen hebt liggen zijn die in ieder geval het bekijken waard. Maar dan nog zou ik gewoon de meest winstgevende opdracht nemen en als dat toevallig "die ene" is...tja... jammer dan.

[ Voor 54% gewijzigd door RobIII op 10-07-2005 13:24 ]

Over mij

Verwijderd

Ik zou het persoonlijk ook niet doen; potentieel teveel gedoe. Zo kan iemand gaan zeuren dat de twee sites teveel op elkaar lijken, bijvoorbeeld. Als er evengoed genoeg andere klanten zijn om te kiezen lijkt dat me beter. Kies de makkelijke weg :)

Edit: Ik heb enkele situaties gezien waarin een bedrijf meerdere sites van concurrenten had gedaan, en de sites leken dan oppervlakkig gezien niet op elkaar, maar toch hadden ze een zekere.. zelfde stijl. En dat lijkt voor klanten vrij raar, een sceptische klant heeft dan zoiets van 'hier zit een geurtje aan, er zit vast het zelfde bedrijf achter, het zijn geen serieuze concurrenten'.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 13:25 ]

• OzBoz

OzBoz

RobIII schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:20:
En dus een potentiële opdracht laten liggen omdat een "bestaande klant" dat misschien niet fijn zou vinden? Je bent toch commercieel? It's a dog-eat-dog world out there hoor! Wie zegt jou dat je "bestaande klant" volgende week niet ook weg loopt? (Misschien gaat "de concurrent" van die klant door jouw weigering wel naar een ander burea wat zo geweldig blijkt te zijn dat het weer op de een of andere manier bij jouw klant terecht komt en hij ook nog eens weg loopt... waar 2 honden vechten om 1 been gaat de derde er mee heen :P ).
Jep zo werkt het in de regel inderdaad. Dat heeft niets met commercieel te maken. Als je commercieel bent dan hou je een klant die een groot communicatiebudget heeft graag binnen een bureau. Dat is commercieel, er hangen namelijk ook letterlijk arbeidsplaatsen aan een klant. Dat een klant naar een ander bureau gaat doet er natuurlijk niet toe, je bent als bureau verplicht je klant goed te servicen. Als je de weinig integere insteek hanteerd van elke klant is er één dan neem je het vak niet serieus. Vandaar ook mijn comments dat het afhankelijk is van de klussen die je doet.

Kan me voorstellen dat je niet in de communicatie/marketing hoek zit en dat je hoogte van de budgetten wellicht wat onderschat. Maar een goed bureau heeft een vertrouwensband met de klant. Die schaadt je wanneer je voor directe concurrenten gaat werken. Nogmaals, dat is prima met kleine klusjes van niveau brochure op internet, maar niet als het gaat om meer strategische klussen.
Dus alles wat ik leer tijdens een opdracht mag ik niet in de volgende gebruiken? 8)7 Dan zou ik heel wat "libraries" e.d. missen! Dan kon ik iedere keer het wiel opnieuw gaan zitten uitvinden :X
Heeft niets met leren te maken, je weet misschien te weinig van marketing. Nu is internet nog steeds vrij onvolwassen ivt de meer traditionele media. Maar het is niet fijn als de concurrent weet waar merk a mee gaat komen de rest van het jaar. Dan kunnen ze ook net zo goed compleet gaan samenwerken, scheelt ook nog een hoop geld. Voorbeeldje, telecommunicatie. Het bestaat niet dat bureau A voor merk A en merk B werkt. Dat is compleet bezopen.

Marketing gaat een heel stuk dieper dan wat oppervlakte dekking in een krant of op internet. Je moet het los zien van de techniek.

[ Voor 26% gewijzigd door OzBoz op 10-07-2005 13:31 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mijn dinnetje (IlseIII) zit hier momenteel langs me. Ook zij werkt bij een reclamebureau, en zij zegt dus idd dat dat bij hun ook zo gaat... Okee, het is heel nobel en loyaal naar je klanten, maar dan is "de reclamebranche" denk ik toch wel in van de weinige sectoren waar dit gebeurt ;)
OzBoz schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:25:
[...]
Heeft niets met leren te maken, je weet misschien te weinig van marketing.
Ik dach dat "kennis" ging over leren, maar je doelde natuurlijk op dat je je "gegevens" zou kunnen doorspelen. In dat geval mis je een band van vertrouwen met je klant denk ik en op het moment dat je het zou doen (doorspelen van informatie) dan ben je natuurlijk helemaal niet integer of professioneel. Maar goed, wat dat betreft kan ik er wel in komen ja.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 10-07-2005 13:35 ]

Over mij

• OzBoz

OzBoz

RobIII schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:30:
Mijn dinnetje (IlseIII) zit hier momenteel langs me. Ook zij werkt bij een reclamebureau, en zij zegt dus idd dat dat bij hun ook zo gaat... Okee, het is heel nobel en loyaal naar je klanten, maar dan is "de reclamebranche" denk ik toch wel in van de weinige sectoren waar dit gebeurt ;)
:) ik zeg ook niet zomaar wat. Maar ik heb laatst ook een e-mail gestuurd met de comments dat wanneer we internet breder willen oppakken dat je dan als eerste dat idee van concurrenten moet skippen. Wel afhankelijk van de klus. Het blijft lastig, maar met een beetje open communicatie naar je klanten kom je een heel eind denk ik.

In de reclamebranche gaan vaak ook budgetten om waar veel branches jaloers op zijn. En het is meer een creatieve tak dan een technische tak. Dat maakt het allemaal wat lastiger. Het is soms al moeilijk uitleggen dat je 180 p/u betaald voor wat uiteindelijk een stuk papier op een foam bordje is ;)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 16:01

André

Analytics dude

OzBoz schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:19:
[...]

Zit misschien ook wat in ja. Beetje dom voorbeeld ook van me, in reclamecampagnes zijn de belangen ook wat groter.

In het geval van een website zou ik de klant idd gewoon aannemen maar het ging dus om een e-commerce site, dan liggen de zaken idd weer anders.

• bRight

bRight

digitaal

Topicstarter
Tnx voor alle snelle replies :)

Ik heb precies hetzelfde bezwaar als OzBoz; Het probleem is dat we volledig inzicht hebben in de marketing/bedrijfsstrategie van de huidige klant, en daar ook intensief overleg over hebben gevoerd.
Alle in's en out's zijn bij ons bekend.

Aan de andere kant begrijp ik RobIII's standpunt wel, maar het ligt dus net iets genuanceerder.

In dit geval gaat het trouwens om een kleine opdrachtgever (MKB'er met +/- 10 man in dienst), en de markt is al redelijk verzadigd. Maar iets zegt me dat het gewoon niet netjes is om deze opdracht per definitie aan te nemen.

Ik ga morgen even polsen bij de huidige klant hoe die er tegenover staat.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
OzBoz schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:33:
[...]

:) ik zeg ook niet zomaar wat.
:D Dat valt nog te bezien :+
Zie mijn edit (mocht je 'm nog niet gezien hebben)
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:22:
Edit: Ik heb enkele situaties gezien waarin een bedrijf meerdere sites van concurrenten had gedaan, en de sites leken dan oppervlakkig gezien niet op elkaar, maar toch hadden ze een zekere.. zelfde stijl. En dat lijkt voor klanten vrij raar, een sceptische klant heeft dan zoiets van 'hier zit een geurtje aan, er zit vast het zelfde bedrijf achter, het zijn geen serieuze concurrenten'.
Dan ben je (als bedrijf) gewoon stom bezig. Als ik werk voor concurrende partijen zou doen zou ik als hoogste prio hebben dat 't in de verste verte niet leek op elkaar. Duh.
bRight schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:36:
Tnx voor alle snelle replies :)

Ik heb precies hetzelfde bezwaar als OzBoz; Het probleem is dat we volledig inzicht hebben in de marketing/bedrijfsstrategie van de huidige klant, en daar ook intensief overleg over hebben gevoerd.
Alle in's en out's zijn bij ons bekend.

Aan de andere kant begrijp ik RobIII's standpunt wel, maar het ligt dus net iets genuanceerder.

In dit geval gaat het trouwens om een kleine opdrachtgever (MKB'er met +/- 10 man in dienst), en de markt is al redelijk verzadigd. Maar iets zegt me dat het gewoon niet netjes is om deze opdracht per definitie aan te nemen.

Ik ga morgen even polsen bij de huidige klant hoe die er tegenover staat.
Open kaart spelen is natuurlijk altijd het netst. En de zaken liggen dus idd iets genuanceerder dan je in je TS deed vermoeden ;)
* RobIII trekt zijn keutel in :P

[ Voor 88% gewijzigd door RobIII op 10-07-2005 13:38 ]

Over mij

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

RobIII schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:30:
Ik denk dat je dat onderschat!

Ik ben het helemaal eens met OzBoz.
(Misschien komt het door de leeftijd ;) )

Maar je probeert een relatie op te bouwen en als je alleen voor het korte termijn geld gaat is dat not-done. Maar vooral ook niet slim voor jezelf!

Dus ik zou oppassen met deze situatie...
Leg het eventueel voor aan je bestaande klant, afhankelijk van de relatie natuurlijk.
Misschien ziet die er ook geen probleem in & heb jij aangetoond dat je zorgvuldig hiermee omgaat (en weer een nieuwe klant erbij).

[ Voor 31% gewijzigd door tie-rep op 10-07-2005 13:40 ]

• OzBoz

OzBoz

RobIII schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:36:
:D Dat valt nog te bezien :+
Zie mijn edit (mocht je 'm nog niet gezien hebben)
:P Nou hoe integer je ook bent.. een creatief verzint dingen om tot een bepaald doel te komen. Bv de verkoop van auto A. Wanneer je dan ook al de campagne voor auto B hebt bedacht dan kun je onmogelijk nog objectief zijn en zul je dat wat je weet op strategisch niveau ook meenemen in de campagne voor merk A. Dat heeft niet zozeer te maken met hoe integer je bent, maar is gewoon logisch, dingen die je weet kun je niet even 'niet meenemen', zo werken hersens niet. Zou wel makkelijk zijn though :)

offtopic:
is je vriendin copywriter, we zoeken er nog eentje :)
tie-rep schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:38:
Ik denk dat je dat onderschat!

Ik ben het helemaal eens met OzBoz.
(Misschien komt het door de leeftijd ;) )
Goz, er zal es een draadje zijn waar mijn leeftijd met rust gelaten wordt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door OzBoz op 10-07-2005 13:41 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
OzBoz schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:41:
[...]
offtopic:
is je vriendin copywriter, we zoeken er nog eentje :)
offtopic:
Nee, Communicatie deskundige ofzo :+

Over mij

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ozboz: In je voorbeelden ga je er steeds vanuit dat binnen één bureau aan het project van A en het project van B dezelfde mensen werken :) . Als je dat nou splitst en kan garanderen dat er geen kennisoverdracht plaatsvind (ja, een zelfdzame situatie wed ik), lijkt het me toch best oké om het te doen?

edit:
Overigens klinkt deze situatie wel erg alsof het aan te raden het niet te doen, of eventueel het te overleggen (indien dat mogelijk is vanwege de relatie) .

[ Voor 23% gewijzigd door JHS op 10-07-2005 13:56 ]

DM!

• TeasingU
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09-2022

TeasingU

I Live Longer

Hey een leuk onderwerp.

Ik heb zelf ook een webdesignbedrijf. Op een gegeven moment had ik een wijnboer als klant en later nog een. Die tweede klant heb ik verteld dat ik al een website gemaakt had voor een andere wijnboer. Dat vond hij helemaal geen probleem. Hij zag het zelfs positief in met de opmerking "das mooi, dan ken ej het al een betje"

Zelf ben ik van mening dat het helemaal aan jezelf ligt of je twee concurrenten als klant kunt hebben. Zolang je geen bedrijfsinformatie doorspeelt is alles prima. Het is niet de klant die bepaalt welke andere klanten jij mag hebben. Zolang jij open en eerlijk bent hoef je geen consessies te doen.

Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven (ook webdesignbedrijven) die branchegericht werken. En dan heb je in principe alleen maar onderlinge concurrenten als klant.

Vooral het feit dat je teveel werk hebt zou ik niets als reden gebruiken om die nieuwe klant niet aan te nemen. Je kunt het natuurlijk uitbesteden aan een vriend/collegabedrijf.

cd /usr/ports/www/porn make install

• OzBoz

OzBoz

JHS schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:53:
Ozboz: In je voorbeelden ga je er steeds vanuit dat binnen één bureau aan het project van A en het project van B dezelfde mensen werken :) . Als je dat nou splitst en kan garanderen dat er geen kennisoverdracht plaatsvind (ja, een zelfdzame situatie wed ik), lijkt het me toch best oké om het te doen?
Dat is in de praktijk niet erg makkelijk. Wij hebben twee creatieve teams (art/copy) zitten. Maar als één van beide teams bv goed op de hoogte is van communicatie binnen de autobranche dan is er geen keuze. Dus wat dat betreft echt zeldzaam. Ook omdat de ideeen vaak gereviewd worden met breder publiek. Volgens mij is die scheiding intern niet te maken. En de tijd dat er bureau's zijn met 200+ man is wel een beetje over na 2001 :) Als je het wel zo zou kunnen scheiden dan was er minder een probleem, alleen pikt een bestaande klant dat nog niet denk ik. Hoewel kwestie van vertrouwen wil een klant die gok imo nooit nemen. Het gaat om miljoenen en daarnaast worden ze tegenwoordig vaak ook nog internationaal afgerekend op hun behaalde resultaat. Dan wil je die gok als hoofd marketing aan de klant-kant bijvoorbeeld niet nemen. En daar is wel wat voor te zeggen, zou ik ook niet doen :)

• bRight

bRight

digitaal

Topicstarter
TeasingU schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:54:
Vooral het feit dat je teveel werk hebt zou ik niets als reden gebruiken om die nieuwe klant niet aan te nemen. Je kunt het natuurlijk uitbesteden aan een vriend/collegabedrijf.
Zoals jij zeker :P

Onderhands uitbesteden of doorschuiven doen we met enige regelmaat, maar of dat mogelijk is hangt ook weer af van de situatie. In het eerste geval kost het je een hoop projectmanagement uren, waarvoor wel capaciteit beschikbaar moet zijn. In het tweede geval speelt ook onze eigen bedrijfstrategie mee.
Het voert wat ver om dat hier toe te lichten, maar soms is volledige uitbesteding strategisch gezien niet de beste optie.

Maar in het algemeen wil je natuurlijk nooit omzet laten lopen..

Verwijderd

RobIII schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:36:
[...]

Dan ben je (als bedrijf) gewoon stom bezig. Als ik werk voor concurrende partijen zou doen zou ik als hoogste prio hebben dat 't in de verste verte niet leek op elkaar. Duh.
Elke webdesigner heeft toch zijn eigen stijl, daar kom je denk ik niet van af. Zie het als schilderijen, twee doeken kunnen totaal anders zijn terwijl je toch herkent dat ze door dezelfde persoon gemaakt zijn. Natuurlijk zijn er wel degelijk mensen die totaal buiten hun stijl iets kunnen maken, maar ik denk dat het er dan vaak op neer komt dat deze dan niet zijn beste werk afleverd omdat die af moet wijken van hoe hij/zij normaal te werk gaat. En ook al zou het niet ten koste van de qualiteit gaan is het nog altijd de vraag of het wel de moeite waard is :)

Verwijderd

bRight schreef op zondag 10 juli 2005 @ 14:42:
[...]

Maar in het algemeen wil je natuurlijk nooit omzet laten lopen..
Nee, maar als je toch al meer opdrachten krijgt dan je aan kunt... :)
Pagina: 1