[7700Cu] Problemen Cooling van P4 550 op P5WD2 Prem.

Pagina: 1
Acties:

• DJ Adidas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10-2025
Zoals we allemaal aan onze temps merken is het momenteel niet al te "koel" buiten. Vanzelfsprekend heeft dat ook de nodige uitwerking op onze machines en zo ook de mijne.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn Systeem weer eens voorzien van een "kleine" upgrade.

Oude Config:
Antec SX 835 II
Enermax EG465AX-VE
Asus P5AD2 Premium
Intel Pentium 4 550 (3.4 GHz Prescott) 1MB Cache
2 x Kingston 512MB DDR2
Sapphire ATi RadeOn X700Pro 256MB
Maxtor DiamondMax 9 80GB Sata 7200rpm 8MB Cache
Plextor PX-116A
Plextor PX-708A
Creative SB Audigy 2 ZS Plat. Pro
Leadtek WinFast TV2000 XP Deluxe

Offline -> 2 x Maxtor DiamondMax 10 300GB Sata 7200rpm 16MB Cache

Nieuwe Onderdelen:
Asus P5WD2 Premium (ivm. doorschuiven "oude" naar Server)
Enermax EG495AX-VE (ivm. ATX2.0)
Zalman CNPS7700Cu

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olsthoor/CPU-Z_Stats.JPG

Helaas zijn de Temps er niets echt "beter" op geworden.

Voorheen lagen deze namelijk rond de:
CPU: Idle = 44
CPU: Stressed = 54

MB: Idle = 32
MB: Stressed = 37

Echter zijn deze NU met de nieuwe Config vele malen hoger.
IDLE:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olsthoor/Idle_Temps.JPG

Van de Stressed heb ik maar geen Screenshot genomen omdat alles dan begint te knipperen door Asus Probe II.

De Temps komen 100% overeen met degene die vermeld worden in de Bios (die overigens ook al een Update heeft gekregen).

Heb verschillende soorten koelpasta's gebruikt, standaard Zalman, Silver Grease, Coolermaster Pasta enz.
En natuurlijk tussen elke "probeerpoging" ook netjes de CPU en Cooler schoongemaakt met Alc.

Heb nog 1 optie open staan en dat is de Artic Silver 5 waar een goede vriend me morgen mee komt helpen.

Zie ik wellicht iets over het hoofd ?
Moet ik de Stockcooler weer eens proberen zoals bij de "oude" config ?

Rond gekeken heb ik al heel erg veel en kom alleen maar lovende reacties tegen over de Zalman, vandaar ook mijn aanschaf.
Dat de Prescott een heethoofdje is is natuurlijk bekend, maar dit is gewoon "onwerkbaar".

Voor degene die me Watercooling willen adviseren. Ik waardeer jullie hulp, maar dat is voor mij geen optie. Moet dit op zien te lossen met "Aircooling".

Voor de rest ..... Alvast bedankt !!! _/-\o_

B. Gates said: "640 should be enough for everyone." I think he meant 640 PB ;-)

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor dit spul heb je echt geen waterkoeling nodig. Ik koel m'n P4 570 (3.8) met een 7700Cu en afgezien het feit dat ik niet kapot ben van Zalman CPUkoelers vind ik dat ie z'n werk aardig goed doet.

Jij hebt een 3.4 en dat moet helemaal geen probleem zijn voor de 7700cu. Toch heeft het denk ik wel te maken met je CPUkoeler want je case-temps zijn zo te zien niet echt hoger geworden dus het is niet zo dat er ineens veel meer warmte vrijkomt die de kast niet uit kan. Draai je de 7700 op hoge of lage rpm?

[ Voor 32% gewijzigd door Toink op 10-07-2005 12:14 ]

Verwijderd

wat was je oude lucht koeler?

Verwijderd

je kan natuurlijk altijd te weinig of te veel koel prut tussen je cpu en de koeler gedaan hebben .

die zalman moet beter koelen dan ie nu doet heb je wel alle case fannetje in je systeem zitten ?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 12:23 ]

• DJ Adidas
De Zalman draait nu ZONDER FanControl 2, dus @1900rpm zoals te zien op de Screen ;)

De "oude" cooler is de Stockcooler van Intel.

Teveel coolprut: Ja zou kunnen, maar er hangen na het netjes te hebben verdeeld geen klodders naast ofzo. Heb steeds alles netjes opgeruimd met Wattestaafjes enz.

Er zitten momenteel 4 extra 80mm fans in de kast.

Achterin (Exhaust) 1x Papst & 1x Antec Casefan (beide @ normale snelheid)
Voorin (Intake) 1x Papst & 1x Antec CaseFan (ook beide @ normale snelheid)

Overigens draaien ook de 120mm & 80mm fans van de Voeding @ Max.

[ Voor 37% gewijzigd door DJ Adidas op 10-07-2005 12:30 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DJ Adidas schreef op zondag 10 juli 2005 @ 12:27:
De Zalman draait nu ZONDER FanControl 2, dus @1900rpm zoals te zien op de Screen ;)

De "oude" cooler is de Stockcooler van Intel.

Teveel coolprut: Ja zou kunnen, maar er hangen na het netjes te hebben verdeeld geen klodders naast ofzo. Heb steeds alles netjes opgeruimd met Wattestaafjes enz.

Er zitten momenteel 4 extra 80mm fans in de kast.

Achterin (Exhaust) 1x Papst & 1x Antec Casefan (beide @ normale snelheid)
Voorin (Intake) 1x Papst & 1x Antec CaseFan (ook beide @ normale snelheid)

Overigens draaien ook de 120mm & 80mm fans van de Voeding @ Max.
ik denk dat het asus bordje de zalman afregelt op 1900tp/m aangezien een zalman zonder fancontroller tussen de 2500-2700 tp/m loopt
kijk eens in je bios of je dat uit kan zetten,
dit zou ook het verschil verklaren omdat je een ander mobo tje hebt

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DJ Adidas
Volgens de Specs op de verpakking en site van Zalman draait deze cooler tussen de 1000 ~ 2000rpm. Tevens draait hij bij die maat van me ook rond de 1900 ~ 1950 @ max.

De Fancontrol in de Bios heb ik meteen na de Update al uitgezet. Dat mocht dus helaas niet baten ....

[Edit] Zal eens gaan kijken wat er gebeurt als ik de Stock Cooler van Intel erweer op zet. (Moet ik wel alles weer uitbouwen :'( )

[ Voor 20% gewijzigd door DJ Adidas op 10-07-2005 13:22 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DJ Adidas schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:05:
Volgens de Specs op de verpakking en site van Zalman draait deze cooler tussen de 1000 ~ 2000rpm. Tevens draait hij bij die maat van me ook rond de 1900 ~ 1950 @ max.

De Fancontrol in de Bios heb ik meteen na de Update al uitgezet. Dat mocht dus helaas niet baten ....

[Edit] Zal eens gaan kijken wat er gebeurt als ik de Stock Cooler van Intel erweer op zet. (Moet ik wel alles weer uitbouwen :'( )
ooh ...zie nu dat je een 7700 hebt i.p.v 7000cu .....die lopen +/- 2500

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Haal em er eens af en dan er weer op zonder te veel aan de pasta te knoeien, wel even glad strijken ;)
Dan er opnieuw opmonteren en goed evenwijdig de schroeven aandraaien en goed kijken of ie echt recht erop staat, zou kunnen dat je misschien iets te hard hebt geschroefd waardoor je mobo een beetje krom staat en dus het contact (gedeetelijk) weg is.

• DJ Adidas
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:47:
Haal em er eens af en dan er weer op zonder te veel aan de pasta te knoeien, wel even glad strijken ;)
Dan er opnieuw opmonteren en goed evenwijdig de schroeven aandraaien en goed kijken of ie echt recht erop staat, zou kunnen dat je misschien iets te hard hebt geschroefd waardoor je mobo een beetje krom staat en dus het contact (gedeetelijk) weg is.
Thx ;) Van de pasta zal ik zeker proberen zodra ik weer een 7700Cu heb. Kennis van me komt net langs met ze pc omdat ie wat snellers wilde en daarom wat onderdelen van me Server wilde hebben. (Asus P4C800-E Del., P4 3.0 (S478), 2x 512MB GEIL DDR, Ti4200) en die zegt doe me je Kast en Koeler ook maar :S

Zit dus weer even zonder en moet het even met me AMD64 3000+ doen. Ga in de loop van de komende week weer verder met me echte Werk/Game PC.

Overigens werd die P4 3.0 met 7700Cu: 38 graden Idle en 45 Stressed.

Als jullie een ander advies hebben vwb. Cpu-koeler & kast hoor ik het graag. Me Voeding zet ik natuurlijk gewoon over.

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zijn 2 opties:
1: ASUS PROBE leest verkeerd uit: neem Everest
2: De sensors zijn brak (bekend probleem): voel aan je koelblok, en schat hoe warm het is.

• DJ Adidas
pleasure schreef op zondag 10 juli 2005 @ 16:48:
Zijn 2 opties:
1: ASUS PROBE leest verkeerd uit: neem Everest
2: De sensors zijn brak (bekend probleem): voel aan je koelblok, en schat hoe warm het is.
Thx voor het meedenken .....

1. Voor het uitlezen gebruik ik Asus Probe II (nieuw) welke exact dezelfde waarden als de Bios geeft (ook na laatste Bios Flash). Helaas heb ik nu geen Kast om de PC in te zetten (morgen wel weer) en hem te testen. Zal het zeker even proberen met Everest.

2. De sensors kunnen natuurlijk brak zijn en afwijken, maar de koperen vinnen voelen ook echt warm aan. Zeker als je hem uitzet, de cooler ervanaf haalt en gaat voelen (zodat je niet misleid wordt door de airflow).

Heb wel voordat ik bezoek kreeg de Stock koeler weer gemonteerd met Silveren pasta en daarmee werd hij zonder het OS te starten in de bios alweer 74 graden. ;(

Meteen uitgezet en toen ook uitgebouwd.

Wordt er een tikkeltje moedeloos van 8)7 .... Maar opgeven ? NOOIT !!!! :Y)
Morgen even samen met een Collega ernaar kijken en 's avonds met me maat.

<Update>
De kast krijgt vanavond een nieuw jasje en koeler.
Namelijk de Thermaltake Tsunami (zilver) en de Zalman CNPS7700-Cu (nu vergezeld door een tube Artic Silver 5).
</Update>

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Adidas op 11-07-2005 15:37 ]

• DJ Adidas
Oké, ... het werd weer eens tijd om verder te gaan. Zit nu tijdelijk achter me andere pc zodat ik toch me dagelijkse dingen kan doen, maar wil ook wel graag met me normale PC aan het werk.

Wat is er in de tussentijd gebeurt ...

Aangeschaft:
  • Kast (Thermaltake - Tsunami Dream),
  • Cooler (Zalman CNPS7700-Cu) en
  • Coolpasta (Artic Silver 5).
Dit alles samen met goede vriend ingebouwd ... (ik was na al dat gekl**t niet zo heel erg happy meer en dan is het fijn als er iemand meekijkt :z ).
  • Eerste Boot in de nieuwe behuizing ...... zelfde verhaal weer ;(
  • Oké alles weer nagelopen, cooler er vanaf en pasta gecontrolleerd ... zit genoeg op (niet teveel) en is netjes verdeeld.
  • PC weer aangezet en op laten starten. De temperaturen zijn nogsteeds veelste hoog volgens de info van Asus Probe II, Bios & Everest. Na het opstarten zit hij rond de 66/67graden wat geleidelijk afloopt naar 56-58 graden. Als er vervolgens ook maar één applicatie wordt gestart zit hij direct (binnen 2-3 sec. alweer over de 60 graden en vervolgens over de 70 graden heen.
  • PC uitgezet om niet te worden misleid door de Airflow en voelen hoe warm de CPU-Cooler is. Nou als die volgens de Sensoren 50-70 graden is, is mijn lichaamstemperatuur 120 graden. Blijkt dus niet helemaal te kloppen.
  • Zijn op de Asus Site een Topic tegengekomen wat exact mijn probleem omschrijft. Echter heeft ook deze jongen er geen oplossing voor gekregen. Zelfde Motherboard enz.
Tijd om contact met Asus te gaan zoeken:
  • Gebelt met Asus Holland: Geen gehoor; Je wordt ik de wachtrij geplaatst, bent opeens aan de beurt ... Tuut-Tuut-Tuut, lijn verbroken ... en dat 4x verdeeld over 2dgn.
  • Eindelijk contact gehad met Asus Holland die me vervolgens doorverwezen naar Asus Germany. Deze hebben veel meer expertise op het gebied van Moederborden. In NL was in ieder geval niets bekend over deze problemen.
  • Contact gehad met een gebrekkig Engels sprekende Duitser die gelukkig erg welwillend was. Was zelf in het rondneuzen op Internet al geruchten over een Beta-Bios tegengekomen die me vervolgens door Asus Germany is gemaild. Onder voorwaarde dat ik deze niet door zou doorsturen aan andere B)
  • .:. Even weekje rust genomen .... en achter me AMD64 3000+ gezeten (Je moet toch wat) .:.
  • Heb de nieuwe Bios ondertussen geupdate en de Settings weer op Setup Default gezet. Helaas geen enkel verschil in temperaturen met de vorige.
  • Na weer moedeloos in de Bios de settings na te hebben gelopen en wat te hebben gespeelt met de spanningswaardes blijkt dat ook dit geen positief effect heeft op de Temps.
Laatste optie(s):
Volgens mij heb ik ondertussen alles gedaan wat er mogelijk is. Denk dat ik morgen maar even contact op ga nemen met [Informatique] om te kijken wat hun voor me kunnen betekenen ? Wellicht een ander exemplaar of zelfs ander type ....

Input van jullie blijft vanzelfsprekend ook van harte welkom. Een mens kan natuurlijk ook zomaar wat over het hoofd zien. 8)

Verwijderd

Ik heb bijna dezelfde setup, met als verschil dat ik een socket 478 550 heb en een P4C800 moederbord. Mijn prescott wordt (overklokt) 46 graden idle, 66 graden stressed (3D mark en prime95 tegelijkertijd draaien) Vcore staat op 1,5. Met warm weer wil er eens een uitschieter zijn naar 70 graden, maar dat komt eigenlijk bijna nooit voor. In vergelijking met jouw temps op standaard dus veel te hoog. Op standaardsnelheid + voltage komt de mijne echt niet boven de 55 graden uit.

Een externe temp sensor tussen de koelvinnen geeft aan dat deze bij stressed ongeveer rond de 45/46 graden worden.

Ik heb de meegeleverde pasta gebruikt, dun laagje aangebracht. Wat bij mij wel is is dat de steuntjes van de koeler "scheef staan" door het aandraaien. Je moet echt flink doorschroeven voordat de koeler echt goed aansluit. Was er wel een beetje huiverig voor, ik hou niet zo van dingen die scheeft gaan staan. Ik heb echter de schroeven doorgedraaid totdat ze niet verder gingen (met minimale kracht, natuurlijk niet doorschroeven tot het gaat kraken)

Misschien dat het je helpt, ik vind de zalman koeler best goed. Had hiervoor een Gigabyte G power, zag er leuk uit, maar koelde niet super.

Verwijderd

@Martin; een 550 a la socket 478 bestaat niet. De nummering begint pas bij socket 775. In jouw geval het je gewoon een Pentium 4 3,2 GHz 1MB. (Is toch ook veel duidelijker!?)

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
Toink schreef op zondag 10 juli 2005 @ 12:13:
Voor dit spul heb je echt geen waterkoeling nodig. Ik koel m'n P4 570 (3.8) met een 7700Cu en afgezien het feit dat ik niet kapot ben van Zalman CPUkoelers vind ik dat ie z'n werk aardig goed doet.

Jij hebt een 3.4 en dat moet helemaal geen probleem zijn voor de 7700cu. Toch heeft het denk ik wel te maken met je CPUkoeler want je case-temps zijn zo te zien niet echt hoger geworden dus het is niet zo dat er ineens veel meer warmte vrijkomt die de kast niet uit kan. Draai je de 7700 op hoge of lage rpm?
De ASUS P5WD2 Premium is notoir voor overvolting Vcore. Je zult zien dat die ver over de 1.4 staat. Zet die maar eens op 1.3; scheelt al gauw zo'n 6-10 graden.

• DJ Adidas
asarian schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 15:44:
[...]

De ASUS P5WD2 Premium is notoir voor overvolting Vcore. Je zult zien dat die ver over de 1.4 staat. Zet die maar eens op 1.3; scheelt al gauw zo'n 6-10 graden.
Helaas heb ik hier de laatste keer ook al mee lopen spelen.
Standaard geeft hij tussen de 1.36 - 1.40V.
Middels de bios heb ik dit op 1.30V gezet en dit vervolgens ook gezien onder Windows, maar dit had 0,0 effect.
Als ik de waarde hard op 1.4 zet wordt hij zelfs warmer dan voorheen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:45:
@Martin; een 550 a la socket 478 bestaat niet. De nummering begint pas bij socket 775. In jouw geval het je gewoon een Pentium 4 3,2 GHz 1MB. (Is toch ook veel duidelijker!?)
Een 3,4 GHz ;) Wordt trouwens overal in windows en benchmarkprogsels (everest/sandra) weergegeven als P4 550.

Ik ben trouwens ook geen voorstander van processornummeringen. Doe mij maar GHz. Zowel bij AMD als Intel.

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heb je ondertussen al een oplossing??
Ik heb ook een Asus P5WD2 Premium moederbord en had daarop een Intel P4 Dual Core 3.2Ghz.

Deze zat ook telkens tegen de 60 a 70 graden.
Ben d'r mee teruggegaan, en heb nu een P4 660 (3.6Ghz 2MB L2)
Ook deze zit rond deze temps...:'(

Nu zeggen ze ineens tegen mij dat dit normaal is bij deze processoren :?
Ik heb ook al veel geklooit met koelpasta's en dergelijke. ( ik heb trouwens nog wel de boxed cooler)
maar dat mocht niet helpen. Ik wacht even af op jou reactie, anders heeft het geen zin om ook een Zalman cooler te kopen.

Als je al een oplossing hebt, post het even :)
Dan kan ik ook kijken wat ik er eventueel aan kan doen!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
DJ Adidas schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:48:
• PC uitgezet om niet te worden misleid door de Airflow en voelen hoe warm de CPU-Cooler is. Nou als die volgens de Sensoren 50-70 graden is, is mijn lichaamstemperatuur 120 graden. Blijkt dus niet helemaal te kloppen.
Dat wijst er dus op dat de cooler geen goed contact maakt met de cpu, probeer er eens minder koelpasta op te smeren (je moet er overa bijna door heen kunnen kijken, dus als je het nog een keer zou proberen uit te smeren dat de cpu weer tevoorschijn komt) en draai de CPU koeler nog wat strakker op de CPU (als dat nog kan?).

Edit:
Of gewoon brakke sensoren kan ook natuurlijk bedenk ik me net.

[ Voor 6% gewijzigd door Gaming247 op 23-08-2005 10:26 ]

[Updated spec's]

• DJ Adidas
PurpleBlue schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 09:26:
Heb je ondertussen al een oplossing??
Ik heb ook een Asus P5WD2 Premium moederbord en had daarop een Intel P4 Dual Core 3.2Ghz.

Deze zat ook telkens tegen de 60 a 70 graden.
Ben d'r mee teruggegaan, en heb nu een P4 660 (3.6Ghz 2MB L2)
Ook deze zit rond deze temps...:'(

Nu zeggen ze ineens tegen mij dat dit normaal is bij deze processoren :?
Ik heb ook al veel geklooit met koelpasta's en dergelijke. ( ik heb trouwens nog wel de boxed cooler)
maar dat mocht niet helpen. Ik wacht even af op jou reactie, anders heeft het geen zin om ook een Zalman cooler te kopen.

Als je al een oplossing hebt, post het even :)
Dan kan ik ook kijken wat ik er eventueel aan kan doen!
Sorry, is inderdaad wel zo vriendelijk ;)

Ik heb dus me PC teruggekregen van Informatique en die hebben net als wij meerdere tests gedaan. Hierbij is gebruik gemaakt van andere sensoren enz enz.
Ook hebben ze van mij een complete lijst gekregen van stappen die ik allemaal heb doorlopen, welke hun vervolgens hebben nagelopen (2 zien tenslotte nogsteeds meer dan 1).

Hun geven aan dat het aan het moederbord MOET liggen.
Andere Processoren, Koelers, Pasta's enz. hebben bij hun namelijk ook niet geholpen.
De Waarden die worden weergegeven zijn ZEER onbetrouwbaar (in mijn geval dan) en kunnen worden genegeerd.
Er is me toegezegt dat ze contact op zouden nemen met Asus (Duitsland & Taiwan) voor het aankaarten van het probleem.
Indien ik problemen ondervindt of er dingen defect gaan hebben hun aangegeven deze kostenloos te vervangen. (Ook indien deze bij een andere leverancier vandaan komen)

Het is dus helaas geen oplossing maar het stelt je wellicht wel gerust. Bij Informatique hopen ze in ieder geval op een nieuwe Bios die dit op zou moeten lossen.

Ik heb in ieder geval me PC weer thuis zijn en werk/game er weer stevig op los waarbij hij geen KRIMP geeft. (Battlefield 2, MoHAA Spearhead, C&C Generals ZH enz).

Suc6 .... Overigens zijn we echt niet de enige ... kom zoals eerder vermeld zelfs op het Asus forum mensen tegen met waarden hoger dan 120 Graden (Celcius) met een 840.

[ Voor 7% gewijzigd door DJ Adidas op 26-08-2005 21:56 ]

• thatrunks
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:45:
[...]

lol dat moederboard is ook een socket 775 dus hij zal wel een 775 bedoel ipv 478 ;)

[ Voor 43% gewijzigd door thatrunks op 27-08-2005 05:14 ]

- Computers blijven drama dingen -

• 0M3G4
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
Sorry voor het necro-posten maar heb hier exact hetzelfde probleem, heb sinds een paar dagen een p5wd2 premium in mijn systeem en met mijn P4 3.4Ghz geeft de BIOS temperaturen aan van 65°C idle. De koeler die ik gebruik is een gloednieuwe TT Blue Orb II met arctic silver, lopend op 1700 RPM, netjes zoals vermeld op de verpakking. Bij het aanraken van de heatsink na een kwartier voelt deze niet warmer aan dan 25-35°C. denk dan ook dat de thermometer simpelweg niet correct functioneert.
Pagina: 1