Subdomein in Apache - mogelijk op no-ip.org site?

Pagina: 1
Acties:

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01
Ik heb thuis een webserver draaien (Xampp), en een shaidar.no-ip.com account aangemaakt die naar mijn server thuis wijst. De lieve meneer die mijn 'echte' website - www.damn.be - in zijn nameservers heeft opgenomen heeft ook een alias voor die shaidar.no-ip.com gemaakt, home.damn.be.

Nu zou ik graag bijvoorbeeld een subdomein in die apache thuis configureren, bijvoorbeeld gallery.home.damn.be, die wijst naar home.damn.be/gallery.

Dat is me tot nu toe nog niet gelukt, terwijl ik het wel goed doe, informatie over subdomeinen aanmaken in httpd.conf van Apache is overal wel te vinden ...

Maar ik denk dat het niet mogelijk is in die apache die thuis draait ... Ik vermoed dat ik weer bij die meneer die home.damn.be aangemaakt heeft, om ook gallery.home.damn.be aan te laten maken ...

Is dat juist?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt die virtualhost wel configureren, maar je geeft het zelf al aan: om dat voor de rest van de wereld duidelijk te maken zal er toch een hostname aan de zone toegevoegd moeten worden.

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

Je kunt een PHP-script in de index zetten die gaat kijken wat het adres is.
Deze laat je doorlinken, je hebt dus niet "echt" een subdomein.

Hier van Anouksweb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
$host=getenv("HTTP_HOST");
if($host == "www.domeinnaam.com") { $url = "/index2.htm"; }
elseif($host == "domeinnaam.com") { $url = "/index2.htm"; }
elseif($host == "sub1.domeinnaam.com") { $url = "/directory1/"; }
elseif($host == "www.sub1.domeinnaam.com") { $url = "/directory1/"; }
elseif($host == "sub2.domeinnaam.com") { $url = "/directory2/"; }
elseif($host == "www.sub2.domeinnaam.com") { $url = "/directory2/"; }
else { $url = "index2.htm" ; }
Header("Location: $url");
?>

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan dit (als je je hostname's goed hebt that is) niet beter via mod_rewrite?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Osiris schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:29:
Dat is sneller en netter ja ;) Voor sommigen echter ook een stuk lastiger; vandaar waarschijnlijk de oplossing in PHP
edit:
en uiteraard moeten de hostnames wel bestaan; maar anders werkt dit toch niet

[ Voor 13% gewijzigd door Spider.007 op 10-07-2005 11:51 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Osiris schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:29:
Het grootste probleem is dat de hostnames moeten resolven. Het minste werk zou zijn om iets als een wildcard DNS record te gebruiken.

De rest is uiteraard serverconfiguratie, en dat kun je allemaal prima zelf regelen.
Gebruik bij voorkeur vhosts als het om losse sites of applicaties gaat, en gebruik serveraliases als het om een enkele site gaat die de hostnames gebruikt voor aanvullende functionaliteit.

mod_rewrite kun je beter pas gebruiken als dat echt noodzakelijk is :)

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:42:
[...]

Het grootste probleem is dat de hostnames moeten resolven. Het minste werk zou zijn om iets als een wildcard DNS record te gebruiken.
Kan ik dan bijvoorbeeld vragen om *.home.damn.be te laten bijzetten in de nameservers? Of heb ik het verkeerd voor?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
shaidar schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:54:
[...]

Kan ik dan bijvoorbeeld vragen om *.home.damn.be te laten bijzetten in de nameservers? Of heb ik het verkeerd voor?
Dat heb je idd correct :)

Verwijderd

Precies. Het is alleen de vraag of ze dat ook willen doen. Je moet het ook niet gaan misbruiken. Het is in zulke gevallen niet de bedoeling dat je websites gaat bouwen die iets gebruiken als page152.20050710.home.damn.be, dat zou betekenen dat er voor iedere pagina een DNS request moet plaatsvinden. Het idee is dat dat soort gegevens zoveel mogelijk worden gecached. Vandaar dat niet iedereen (zomaar) wildcards toe zal laten. Maar het kan bij sommige lui.

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

Je kunt bij no-ip Allow Wildcards ook aanzetten.
Dan stuurt ie alles gewoon door :P

Jouw server handelt de rest af.
Lekker werkt t niet ;-)

Ik heb ook een tijd zo gewerkt, en toen heb ik voor 5,99 een domein aangevraagd met DNS-beheer. Dit werkt toch veel lekkerder, en om t geld hoef je t niet te doen ;-)

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

Pagina: 1