Systeem hangt/hapert op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

• JanVanHaaren
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-08 16:42
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden heb ik te kampen met een nogal vervelend probleem. Mijn systeem draait onzettend instabiel en hapert en hangt op willekeurige momenten. Dit was de configuratie van mijn systeem toen alle ellende begon:

Processor: Intel Pentium IV op 2,8 GHz
Moederbord: MSI 865PE Neo2-PFISR (800 MHz FSB)
Voeding: Zalman 400W ZM400A-APF
Geheugen: 2 X 512 mb DDR PC3200
Videokaart: Sapphire Radeon 9800 Pro 128 mb ddr (AGP)
Harde schijf 1: Western Digital Raptor 36,7 GB, 10000 rpm (Serial ATA)
Harde schijf 2: Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB, 7200 rpm (Serial ATA)
DVD-lezer: LiteOn DVD 16X
DVD-schrijver: LiteOn LDW-811S (dual)
Monitor: LG Flatron F900B

Soms bleef het systeem gewoon hangen op het bureaublad. Soms midden in een spel. Meestal ging het systeem haperen of volledig hangen terwijl Windows Media Player gebruikt werd. Er kwamen bijvoorbeeld stukken ruis in het geluid, het geluid viel plots weg en kwam even later weer terug, et cetera. Ook bevroor soms alles. Op muis en toetsenbord reageerde het systeem niet meer, de systeemklok bleef staan, er was echt geen leven meer te bemerken. Wat ook wel eens voorviel was dat de monitor zichzelf ineens uitschakelde. Meestal begon de instabiliteit van het systeem pas nadat de monitor één keer geflitst had (heel snel even geen beeld en dan weer verder alsof er niets gebeurd was). In 3/4 van de gevallen deden deze problemen zich voor wanneer het systeem nog maar even opgestart was.

Ik heb een geheugengtest gedaan, meermaals zelfs, maar deze vond geen enkel probleem. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de leverancier van het systeem en die wist mij te vertellen dat ze dezelfde problemen al hadden meegemaakt en dat dit te wijten zou zijn aan fabricagefouten van de grafische kaart (Sapphire Radeon 9800 Pro). Ik heb wat geld moeten bijleggen voor een Point Of View Geforce 6600 GT 128 mb ddr in de hoop dat mijn problemen van de baan zouden zijn, maar dit was echter niet het geval. De problemen bleven maar doorgaan.

Vorige week heb ik mijn monitor (LG Flatron F900B) tijdelijk vervangen met een oude Belinea 17" monitor. De aan/uit knop van de LG heeft namelijk de geest gegeven en ik koesterde de stille hoop dat dit een verband zou hebben met mijn problemen. Ook dit heeft geen oplossing geboden. De eerste twee dagen had ik schijnbaar geen problemen meer, dus dacht ik dat ik eindelijk het probleem gevonden had. Maar dat is jammer genoeg niet het geval.

De problemen zijn nog steeds gelijkend, maar toch draait het nu al bij al een stuk stabieler. Het systeem blijft nu alleen nog maar haperen bij het afspelen van muziek in Windows Media Player. De afgelopen zeven dag het is slechts één keer helemaal vastgelopen (bevroren).

Zou het misschien een probleem met het moederbord kunnen zijn? De geluidschip zit namelijk onboard. Of toch eerder iets met de voeding? Met welke tool/software kan ik de voltage op de verschillende rails meten?

Ik weet ook niet goed in welk forum ik dit bericht moet plaatsen. Als het hier verkeerd staat, mijn excuses, verplaats het dan maar.

Dank bij voorbaat.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

JanVanHaaren schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:28:
Zou het misschien een probleem met het moederbord kunnen zijn? De geluidschip zit namelijk onboard.
Controleer de temperaturen eens. Met name de temperatuur in de kast zelf.
Of toch eerder iets met de voeding? Met welke tool/software kan ik de voltage op de verschillende rails meten?
Kijk eens in het BIOS bij 'PC Health' status.
Je kunt ook programma's á la Speedfan gebruiken :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Is je CPU soms overgeklokt..? Ja zo ff terugklokken..
Al een clean Windows install gedaan..?
Bij mij liep hij ook vaak te haperen als ik mp3tjes aan het luisteren was met wmp...
als ik dan bijvoorbeeld ie opstartte ging m'n muziek ff haperen..
Dit kwam toen omdat mijn hd op pio mode stond en niet op udma..
Na een clean instal van m'n windows en een kabeltje verwisseld te hebben heb ik er nooit meer last van gehad..

• JanVanHaaren
CPU temperatuur: 43° Celsius
Systeemtemperatuur: 37° Celsius

CPU fan speed: +/- 3200 RPM (variabel)
NB fan speed: +/- 6000 RPM (variabel)

Vcore: 1,456 V
3,3: 3,312 V
+5,0: 5,140 V
+12,0: 11,741 V
-12,0: -11,989 V
Battery: 2,976 V
+5V SB: 4,993 V

Een schone Windowsinstallatie heb ik al een aantal keer geprobeerd maar biedt geen oplossing. De vorige keer bevroor het systeem bijvoorbeeld nog tijdens de installatie van het besturingssysteem, dus ik denk niet dat het een softwarematig probleem is.

/edit

De CPU draait op de snelheid zoals hij geleverd is. Hij is gekocht voor een 2,8 GHz en wordt in software zoals SiSoft Sandra weergegeven als 2,828 GHz. Dat lijkt me niet echt een probleem?

Dank voor de reacties.

[ Voor 16% gewijzigd door JanVanHaaren op 10-07-2005 11:50 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De temperatuur is niet verkeerd.
De frequentie van de CPU mag/kan ook een stukje afwijken, dit is meestal niet zo'n probleem.

Echter zie ik wel een vCore van 1,456V. Ik neem aan dat je over een Northwood processor beschikt ?
Het programma CPU-Z V1.29 kan meer informatie over de processor geven :)

De Northwood 2.8GHz heeft een vCore nodig tussen de 1,475V en 1,525V. Jouw vCore ligt daar dus nét iets onder. Dit geeft meestal ook geen problemen maar je weet maar nooit en in dit geval is het verstandig om er wel naar te kijken.

Bekijk dus het BIOS en kijk of je instellingen m.b.t. voltages kunt vinden. Het instellen van de vCore (Core Voltage) staat vaak wel ergens aangegeven.
Je kunt eens proberen om deze met 0,025V te verhogen.

De +12V en +5V lijnen wijken wel wat af, maar mijn ervaringen zijn dat deze nog geen problemen op mogen leveren.

• JanVanHaaren
Bedankt voor het antwoord. De CPU is inderdaad een Northwood.

Ik zal vanmiddag even bekijken wat ik met de Vcore kan doen. Nu moet ik jammer genoeg even weg. Je hoort nog van me.

• JanVanHaaren
Ik heb het even bekeken. De Vcore varieert constant tussen 1,475 V en 1,525 V. Wanneer ik handmatig de Vcore wil aanpassen is de minimumwaarde 1,5250 V en kan ik steeds verhogen met stappen van 0,0125 V tot aan 1,600 V. Van daar gaat het steeds met stappen van 0,1 V tot aan 2,300 V.

Volgens mij heeft het niet veel zin om hier iets te veranderen? Of zie ik dat fout?

Dank bij voorbaat.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als 'ie constant tussen de 1,475V en 1,525V schommelt is er niets aan de hand. Hoger dan 1,525V is sowieso al niet nodig want de processor moet in principe met 1,5V ook al prima kunnen draaien.

De vCore verhogen naar 2,3V moet je sowieso nooit doen. Een te hoog voltage kan de processor beschadigen.

Verwijderd

BIOS upgrade gedaan?
Heb je compleet defaults van de BIOS al eens geprobeerd?
Handmatige BIOS clear gedaan (jumper) (ESCD clear)?

Zitten er nog meer insteek kaarten in, kan me niet voorstellen dat je videokaart de enige is, ofwel? ;)

• JanVanHaaren
Ik ben nu al even bezig met de BIOS update. Op zich vormt dit geen enkel probleme ware het niet dat ik mijn harde schijven niet kan benaderen met een gewone opstartdiskette. Ik heb geen opstartdiskette met S-ATA drivers.

Wel heb ik een losse diskette met daarop de drivers die ik gebruik tijdens de installatie van het besturingssysteem. Kan ik deze drivers inladen via mijn opstartdiskette? Op de diskette staan S-ATA drivers voor NT4, Windows 2000 en Windows XP.

Voor de rest heb ik al insteekkaarten nog twee netwerkkaarten. Een Realtek en een Accton. Ik heb ook al via de jumper het BIOS gecleared en ook in het BIOS zelf de standaardwaarden ingeladen. Het heeft niet mogen helpen.

Bedankt voor de hulp! :)

• JanVanHaaren
Vandaag opnieuw problemen gehad. Ik was opnieuw in Windows Media Player een muzieknummer aan het beluisteren, het systeem bevroor volledig. Na een korte druk op de startknop ging de monitor in stand-by, maar ging de muziek wel opnieuw door. Vreemd.
Pagina: 1