[kubuntu hoary] wireless netwerk laden bij boot

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik draai kubuntu hoary en heb voor mijn internet verbinding een Ralink wireless kaart (rt2400).
Ik heb hiervoor de drivers van sourceforge gedownload en de module gecompiled.
Dat ging goed en de module werkt prima.
Door aan /etc/modules de regel ' rt2400' toe te voegen wordt de module automatisch geladen tijdens het booten.

aan /etc/network/interfaces heb ik de regel ' iface ra0 inet dhcp' toegevoegd.
en aan /etc/modprobe.d/aliases de regel ' ra0 = rt2400' .

Het netwerk werkt wel maar dan moet ik eerst handmatig de volgende commando's invoeren
(ik heb er dan ook maar een script van gemaakt)

sudo ifconfig ra0 up
sudo iwconfig ra0 channel 11
sudo iwconfig ra0 essid NETWERKNAAM
sudo iwconfig ra0 mode managed
sudo ifup ra0

als ik dit handmatig heb uitgevoerd dan draait het netwerk en heb ik mijn ip gekregen van de router (dhcp en geen wep wpa)

Ik draai kernel 2.6.10-5-k7 en de nieuwste versie van de driver.

Ik heb al gezocht via google maar dan kom ik vaak uit op het debian forum waaruit ik begrijp dat ik iets moet wijzigen in een van rc.xxx bestanden. Verder is het me allemaal niet duidelijk.

Ook een search op ubuntuforums.org bracht me niet de oplossing

is het misschien mogelijk bovenstaande commando's in een script te zetten zodat ik al verbindig heb voor dat kde geladen is?

btw, de instelling in het kde control center helpen geen fluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

doe dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
!#/bin/bash

sudo ifconfig ra0 up
sudo iwconfig ra0 channel 11
sudo iwconfig ra0 essid NETWERKNAAM
sudo iwconfig ra0 mode managed
sudo ifup ra0

en dat sla je op als S99ra ofzo. En je gooit het in /etc/rc3.d . wel even een X bit erop setten (chmod a+x ).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:47
Onder debian (en ook ubuntu en kubuntu) wordt init.d gebruikt om verschillende services op te starten. Als je wilt kun je zelf een script maken en dat in het juiste runlevel op laten starten. Hiervoor moet je wel het een en ander lezen over init.d (wat informatie over booten onder debian en afgeleiden: http://www.debian.org/doc.../ch-system.en.html#s-boot). Een makkelijkere methode is om in een van die scripts jouw regels toe te voegen.
Er is 1 script (/etc/init.d/bootmisc.sh) dat min of meer bedoeld is om allerlei hardware zaken goed te zetten. Hier zou je dus je regels bij kunnen zetten.
Overigens is dit allemaal een soort workaround (in mijn ogen). Eigenlijk zou die kaart natuurlijk zijn ip adres moeten krijgen zonder dit soort "hacks". Misschien is het een idee om ook eens te kijken in de forums van (k)ubuntu of er meer mensen vergelijkbare problemen hebben (als je dat nog niet gedaan hebt) of zelf een bugreport te plaatsen.
Zelf ga ik morgen op vakantie dus ik kan helaas niet meer reageren als er iets onduidelijk is in mijn post, maar ik neem aan dat er genoeg andere tweakers zijn die je dan nog wel verder kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Helaas werkt het aanmaken van s99ra in /etc/rc3.d niet.

maar als ik de regels uit mijn script aan /etc/init.d/bootmisc.sh toevoeg lukt het wel.

thanx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 19:46

Leon

Rise Of The Robots

Kun je de essid,netwerksleutel en al die dingen niet gewoon in /etc/network/interfaces zetten?

in hoofdstuk 10.6.3 hier staat:
For each possible command parameter of iwconfig you can include an option in /etc/network/interfaces named like that parameter with a "wireless-" prefix.

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Laatst online: 27-09 18:28
Zeker kan dat, dat gebruik ik voor m'n rt2500 kaartje. Dit komt uit m'n /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
iface ra0 inet dhcp
wireless-essid ESSID
wireless-channel KANAAL
auto ra0

Maar dat gaat ook via het grafisch config-tooltje hoor: System->Control->Network (of is dat gnome-specifiek?)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Laatst online: 26-09 19:46

Leon

Rise Of The Robots

ajvdvegt schreef op zondag 10 juli 2005 @ 15:22:
Zeker kan dat, dat gebruik ik voor m'n rt2500 kaartje. Dit komt uit m'n /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
iface ra0 inet dhcp
wireless-essid ESSID
wireless-channel KANAAL
auto ra0

Maar dat gaat ook via het grafisch config-tooltje hoor: System->Control->Network (of is dat gnome-specifiek?)
Dat vraagteken was eigenlijk bedoeld om Flapdrol85 het lnkje te laten lezen ;)

Volgens mij is die tool specifiek voor Ubuntu, omdat elke distributie weer een andere configuratie manier (lees: configuratie-bestand en init script(s)) gebruikt voor het netwerk.

Ik heb geloof ik wel eens ergens gelezen dat er een soort van universele configuratie tool in de maak is (of al bestaat) die voor elke distributie bijhoudt hoe iets geconfigureerd moet worden (was geloof ik een gnome project :?)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:14

Gerco

Professional Newbie

Ik gebruik hiervoor ifplugd en wpa-supplicant. wpa-supplicant monitort de wireless kaart om te zien of er een AP in range is, probeert daarop in te loggen met de data in wpa-supplicant.conf en als het lukt pakt ifplugd de verbinding meteen op (hij detect de link beat, whatever dat is) en gaat vrolijk DHCP toepassen of een vast IP adres toewijzen.

Ik gebruik het ook voor mjin vaste NIC, als ik een kabeltje inplug doet hij gelijk DHCP en zet de iface aan. Voordeel is dat een iface die niet up is, ook je ifconfig niet staat te vervuilen. Het lijkt wel windows zo makkelijk is het en roamen met wpa-supplicant is zelfs makkelijker :)

itt de naam kan wpa-supplicant trouwens prima met WPA, WEP64/128 en onbeveiligde accesspoints omgaan. Wat ik wel moet doen in mijn local.start (Gentoo) is beide NICs down brengen, anders gaat ifplugd geen DHCP starten.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerco op 11-07-2005 11:37 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1