Nieuwe systeem, wat denken jullie hiervan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:09
Hallo,

Ik wil over een week of 2 dit systeem bestellen:

Coolermaster RC-530-SSN1 Centurion 530 zilver/zwart (77,36)
Tagan 480 watt PSU (78,45)
MSI K8N Neo4 Platinum (130,89)
AMD ATHLON 64 X2 4400+ DUAL-CORE BOX (588,95)
2x Kingston ValueRAM 1Gb 400MHz CL3 184-pin PC3200 a 97,95 per stuk
ASUS nVidia GeForce 7 Serie / Asus GeForce 7800 TX 256MB DDR3 (559,25)
Nec 3540 DVD Dual Layer 16x Zwart (44,25)
Creative Soundblaster Audigy 2 - Value BULK (40,95)
Hitachi 250GB SATA 8mb (127,95)
Logitech MX518 Optical mouse (44,40)
Logitech Internet Pro Desktop black (22,95)

Ik kom op 1911 euro, dat is ook echt mijn max. budget. Ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken van onderdelen. Van de cpu en videokaart ben ik zeker, de rest heb ik er zo goed mogelijk bij gezocht. Vooral het geheugen vind ik moeilijk, er zijn zoveel merken en soorten. SLI vind ik niet belangrijk. Ik blijf bij 1 videokaart.
Wanneer is die x2 4400 eigenlijk leverbaar? Dat kan ik nergens terug vinden.
Wat vinden jullie hiervan?
Positieve kritiek is welkom.

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoooper
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ik heb bij de value bulk audigy geen driver cd meegeleverd gekregen.. dat kostte wat tijd voordat ik uberhaupt het ding aan de praat kreeg.

verder leuk systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Ik zou de Soundblaster achterwege laten, de onboard audio is prima voor games etc.
Misschien in plaats van CL3 ValueRAM kijken of je iets sneller geheugen kan krijgen met het geld dat je bespaart met het niet kopen van die SB.
Ik zou i.p.v. de Hitachi met 8MB eerder gaan voor bijvoorbeeld een Maxtor met 16MB cache.

Voor de rest erg heftig (alhoewel ik me afvraag of die proc zijn geld waard is op dit moment, maar goed, daar was je zeker van, dus...)

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Een X2 CPU, de snelste GPU... en ValueRAM :'(

Je koopt een Ferrari, neemt een V12.. en zet er 14" wielen met hele smalle banden onder..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrBarBarian schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:54:
Een X2 CPU, de snelste GPU... en ValueRAM :'(

Je koopt een Ferrari, neemt een V12.. en zet er 14" wielen met hele smalle banden onder..
Tel erbij op dat mensen gaan vragen of een systeem goed is, terwijl ze niet zeggen waarvoor het gebruikt gaat worden. Als je die Ferrari gaat gebruiken om zeecontainers te vervoeren, dan ben je bijvoorbeeld niet handig bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Hoofdzakelijk wil ik gamen met dit systeem en af en toe wat videobewerking.
Dat geheugen daar zat ik dus een beetje mee. Wat zijn goede suggesties waarmee ik wel binnen mijn budget blijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Doet me denken aan mensen die heel hun upgradebudget opsouperen aan een FX-57, een 7800 GTX en dan voor een Q-Tec voeding gaan 7(8)7

Enfin, bij jou is het nog zo erg niet :). Maar inderdaad, een snelle proc lust wel snel geheugen, dus minimaal CL 2,5 (CL 3 voor DDR 1 is trààààg!).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Als je wilt gamen, waarom dan een dual core processor? Voor hetzelfde geld heb je een 4200+ die 400Mhz meer draait, waar je in games meer aan hebt dan aan die tweede core die staat te lanterfanten.
Voor 200zoveel euro minder heb je een 3700+ die gelijk presteerd in nagenoeg alle games aan de 4400+X2. Scheelt je een heleboel geld wat je in low-latency geheugen kunt steken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Kijk naar G Skill, OCZ en Crucial voor geheugen bijv...

Voor minder dan 200 euro heb je 2x 512mb Crucial Ballistix pc4000, wat al een hele stap de goede richting in is. Waarom wil je eigelijk pc4000? Je gaat overclocken?

[rml]Mister_X in "[ OC-939] Het ASUS A8V Deluxe OC Thread D..."[/rml]
Overigens kan ik bevestigen dat amd's meer baat hebben bij lage latency's dan veel mhz, 290mhz ram @ 3-4-4-10 2T is trager(overall) dan 240 2-3-3-6 1T. (ongeveer zelfde clockspeed cpu)

[ Voor 39% gewijzigd door MrBarBarian op 10-07-2005 12:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
@ MrBarbarian, de TS heeft het over 400MHz geheugen, niet PC4000. 400MHz is naar mijn weten nog altijd standaard PC3200 geheugen. PC4000 is dacht ik 533 MHz.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Andere processor sowieso niet, die 2e core werkt nu misschien nog niet, maar dat gaat wel komen.
Het is niet de bedoeling dat ik met een jaar weer moet gaan upgraden.

en dit geheugen ?

3x Kingston 512MB DDR PC3200 CL2.5 (KVR400X64C25/512)

of 1x Kingston 1GB DDR PC3200 CL2 (2x512) HyperX Memory Kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 19:27
BredeP schreef op zondag 10 juli 2005 @ 12:26:
@ MrBarbarian, de TS heeft het over 400MHz geheugen, niet PC4000. 400MHz is naar mijn weten nog altijd standaard PC3200 geheugen. PC4000 is dacht ik 500 MHz.
/fixed ;)

Heb je btw niet genoeg aan 1GB werkgeheugen? Volgens mij zijn er atm maar weinig toepassingen, die zoveel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Ik koop trouwens alles bij cool-prices.nl. Kan ik alles mooi in een keer bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
BredeP schreef op zondag 10 juli 2005 @ 12:26:
@ MrBarbarian, de TS heeft het over 400MHz geheugen, niet PC4000. 400MHz is naar mijn weten nog altijd standaard PC3200 geheugen. PC4000 is dacht ik 533 MHz.
:D oeps..

Maar hou het wel bij een even aantal geheugen reepjes, ivm dual channel

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Ik zit een beetje met dat geheugen. Ik wil zeker 1 gig geheugen hebben, dat word dan single channel anders zit ik zwaar boven mijn budget met dat snelle geheugen. Ik kan dus ook 512mb dual channel nemen. Wat is wijsheid. Ik heb eigenlijk geen zin om dit jaar te upgraden. 1900 euro lijkt me voorlopig wel genoeg. Is het geheugen dan echt de bottleneck van het systeem? Dus als ik cs2 geheugen neem ipv cs3 dan is dat een groot verschil in snelheid?

Logisch dat ik het allemaal zo goed mogelijk wil halen, maar het moet wel haalbaar zijn.
En dual core en die 7800 hebben zeker toekomst vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
peppie71 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 19:47:
Logisch dat ik het allemaal zo goed mogelijk wil halen, maar het moet wel haalbaar zijn.
En dual core en die 7800 hebben zeker toekomst vandaar.
Na de toekomst komt de volgende toekomst.. Het lijkt mij niet verstandig te investeren in de toekomst, maar investeren in techniek die een redelijke prijs/prestatie verhouding heeft..

Zowel voor je CPU als voor je GPU is die verhouding op het moment nog erg scheef, vind ik. Een X2 wordt over een (half) jaar pas interessant, en het zelfde geld voor die 7800..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BredeP schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:49:
Ik zou de Soundblaster achterwege laten, de onboard audio is prima voor games etc.
Misschien in plaats van CL3 ValueRAM kijken of je iets sneller geheugen kan krijgen met het geld dat je bespaart met het niet kopen van die SB.
Ik zou i.p.v. de Hitachi met 8MB eerder gaan voor bijvoorbeeld een Maxtor met 16MB cache.

Voor de rest erg heftig (alhoewel ik me afvraag of die proc zijn geld waard is op dit moment, maar goed, daar was je zeker van, dus...)
Nou, met een Audigy heb je veel meer spelplezier met EAX, daar kan een onboard sound kaart echt niet aan tippen!
De Maxtor icm met een nforce4 chipset is erg riskant, veel mensen hebben hier problemen mee. Een samsung 2504 250gb is een zeer goed alternatief.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Ik ga binnen 3 weken een computer kopen. Dan kan ik wel een radeon 850 kopen, maar ik vraag me af of dat erg handig is. Die 7800 gtx is nu uit. Het zal best dat de prijzen gaan dalen, maar daar ben ik nog niks mee geholpen en nu een mindere kaart kopen en dan over een half jaar upgraden zie ik echt niet zitten. Ik wil nu een zo snel mogelijke computer met een zo lang mogelijke levensduur zonder upgraden. Persoonlijk denk ik dat ik dan zo best wel aardig zit. Alleen ben ik er met het geheugen nog niet helemaal uit.

Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoooper schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:49:
ik heb bij de value bulk audigy geen driver cd meegeleverd gekregen.. dat kostte wat tijd voordat ik uberhaupt het ding aan de praat kreeg.

verder leuk systeem!
Hmmz, een beetje tweaker kan wel naar www.creative.com gaan, op service en support klikken en dan nog wel voor Autoupdate klikken, zodat de installatie automatisch gaat, KLAAR.
Dus dat lijkt mij niet al te moeilijk,

voordat geldt nog het feit dat de Audigy 2 zs een echte "gamers" audio kaart is en zeker niet vergelijkbaar met crappy onboard soundcard 8)7 .
( audigy 2zs hardwareversnelling voor audio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

peppie71 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 20:09:
Ik ga binnen 3 weken een computer kopen. Dan kan ik wel een radeon 850 kopen, maar ik vraag me af of dat erg handig is. Die 7800 gtx is nu uit. Het zal best dat de prijzen gaan dalen, maar daar ben ik nog niks mee geholpen en nu een mindere kaart kopen en dan over een half jaar upgraden zie ik echt niet zitten. Ik wil nu een zo snel mogelijke computer met een zo lang mogelijke levensduur zonder upgraden. Persoonlijk denk ik dat ik dan zo best wel aardig zit. Alleen ben ik er met het geheugen nog niet helemaal uit.

Wie weet raad?
Je moet geen overklokkersgeheugen kopen - gewoon kwaliteitsgeheugen (Twinmos, Corsair, ...) is ook al goed - in de veronderstelling dat je niet wilt overklokken natuurlijk. Zoals hierboven al gezegd, het is een systeem waarmee je kan uitpakken, maar een dualcore processor zal de eerste jaren niet renderen voor games. De games die de komende jaren uitkomen zijn gebaseerd op engines die nog geoptimaliseerd zijn voor single-cores. Je videokaart, het verschil tussen een 7800 en een X850 is niet hemelsbreed - het zijn kaarten van dezelfde generatie (check de info op het internet maar es na - de 7800 is geen nieuw ontwerp, maar een doorontwikkeling).

Verder geldt: voor de topmodellen betaal je altijd (on?)redelijk veel geld. Dus een 7800, een X2, ... dat kruipt in de kleren. Doe dan geen domme dingen door wat no-name geheugen of een el cheapo voeding te kopen - dan ben je verkeerd bezig hé.

Wanneer een 7800 verouderd is, dan zal een X850 dat ook zijn. Die paar procenten verschil wegen niet op tegen de performancesprong die een nieuwe gpu-generatie met zich meebrengt. Daarnaast zijn de meeste topgames van nu nog redelijk vlot te spelen met een Ti4600 - dat is twéé generaties terug - mits wat toegevingen. Wil je alle toeters en bellen, en een hoge resolutie, dan mag je waarschijnlijk met elke nieuwe generatie je kaart upgraden. Aan jou de keus. PC's evolueren, bij CPU's stagneert dat wat op vlak van de Ghz-race, maar het gaat verder op andere vlakken (cores, ...). Ook GPU's worden constant verbeterd. Het is maar wat je er voor over hebt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil nu een zo snel mogelijke computer met een zo lang mogelijke levensduur zonder upgraden.
Dat is ongeveer het domste wat je kunt doen met je geld. Dat kan uit 15 jaar ervaring zeggen.
Koop dit en je bent 3 maanden de bink, zonder 1 spel om het mee te kunnen showen. Alleen benchmarks. Over 1 jaar geniet je van alle geweldige nieuwe spellen, maar baal je dat je de hoogste kwaliteitsinstellingen al niet meer kunt draaien. En over 2 jaar heb je een mindere pc dan je tante Truus dan net bij de Lidl gekocht heeft voor €600. Ik weet niet of je rijk of arm bent (ik bedoel: heb je er voor moeten sparen dan zeker) toch zou ik dit niet zo doen. Investeer je geld liever in duurzame spullen/onderdelen.

De spullen die je uitgezocht hebt zijn wel heel ok.
Maar spullen die lang meegaan zijn vooral kast, voeding, monitor, en in mindere mate geheugen.
Centurion kast is ok maar niet mooi afgewerkt, liever een Antec. Tagan voeding: perfect.
Mobo: goed. DFI is nog beter.
CPU: neem een single core Venice 3000+. Die is even snel te (over)klokken als een 4000+. Je hebt er nu niks aan om een X2 te nemen, behalve dat je pc wat soepeler loopt en sneller is met encoden. Koop over 1-2 jaar een nieuwe die sneller is dan de 4400+, voor nog eens €150 en prop die op hetzelfde mobo. Ergo: €300 bespaard.
Of w8 nog even en neem de X2 3800+. Die kost de helft en is bijna even snel.

Videokaart: tja. 7800 is snel. Op wat voor monitor ga je het spelen? Met welke resolutie? 2048*1536 met 8xAA en 16xAF? Of op een 17"tft met 1280*1024? Dan kun je netzogoed een Radeon X800 nemen. en zelfde verhaal als bij de cpu: €200 bespaard (en altijd de nieuwste spellen speelbaar, ook over 5 jaar).
SB Audigy: overbodig. Ik snap niet waarom je een aparte geluidskaart bij de MSI wilt als er al een SB chip met EAX2 onboard zit. De DFI heeft ook een heel goed onboard geluid met net zo weing processorbelasting als de MSI of een aparte Audigy.

HD: waarom geen raid 0 of striping (vanuit XP, iets minder risico als je alleen je games en OS partitie striped)? 2x Samsung 200GB. Stil, en veel sneller.

Geheugen: eindelijk antwoord op je eigenlijke vraag: Twinmos speed premium. 1 of 2GB mag je zelf weten, hoewel 2x512 vast genoeg is. Er zitten stoere chippies op (winbond BH5) die echt snel zijn.Als je echt hoog wilt gaan overklokken moet je Samsung TCCD chippies hebben (op G-skill of OZC). Die gaan heel hoog, maar wel met hogere timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt een prima mobo, prima graka, minder prima proc, minder prima geheugen.

Ik zou het zo doen (om te gamen zoals je zei..) :
A8N-SLI (Waarom? gewoon... THE SHIT, THA BOMB! ) en dat terwijl ik niet heel erg van AMD houd.. ;)
2x 6600 GT SLI (Dat is dus gewoon rammen en door de komst van de 7800 weer net iets aantrekklijker qua prijs...

En ja.. ASUS blijft gewoon goed!

Kingston geheugen is echt heel stabiel en heel prima, maar echt snel is anders.
Go for Corsair!

Ik zou trouwens een iets dikker keyboard pakken anders valt ie zo in het niet bij je muis ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal.

Hmmm! Ik moet nog eens goed gaan nadenken wat ik nu ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar ik mij aan erger is dat gezwam over dat je net zo goed een mindere videokaart kan kopen omdat je toch niet in 1600 x 1200 speelt... Er komen ook nieuwe spellen uit, en met een snellere videokaart kan je gewoon langer vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 06:34:
waar ik mij aan erger is dat gezwam over dat je net zo goed een mindere videokaart kan kopen omdat je toch niet in 1600 x 1200 speelt... Er komen ook nieuwe spellen uit, en met een snellere videokaart kan je gewoon langer vooruit.
Voorbeeld:

Stel je koopt nu een 7800GTX. Kost je zo'n 530 euro.
In vergelijking: Als je nu een 9800Pro koopt, ben je voor 190 euro klaar, besparing: 340 euro.
Op dit moment is op 1280*1024 (de maximum resolutie voor 95% van de TFT schermen) alles zonder meer goed speelbaar met die tweede kaart (WoW, alle details aan, en lopen als een trein)

Laten we zeggen dat over een jaar die 9800Pro aan vervanging toe is. Tegen die tijd is die 7800GTX (of een kaart met vergelijkbare prestaties, de 8600 of zo) gegarandeerd goedkoper dan 340 euro.

Het resultaat is dus dat je hetzelfde spelplezier hebt, voor minder geld.....

De enige reden om een 7800GTX te kopen zou zijn als je op hogere resoluties wilt spelen. Ik kan me niet voorstellen dat de 9800Pro op 1600*1200 nogsteeds WoW op full-detail draait (hoewel ik het niet kan testen...) Maar het aantal mensen wat een dergelijke setup hanteerd is volgens mij niet zo heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 10:15

MBV

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2005 deze al bekeken? Ongeveer jouw systeem, maar met een paar andere keuzes op o.a. kast en processor. Nu is het budget ook iets lager (TFT zit in het budget) maar dat geeft een idee waar je jezelf op kan richten. X2 lijkt mij wat overdreven voor de processor, niet in de laatste plaats om de leverbaarheid. En uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de Centurion op is bij Coolermaster, dus in dat opzicht is zoeken naar een andere kast geen slecht idee :)

nog los van de leverbaarheid van de 7800, die ook niet toppie zal zijn
Pagina: 1